recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Brugergrupper > Bruger til bruger
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Lyddæmpe ventilation
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Lyddæmpe ventilation

 Besvar Besvar Side  <1234>
Forfatter
Besked
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Maj-2020 kl. 22:33
Hvilket anlæg?

Vi har Genvex med optima 250 styring. Her kan jeg selv ændre parametre for motorerne og dermed også ændre på indstillinger til de enkelte trin.
Det ødelægger selvfølgelig balancen i anlægget, men hellere det end et anlæg der larmer. Og jeg kan altid sætte det tilbage igen.

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
aerik Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Januar-2011
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4258
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér aerik Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Maj-2020 kl. 06:36
dantherm hch 5 anlæg med en Hrc 2 fjernbetjening. Må lige prøve at bruge lidt tid med manualen måske. Men hvis jeg skruer ned på 2/4 er der ingen problemer. Men pt kører den pr automatik på 3/4

Til top
PerW Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-Marts-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4109
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér PerW Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Maj-2020 kl. 08:00
Min ex svoger var ansat i et ventilations firma og de havde lyddæmper til ventilationsanlæg i forskellige størrelser.
Til top
aerik Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Januar-2011
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4258
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér aerik Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Maj-2020 kl. 09:39
nå, har rådført mig lidt.

En løsning ville være at montere en "skumsvamp" i spjældene og få indreguleret igen. På den måde vil åbningen være større og dermed vil blæsestøj være mindre.
Til top
Aschwarz Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 26-Maj-2020
Status: Offline
Point: 8
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Aschwarz Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Maj-2020 kl. 09:39
Hvis støjen er susen fra ventilerne kan du indsætte en lydæmper på kanalen til ventilen. Lindab og Øland har dem, du skal blot måle Ø på dine kanaler, købe længde 900mm. Den monteres nemt hvis du ellers kan bruge værktøj som en vinkelsliber til at skære lyddæmperen ind på kanalen. Ventiler findes i forskellige udførsler, og der er forskel på hvor meget de støjer, her kan du evt først prøve en mere støjsvag type. Husk at holde kanaler rene, især udsugningskanalen skal renses af og til, og filtre på aggregatet skal også skiftes efter leverandørens (Genvex) anvisning. Et anlæg af denne type bør være helt uden lyd, og en løsning kan fint være at skrue ned for luftmængden. Lad være med at komme skumpropper i kanalerne, det er en uholdbar nødløsning når alle fornuftige tiltag er opbrugt.

Til top
aerik Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Januar-2011
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4258
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér aerik Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Maj-2020 kl. 09:45
Oprindeligt skrevet af Aschwarz Aschwarz skrev:

Hvis støjen er susen fra ventilerne kan du indsætte en lydæmper på kanalen til ventilen. Lindab og Øland har dem, du skal blot måle Ø på dine kanaler, købe længde 900mm. Den monteres nemt hvis du ellers kan bruge værktøj som en vinkelsliber til at skære lyddæmperen ind på kanalen. Ventiler findes i forskellige udførsler, og der er forskel på hvor meget de støjer, her kan du evt først prøve en mere støjsvag type. Husk at holde kanaler rene, især udsugningskanalen skal renses af og til, og filtre på aggregatet skal også skiftes efter leverandørens (Genvex) anvisning. Et anlæg af denne type bør være helt uden lyd, og en løsning kan fint være at skrue ned for luftmængden. Lad være med at komme skumpropper i kanalerne, det er en uholdbar nødløsning når alle fornuftige tiltag er opbrugt.


Har du et link til dem du tænker på?
Til top
Aschwarz Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 26-Maj-2020
Status: Offline
Point: 8
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Aschwarz Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Maj-2020 kl. 09:57
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Maj-2020 kl. 10:15
Oprindeligt skrevet af Aschwarz Aschwarz skrev:

Hvis støjen er susen fra ventilerne kan du indsætte en lydæmper på kanalen til ventilen.


Lyddæmperen giver intet, hvis lyden dannes i ventilen.

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Aschwarz Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 26-Maj-2020
Status: Offline
Point: 8
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Aschwarz Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Maj-2020 kl. 10:24
Helt korrekt Klaus, derfor skrev jeg at der kunne prøves med en anden type ventil først. Det jeg mente med støj fra ventilen, var for at udelukke mekaniske vibrationer fra aggregatet. Evt. kan man fjerne ventilen helt for at høre om der kommer støj fra kanalerne.


Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Maj-2020 kl. 10:37
Oprindeligt skrevet af Aschwarz Aschwarz skrev:

Helt korrekt Klaus, derfor skrev jeg at der kunne prøves med en anden type ventil først. Det jeg mente med støj fra ventilen, var for at udelukke mekaniske vibrationer fra aggregatet.


Det er støj fra ventilen. Det fik vi afklaret i forgårs........


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Aschwarz Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 26-Maj-2020
Status: Offline
Point: 8
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Aschwarz Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Maj-2020 kl. 10:47
Jeg arbejder med ventilation og har gjort det i mere end 10 år.  Hjælper gerne, men det ville jo være rart at have haft den 2 dage gamle oplysning.  Er det en udsugningsventil eller indblæsningsventil der støjer?



Redigeret af Aschwarz - 26-Maj-2020 kl. 10:49
Til top
aerik Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Januar-2011
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4258
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér aerik Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Maj-2020 kl. 10:48
i tv stuen er det udsugning og i et af de andre rum udblæsning
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1234>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu