recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Teknik & Teori
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Lyden skal nydes - men hvordan?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketLyden skal nydes - men hvordan?

Besvar Besvar Side  <1234>
Afstemningsspørgsmål: Hvad er det bedste format - også i fremtiden?
Svarmulighed Stemmer Afstemningsresultat
4 [5.63%]
20 [28.17%]
4 [5.63%]
4 [5.63%]
39 [54.93%]
Dette emne er lukket; der kan ikke stemmes

Forfatter
Besked
T-teknik Se dropdown menu
--
--

Bruger er stoppet

Oprettet: 08-Januar-2007
Status: Offline
Point: 1989
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-April-2009 kl. 09:47
Hvorfor er der flere musikere som anbefaler en plade i stedet for en CD, fordi den for dem er den mest ægte lyd. - Tag en klassisk symfoni og sammenligne en LP med en CD - i nogle tilfælde er der ting som kommer mere tydeligt frem på en plade. Selvom pladen er analog i sin form har den nogle fordele som CD´en ikke har.
Ligesom CD´en i sin ægte form i forhold til diverse filsystemer. - Når der er flere musikere, også yngre, som overgår til f.eks. LP´en, måske også som supplement, så er det jo nok bare ikke en trend, men fordi LP´en repræsenterer en god og solid form for lyd.
Til top
--
--

Bruger er stoppet

Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-April-2009 kl. 09:52
Nu kan man jo gøre, som man vil med musik.
- Men at glemme det store arbejde som en musiker ligger i et givent produkt og så komprimere det i et helt andet format til en harddisk, det er vel ikke at være tro mod musikken?
Til top
musicus Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 10-Juli-2006
Sted: Østjylland
Point: 2149
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-April-2009 kl. 10:18

Jeg har stemt på CD. Jeg startede i sin tid med at købe musik på LP, og opnåede til sidst også at ha' en ganske pæn stor samling af vinyl stående på reolerne. Den er væk nu.  Nu er jeg selv mest til klassisk musik, og der var i den forbindelse en række faktorer ved formatet, der ofte irrriterede mig:

1) Den uundgåelige nålestøj under afspilningen.

2) At skulle fjerne et halvt garnnøgle under pickup-nålen, ca. 3/4 inde i afspilningen af en pladeside.

3) At skulle vende pladen om, for at høre en symfoni af Anton Bruckner til ende (magelighed, naturligvis). Jeg har sågar haft en LP-plade, hvor jeg midtvejs i en langsom sats fra en violinkoncert af Mozart skulle vende pladen. Ikke så fedt.

4) At opdage, at ens yndlings skive pludselig har fået en lille overflade-ridse, som bestemt ikke var der, sidst man spillede pladen. Og at det nok kun kan være sket ved at tage pladen op fra hylsteret, eller ved at sætte den tilbage igen i hylsteret.

Hvis man mest er til tjubang-musik er skaden nok ikke så stor med en lille ridse eller skramme på pladen, da meget knit, knat og skrat sikkert vil blive overdøvet af trommesporet. Men i de stille passager under en symfoni af Gustav Mahler er det til gengæld et irritationsmoment af uanede dimensioner.

Så tro mig: Hvis nogen tilbød mig, at jeg kvit og frit kunne få hele min samling af CD'er ombyttet til vinyl, og også få en spitzenklasse grammofon med i handelen, ville jeg aldrig gå tilbage til vinyl igen. Hvorfor? Jo, én af de allerførste gange hvor jeg lyttede til en CD med noget klassisk musik syntes jeg, at kunne høre ét eller andet underlig støj fra højttalerne. Jeg gik nærmere og lyttede koncentreret. Så gik det endelig op for mig, at dét som jeg hørte slet ikke var støj, men derimod lyden fra mekanikken og klapperne på solo-oboen. En detaljeret lydgengivelse har vinylformatet alligevel aldrig givet mig. Og så vægter mageligheden naturligvis også ret tungt i mit nuværende valg.

Så jeg er personligt glad for, at der kom et alternativ til LP-pladen.

Redigeret af musicus - 15-April-2009 kl. 13:31
LG 50PK250N (ISF-kalibreret), Optoma HD200X

2x Denon DVD-2930

2x Toshiba HD-XE1,

Panasonic DMP-BD45, Philips BDP-9500

Strong SRT 8410, Sony HT-DDWG800

2x DVDO Edge
Til top
--
--

Bruger er stoppet

Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-April-2009 kl. 10:33
Opfattelserne er mange indenfor musik.
Jeg kan huske for mange år siden på et kursus om klassisk musik, at læreren sagde, at for ham var LP´en det bedste til klassisk musik - selvom pladen skulle vendes. - Og CD´en var meget udbredt på det tidspunkt.

Noget andet er, da jeg selv var tæt på for nogle år siden at komme af med min pladesamling, troede jeg at det ville være en nem sag at finde næsten alt på CD - det var det ikke - og sådan er det er det stadigvæk.

Så kan valget blive det krævende arbejde til en CD i nødstilfælde, hvor WAV er det optimale.
Men er pladen (LP,single o.s.v.) i en god stand, så er den første originale oplevelse det bedste      

Redigeret af T-teknik - 09-April-2009 kl. 10:40
Til top
--
--

Bruger er stoppet

Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-April-2009 kl. 10:44
Spændende bliver det når musikken skal efterforskes om mange år, hvad der så stadig ligger i kældrene af f.eks. plader og CD´er.
Til top
Callie Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 14-Februar-2005
Sted: Vestamager
Point: 563
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-April-2009 kl. 10:53

Så længe Itunes ikke sælger cd'er i flac format eller apple lossless, så er cd'en stadig kongen, men pga bekvemmelighed kommer hovedparten af musik til at ligge på harddisk eller lign. i fremtiden, så det meste musik bliver købt over nettet og downloadet.

Mit bud er, at om 5 år, så er der masser af udbydere, der sælger musik i ukomprimerede formater, og anlæg der henter det direkte efter samme princip som den dansk udviklede Diva (kan ikke huske, om det er Diva den hedder).

Til top
musicus Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 10-Juli-2006
Sted: Østjylland
Point: 2149
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-April-2009 kl. 11:03

Oprindeligt skrevet af T-teknik T-teknik skrev:

Opfattelserne er mange indenfor musik. ........

Men er pladen (LP,single o.s.v.) i en god stand, så er den første originale oplevelse det bedste      

Jeg vil godt gøre den indrømmelse, at Beatles-pladen "Abbey Road" på CD aldrig kom til at lyde rigtigt for mig. (Det  har helt sikkert også noget med førstegangs-oplevelsen at gøre.  )

CD-udgaven syntes jeg totalt manglede LP'ens fylde og varme i lydgengivelsen. Ligesom det også var utroligt distraherende og frustrerende at lytte forgæves efter dén lille ridse, som ellers altid kunne høres i et bestemt nummer på LP'en.

Redigeret af musicus - 09-April-2009 kl. 11:05
LG 50PK250N (ISF-kalibreret), Optoma HD200X

2x Denon DVD-2930

2x Toshiba HD-XE1,

Panasonic DMP-BD45, Philips BDP-9500

Strong SRT 8410, Sony HT-DDWG800

2x DVDO Edge
Til top
DarkStar Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 06-April-2008
Sted: Denmark
Point: 368
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-April-2009 kl. 11:20
LP

Lydkvaliteten er altså bedre end CD'er.
Det kræver selvfølgelig at man har et ordentligt setup med pick-up, RIAA
etc.

En anden positiv ting - i hvert fald for mit vedkommende - er at man ikke
har en tendens til at hoppe frem til det næste nummer som man ofte gør
på CD. Men derimod er man "tvunget" til at lytte til hele albummet, som
man ofte kommer til at sætte mere pris på.

CD'er lytter jeg efterhånden sjældent til og harddisk løsninger, streaming
osv. er for mit vedkommende alt for upersonligt og flygtigt. Jeg elsker
nok også musik mere end gennemsnittet.

An  a day...
Til top
--
--

Bruger er stoppet

Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-April-2009 kl. 11:29
Hvad mange måske nok glemmer, at det ikke er til at vide om det downloadede til harddisk og CD ikke nødvendigvis har en ligeså god kvalitet om nogle år. - Så er det langt bedre at have den på original trykt medie - hvad enten det så er på plade eller CD.

Kvaliteten skal holde i flere år - det bliver den IKKE ved BARE at producenterne helt overgår til komprimerede formater. - Så kan de tilbyde nok så mange ukomprimerede formater. - Skal musikken overleve så nytter det ikke noget, KUN at tænke i formater på nettet.

Redigeret af T-teknik - 09-April-2009 kl. 11:30
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 18-April-2007
Point: 0
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-April-2009 kl. 13:06

LPer

Fordi jeg er herrens træt af at sætte en CD på og opdage at jeg ikke kan få lov at høre musikken eller dele af musikken pga COPYSAFE Tror det er værst med dem fra CMC

Til top
Startrek Se dropdown menu
--
--

Bruger stoppet på recordere.dk

Oprettet: 02-Marts-2008
Sted: Denmark
Point: 5740
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-April-2009 kl. 14:48
Mp3 se ud til at værre det beste format også i fremtide, da det er det
format de fleste afspille kan læse, derfor

Ved ikke om der ikke er en Mp4 version på vej med bla. surrund (og en
højer lyd kvalitet) ?
Til top
mkirkelund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 18-Januar-2008
Sted: 2635 Ishøj
Point: 2358
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-April-2009 kl. 15:16
Oprindeligt skrevet af Startrek Startrek skrev:

Mp3 se ud til at v�rre det beste format ogs� i fremtide, da det er det
format de fleste afspille kan l�se, derfor

Ved ikke om der ikke er en Mp4 version p� vej med bla. surrund (og en
h�jer lyd kvalitet) ?

Min musik bliver afspillet i henholdsvis MP3 og Flac på min PC. Desværre et mit lydkort heri så ringe, at det faktisk kan være svært at høre forskel!

Og min CD afspiller er lånt ud.
Til top

Besvar Besvar Side  <1234>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu