recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Streaming media
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Lydkvalitet Tidal
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Lydkvalitet Tidal

 Besvar Besvar Side  123>
Forfatter
Besked
Steen F. Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 22-Maj-2005
Sted: Kolding
Status: Offline
Point: 555
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Steen F. Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Lydkvalitet Tidal
    Sendt: 23-December-2020 kl. 02:29
Jeg bruger pt. en ældre Sonos ZP 90 til at streame musik fra Tidal via mit NAD/B&W anlæg.
Jeg ville gerne opgradere Sonos'en så jeg købte den nye Argon Solo streamer til 2000 kr.
Men der er ikke nogen tydelig hørbar forskel på Argon og Sonos, synes jeg.
Så jeg ville sammenligne nogle CD'er med tilsvarende High udgaver hos Tidal. Og wow... kæmpe chock! CD'erne lyder vanvittig godt i forhold til streaming. Men ok, det er muligvis ikke noget nyt for jer herinde... men det overraskede bare mig.

Så nu er mit spørgsmål, hvor meget bedre er Hifi/Master på Tidal i forhold til deres High-versioner? 
Jeg kunne selvfølgelig bare prøve at købe abonnementet, men vil gerne høre jeres mening om det.



Redigeret af Steen F. - 24-December-2020 kl. 17:34
LG B9 55" OLED, Panasonic DMR-BCT950, Fastspeed fiber 1000/1000 Mbit, Cambridge Audio Azur 851A, NAD C521, B&W 603 S2, Sonos ZP90, Samsung Galaxy S23 Tidal
Til top
Mufti Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Marts-2010
Sted: Taastrup
Status: Offline
Point: 4901
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mufti Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-December-2020 kl. 07:31
Nu kender jeg ikke Tidal.

Vi har Spotify i familen. Jeg bruger det ikke fordi kvaliteten er for ringe.

Ud fra dit indlæg kan man blive lidt i tvivl om du har Standard, Hi-fi eller Master. Ifølge Tidal svarer hi-fi til CD kvalitet.
Til top
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Januar-2012
Sted: Vålse Danmark
Status: Offline
Point: 3954
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-December-2020 kl. 07:50
Oprindeligt skrevet af Steen F. Steen F. skrev:

Jeg bruger pt. en ældre Sonos ZP 90 til at streame musik fra Tidal via mit NAD/B&W anlæg.
Jeg ville gerne opgradere Sonos'en så jeg købte den nye Argon Solo streamer til 2000 kr.
Men der er ikke nogen tydelig hørbar forskel på Argon og Sonos, synes jeg.
Så jeg ville sammenligne nogle CD'er med tilsvarende High udgaver hos Tidal. Og wow... kæmpe chock! CD'erne lyder vanvittig godt i forhold til streaming. Men ok, det er muligvis ikke noget nyt for jer herinde... men det overraskede bare mig.

Så nu er mit spørgsmål, hvor meget bedre er Hifi/Master på Tidal i forhold til deres High-versioner? 
Jeg kunne selvfølgelig bare prøve at købe abonnementet, men vil gerne høre jeres mening om det.

tror mig lige nu er der en diskussion lige så under din tråd, om det sammen her på dette forum. Hvor jeg bl.a skriver det sammen som du. Men hvor andre skriver det er noget jeg forestiller mig.
Så det vil overraske nogle.

Når det så er sagt. Så er hifi/ master minimum CD kvalitet. Så du ville hører sammen forskel, som mellem tidal High og cd

Redigeret af T-Duck - 23-December-2020 kl. 08:27
Stuen: LG nanocel, Denon x1400h dali front og surround zensor 1, center zensor vocal, midt high alteco. Sub 2x argon malmö8, Shield tv 19 pro, musik argon solo, pladespiller argon? med ortofon om 5E
Til top
itjf Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 09-Juli-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 149
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér itjf Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-December-2020 kl. 08:24
Oprindeligt skrevet af Steen F. Steen F. skrev:

Så jeg ville sammenligne nogle CD'er med tilsvarende High udgaver hos Tidal. Og wow... kæmpe chock! CD'erne lyder vanvittig godt i forhold til streaming. Men ok, det er muligvis ikke noget nyt for jer herinde... men det overraskede bare mig.

Du skal have et Tidal Hi-Fi abonnement, for at det spiller lige op med din CD-afspiller.
Hvis du bruger samme DAC, så er der (stort set) ingen forskel på CD'ere og Tidal Hi-Fi.

Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 12219
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Naiera Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-December-2020 kl. 13:05
Der kan være kæmpe forskel mellem masteringen på den CD man har i samlingen og den udgave de har på Tidal. Det kan gå begge veje, i forhold til hvad der er bedst.

Det kan selvfølgelig også være præcis den samme version; jeg skulle lige høre Nothingman af Pearl Jam, og jeg tror at Tidals version er præcis den samme som den CD jeg har liggende i ALAC
Til top
slumbert Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-November-2009
Status: Offline
Point: 1977
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér slumbert Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-December-2020 kl. 16:44
Hvilken DAC bruger du?
Den i afspillerne eller sender du digitalt til en ekstern DAC, eller en en DAC i din Nad?

Problemet med Tidal er som Naiera skriver at du reelt ikke ved hviken master du får når du afspiller fra Tidal. Du får numrene i den givne rækkefølge, men de kan være taget fra dårlige undspilninger, radioedits, kompilationer osv, som ikke lyder på samme måde som den originale cd.
endnu en hifi-flygtning

Kabeldiskussioner - Dumhed i metermål

Til top
Steen F. Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 22-Maj-2005
Sted: Kolding
Status: Offline
Point: 555
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Steen F. Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-December-2020 kl. 19:32
Oprindeligt skrevet af slumbert slumbert skrev:

Hvilken DAC bruger du?
Den i afspillerne eller sender du digitalt til en ekstern DAC, eller en en DAC i din Nad?

Jeg bruger ikke en ekstern DAC, kun de indbyggede i hhv. Sonos og NAD cd-afspilleren.

LG B9 55" OLED, Panasonic DMR-BCT950, Fastspeed fiber 1000/1000 Mbit, Cambridge Audio Azur 851A, NAD C521, B&W 603 S2, Sonos ZP90, Samsung Galaxy S23 Tidal
Til top
slumbert Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-November-2009
Status: Offline
Point: 1977
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér slumbert Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-December-2020 kl. 20:09
Oprindeligt skrevet af Steen F. Steen F. skrev:

Oprindeligt skrevet af slumbert slumbert skrev:

Hvilken DAC bruger du?
Den i afspillerne eller sender du digitalt til en ekstern DAC, eller en en DAC i din Nad?

Jeg bruger ikke en ekstern DAC, kun de indbyggede i hhv. Sonos og NAD cd-afspilleren.


Det kan jo være det er der lydforskellen stammer fra - At din NAD har en bedre DAC end Sonos. Prøv at rippe en af dine CD i lossless så du kan sammenligne direkte mellem nad og sonos
endnu en hifi-flygtning

Kabeldiskussioner - Dumhed i metermål

Til top
Steen F. Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 22-Maj-2005
Sted: Kolding
Status: Offline
Point: 555
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Steen F. Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-December-2020 kl. 21:51
Oprindeligt skrevet af slumbert slumbert skrev:

Prøv at rippe en af dine CD i lossless så du kan sammenligne direkte mellem nad og sonos

Forklar lige det lidt nærmere.
Hvor og hvordan skal jeg afspille den rippede fil?
LG B9 55" OLED, Panasonic DMR-BCT950, Fastspeed fiber 1000/1000 Mbit, Cambridge Audio Azur 851A, NAD C521, B&W 603 S2, Sonos ZP90, Samsung Galaxy S23 Tidal
Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 12219
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Naiera Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-December-2020 kl. 22:09
Oh boy...
Til top
Steen F. Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 22-Maj-2005
Sted: Kolding
Status: Offline
Point: 555
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Steen F. Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-December-2020 kl. 02:49
Clown
Du mener måske at jeg skal gemme en kopi på min PC harddisk og afspille den fra Sonos app'en?
Grunden til at jeg spørger er, at jeg intet offline musik har liggende, så jeg har aldrig brugt den mulighed. Jeg bruger kun online streaming. Jeg må lige kigge på hvordan man overhovedet afspiller offline indhold LOL



Redigeret af Steen F. - 24-December-2020 kl. 03:08
LG B9 55" OLED, Panasonic DMR-BCT950, Fastspeed fiber 1000/1000 Mbit, Cambridge Audio Azur 851A, NAD C521, B&W 603 S2, Sonos ZP90, Samsung Galaxy S23 Tidal
Til top
Pede8000 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 04-September-2006
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 2589
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Pede8000 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-December-2020 kl. 07:42
Jeg er ikke klar over hvilken DAC der sidder i din Argon, men mit bud er at NAD klarer opgaven bedre. Derfor bør du nok forbinde de to digitalt og lade din NAD klare opgaven. 

Måske har du allerede gjort det?

Min musikstreamer har modsat en bedre DAC end min integrede forstærker, derfor forbinder jeg analogt, og lader dermed min streamer klare det.

Bare et bud.

Glædelig jul!
Sony 65AG8 - Apple TV 4K - Lyngdorf TDAI-1120 - Cambridge 740C - Panasonic DP-UB820 - Marantz SR5015 - KEF LS50 Meta - Pro-Ject Essential III (OM20) - Denon DNP- 800NE - Lyngdorf BW-3

Til top
 
 Besvar Besvar Side  123>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu