Forfatter |
Emne Søg Emne-funktioner
|
knekker
Junior bruger
Oprettet: 07-August-2008
Status: Offline
Point: 22
|
Emne: Læser du en bog nedefra op? Sendt: 05-Maj-2011 kl. 10:20 |
Noget jeg aldrig har forstået med Rekordere's kommentar box til nyheder, for logikken er helt hen i vejret.
Jeg ved ikke hvis fyren der lavede dette site læser bøger på en anden måde, men i min verden starter man fra top og læser ned ad.
På alle andre normale forums følger de samme logiske concept... Man starter med at læse nyheden (i toppen af siden) hvorefter man scroller ned for at læse hvad folk skriver af kommentar i samme rækkefølge. Når man på rekordere's kommentarbox ser den første kommentar, bliver man forvirret fordi den første kommentar er faktisk den sidste kommentar på en evt diskussion. Hvorfor vil jeg som bruger være interesseret i at se sidste 10 kommentar af en større debat? Denne logik er kun gældende for de få folk som har fulgt med debatten fra starten af som er for doven til at gidde at bladre til sidste side.
Hvorfor insistere Rekordere på at det skal fungere på denne måde? Det irritere mig hver gang fordi jeg skal kigge på kommentar datoerne hver gang for at finde ud af hvad der er op og ned på debatten, blot fordi de insistere på at gøre det bøvlet for normen.
Redigeret af knekker - 05-Maj-2011 kl. 10:39
|
|
Arvidd
Bruger
Oprettet: 18-Oktober-2009
Sted: Sweden
Point: 58
|
Sendt: 05-Maj-2011 kl. 13:11 |
second that.
|
Venlig hilsen
Arvid
Panasonic TX-P42G10E Harman/Kardon AVR 660 Harman/Kardon BDP 10 Apple tv2
|
|
Otto J
Platin medlem
Branchemedlem
Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Point: 11218
|
Sendt: 05-Maj-2011 kl. 19:52 |
knekker skrev:
På alle andre normale forums følger de samme logiske concept... Man starter med at læse nyheden (i toppen af siden) hvorefter man scroller ned for at læse hvad folk skriver af kommentar i samme rækkefølge. Når man på rekordere's kommentarbox ser den første kommentar, bliver man forvirret fordi den første kommentar er faktisk den sidste kommentar på en evt diskussion. Hvorfor vil jeg som bruger være interesseret i at se sidste 10 kommentar af en større debat? Denne logik er kun gældende for de få folk som har fulgt med debatten fra starten af som er for doven til at gidde at bladre til sidste side. |
For det første, så mener jeg generelt ikke at kommentar-felter egner sig til "større debatter" - det har vi forummet til. For det andet, så er det altså langtfra "alle andre" steder at det er omvendt. Jeg kan godt se argumentet for at have nyeste først, ellers vil mange komme med kommentarer på første indlæg, uden at læse resten. Man kan godt sige at det er lige så skidt at kommentere på sidste indlæg, men igen - kommentar-feltet er tænkt til hurtige kommentarer, ikke lange debatter.
|
|
Lars
Administrator
recordere.dk teamet
Oprettet: 05-Oktober-2003
Point: 15693
|
Sendt: 05-Maj-2011 kl. 20:09 |
knekker skrev:
Noget jeg aldrig har forstået med Rekordere's kommentar box til nyheder, for logikken er helt hen i vejret. |
Kommentarene er ikke en bog. Det er en kort kommentar.
Hvis de nyeste skulle nederst, ville de ydermere være gemt omme på side 7 eller 15 her. Og alle ville nøjes med at læse den første kommentar - eller de 5 første.
Så på den måde kommentarene fungerer her, er det langt mest logisk at man ser nyeste med det samme.
/Lars
|
Ansvarshavende redaktør. Webmaster, recordere.dk
|
|
knekker
Junior bruger
|
Sendt: 05-Maj-2011 kl. 20:47 |
Kommentare på forums læses 95% som en bog, så jeg tror det er sikkert at sige at et forums læses en bog. hvor du starter fra toppen med den første sætning og læser ned ad, det er helt naturligt. Derfor ødelægger du det naturelige flow når du provokere folk til at læse nedefra op og derefter ned, nedefra op og derefer ned...enorm belastende.
Min erfaring igennem adskellige år på newz.dk, hvor de anvender det normale bog princip, mhs til hvordan folk kommentere indlæg, så har du ret i at folk til tider i en længere debat kommentere på de første indlæg fordi det er det de ser først. Dette hører dog til sjældenhederne og er slet ikke så stort et problem som du prøver at gøre det til.
Kommentar boxen har jeg altid opfattet som et halvtfærdigudviklet produkt af rekordere's hjemmeside, hvor dette er en af grundende, men hvis det skulle ske at helved en dag frøs til is, og du faktisk interesseret i at tage noget input til dig, så vil jeg anbefale at tage en tur forbi newz.dk for at få en ide hvordan et veludviklet kommentar system fungere.
Redigeret af knekker - 05-Maj-2011 kl. 21:03
|
|
Lars
Administrator
recordere.dk teamet
|
Sendt: 05-Maj-2011 kl. 20:51 |
knekker skrev:
Kommentare på forums læses bestemt som en bog, du starter fra toppen med den første sætning og læser ned ad, det er helt naturligt. Derfor ødelægger du det naturelige flow når du provokere folk til at læse nedefra op og derefter ned, nedefra op og derefer ned...enorm belastende. |
For andre er det betalstende at bladre om til side 5, 6 eller 11, for at se seneste kommentar.
På den måde er det væsentligt anderledes end en bog.
/Lara
|
|
|
knekker
Junior bruger
|
Sendt: 05-Maj-2011 kl. 21:09 |
For disse personer er det også bestastende at bladre i en bog, og hvis man skal tage hensyn til sådan en minoritet, så er det jo klart at kommentar boksen er klodset at bruge for flertallet som er vant til bog princippet, hvor du har et konstant flow hvor du fra start til slut læser ned ad og intet andet.
Redigeret af knekker - 05-Maj-2011 kl. 21:19
|
|
Bschmidt
Guld medlem
Oprettet: 05-November-2009
Sted: Virtual-utopia
Point: 3291
|
Sendt: 05-Maj-2011 kl. 21:09 |
knekker skrev:
Kommentare på forums læses 95% som en bog, så jeg tror det er sikkert at sige at et forums læses en bog. hvor du starter fra toppen med den første sætning og læser ned ad, det er helt naturligt. Derfor ødelægger du det naturelige flow når du provokere folk til at læse nedefra op og derefter ned, nedefra op og derefer ned...enorm belastende.
Min erfaring igennem adskellige år på newz.dk, hvor de anvender det normale bog princip, mhs til hvordan folk kommentere indlæg, så har du ret i at folk til tider i en længere debat kommentere på de første indlæg fordi det er det de ser først. Dette hører dog til sjældenhederne og er slet ikke så stort et problem som du prøver at gøre det til.
Kommentar boxen har jeg altid opfattet som et halvtfærdigudviklet produkt af rekordere's hjemmeside, hvor dette er en af grundende, men hvis det skulle ske at helved en dag frøs til is, og du faktisk interesseret i at tage noget input til dig, så vil jeg anbefale at tage en tur forbi newz.dk for at få en ide hvordan et veludviklet kommentar system fungere. |
Det var dog en volsom udmelding at komme med. Der er mange eksempler på at Recordere.dk teamet er til at snakke med mht. forslag, så ligefrem at skrive "men hvis det skulle ske at helved en dag frøs til is, og du faktisk interesseret i at tage noget input til dig" hører vidst ikke hjemme i dette tilfælde.
Ang. kommentarene, har jeg bemærket det, men hvis der er noget kød på en historie går der ikke længe før det bliver flyttet til forumdelen og der er historikken som man selv ønsker det (forlæns eller baglæns)
BS
EDIT: en linie der kunne misforstås :-)
Redigeret af Bschmidt - 05-Maj-2011 kl. 21:12
|
|
|
Allan Olesen
Guld medlem
Oprettet: 08-Juli-2008
Point: 3249
|
Sendt: 05-Maj-2011 kl. 21:13 |
Jeg er enig i, at kommentarer i omvendt orden er træls.
Her på recordere er kommentarerne dog heldigvis så korte, at man kan bevare overblikket. Jeg kommer på andre sider, hvor kommentarerne er meget lange og står i samme omvendte orden som på recordere. Det betyder, at hvis man vil læse ældste kommentarer først, skal man gå til bunden og derefter søge opad, til man finder starten på første kommentar. Når den er læst, skal man igen søge opad, forbi starten på den kommentar, man lige har læst, og videre, indtil man når til starten på næste kommentar. Det er en forfærdelig gang hoppen op og ned, når kommentarerne ofte er længere end skærmens højde.
Men egentlig er det her jo bare et afledt problem. Det egentlige problem er, at recordere kun undtagelsesvist gør brug af det normale forum til diskussion af artiklerne. Kommentarsystemet er generelt noget møg, uanset sorteringsorden.
Redigeret af Allan Olesen - 05-Maj-2011 kl. 21:14
|
|
dynrambo
Bruger
Oprettet: 23-Januar-2010
Point: 115
|
Sendt: 05-Maj-2011 kl. 21:43 |
Jeg er enig i at kommentarer skal læses på "den traditionelle måde" - dvs. ældste øverst.
Jeg kan godt følge argumentet i at man bør tage de længere diskussioner i forum, men virkeligheden er bare at folk ofte bliver grebet af en debat, startet i kommentarfeltet i en artikel. Man oplever ikke at der er nogen der skriver "...men lad os stoppe her og fortsætte diskussionen i forum, da det er mere læsevenligt"....
Så jeg vil også gerne appelere til at I venligst ændrer rækkefølgen på kommentarer :-)
Redigeret af dynrambo - 05-Maj-2011 kl. 21:43
|
|
Lars
Administrator
recordere.dk teamet
|
Sendt: 05-Maj-2011 kl. 21:50 |
Hej Alle
Kommentarene er ikke et debat forum.
Det betyder at de første kommentarer ikke nødvendigvis er interessante for nye.
Og er der 20 sider med kommentarer, så er de på ingen måde interessante for nye læsere.
/Lars
|
|
|
Otto J
Platin medlem
Branchemedlem
Oprettet: 04-Marts-2007
Point: 11218
|
Sendt: 05-Maj-2011 kl. 21:55 |
knekker skrev:
Kommentar boxen har jeg altid opfattet som et halvtfærdigudviklet produkt af rekordere's hjemmeside, hvor dette er en af grundende, men hvis det skulle ske at helved en dag frøs til is, og du faktisk interesseret i at tage noget input til dig, så vil jeg anbefale at tage en tur forbi newz.dk for at få en ide hvordan et veludviklet kommentar system fungere.
|
Jeg synes det er en forfejlet kritik. Newz.dk's kommentar-funktioner jo noget helt andet, det er nærmere forummet integreret i nyhederne, end en kommentar-funktion der kan sammenlignes med dén her på Recordere. Såvidt jeg kan se, skal man f.eks. være logget ind for at kommentere på Newz.dk. Recordere.dk har valgt at lave en lidt mere "let" kommentar-funktion (hvilket man så kan være enig eller uenig i), og ikke en egentlig forum-funktion.
|
|