|
Lyddæmpe ventilation |
Besvar ![]() |
Side <1234> |
Forfatter | ||
aerik ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 25-Januar-2011 Sted: Vejle Status: Offline Point: 4272 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
amnlægget er indreguleret for 2-3 måneder siden.
|
||
![]() |
||
KlausDM ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 12-Marts-2010 Sted: Hammel, Jylland Status: Offline Point: 19561 |
|
Den står i tråden...... Klaus
|
||
![]() |
||
Aschwarz ![]() Ny bruger ![]() Oprettet: 26-Maj-2020 Status: Offline Point: 8 |
|
Normalt vil der være udsugning fra toilet og køkken, indblæsning i øvrige rum. Jeg vil prøve denne ventil fra Lindab http://www.lindab.com/dk/pro/products/pages/airy.aspx. |
||
![]() |
||
aerik ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 25-Januar-2011 Sted: Vejle Status: Offline Point: 4272 |
|
Har både ind og udsugning i stuen, køkkenalrum, badeværelser og bryggers :) Hvis man køber sådan nogle, som du lonker til der, hvordan forholder man sig så til indregulering? på forhånd tak :)
|
||
![]() |
||
KlausDM ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 12-Marts-2010 Sted: Hammel, Jylland Status: Offline Point: 19561 |
|
Avah? Er der både udsugning og indblæsning i badeværelserne? Klaus
|
||
![]() |
||
|
nej, klaphat jeg er, der er der selvfølgeligt kun udsugning... Tak for rettelsen :)
|
||
![]() |
||
|
For indregulering har Lindab denne: http://www.lindab.com/global/pro/products/pages/vak.aspx Jeg har dog ikke prøvet den selv. Men mon ikke du selv kan prøve dig frem med hensyn til indregulering, hvis der kun er tale om denne ene indblæsningsventil?
|
||
![]() |
||
Pilgaard ![]() Junior bruger ![]() Oprettet: 21-Februar-2008 Status: Offline Point: 29 |
|
Som udgangspunkt vil jeg sige at det eneste “rigtige” at gøre er, at hvis det er muligt så indbyg et DRU spjæld i kanalen efter ventilen og indreguler strengen til den projekterede luftmængde og så en rist i, i stedet for en ventil. Hvis det kun er på udsugning så behøver du ikke en ekstra lyddæmper efter spjældet, da lyden fra spjældet vil følge luftens retning. Glem de der skumløsninger, det vil ikke fungere ordentligt. Du risikere at få et unødigt stort tryktab igennem den, og effekten vil være stærkt begrænset da lyden kommer fra KSU ventilen.
Aero ventilerne er pæne og støjer også en smule mindre, men du vil stadig kunne høre dem.
|
||
![]() |
||
|
Der skal altid monteres lyddæmpere ved spjæld, uanset flowretning. Tænker at en ny indregulering kan afhjælpe problemet, dvs. at åbne lidt mere for de øvrige indblæsningsventiler.
|
||
![]() |
||
MortenP ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 23-Juli-2004 Sted: Denmark Status: Offline Point: 658 |
|
Jeg hører kun vores "susen" hvis den ikke er der. :)..
I vinters lukkede det ned et par dage hvor det var koldest. så den kun lavede udsugning, og der lagde jeg mærke til det. Ellers hører jeg det ikke. Vores anlæg er et Duka villavent.. Vi døjer dog lidt med at vi kan høre knægten når han gamer. Selvom vi har lyddæmpere på så går det igennem systemet. |
||
![]() |
||
Pilgaard ![]() Junior bruger ![]() Oprettet: 21-Februar-2008 Status: Offline Point: 29 |
|
Mht. lyddæmper, dér er jeg altså uenig. Der er jo ingen lufthastighed hen over et DRU spjæld, når vi taler boligventilation. Der er måske i omegnen af 1.5 m/s, dét skaber sgu ikke særlig meget lyd, og når det så er på udsugning så har det altså ingen betydning. Altså, anlægget er indreguleret for 2-3 måneder siden, du vil så indregulere det igen? Og så på indblæsningen? - Hvad skulle det hjælpe når det er udsugningsventilen (KSU) der støjer ..?
|
||
![]() |
||
|
nå.
Har talt med montør. Det er inden for tolderencer. Har været rundt hos nogle venner og kan godt høre mit anlæg larmer mindre end deres. Jeg må nok erkende jeg bare er lydfølsom, haha. Henledt til anden tråd om mit vvs anlægs støj
![]() |
||
![]() |
Besvar ![]() |
Side <1234> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |