Forfatter |
Emne Søg Emne-funktioner
|
Tarkin
Redaktionen
recordere.dk teamet
Oprettet: 08-August-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 939
|
Sendt: 23-Juli-2008 kl. 16:11 |
AV Precision skrev:
Til sjællænderne der (som sædvanligt ) brokker sig over at alt det sjove sker i Jylland, så kan jeg kun sige: Send nogle mails til Imperial om at I også vil have Level 7 forestillinger bare en gang imellem, og henvis gerne til at Megascope har været næsten fyldt hver gang jeg har været til Level 7 forestilling, så er jeg sikker på de er kommercielle nok til at få det på programmet...
|
Jeg er sjællænder og har set ret mange film i Imperial igennem de sidste 20 års tid. Jeg kan slet ikke forstå, hvis nogen synes at Imperials lyd ikke er rigeligt høj. Jeg er ret sikker på, at de har overholdt THX normen siden certificeringen i 1998, også hvad lydstyrken angår.
Jeg mindes umiddelbart to film i Imperial, hvor jeg ligefrem fik ondt i ørerne (eller hovedet rettere sagt), og nej, jeg sad ikke på forreste række, vælger altid plads midt i salen; I filmen U-571, hvor de smider dybvandsbomber til den helt store guldmedalje, og her for nylig til 70 mm festivallen i filmen 2001: A Space Odyssey, hvor man hører den sygeste skingre tone ved monolitten på månen. Det er sgu for meget, når man må holde sig for ørerne - og jeg er ellers ikke sart.
Jeg synes med andre ord, at Imperial generelt spiller rigeligt højt sammenlignet med Cinemaxx og alle de andre biografer i Danmark. Tilgengæld oplevede jeg verdenspremieren på Star Wars Episode III i en THX biograf i USA, hvor lyden var alt for lav... 
|
 |
Jwin
Guld medlem
Oprettet: 02-Januar-2008
Sted: København, DK
Point: 769
|
Sendt: 23-Juli-2008 kl. 16:56 |
AV Precision skrev:
.......Lydtrykket svarer til at du tager f.eks. en Radioshack lydmåler og justerer din receiver sådan at den indbyggede test-tone i receiveren (hvis den er lavet ordentligt), eller fra en DVD som f.eks. DVE, gengives med 75 dB i lyttepositionen. Det svarer til et maksimalt lydtryk ved fuld udstyring på 105 dB per kanal, plus 115 dB for LFE kanalen. |
Er den den audiotest på DVE der hedder "Full Bandwidth Pink Noice"? Har lige prøvet den på min aldrende Sony receiver. Hen i sofaen med en kop kaffe og en Brüel & Kjær dB måler: For at få 75dB i sofaen skal jeg op på "20". Og det er GODT NOK HØJT. MEGET HØJT.
Hvis mine naboer ikke er hjemme, skruer jeg op til "13". Det er 60dB. Så lyder det også fedt når Terminator 2 fyres af. Den mere nabo venlige indstilling er "9" på 53 dB. Det er egentligt for lavt til mine ører, men hvad gør man ikke for nabofredens skyld :-)
|
 |
Startrek
--
Bruger stoppet på recordere.dk
Oprettet: 02-Marts-2008
Point: 5740
|
Sendt: 23-Juli-2008 kl. 17:04 |
|
 |
Jwin
Guld medlem
|
Sendt: 23-Juli-2008 kl. 17:10 |
Tarkin skrev:
Jeg er sjællænder og har set ret mange film i Imperial igennem de sidste 20 års tid. Jeg kan slet ikke forstå, hvis nogen synes at Imperials lyd ikke er rigeligt høj. Jeg er ret sikker på, at de har overholdt THX normen siden certificeringen i 1998, også hvad lydstyrken angår. |
Enig. Det er min opfattelse, at Imperial spiller så højt som certificeringen kræver. Nogen gange lidt for højt for min smag.
En klog mand (En Psyko akustiker ude fra DTU) fortalte mig engang, at det er 15 række, sæderne 1 og 2 der er "sweetspot" i Imperial. Han havde som en del af uddannelsen været inde og måle i salen. Hans mening var at Imperial var en super THX sal og at de fleste andre københavnske biografer burde sagsøges for dårlig lyd (Det var omkring år 2002) og have flået alle deres THX skilte ned af vægen. Jeg ser nu en del film i Cinemaxx og der er lyden fin nok til mit behov, de spiller dog ikke Level 7.
|
 |
MJ (udmeldt)
--
Oprettet: 16-Januar-2007
Point: 2917
|
Sendt: 23-Juli-2008 kl. 17:36 |
Måske jeg mangler noget i min forståelse.. men hvad _er_ Level 7?
Altså jeg tænker lidt på når naboen fortæller han spiller musik med volumen på 7 - jamen hvad kan jeg bruge det til når jeg med min forstærker kan spille højere på 5..
4,5, 7, 10, whatever giver ingen mening for mig - lidt det samme som at sige man har kørt med speederen i bund hvor jeg er kommet hurtigere frem med halv speederfod pga. en kraftigere motor...
Jeg er med så langt at Level 7 må være "efter bogen", de 105/115dB, men hvis nabo-biffen sætter hans volume på 7 er det så samme lydtryk eller hvad? Det er vel kun hvis de har samme udstyr? Og hvad nu hvis volumen hos den ene bif "går til" 10, men hos naboen går den til 20, så kan "level 7" vel ikke sammenlignes?
Hmmm.... 
|
 |
Startrek
--
|
Sendt: 23-Juli-2008 kl. 17:59 |
Prøve på en anden måde, hvad skal en vol. stå på, når det er tale om en
Onkyo forærker for at opnår leve 7, er det 7 eller 0 ?
|
 |
MJ (udmeldt)
--
Oprettet: 16-Januar-2007
Point: 2917
|
Sendt: 23-Juli-2008 kl. 18:02 |
Ja... og hvis jeg må tilspørge (hmm...lol) .. _kan_ en fx. 705'er overhovedet levere varen? Den er jo THX-godkendt, men er det blot til at tørre røv i eller har den kræfter til det?
|
 |
Startrek
--
|
Sendt: 23-Juli-2008 kl. 18:04 |
Hehe, man kan jo altid, smide nogle store effekt blokke på en Onkyo 705
og nogle tunge højtale, så må det værre mulige at opnår Level 7, der
hjemme, eller hvad
|
 |
Jwin
Guld medlem
|
Sendt: 23-Juli-2008 kl. 19:07 |
MartinJohansen skrev:
Jeg er med så langt at Level 7 må være "efter bogen", de 105/115dB, men hvis nabo-biffen sætter hans volume på 7 er det så samme lydtryk eller hvad? Det er vel kun hvis de har samme udstyr? Og hvad nu hvis volumen hos den ene bif "går til" 10, men hos naboen går den til 20, så kan "level 7" vel ikke sammenlignes?
Hmmm.... 
|
Du har ret, de kan ikke sammenlignes. Vi tager lige min måling (Se tidligere)
" 9" på min receiver = 53dB
"13" på min receiver = 60 dB
"20" på min receiver= 75 dB = Level 7
Det er når lydklippet fra DVE disken afspilles. Som du selv konkluderer, så gælder dette kun for mit grej. Vil du vide hvad Level 7 er på dit, så kræver det en lydtryksmåler og en test DVD/BD.
|
 |
pr76
Bruger
Oprettet: 27-Marts-2008
Point: 193
|
Sendt: 23-Juli-2008 kl. 19:09 |
AV Precision skrev:
Startrek skrev:
Hvordan opnår man Level 7, i Hjemmebiografe, hvad skal vol. stå på ? |
Det afhænger af hvilket system man har jo... Og hvordan det er kalibreret.
|
Og hvordan finder man frem til det?
|
 |
Otto J
Platin medlem
Branchemedlem
Oprettet: 04-Marts-2007
Point: 11218
|
Sendt: 23-Juli-2008 kl. 21:52 |
pr76 skrev:
Og hvordan finder man frem til det? |
Bruger en lydmåler, og måler en test-tone som man ved hvordan er designet. Som regel er test-tonerne der er indbygget i receiverne -30 dB ligesom dem på DVE. Så juster lyden så test-tonen spilles ved 75 dB, så har du reference-niveauet.
Husk at hvis du bor i lejlighed er risikoen for et blåt øje fra naboen væsentligt højere end risikoen for høreskader... 
|
 |
Otto J
Platin medlem
Branchemedlem
Oprettet: 04-Marts-2007
Point: 11218
|
Sendt: 23-Juli-2008 kl. 22:00 |
Tarkin skrev:
Jeg er sjællænder og har set ret mange film i Imperial igennem de sidste 20 års tid. Jeg kan slet ikke forstå, hvis nogen synes at Imperials lyd ikke er rigeligt høj. Jeg er ret sikker på, at de har overholdt THX normen siden certificeringen i 1998, også hvad lydstyrken angår. |
Jeg er ikke bare "sikker", jeg _ved_ det ikke er tilfældet. Men det er ikke umuligt at de "snyder" mindre end de andre, og det kan også sagtens være at de alt efter forestilling rent faktisk holder referencen ind imellem. Jeg kan sagtens finde mig i at man skruer lidt ned, bare det ikke er så meget at det går markant ud over oplevelsen. Niveau 6 er f.eks. fint med mig, jeg vil jo heller ikke være urimelig. Jeg har ikke set så mange film i Imperial at jeg kan sige noget generelt om oplevelsen, men jeg har indtryk af at filmene tages lidt mere seriøst her end mange andre steder. Så måske skal netop Imperial ikke være helt så meget med i kritikken?
Tarkin skrev:
Jeg synes med andre ord, at Imperial generelt spiller rigeligt højt sammenlignet med Cinemaxx og alle de andre biografer i Danmark. Tilgengæld oplevede jeg verdenspremieren på Star Wars Episode III i en THX biograf i USA, hvor lyden var alt for lav... 
|
USA generelt er på ingen måde bedre end herhjemme. Det er samme diskussion som alle andre steder. Men hvis det var i LA, vil jeg være overrasket.
|
 |