recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Streaming media
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Lydkvalitet Tidal
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Lydkvalitet Tidal

 Besvar Besvar Side  <123>
Forfatter
Besked
slumbert Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-November-2009
Status: Offline
Point: 1977
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér slumbert Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-December-2020 kl. 08:07
Oprindeligt skrevet af Steen F. Steen F. skrev:

Clown
Du mener måske at jeg skal gemme en kopi på min PC harddisk og afspille den fra Sonos app'en?
Grunden til at jeg spørger er, at jeg intet offline musik har liggende, så jeg har aldrig brugt den mulighed. Jeg bruger kun online streaming. Jeg må lige kigge på hvordan man overhovedet afspiller offline indhold LOL


Du ripper i FLAC eller wav - her er google din ven
Du lagere filen lokat og afspiller via sonos
endnu en hifi-flygtning

Kabeldiskussioner - Dumhed i metermål

Til top
Pede8000 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 04-September-2006
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 2589
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Pede8000 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-December-2020 kl. 08:19
Oprindeligt skrevet af Pede8000 Pede8000 skrev:

Jeg er ikke klar over hvilken DAC der sidder i din Argon, men mit bud er at NAD klarer opgaven bedre. Derfor bør du nok forbinde de to digitalt og lade din NAD klare opgaven. 

Måske har du allerede gjort det?

Min musikstreamer har modsat en bedre DAC end min integrede forstærker, derfor forbinder jeg analogt, og lader dermed min streamer klare det.

Bare et bud.

Glædelig jul!

Sorry, ser ved nærmere efterforskning at der tilsyneladende ikke er en digital indgang på din NAD. ,

Sony 65AG8 - Apple TV 4K - Lyngdorf TDAI-1120 - Cambridge 740C - Panasonic DP-UB820 - Marantz SR5015 - KEF LS50 Meta - Pro-Ject Essential III (OM20) - Denon DNP- 800NE - Lyngdorf BW-3

Til top
itjf Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 09-Juli-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 149
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér itjf Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-December-2020 kl. 09:21
Oprindeligt skrevet af slumbert slumbert skrev:

Problemet med Tidal er som Naiera skriver at du reelt ikke ved hviken master du får når du afspiller fra Tidal. Du får numrene i den givne rækkefølge, men de kan være taget fra dårlige undspilninger, radioedits, kompilationer osv, som ikke lyder på samme måde som den originale cd.
Det lyder godt nok underligt! Jeg vil formode når jeg afspiller et album fra på Tidal, så er alle numrene fra samme album.
Er det noget du kan komme med eksempler på eller på anden måde kan dokumentere?


Redigeret af itjf - 24-December-2020 kl. 09:22
Til top
slumbert Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-November-2009
Status: Offline
Point: 1977
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér slumbert Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-December-2020 kl. 10:05
Oprindeligt skrevet af itjf itjf skrev:

Oprindeligt skrevet af slumbert slumbert skrev:

Problemet med Tidal er som Naiera skriver at du reelt ikke ved hviken master du får når du afspiller fra Tidal. Du får numrene i den givne rækkefølge, men de kan være taget fra dårlige undspilninger, radioedits, kompilationer osv, som ikke lyder på samme måde som den originale cd.
Det lyder godt nok underligt! Jeg vil formode når jeg afspiller et album fra på Tidal, så er alle numrene fra samme album.
Er det noget du kan komme med eksempler på eller på anden måde kan dokumentere?

Det er ikke nødvendigvist de samme numre, men de samme titler.

meget fint ridset op her på siden af Morten Bay: https://www.recordere.dk/2016/03/klumme-rod-streaming-butikken/

endnu en hifi-flygtning

Kabeldiskussioner - Dumhed i metermål

Til top
itjf Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 09-Juli-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 149
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér itjf Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-December-2020 kl. 10:39
Oprindeligt skrevet af slumbert slumbert skrev:

Det er ikke nødvendigvist de samme numre, men de samme titler.

meget fint ridset op her på siden af Morten Bay: https://www.recordere.dk/2016/03/klumme-rod-streaming-butikken/

Dit link til den næsten 5 år gamle artikel handler jo ikke om Tidal, men om Apple og Spotify.
Du må komme med noget der kan understøtte dine påstande.


Redigeret af itjf - 24-December-2020 kl. 10:40
Til top
Mefisto Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-August-2016
Status: Offline
Point: 1608
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mefisto Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-December-2020 kl. 10:52
Oprindeligt skrevet af slumbert slumbert skrev:

Oprindeligt skrevet af itjf itjf skrev:

Oprindeligt skrevet af slumbert slumbert skrev:

Problemet med Tidal er som Naiera skriver at du reelt ikke ved hviken master du får når du afspiller fra Tidal. Du får numrene i den givne rækkefølge, men de kan være taget fra dårlige undspilninger, radioedits, kompilationer osv, som ikke lyder på samme måde som den originale cd.
Det lyder godt nok underligt! Jeg vil formode når jeg afspiller et album fra på Tidal, så er alle numrene fra samme album.
Er det noget du kan komme med eksempler på eller på anden måde kan dokumentere?

Det er ikke nødvendigvist de samme numre, men de samme titler.

meget fint ridset op her på siden af Morten Bay: https://www.recordere.dk/2016/03/klumme-rod-streaming-butikken/


Mon dog det er så udbredt et problem. Lige præcis DM er kendt for at udgive en syndflod af varianter, maxier, EPer, remix osv. Kan godt forstå der er hvis der kan gå rod i det bland mange mio sange. Jeg gætter alligevel på at laangt de meste musik kun findes i een version. Specielt hvis vi taler om mindre kunstnere.
Til top
slumbert Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-November-2009
Status: Offline
Point: 1977
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér slumbert Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-December-2020 kl. 11:04
Oprindeligt skrevet af itjf itjf skrev:

Oprindeligt skrevet af slumbert slumbert skrev:

Det er ikke nødvendigvist de samme numre, men de samme titler.

meget fint ridset op her på siden af Morten Bay: https://www.recordere.dk/2016/03/klumme-rod-streaming-butikken/

Dit link til den næsten 5 år gamle artikel handler jo ikke om Tidal, men om Apple og Spotify.
Du må komme med noget der kan understøtte dine påstande.

Jeg kan ikke huske hvor jeg er stødt ind i informationen, så kan ikke dokumentere min påstand. Jeg er dog i fora stødt på mange der har beklaget sig over det samme.

Mange numre er udgivet i flere versioner og senere genudgivelser albums er remixet eller remastered. Nogle mener det ofte er til det værre, men det er egentligt ikke pointen. 

Pointen er at der ofte findes rigtigt mange forskellig lydende udgaver af det samme nummer og vi reelt ikke ved om det er de bedste udgaver der ligger tilgængeligt som streaming. (det er også en smagssag) Jeg er dog ret sikker på at det ikke er alle udgivne udgaver der ligger tilgængeligt. 

Under alle omstændigheder så er det en mulig forklaring på at trådstarter kunne høre tydelig forskel på streamingudgaven og det samme nummer han havde på cd.
endnu en hifi-flygtning

Kabeldiskussioner - Dumhed i metermål

Til top
Steen F. Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 22-Maj-2005
Sted: Kolding
Status: Offline
Point: 555
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Steen F. Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-December-2020 kl. 11:34
Oprindeligt skrevet af slumbert slumbert skrev:

Under alle omstændigheder så er det en mulig forklaring på at trådstarter kunne høre tydelig forskel på streamingudgaven og det samme nummer han havde på cd.

Jeg troede egentlig at det var fordi Tidal High kun er 320 kbps. Men det burde vel være nok til at få en hæderlig lyd alligevel...
Men jeg vil forsøge med mine egne rips både i WAV og 320.
LG B9 55" OLED, Panasonic DMR-BCT950, Fastspeed fiber 1000/1000 Mbit, Cambridge Audio Azur 851A, NAD C521, B&W 603 S2, Sonos ZP90, Samsung Galaxy S23 Tidal
Til top
itjf Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 09-Juli-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 149
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér itjf Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-December-2020 kl. 11:49
Oprindeligt skrevet af slumbert slumbert skrev:

Jeg kan ikke huske hvor jeg er stødt ind i informationen, så kan ikke dokumentere min påstand. Jeg er dog i fora stødt på mange der har beklaget sig over det samme.
Ok, men jeg synes bare det er forkert at sprede den påstand. Dette forum er til for at vejlede og ikke vildlede Wink

Oprindeligt skrevet af slumbert slumbert skrev:

Pointen er at der ofte findes rigtigt mange forskellig lydende udgaver af det samme nummer og vi reelt ikke ved om det er de bedste udgaver der ligger tilgængeligt som streaming. (det er også en smagssag) 
Det har du ret i. I Tidal ligger der ofte tre versioner, den "originale" CD, en remastered og en MQA. Og så kan man jo vælge den version man har lyst til at høre.
Ligesom en CD kan også findes i flere versioner, du ved heller ikke om du har den bedste version.

Oprindeligt skrevet af slumbert slumbert skrev:

Jeg er dog ret sikker på at det ikke er alle udgivne udgaver der ligger tilgængeligt. 
Enig, men det er vel også ligemeget.

Til top
Mefisto Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-August-2016
Status: Offline
Point: 1608
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mefisto Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-December-2020 kl. 12:09
Pas nu på med at blande "version" sammen med "version" uden at gøre det tydeligt hvad der menes.

Der kan eksistere forskellige versioner af de samme nummer, altså forskellige mix, mastereringer, restaureringer mv og der kan eksistere forskellige måder at pakke og distribuere musikken, - mp3, AAC, flac, CD, mv. 

MQA "versionen" skulle ikke gerne være andet end en anden og, påstået, bedre måde at pakke og distribuere musikken. Ikke et nyt mix eller master.



Til top
slumbert Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-November-2009
Status: Offline
Point: 1977
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér slumbert Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-December-2020 kl. 13:02
Oprindeligt skrevet af itjf itjf skrev:

Oprindeligt skrevet af slumbert slumbert skrev:

Jeg kan ikke huske hvor jeg er stødt ind i informationen, så kan ikke dokumentere min påstand. Jeg er dog i fora stødt på mange der har beklaget sig over det samme.
Ok, men jeg synes bare det er forkert at sprede den påstand. Dette forum er til for at vejlede og ikke vildlede Wink

Oprindeligt skrevet af slumbert slumbert skrev:

Pointen er at der ofte findes rigtigt mange forskellig lydende udgaver af det samme nummer og vi reelt ikke ved om det er de bedste udgaver der ligger tilgængeligt som streaming. (det er også en smagssag) 
Det har du ret i. I Tidal ligger der ofte tre versioner, den "originale" CD, en remastered og en MQA. Og så kan man jo vælge den version man har lyst til at høre.
Ligesom en CD kan også findes i flere versioner, du ved heller ikke om du har den bedste version.

Oprindeligt skrevet af slumbert slumbert skrev:

Jeg er dog ret sikker på at det ikke er alle udgivne udgaver der ligger tilgængeligt. 
Enig, men det er vel også ligemeget.

Det er da tilladt at komme med en påstand og jeg synes det er en fin måde at give et mere nuanceret indblik i streaming. Det kræver noget opmærksomhed og jeg har det fint med at der stilles spørgsmålstegning ved lydkvaliteten på eksempelvis TIDAL er tjenesten påstand om at de tilbyder bedre lydkvalitet end eksempelvis CD, eller for den sags skyld lige så god lydkvalitet. Du kan så sige at jeg vildleder, med at lukke for en debat og nuancerede refleksioner er absolut ikke vejledende.
Der findes muligvist flere versioner på TIDAL, men om det er de bedste er der ingen garanti for. I CD'ens guldalder blev der udgivet US-versioner, UK/Europæiske versioner og Japanske versioner og de var ikke nødvnedigvis ens. I linket tidligere kan du se i kommentarerne at der er forskel på Depeche mode europæiske og amerikanske udgivelser. 

Jeg synes absolut ikke det er lige meget, da det er fint med en forklaring hvorfor man kan været skuffet over kvaliteten på streaming i forhold til ens egen CD. Den kan være bedre, hvis den Cd man har et dårligt mix, men det er da ganske relevant at være opmærksom på at kvaliteten ikke nødvendigvist er identisk. Jeg vil enda gå så langt som at kalde de vejledende.
endnu en hifi-flygtning

Kabeldiskussioner - Dumhed i metermål

Til top
itjf Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 09-Juli-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 149
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér itjf Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-December-2020 kl. 13:35
Oprindeligt skrevet af slumbert slumbert skrev:

Det er da tilladt at komme med en påstand og jeg synes det er en fin måde at give et mere nuanceret indblik i streaming.

At komme med negative påstande der ikke kan bevises, er dårlig stil. At skrive man har læst det mange steder på nettet duer bare ikke. Og når det link du kommer med, slet ikke handler om Tidal, viser det hvor lemfældigt du behandler emnet og i dette tilfælde nedgør Tidal.
Som du sikkert kan regne ud er jeg en tilfreds Tidal kunde.
Glædelig jul Star
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <123>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu