recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Lyd fra Sonos vs CD-afspiller
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketLyd fra Sonos vs CD-afspiller

 Besvar Besvar Side  <1234>
Forfatter
Besked
2ben Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 06-September-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1498
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-August-2011 kl. 20:47
Jeg besnytter selv et lidt ændre DAC setup sammen med en ZP90 og DENON 1500 forstærker : musical fidelity DAC X3 med med PSA og X10

Det lyder super. Det kan være at du kan finde en sådan løsning brugt.

Mvh. Torben
Til top
Mr. Claude Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 09-Marts-2010
Sted: DK
Status: Offline
Point: 1128
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-August-2011 kl. 20:59
Nu kan det jo være at dit pc drev ripper rigtigt dårligt. http://www.altomdata.dk/saadan_ripper_du_lydfiler_af_hoej_kvalitet
Men
prøv nu bare en D/A konverter og find ud af det. Du kan også teste Cambridge dacmagic som skulle være lyddelen fra deres 740C som koster 4500kr... så det burde være bedre end din 521.
Til top
Steen F. Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 22-Maj-2005
Sted: Kolding
Status: Offline
Point: 555
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-August-2011 kl. 21:36
Oprindeligt skrevet af Mr. Claude Mr. Claude skrev:

Nu kan det jo være at dit pc drev ripper rigtigt dårligt. http://www.altomdata.dk/saadan_ripper_du_lydfiler_af_hoej_kvalitet
Men
prøv nu bare en D/A konverter og find ud af det. Du kan også teste Cambridge dacmagic som skulle være lyddelen fra deres 740C som koster 4500kr... så det burde være bedre end din 521.
 
Jeps, jeg prøver at låne en god dac. Det bliver nok en Young fra m2Tech.
Dog vil jeg lige prøve at lytte på Sonos i fixed mode i aften.
Men har en DacMagic ikke en gammel WM8740 converter? rDac har en nyere WM8741.
 
Jeg ripper også med EAC i Secure Mode, så det blilver nok ikke bedre. Jeg ved ikke om man kan teste rip'et op mod originalen.
 
Nu er der ingen der har spurgt om hvad der er galt med lyden, siden jeg brokker mig.
Men kort fortalt så er lyden flad, uden dynamik og s-lyde på vokaler lyder som radio-sus fremfor menneskestemmer (lettere overdrevet). Jeg havde ikke overvejet fejlmuligheden at pc-drevet skulle rippe dårligt.
LG B9 55" OLED, Panasonic DMR-BCT950, Fastspeed fiber 1000/1000 Mbit, Cambridge Audio Azur 851A, NAD C521, B&W 603 S2, Sonos ZP90, Samsung Galaxy S23 Tidal
Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Status: Online
Point: 12228
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-August-2011 kl. 22:01
Oprindeligt skrevet af Steen F. Steen F. skrev:


Jeg forstår godt din pointe, men det er da lidt sjovt at dac'en i en 10 år gammel cd-afspiller til 2200 kr. lyder markant bedre end en ny Sonos ZP90.



Dét har jeg vist aldrig kommenteret på, men jeg synes da ikke, at det er så underligt. Sonos og Squeezebox er overhovedet ikke bygget til audiofil ydelse uden yderligere assistance, i form af en ekstern DAC. De fleste bruger dem sikkert med MP3 under 256kbps alligevel, og så er apparaterne jo også ret så billige, i forhold til hvad en ordentlig cd-afspiller går for.

Men det er ikke i netværket det går galt, i hvert fald ikke på en Squeezebox, og jeg ser ingen grund til at gå ud fra, at Sonos ikke har det på samme måde. Det ér D/A-konverteringen der fejler, i forhold til din cd-afspiller.
Billede: Sony VPL-XW5000ES | Lumagen Radiance Pro 4242 | Oppo BDP-103 | Panasonic UB824 | Zidoo Z1000 Pro | Apple TV 4K
Lyd: DLS M66 | Simaudio Moon 600i | T+A DAC 8 | Mac Mini w/ Roon
Til top
Steen F. Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 22-Maj-2005
Sted: Kolding
Status: Offline
Point: 555
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-August-2011 kl. 01:15
Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:

Dét har jeg vist aldrig kommenteret på, men jeg synes da ikke, at det er så underligt. Sonos og Squeezebox er overhovedet ikke bygget til audiofil ydelse uden yderligere assistance, i form af en ekstern DAC. De fleste bruger dem sikkert med MP3 under 256kbps alligevel, og så er apparaterne jo også ret så billige, i forhold til hvad en ordentlig cd-afspiller går for.

Men det er ikke i netværket det går galt, i hvert fald ikke på en Squeezebox, og jeg ser ingen grund til at gå ud fra, at Sonos ikke har det på samme måde. Det ér D/A-konverteringen der fejler, i forhold til din cd-afspiller.
 
Og dog... jeg må med skam tilstå, at det hjalp GEVALDIGT at ændre Sonos software volumenkontrol fra Variable til Fixed, som tidligere foreslået i denne tråd. Pinligt af mig, at jeg ikke forsøgte det før jeg bruste ud mod ZP90 og dens mangler.
Noget kunne tyde på, at dac'en i ZP90 er magen til den i DacMagic, altså en lidt ældre Wolfson der faktisk kan lyde nogenlunde rimeligt når man bare husker at indstille det rigtigt... Embarrassed
 
Man skal også huske på, at vælger man en ekstern dac til 8000-10.000 kr. så trænger resten af setuppet måske også til et løft; nye højttalere, ny forstærker osv. Og den slags penge har jeg slet ikke pt.
LG B9 55" OLED, Panasonic DMR-BCT950, Fastspeed fiber 1000/1000 Mbit, Cambridge Audio Azur 851A, NAD C521, B&W 603 S2, Sonos ZP90, Samsung Galaxy S23 Tidal
Til top
Sploink Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-April-2007
Sted: Vestegnen
Status: Offline
Point: 3215
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-August-2011 kl. 07:04
Det var da godt det hjalp da du ændrede det til fixed Thumbs Up   Så kan du begynde at nyde din Sonos
Til top
Mr. Claude Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 09-Marts-2010
Sted: DK
Status: Offline
Point: 1128
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-August-2011 kl. 08:16
Det er jo ikke selve D/A konverten men lyddelen, efter der er konverteret, som bestemmer lydkvaliteten.
Til top
Brixen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 19-Juni-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 6631
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-August-2011 kl. 11:30
Oprindeligt skrevet af Steen F. Steen F. skrev:


Og dog... jeg må med skam tilstå, at det hjalp GEVALDIGT at ændre Sonos software volumenkontrol fra Variable til Fixed, som tidligere foreslået i denne tråd. Pinligt af mig, at jeg ikke forsøgte det før jeg bruste ud mod ZP90 og dens mangler.
Noget kunne tyde på, at dac'en i ZP90 er magen til den i DacMagic, altså en lidt ældre Wolfson der faktisk kan lyde nogenlunde rimeligt når man bare husker at indstille det rigtigt... Embarrassed

Det var godt at det hjalp at stille til Fixed.

Da jeg testede sammen med nogle venner, blev vi enige om at analog ud fra Sonos lød bedre end digital i mit setup. 
Venlig hilsen
KB
Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Status: Online
Point: 12228
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-August-2011 kl. 11:47
Oprindeligt skrevet af Steen F. Steen F. skrev:


Man skal også huske på, at vælger man en ekstern dac til 8000-10.000 kr. så trænger resten af setuppet måske også til et løft; nye højttalere, ny forstærker osv. Og den slags penge har jeg slet ikke pt.


Jeg købte også nye højttalere og forstærker kort tid efter jeg købte min DAC

Men der er ikke noget i vejen for kun at opgradere D/A-konverteringen. Den kommer måske mere til sin ret med bedre udstyr, men det kan man jo bare glæde sig til, når man får den slags en dag.
Billede: Sony VPL-XW5000ES | Lumagen Radiance Pro 4242 | Oppo BDP-103 | Panasonic UB824 | Zidoo Z1000 Pro | Apple TV 4K
Lyd: DLS M66 | Simaudio Moon 600i | T+A DAC 8 | Mac Mini w/ Roon
Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Status: Online
Point: 12228
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-August-2011 kl. 11:51
Oprindeligt skrevet af Mr. Claude Mr. Claude skrev:



Det er jo ikke selve D/A konverten men lyddelen, efter der er konverteret, som bestemmer lydkvaliteten.


DAC betyder selvfølgelig en del, men forforstærkerdelen er rigtigt nok også vigtig.
Billede: Sony VPL-XW5000ES | Lumagen Radiance Pro 4242 | Oppo BDP-103 | Panasonic UB824 | Zidoo Z1000 Pro | Apple TV 4K
Lyd: DLS M66 | Simaudio Moon 600i | T+A DAC 8 | Mac Mini w/ Roon
Til top
rotelman Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 13-December-2010
Status: Offline
Point: 209
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-August-2011 kl. 12:30
Fedt ... ja digital volume kontrol er noget fanden har skabt Smile Det er det samme på Squeezebox... det er tydligt lige så snart man kommer under 80-90% af fuld volume
Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Status: Online
Point: 12228
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-August-2011 kl. 12:46
Jeg tjekker også regelmæssigt om min Squeezebox nu også står på 100%
Billede: Sony VPL-XW5000ES | Lumagen Radiance Pro 4242 | Oppo BDP-103 | Panasonic UB824 | Zidoo Z1000 Pro | Apple TV 4K
Lyd: DLS M66 | Simaudio Moon 600i | T+A DAC 8 | Mac Mini w/ Roon
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1234>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu