recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Lydkvalitet fra NAS
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Lydkvalitet fra NAS

 Besvar Besvar Side  <12345 7>
Forfatter
Besked
Jespus Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 16-Oktober-2015
Sted: Gelsted
Status: Offline
Point: 238
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jespus Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Maj-2022 kl. 19:40
Lidt depri hvis der er væsentlig hørbar forskel. Har selv det meste i flac.
Til top
kec2 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 27-Oktober-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 306
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kec2 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Maj-2022 kl. 19:53
Der er noget her jeg ikke forstår.
Flac er en tabsfri komprimeringskontainer. Det man kan lægge i Flac kunne være WAV, MP3 eller noget helt trejde.
Så hvis det er WAV der er pakket i Flac, så forstår jeg ikke at de skulle lyde anderledes.

Jeg forstår heller ikke, hvorfor du vil rippe 400 CD'er til WAV. Hvis det allerede var WAV som du har pakket i Flac. Så kan du da lige så godt pakke det ud igen, og spare en masse tid.

Jeg kunne også godt tænke mig at, låne to filer, men mån ikke at copyright synes, at det må man ikke.
Jeg kan jo selv rippe nogle nummer. Hvad er det for noget musik vi snakker om?

Der findes 10 slags mennesker. Dem der kan det binærer talsystem og dem der ikke kan.
Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 12213
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Naiera Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Maj-2022 kl. 20:55
Der er ikke nogen forskel. Hvis der er nogen der hører forskel, så er det placebo.

Deres bedste sang hedder i øvrigt Drag
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19184
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Maj-2022 kl. 21:46
Oprindeligt skrevet af Bestpictures Bestpictures skrev:

Jeg har musikken til at lægge på en Synology 218j som er opdateret med nyeste software og streamer til en Oppo 203 som sender musikken via coax SPDIF digitalt til forstærker og højttalere.

Din Synology streamer TIL din Oppo 203.
Eller henter din Oppo 203 data på din Synology?


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Bestpictures Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger
Avatar

Oprettet: 10-Januar-2017
Sted: Sydjylland
Status: Offline
Point: 42
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bestpictures Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Maj-2022 kl. 23:28
Oppo henter data fra Synology.
Jeg er godt klar over at FLAC filer udpakket er en tro kopi af WAV filerne, det skal der ikke herske nogen tvivl om.
Så der må jo være andre forhold som spiller ind, i et andet forum nævnes noget om bit timing uden jeg ved hvad det betyder.
Til top
FLarsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 31-Maj-2006
Sted: Østjylland
Status: Offline
Point: 1472
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér FLarsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Maj-2022 kl. 06:59
Oprindeligt skrevet af Bestpictures Bestpictures skrev:

Nu er der rippet ca. 400 CD’er i WAV, hvilket har været det hele værd🤗
Kan du overtales til at lave en FLAC om til WAV og berette om resultatet?
Hvad er forskellen på en musikelsker og en audiofil?

En musikelsker har et anlæg for at hører på sin musik.
En audiofil har musik for at hører på sit anlæg.
Til top
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3285
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Potter Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Maj-2022 kl. 11:00
@Bestpictures, jeg bakker dig op. Der en hørebare forskel i mellem WAVE og FLAC, og det er ikke noget placeboSmile

Det skal siges at jeg benytter dog formatet AIFF som er et Apple pendant til WAVE.

Lidt arrogant sagt, enten har man ikke ørene til at kunne høre forskel, eller også der der noget i grejet som ikke er optimalt, eller måske begge dele.Smile 

Behandlingsresurserne af/ eller afvikling af AIFF/WAVE er jo kortere, end på f.eks. FLAC formatet "udpakningen" om der tilføres jitter/ støj eller lign. i signalbehandlingen i forbindelsen med udpakningen, eller om det sker i selve formatet under konverteringen skal jeg ikke kunne sige. 

Og det er bestemt heller ikke et ukendt fænomen at AIFF lyder bedre end FLAC, ihverfald ikke i min omgangskreds, og jeg er nu ret sikker på at du nok skal finde masser af informationer i den audiofile verden som kommer frem til den samme oplevelse.

God bededagsferie til alle




4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |
Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 12213
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Naiera Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Maj-2022 kl. 11:12
Til top
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Januar-2012
Sted: Vålse Danmark
Status: Offline
Point: 3949
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Maj-2022 kl. 11:28
Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:

for en gang skyld
er jeg enig med dig
Stuen: LG nanocel, Denon x1400h dali front og surround zensor 1, center zensor vocal, midt high alteco. Sub 2x argon malmö8, Shield tv 19 pro, musik argon solo, pladespiller argon? med ortofon om 5E
Til top
Bestpictures Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger
Avatar

Oprettet: 10-Januar-2017
Sted: Sydjylland
Status: Offline
Point: 42
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bestpictures Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Maj-2022 kl. 12:04
Tak for indlægget “Potter”

Det er nemlig lige præcis sådan jeg oplever det, de der ikke er så lyd interesserede kan ikke høre forskel men for musik/lyd nørder er forskellen stor.
Som jeg oplever FLAC er lyden en smule kold, flad og uden interesse, hvorimod WAV opleves lige modsat og virkelig kan give både gåsehud og indlevelse i optagelsen.

Vil lige nævne jeg også har enkelte albums i 192 Khz/24 bit som lyder virkeligt godt, hvilket 44,1 Khz/16bit bestemt også gør og her er det for mit vedkommende ikke afgørende om det er HD, begge formater er i stand til at give en god oplevelse, hvilket jeg ikke finder at FLAC er i stand til.

Efter over 40 års nørdet interesse for audio udstyr og high-end lyd er jeg nogenlunde sikker på at det ikke er set-up’et som påvirker FLAC i en uheldig retning.
Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 12213
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Naiera Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Maj-2022 kl. 13:12
FLAC er ligesom en zip-fil. Hvis du zipper nogle billeder ser de ikke værre ud, når de bliver pakket ud igen, ligesom et tekstdokument heller ikke mister bogstaver.

Hvis der vitterligt høres forskel, som ikke er ren placebo-effekt, så sker der noget forkert et sted i kæden, men det tvivler jeg personligt på, er tilfældet.
Til top
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Januar-2012
Sted: Vålse Danmark
Status: Offline
Point: 3949
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Maj-2022 kl. 13:13
Oprindeligt skrevet af Bestpictures Bestpictures skrev:

Tak for indlægget “Potter”

Det er nemlig lige præcis sådan jeg oplever det, de der ikke er så lyd interesserede kan ikke høre forskel men for musik/lyd nørder er forskellen stor.
Som jeg oplever FLAC er lyden en smule kold, flad og uden interesse, hvorimod WAV opleves lige modsat og virkelig kan give både gåsehud og indlevelse i optagelsen.

Vil lige nævne jeg også har enkelte albums i 192 Khz/24 bit som lyder virkeligt godt, hvilket 44,1 Khz/16bit bestemt også gør og her er det for mit vedkommende ikke afgørende om det er HD, begge formater er i stand til at give en god oplevelse, hvilket jeg ikke finder at FLAC er i stand til.

Efter over 40 års nørdet interesse for audio udstyr og high-end lyd er jeg nogenlunde sikker på at det ikke er set-up’et som påvirker FLAC i en uheldig retning.
det eneste d r kan gøre forskellen hvis der er nogle det er din afspiller, da det er den der pakker filen ud. Selv min Argon streamer levere sammen dejlig åbent lyd om det er FLAC eller wave
Stuen: LG nanocel, Denon x1400h dali front og surround zensor 1, center zensor vocal, midt high alteco. Sub 2x argon malmö8, Shield tv 19 pro, musik argon solo, pladespiller argon? med ortofon om 5E
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <12345 7>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu