recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Lyd fra Sonos vs CD-afspiller
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketLyd fra Sonos vs CD-afspiller

 Besvar Besvar Side  <1234>
Forfatter
Besked
2ben Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 06-September-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1498
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-August-2011 kl. 12:50
Hej,

Syntes du skal kigge på en Musical Fidelity M1 DAC. Kan bl.a. købes her -> http://www.tapeconnection.dk/search.aspx?sval=dac&product_number=3303032

Mvh. Torben
Til top
rasmusvn Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 10-Oktober-2008
Sted: Odense N
Status: Offline
Point: 826
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-August-2011 kl. 12:56
#Steen F
 
Det er ligemeget, om den koster 7k. I realiteten er den nok lidt billigere, da næsten alt "HiFi" er for højt prissat til at starte med.
 
Du kan prøve den gratis, og se om du synes om forbedringen, dernæst kan du bare sende den tilbage.
Til top
SVP03 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Februar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4165
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-August-2011 kl. 13:09
Eller bruge DACen i forstærkeren eller recieveen.
Men det er jo kun zp 90 der har digital udgang, men det ved i.
SVP03
Til top
Steen F. Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 22-Maj-2005
Sted: Kolding
Status: Offline
Point: 555
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-August-2011 kl. 13:28
Oprindeligt skrevet af SVP03 SVP03 skrev:

Eller bruge DACen i forstærkeren eller recieveen.
Men det er jo kun zp 90 der har digital udgang, men det ved i.
 
Nu har jeg ikke en forstærker eller receiver med indbygget dac (hvis det var dét du mente).
Jeg har overvejet enten en Arcam rDac eller køre Sonos' digitalsignal ind i en NAD C565 cd-afspiller, og derved bruge cd-afspillerens D/A converter. Der er sandsynligvis en bedre strømforsyning i en cd-afspiller i den pris (4800 kr.) end en rDac til 2700 kr. (jeg hører tit at det bl.a. er 12V strømforsyningen der er flaskehalsen, og en del roder med batteridrift af samme grund).
LG B9 55" OLED, Panasonic DMR-BCT950, Fastspeed fiber 1000/1000 Mbit, Cambridge Audio Azur 851A, NAD C521, B&W 603 S2, Sonos ZP90, Samsung Galaxy S23 Tidal
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19225
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-August-2011 kl. 13:36
Oprindeligt skrevet af Steen F. Steen F. skrev:

Jeg har overvejet enten en Arcam rDac eller køre Sonos' digitalsignal ind i en NAD C565 cd-afspiller, og derved bruge cd-afspillerens D/A converter.


Hvis du kan bruge CD afspillerens DAC, vil det være den bedst mulige sammenligning.

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Steen F. Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 22-Maj-2005
Sted: Kolding
Status: Offline
Point: 555
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-August-2011 kl. 13:37
Oprindeligt skrevet af 2ben 2ben skrev:

Hej,

Syntes du skal kigge på en Musical Fidelity M1 DAC. Kan bl.a. købes her -> http://www.tapeconnection.dk/search.aspx?sval=dac&product_number=3303032

Mvh. Torben
 
Hmm Musical Fidelity... jeg husker en dårlig test af V-Dac modellen. Men M1 kan selvfølgelig være bedre på alle områder.
LG B9 55" OLED, Panasonic DMR-BCT950, Fastspeed fiber 1000/1000 Mbit, Cambridge Audio Azur 851A, NAD C521, B&W 603 S2, Sonos ZP90, Samsung Galaxy S23 Tidal
Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 12228
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-August-2011 kl. 14:44
Oprindeligt skrevet af Steen F. Steen F. skrev:


Jeg fandt et ældre interessant indlæg herinde fra, hvor en bruger ikke har nogen som helst forbedring ved at benytte en separat dac sammen med Sonos ZP90 Cry


Nu er den der rDac jo heller ikke den dyreste der kan fås. De allerbilligste DACs sørger vel kun lige nøjagtigt for at få konverteret digital til analog; den gode lyd kommer vel først når man går lidt højere op i pris. Den DAC jeg har spændt for min Squeezebox Duet stod i 12.500,- fra ny.
Billede: Sony VPL-XW5000ES | Lumagen Radiance Pro 4242 | Oppo BDP-103 | Panasonic UB824 | Zidoo Z1000 Pro | Apple TV 4K
Lyd: DLS M66 | Simaudio Moon 600i | T+A DAC 8 | Mac Mini w/ Roon
Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 12228
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-August-2011 kl. 14:52
Oprindeligt skrevet af Steen F. Steen F. skrev:


Hmm Musical Fidelity... jeg husker en dårlig test af V-Dac modellen. Men M1 kan selvfølgelig være bedre på alle områder.


Nu er V-Dac jo også nærmest det billigste du kan få af den art.
Billede: Sony VPL-XW5000ES | Lumagen Radiance Pro 4242 | Oppo BDP-103 | Panasonic UB824 | Zidoo Z1000 Pro | Apple TV 4K
Lyd: DLS M66 | Simaudio Moon 600i | T+A DAC 8 | Mac Mini w/ Roon
Til top
Steen F. Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 22-Maj-2005
Sted: Kolding
Status: Offline
Point: 555
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-August-2011 kl. 15:55
Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:



Nu er den der rDac jo heller ikke den dyreste der kan fås. De allerbilligste DACs sørger vel kun lige nøjagtigt for at få konverteret digital til analog; den gode lyd kommer vel først når man går lidt højere op i pris. Den DAC jeg har spændt for min Squeezebox Duet stod i 12.500,- fra ny.
 
Jeg forstår godt din pointe, men det er da lidt sjovt at dac'en i en 10 år gammel cd-afspiller til 2200 kr. lyder markant bedre end en ny Sonos ZP90. Og derfor spekulerer jeg lidt på, om det er i NAS/wi-fi router/Flac-sammenhængen at lyden bliver forringet somehow, eller om det kun er i D/A processen. Hvis det kun er sidstnævnte, så tror jeg at jeg køber en NAD C565 cd-afspiller med digital indgang og tilslutter ZP90 den vej. Så får jeg næsten en gratis cd-afspiller med i købet :-)
 
---
 
Nå, nyt problem! På nettet er der nogenlunde enighed om at coax udgangen lyder lidt bedre end den optiske udgang på ZP90. Og så kan mit projekt jo være lige meget, da NAD'en kun har optisk indgang. Nogen kommentarer til det?
 
Jeg kan se at der er et amerikansk firma der har gjort noget ved dette, men opgraderingen koster vist 2500 kr. og ændrer ikke dac'en, kun de digitale udgange mht. jitter osv. da det er meningen man stadig skal tilslutte en ekstern dac:
 
Hvor fand... finder man et system der lyder ordenligt og er brugervenligt? Confused
Jeg begynder at overveje Arcam wDac med trådløs dongle og jitter korrektion.
.


Redigeret af Steen F. - 07-August-2011 kl. 16:31
LG B9 55" OLED, Panasonic DMR-BCT950, Fastspeed fiber 1000/1000 Mbit, Cambridge Audio Azur 851A, NAD C521, B&W 603 S2, Sonos ZP90, Samsung Galaxy S23 Tidal
Til top
Brixen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 19-Juni-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 6631
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-August-2011 kl. 17:23
Oprindeligt skrevet af Steen F. Steen F. skrev:

Jeg synes at lyden fra min Sonos ZP90 er dårligere end tilsvarende musiknumre afspillet på min cd-afspiller. Hvad kan det skyldes? Alene D/A konverteren?


Det lyder også forskelligt, om Sonos står til Fixed volume eller ej.

Jeg har en ZP90, som jeg har sluttet til en Marantz surround receiver med de analoge kabler, og det lyder bedst når ZP90 står til Fixed volume, receiveren står til Pure direct, og jeg styrer volume på receiveren.


Venlig hilsen
KB
Til top
rasmusvn Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 10-Oktober-2008
Sted: Odense N
Status: Offline
Point: 826
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-August-2011 kl. 18:02
Oprindeligt skrevet af Steen F. Steen F. skrev:

Hvor fand... finder man et system der lyder ordenligt og er brugervenligt? Confused
 
Der findes forskellige mods til Sonos. Det, som du har kigget på, er gammelt, og det er kendt som "Cullen" moddet; det minimerer jitter. Det findes der generelt rigtig mange mods og DAC's, som gør eks. en emm Labs DAC2-X, der koster omkring 80k, hvis vi skal ud i ekstremerne eller dcs Scarlatti, der koster 500k.
 
Forskellen på optisk og coax bør være minimal. Grunden, til at man i de fleste tilfælde antager, at coax er bedst, skyldes, at man på den måde undgår konverteringen af signalet. Ved en optisk forbindelse sker der en konvertering fra lys til elektrisk signal.
 
Start nu med at låne en ordentlig DAC og lad Sonos køre "Fixed". Har du overhovedet brug for en CD-afspiller?
 
Lad være med at bekymre dig alt for meget om jitter, optisk vs. coax osv.


Redigeret af rasmusvn - 07-August-2011 kl. 18:05
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19225
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-August-2011 kl. 18:35
Oprindeligt skrevet af Steen F. Steen F. skrev:

Nå, nyt problem! På nettet er der nogenlunde enighed om at coax udgangen lyder lidt bedre end den optiske udgang på ZP90. Og så kan mit projekt jo være lige meget, da NAD'en kun har optisk indgang. Nogen kommentarer til det?

Ja, om du sender signalet gennem et lyslederkabel, eller et coax kabel er et fedt. Det er ingen forskel, med mindre at Sonos'en er defekt.

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1234>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu