recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Streaming media
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Lydkvalitet mellem apple tv 4 vs Shield tv
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Lydkvalitet mellem apple tv 4 vs Shield tv

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Januar-2012
Sted: Vålse Danmark
Status: Offline
Point: 3954
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Lydkvalitet mellem apple tv 4 vs Shield tv
    Sendt: 22-Juni-2020 kl. 14:10
Efter min ultimative streaming boks afstemning er jeg og Rasmus fra flatpanels blevet enige om at vi tage diskussionen om lydkvaliteten over i en ny tråd.

det sidste som rasmus skrev omkring dette:
Apple TV 4K
Apple iOS/tvOS har understøttet FLAC siden et eller andet tidspunkt via en opdatering, men ifølge denne tråd på Apples debatboard, så dekodes det til PCM, 16-bit og 48 kHz til output via HDMI: https://discussions.apple.com/thread/8491374

Det virker som en begrænsning i tvOS, da apps tilsyneladende er underlagt det samme selvom de skilter med FLAC-understøttelse.

Infuse bakker op om, at Apple TV ikke pt. understøtter sample rates på 96, 192 eller over, uanset output-indstillinger og metode. Så det konverteres til 48 kHz. https://support.firecore.com/hc/en-us/articles/217735707-Audio-Options-tvOS-


Nvidia Shield
Der blev via en opdatering åbnet for "high-resolution audio up to 24-bit/192 kHz over USB or HDMI." https://http://support-shield.nvidia.com/android-tv-release-notes/1.1/

I hvert fald op til stereo for FLAC, så vidt jeg kan se. https://nvidia.custhelp.com/app/answers/detail/a_id/4410/~/how-do-i-play-high-resolution-audio-on-my-shield-tv%3F


Forskellen
Med andre ord vil f.eks. Potters musikfiler i 24-bit 192KHz blive nedskaleret på Apple TV 4K. Jeg har ikke overblik over AirPlay indbygget i receivere, men det lyder heller ikke til at klare det, ifølge Bluesound her (AirPlay i lydenheder kører dog i 44.1 kHz): https://support1.bluesound.com/hc/en-us/community/posts/360033411554-Airplay-2-bitrate-support-

Shield kan håndtere det.


Film
Hvad angår film, så kan forholdene være anderledes. Dolby Atmos i Dolby Digital Plus er i sampling rate på 48 kHz så det er indenfor support på Apple TV 4K, som kan dekode og outputte i op til 24-bit 48kHz 7.1 kanaler.

Dolby TrueHD understøtter op til 192 kHz, så det er over grænsen for Apple TV 4K og som konsekvens deraf apps som Infuse og Plex. Jeg er dog usikker på, hvad sampling rate er når Atmos i TrueHD anvendes. Jeg er også usikker på, om Shield kan håndtere op til 192 kHz for TrueHD.

Har I mulighed for at tjekke bit depth på jeres rippede film med Dolby TrueHD? Hvis de overstiger 48 kHz, så kan vi arbejdere videre med det, som et muligt svar på forskellene. Hvis de ikke gør, så må vi lede videre Smile


EDIT: Ovenstående blev skrevet før jeg så dit seneste indlæg, T-Duck. A/B test er bestemt gavnligt. Jeg søger bare altid den underliggende, tekniske forklaring på forskelle som disse. Så det kan bindes op på noget helt konkret. Nok en arbejdsskade
Til top
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Januar-2012
Sted: Vålse Danmark
Status: Offline
Point: 3954
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Juni-2020 kl. 14:11
Jeg får fulgt op på filernes bitdept når jeg er hjemme igen.
Til top
JohnConnor Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 10-Januar-2015
Status: Offline
Point: 974
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JohnConnor Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Juni-2020 kl. 15:33
Et par kommentarer herfra

Apple TV med infuse bitstreamer ikke HD formatter så der kan signalet være ændre inden det sendes videre som LPCM. Uden at have talt Bits var min egen fornemmelse at apple TV og Shield lyder forskelligt med samme HD spor via Kodi og Infuse som afspillere. 

Med musik har jeg personligt testet Bluesound Node 1, Apple TV og Shield. Både med lokale FLAC filer i 16 bit og med streaming tjeneste. Min erfaring er, at ingen af de 3 enheder outputter korrekt. 
De outputter alle LPCM så det er også umuligt at spå om hvad der sker inden signalet sendes videre. Sonos er en skandale for sig i forhold til at pille ved output! 

til musik har jeg benchmarket med en afspiller fra Classé Audio og CD. På den kan man vælge at outputte RAW signal digitalt.  

Min konklusion blev at musik altid er igennem CD afspiller digitalt da alle streaming bokse lyder markant anderledes og ikke til den gode sige. Bedste afspiller var apple tv kørt med signal fra iphone (tidal CD kvalitet) til enheden med deres overførsel. 

Til top
Nagash Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 24-Oktober-2007
Sted: Hillerød, DK
Status: Offline
Point: 6048
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Nagash Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Juni-2020 kl. 15:35
Svarer lige på Rasmus Larsens spørgsmål her i tråden også.

Ja, Shield kan sagtens håndtere 5.1, 7.1 og alle objektbaserede lydsystemer på optil 24-bit/192 Khz

Til top
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Januar-2012
Sted: Vålse Danmark
Status: Offline
Point: 3954
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Juni-2020 kl. 16:34
Jeg kan sige Rasmus. At ingen af mine film. Med atmos er over 24 bit 48khz og alle mine FLAC musik er på 44,1 kHz. Skal lige gøre opmærksom på at plex ikke kan vise atmos flaget i metadataen
Til top
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Januar-2012
Sted: Vålse Danmark
Status: Offline
Point: 3954
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Juni-2020 kl. 16:36
Oprindeligt skrevet af JohnConnor JohnConnor skrev:

Et par kommentarer herfra

Apple TV med infuse bitstreamer ikke HD formatter så der kan signalet være ændre inden det sendes videre som LPCM. Uden at have talt Bits var min egen fornemmelse at apple TV og Shield lyder forskelligt med samme HD spor via Kodi og Infuse som afspillere. 

Med musik har jeg personligt testet Bluesound Node 1, Apple TV og Shield. Både med lokale FLAC filer i 16 bit og med streaming tjeneste. Min erfaring er, at ingen af de 3 enheder outputter korrekt. 
De outputter alle LPCM så det er også umuligt at spå om hvad der sker inden signalet sendes videre. Sonos er en skandale for sig i forhold til at pille ved output! 

til musik har jeg benchmarket med en afspiller fra Classé Audio og CD. På den kan man vælge at outputte RAW signal digitalt.  

Min konklusion blev at musik altid er igennem CD afspiller digitalt da alle streaming bokse lyder markant anderledes og ikke til den gode sige. Bedste afspiller var apple tv kørt med signal fra iphone (tidal CD kvalitet) til enheden med deres overførsel. 

interessant at vi har tre streamings enheder alle tre understøtter fuldt ud FLAC. Men alle tre lyder forskelligt
Til top
Nagash Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 24-Oktober-2007
Sted: Hillerød, DK
Status: Offline
Point: 6048
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Nagash Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Juni-2020 kl. 16:59
@T-Duck, som jeg skrev i den anden tråd, er det vist meget sjældent at spillefilm har højere frekvens end 48Khz. Det findes helt sikkert nok, men det er virkelig få jeg har set, hvis da overhovedet nogle. Så mit gæt er, at vi er under 1% på film (og serier)

Det er langt mere udbredt på koncerter, men altså tror stadig vi er under 20-30%. Atmos og DTS-X er så også meget lidt udbredt på koncerter. De eneste to jeg har, er Roger Waters - The Wall (2014) og Hans Zimmer - Live in Prague. Men de er begge to 48Khz.
Til top
Nagash Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 24-Oktober-2007
Sted: Hillerød, DK
Status: Offline
Point: 6048
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Nagash Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Juni-2020 kl. 17:04
Angående FLAC er det fordi det ikke er et format der er direkte understøttet over HDMI. Tror da bestemt de fleste moderne receivere kan dekode FLAC selv, men det er jo over receiverens DLNA funktioner eller lignende. Det er slet ikke det samme som over HDMI, der skal benyttes mere officielle standarder og så selvfølgelig ukomprimeret PCM. Resten skal dekodes i afspilleren uanset om vi taler ALAC, AAC, FLAC, MP3, OGG og hvad de ellers hedder.
Til top
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Januar-2012
Sted: Vålse Danmark
Status: Offline
Point: 3954
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Juni-2020 kl. 17:11
Oprindeligt skrevet af Nagash Nagash skrev:

Angående FLAC er det fordi det ikke er et format der er direkte understøttet over HDMI. Tror da bestemt de fleste moderne receivere kan dekode FLAC selv, men det er jo over receiverens DLNA funktioner eller lignende. Det er slet ikke det samme som over HDMI, der skal benyttes mere officielle standarder og så selvfølgelig ukomprimeret PCM. Resten skal dekodes i afspilleren uanset om vi taler ALAC, AAC, FLAC, MP3, OGG og hvad de ellers hedder.
den er jeg godt Med på.

Edit: det jo også jeg vil frem til er nå bl.a. Apple tv dekoder film soundtrack så er der noget det ryger. Men kunne være sjovt hvis jeg får tid i aften lige at teste FLAC direkte på receiveren.

Redigeret af T-Duck - 22-Juni-2020 kl. 17:31
Til top
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3291
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Potter Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Juni-2020 kl. 17:21
Jeg har nogle blå "musik" f.eks. The police - Celine Dion  er i Dolby True HD 96 KHz 24bit 5.1 - Chris Botton er i 7.1 True HD24bit 96KHz.

Supertramp DTS-HD 2.0 (192kHz, 24-bit m.fl.

Jeg ved jeg har nogle film på hylderne i True HD 5.1 96KHz. b.la. Mænd at rette Støbning og Sex løgne og video, men det er flere år siden de blev købt.




Redigeret af Potter - 22-Juni-2020 kl. 17:22
4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |
Til top
Nagash Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 24-Oktober-2007
Sted: Hillerød, DK
Status: Offline
Point: 6048
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Nagash Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Juni-2020 kl. 18:25
@Potter - jeg er som sagt også sikker på der findes film med højere end 48Khz, men det er bare ikke super udbredt. Så ville bare frem til, at film kun sjældent bliver nedsamplet på ATV. Men derfor kan der uden tvivl stadig gå meget tabt ved konverteringen til PCM.
Jeg bilder da også mig selv ind, at det lyder bedre, efter jeg skiftede fra ATV til Shield. Men om det så bare er ren indbildning, skal jeg ikke afvise. Jeg har desværre ikke begge maskiner længere. 

@T-Duck - Kunne faktisk være sjovt at høre hvor stor forskel der er på afspilning af FLAC fra Shield og så direkte i receiverens DLNA. 


Redigeret af Nagash - 22-Juni-2020 kl. 18:26
Til top
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3291
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Potter Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Juni-2020 kl. 19:41
Oprindeligt skrevet af Nagash Nagash skrev:

@Potter - jeg er som sagt også sikker på der findes film med højere end 48Khz, men det er bare ikke super udbredt. Så ville bare frem til, at film kun sjældent bliver nedsamplet på ATV. Men derfor kan der uden tvivl stadig gå meget tabt ved konverteringen til PCM.
Jeg bilder da også mig selv ind, at det lyder bedre, efter jeg skiftede fra ATV til Shield. Men om det så bare er ren indbildning, skal jeg ikke afvise. Jeg har desværre ikke begge maskiner længere. 

@T-Duck - Kunne faktisk være sjovt at høre hvor stor forskel der er på afspilning af FLAC fra Shield og så direkte i receiverens DLNA. 

@Nagash, du har helt ret der findes næsten intet over 48KHz. Kan huske at man i tidernes morgen jagtet de blå med højre sampling, men kun ganske få blev udgivet. Var der ikke noget om at filmen Casablanca var med 192KHz.?
 
Jeg syns forskellen i mellem AirPlay funktion i receiveren og ATV4K via HDMI hvor filerne bliver afspillet/hentet fra server “iTunes “ i 1:1 er ret overraskende og overbevisende, det korte svar med selve lyden......
Det er ligesom der kommer et låg på lyden, dynamikken bliver ødelagt, ATV 4K er virkelig ringe at høre på.

Jeg har haft en High End streamer/ forforstærker på sideløbende for en sammenligning, og den gør det bedre end receiveren’s AirPlay funktion ingen tvivl om det, men forskellen er dog ikke lige så stor som det er med ATV 4K.

High End streameren blev tilsluttede som en ekstern enhed via rca analog ind på receiveren, så receiveren har været master på de 3 sammenligninger.

Jeg lytter normalt ikke musik på mit SR Setup i min stue bio, men overvejer stærkt at lukke ned for mit High End stereo Setup og kun forsætte med mit SR setup



Redigeret af Potter - 22-Juni-2020 kl. 19:48
4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu