recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Projektorer
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Lærred til JVC HD750
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketLærred til JVC HD750

Besvar Besvar Side  <1 3456>
Forfatter
Besked
cnn3 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 20-Oktober-2004
Sted: Århus
Status: Offline
Point: 3195
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Oktober-2009 kl. 14:09
Fona i Køge, mener jeg...
mvh Christian
Til top
TBC1 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 19-Februar-2009
Point: 2002
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Oktober-2009 kl. 14:52
Oprindeligt skrevet af wadia wadia skrev:

Jeg er 100% sikker på at købe en JVC-HD750, og ville så spøge om lidt hjælp til hvilket lærred man skal vælge til denne projektor ? også stølese og hvilken gain o.s.v

Når du køber en projektor med den herlige native kontrast, så siger sig: Se at få styr på de vægge og malet de kompromiterende hvide væge sorte! ...Eller i det mindste få vægge og loft et par meter ud fra lærredet tapeseret med et eller andet mørkt ...eller malet sort (Det giver imho også en fed visuel effekt hvor billedet får lov at tale helt for sig selv, når man ser på lærredet/billedet inde i sådan et "sort hul". Jeg har selv plastret alle vægge og loft til med sort lydisolering, for loftets vedkommende et par meter ud fra lærredet - Og der omkring lærredet er det jo ikke så meget på grund af lyden, men på grund af billedet.

Lærred: Der vil jeg anbefale omkring 123 tommer Stewart StudioTek 130 G3. Det bruger jeg også selv. Så har du i et lyskontrolleret rum Candela i den høje ende af den anbefalede skala når projektoren er ny, og det passer også godt med Joe Kane's anbefalinger angående Candela i et fuldstændigt lyskontrolleret rum når pæren begynder at blive mere træt. Og et fuldstændigt lyskontroleret rum det har/får du vel når du køber en projektor hvis forcer inkluderer en ekstrem god native kontrast?

Er rummet ikke særligt godt lysisoloeret, og Skal du have hvide vægge fordi konen helt misforstået også har noget at skulle have sagt, eller du på anden vis bare generelt ikke går tilstrækkeligt højt op i projektion , ...så skal du måske gå efter et mindre lærred med mindre gain. ...Spørg dig i det tilfælde for hos en kompetent salgsmand, som f.eks Otto i Vejle.

Edit: Læste lige i tråden at du meget fornuftigt har talt med Otto, samt at din projektors afstand til lærredet måske er lige i underkanten til de 123" jeg omtalte. ...Men få nu lige overvejet det med de vægge så du får mest muligt ud af pengene når nu du sigter så højt som 750/950. Det vil imho i den forbindelse være en stor fejl at nedprioitere pris for lærred og forholdende omkring den setting (hvide vægge ) projektoren skal operere i.

Redigeret af TBC1 - 07-Oktober-2009 kl. 15:09
Til top
BowieCool Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 09-Januar-2007
Point: 1134
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Oktober-2009 kl. 16:08
Oprindeligt skrevet af wadia wadia skrev:

Er et lærred på 90" (200cm/112cm) det rigtig valg, eller skal jeg gå op på 108" (240cm x 135cm)

Mener bare at Otto snakked noget om (jo mere tommer jo mere lys skal projector lave)

Hvor mange tommer ville i vælge, hvis i havde et rum på 420cm langt og 350cm bredt..... og havde den samme projector som mig (JVC HD-750) og skulle vælge et lærred ???

Du skal ABSOLUT IKKE kun købe et 90" tommer lærred, det vil du fortryde !!

Jeg sidder selv 3 meter fra et 120" (260cm x 146cm) lærred, og det synes JEG er perfekt.

Så gå efter det 108" lærred.

HUSK, at den "rigtige" biooplevelse begynder ved +100"

Mvh

Bowie

Redigeret af BowieCool - 07-Oktober-2009 kl. 16:09
Sony VPL-HW55ES - Screen Excellence Enlightor 4K 124" - Marantz SR 8002 - JBL PRO 3677 (front), 8320 (back), 4645C (sub)
Effekt: the t.amp TA2400 MK-X (sub) - Panasonic DMP-BDT310
Til top
TBC1 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Oktober-2009 kl. 17:00
Oprindeligt skrevet af BowieCool BowieCool skrev:

Du skal ABSOLUT IKKE kun købe et 90" tommer lærred, det vil du fortryde !!

Jeg sidder selv 3 meter fra et 120" (260cm x 146cm) lærred, og det synes JEG er perfekt.

Så gå efter det 108" lærred.

HUSK, at den "rigtige" biooplevelse begynder ved +100"

Jeg kan melde ind at jeg i princippet er enig. Jeg sidder også selv ca 3 meter fra et 123" lærred, det er imho en fin afstand til Full-HD i den størrelse. (selv om alle manglerne ved SD gør opmærksom på sig selv på den afstand) 

Til top
BowieCool Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 09-Januar-2007
Point: 1134
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Oktober-2009 kl. 17:13

Jeg må indrømme, at jeg slet ikke gider se SD materiale mere.

Full-HD, er det eneste der dur

Sony VPL-HW55ES - Screen Excellence Enlightor 4K 124" - Marantz SR 8002 - JBL PRO 3677 (front), 8320 (back), 4645C (sub)
Effekt: the t.amp TA2400 MK-X (sub) - Panasonic DMP-BDT310
Til top
Kenzo85 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 09-August-2007
Sted: Denmark
Point: 2943
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Oktober-2009 kl. 18:30

Hørt Hørt!

Se mit udstyr her:
Min Bio-tråd!
Til top
TBC1 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Oktober-2009 kl. 22:18
Oprindeligt skrevet af Kenzo85 Kenzo85 skrev:

Hørt Hørt!

Igen principielt enig. Jeg ser ALDRIG en film eller serie med mindre den er i  HD. ...Men man skal jo også se nyheder og magasinprogammer fra tid til anden, og vi har jo ikke DR2 Deadline mv i HD endnu (hvis vi overhovedet får det efter 1 Nov?) 

Til top
sani Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 22-April-2007
Point: 1023
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Oktober-2009 kl. 23:52

jeg vile holder fast i at alt over 100 på en afstand ca 3 m er en ren overkil... du komer til at beveger hover(øjne) og rande after under tekster i film.. kvalitet af bileder i full HD vile være god men hvis du har til hendsikt at se film i SD fra en af landes kanaler samt sport ( fudbal kampe osv..) så er max 100 oprimale...

alt er relativ ... jeg har læst at der er nogen der køre 140 tommer på 3 m afstand og synes at der er flot ... der kan jeg slet ikke forstå

men valget er dit du skal ud og prover at sider foran de forskelig lærred størelser  og trafe dit ejen valg

Til top
TBC1 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Oktober-2009 kl. 02:05

Oprindeligt skrevet af sani sani skrev:

jeg vile holder fast i at alt over 100 på en afstand ca 3 m er en ren overkil... du komer til at beveger hover(øjne) og rande after under tekster i film..

Det er imho en del af hele ide'en med at have en projektor at man kan lave så stort et billede at oplevelsen bliver så omfavnende og "ambient" at man lettere lever sig ind i oplevelsen og filmens miljø og omgivelser og "bliver en del af dem", som det lettere sker når du f.eks skal flytte blikket fra den ene person til den anden for at se på den person der snakker mens resten af billedet fylder godt ud i dit synsfelt som det også gør det i biografen. 

... jeg har læst at der er nogen der køre 140 tommer på 3 m afstand og synes at der er flot ... der kan jeg slet ikke forstå

Der skal Full-HD opløsning til for at det ser godt ud, mens SD for længst er begyndt at se meget sløjt ud i den aftand/størrelse (allerede langt før man når 100" vil jeg påstå)

Men når man går i f.eks Imperial eller BioCity og ser en Digital Cinema fremvisning er det også 1080p. Cinemaxx får så godt nok meget snart 4K projektorer, men de fleste af de film de vil få til fremvisning på dem, vil i mange år frem for det meste stadig "kun" være i 1080p (med undtagelser som 2012, Salt og The green Hornet der er blandt de få film produceret og distribueret i 4K). ...Med andre ord er der, i modsætning til hvad tilfældet er med SD, potentiale for ret flotte billeder op i ret store størrelser med 1080p materiale.

men valget er dit du skal ud og prover at sider foran de forskelig lærred størelser  og trafe dit ejen valg

Klart. Og hører man til dem der altid sætter sig bagerst i biografsalen, skulle man måske i virkeligheden i snarere overveje et Pioneer KRP 600M eller lign TV til den afstand, da det er nemmere og billigere at have med at gøre i praksis. Men hører man til dem der virkeligt gerne vil "suges" mere ind i oplevelsen og miljøet ved at billedet udgør en større del af synsfeltet, så er "the more the merrier" sålænge vi taler 1080p og projektoren har lys nok.

Redigeret af TBC1 - 08-Oktober-2009 kl. 13:41
Til top
p.las Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 06-November-2007
Point: 4156
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Oktober-2009 kl. 07:18
jeg har selv 3,0m til mit 92" lærred. jeg syntes til mit setup er det passende. men hvis jeg havde haft et cinemascope setup havde et breddere lærrede ikke gjordt noget. det må ihvertilfælde ikke være højere end det er nu(1,15cm)jeg mener at det korrekte er ca 1,5 gange lærreds bredden ved 1080p.men det er en smagsag
Til top
Hjelm Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 29-September-2008
Point: 44
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Oktober-2009 kl. 09:49

Jeg har aldrig hørt om nogen der har købt et for stort lærred eller TV, kun det modsatte, så det er kun rummet størrelse der sætter begræsningerne.

Selv sidder jeg 3,5m fra mit 106" og har nogen gange tænkt om man skulle havde købt et 110"-120" i stedet.

Men det betyder meget at man montere lærredet i den rette højde når det er stort, mange sætter det for højt også er det ikke behageligt at kigge på

Til top
SVP03 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 15-Februar-2007
Point: 4172
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Oktober-2009 kl. 09:55

Mit sidder i 90 cm til underkant på et 103 tommer, fordi at mit tv er monteret i møbel med tv lift system, intet problem hverken ved tv erller projektor tv/film kigning.

Redigeret af SVP03 - 08-Oktober-2009 kl. 09:58
SVP03
Til top

Besvar Besvar Side  <1 3456>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu