recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Lydniveau
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketLydniveau

Besvar Besvar Side  <1234>
Forfatter
Besked
dreamz Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 23-Februar-2008
Status: Offline
Point: 857
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-April-2011 kl. 14:00
Vi kan altså konkludere, at de fleste musikindspilninger er, hvad Otto kalder, dynamikkomprimeret. Det er såldes ikke naturtro; bl.a. fordi vi ville føle det ubehageligt med de dynamikudladninger, et orkester kan frembringe.

Det gør jo på mange måder hifi-begrebet absurd og udtryk som 'at være der selv' 'det lyder som om, de står og spiller foran mig' er vel alt andet lige tilsnigelser. 

Når det gælder livemusik er man meget tit ude for, at det lyder ad røven til, og det er heller ikke usædvanligt, at der enten spilles for lavt (Tivoli, f.eks) eller for højt (Metallica). Men hjemme i stuen kan man tilpasse lydniveauet, som man finder det mest passende, man skal bare ikke altid tro, at det er den korrekte lyd.

Angående antal db på forstærkeren, så er jeg helt enig i, at det ikke fortæller meget om den faktiske lydstyrke, men det er vel den reference, de fleste har. Tidligere talte man om klokken 2, og at man aldrig burde skrue højere op end klokken 3. Jeg husker i filmen Spinal Tap om et kugleskørt rockband, hvor guitaristen stolt fremviste en guitarforstærker, hvor man kunne skrue op til 11 Wink 

Til iPhone kan man i øvrigt downloade en db-måler-app; jeg har ikke selv prøvet den og ved heller ikke, hvor nøjagtig den er.

Redigeret af dreamz - 27-April-2011 kl. 14:03
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-April-2011 kl. 14:20

Oprindeligt skrevet af dreamz dreamz skrev:

Vi kan altså konkludere, at de fleste musikindspilninger er, hvad Otto kalder, dynamikkomprimeret. Det er såldes ikke naturtro; bl.a. fordi vi ville føle det ubehageligt med de dynamikudladninger, et orkester kan frembringe.

Egentlig er det nok forkert at formulere det sådan. Det er ikke som sådan ubehageligt at få en fuldstændigt realistisk gengivelse af et orkester. Problemet er, at hvis indspilningen skal være lavet til dét, så SKAL man spille så højt, for at musikken giver mening. Det er ikke særligt praktisk at have et stykke musik som du SKAL spille højt. Derfor komprimerer man, sådan at du stadig kan høre hele nummeret, hvis du spiller lavt. Forestil dig at hvis du havde f.eks. 80 dB dynamik i et musiknummer, og spidserne leveres ved 120 dB, så er de laveste passager kun 40 dB, hvilket vil være støjgulvet i mange stuer. Skruer vi så ned så spidserne kun er 80 dB, så mangler vi lige pludselig halvdelen af musikken - og måske er det kun 30 sekunder ud af 74 minutter, der rent faktisk er så højt at du kan høre hvad der sker. Dét indebærer så også at vi ikke kan spille 120 dB i spidserne længere, for så vil det være meget højt HELE tiden, og ikke bare i crescendo'erne. Derfor ender vi i praksis et sted imellem, og det er dérfor at det alt andet lige i sidste ende er en illusion vi opnår, og ikke en 100% korrekt gengivelse.

Angående antal db på forstærkeren, så er jeg helt enig i, at det ikke fortæller meget om den faktiske lydstyrke, men det er vel den reference, de fleste har. Tidligere talte man om klokken 2, og at man aldrig burde skrue højere op end klokken 3. Jeg husker i filmen Spinal Tap om et kugleskørt rockband, hvor guitaristen stolt fremviste en guitarforstærker, hvor man kunne skrue op til 11 Wink 

Til iPhone kan man i øvrigt downloade en db-måler-app; jeg har ikke selv prøvet den og ved heller ikke, hvor nøjagtig den er.

+/- 50 dB Wink (med andre ord: Fuldstændigt ubrugeligt). Min bror målte 156 dB i lyttepositionen på sit anlæg... Dén vil jeg tillade mig at bestride! Smile
Til top
submaniac Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 13-Oktober-2007
Point: 471
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-April-2011 kl. 14:23

dB måleren til Iphone 4 virker rigtig godt! Den passer nogenlunde med min radioshack og behringer mic. Jeg har anvendt den ofte, fx til messer og andre lyttesessioner. Min grænse går ved 85-90 dB gennemsnitlig niveau, med peaks på MAX 95-100dB.

Afhængig af musikken kan selv 95dB peaks være ganske hårde for mine ører hvertfald. Jeg synes jeg tåler flere dB ved bas end diskant, men det er vel naturligt.

Er det ikke max 2 timer med avg. på 90 dB pr dag?

Når jeg ser film er det på omkring 80-90 med peaks op på 105dB i bassen.

Mht musik, så styrer indspilninger desværre en del af det jeg lytter til....jeg orker simpelthen ikke l***e indspilninger længere!

Er sku ved at blive gammel! i mine grunge/rock dage slog vi den om på klokken max og synes det lød fortrineligt! - alkohol øger vist også den subjektive oplevelse:))
Til top
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-April-2011 kl. 14:29
Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:

Egentlig er det nok forkert at formulere det sådan. Det er ikke som sådan ubehageligt at få en fuldstændigt realistisk gengivelse af et orkester. Problemet er, at hvis indspilningen skal være lavet til dét, så SKAL man spille så højt, for at musikken giver mening. Det er ikke særligt praktisk at have et stykke musik som du SKAL spille højt. Derfor komprimerer man, sådan at du stadig kan høre hele nummeret, hvis du spiller lavt. Forestil dig at hvis du havde f.eks. 80 dB dynamik i et musiknummer, og spidserne leveres ved 120 dB, så er de laveste passager kun 40 dB, hvilket vil være støjgulvet i mange stuer. Skruer vi så ned så spidserne kun er 80 dB, så mangler vi lige pludselig halvdelen af musikken - og måske er det kun 30 sekunder ud af 74 minutter, der rent faktisk er så højt at du kan høre hvad der sker. Dét indebærer så også at vi ikke kan spille 120 dB i spidserne længere, for så vil det være meget højt HELE tiden, og ikke bare i crescendo'erne. Derfor ender vi i praksis et sted imellem, og det er dérfor at det alt andet lige i sidste ende er en illusion vi opnår, og ikke en 100% korrekt gengivelse.

+/- 50 dB Wink (med andre ord: Fuldstændigt ubrugeligt). Min bror målte 156 dB i lyttepositionen på sit anlæg... Dén vil jeg tillade mig at bestride! Smile
Mht live musik, så afhænger oplevelsen af transienter, peaks mv. meget af, hvor du sidder, dvs afstanden primært.

For ikke så længe siden var jeg inde i Århus musikhus i forbindelse med indvigelsen af det nye orgel. Jeg brugte min Iphone til at checke dB niveau. Højeste vi nåede med min ikke så videnskabelige måling var 103dB. Sad godt tilbage i salen men lyden var suveræn alligevel. Jeg mindes det hele lå mellem 80 og 100dB.

Havde vi siddet helt oppe foran vil jeg tro at transienter og peaks ville være markant anderledes, måske endda for højt?

Næste gang vi er derinde må jeg booke nogle pladser længere fremme og måle lidt for at se hvor vidt lyden spænder dB mæssigt!:)
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-April-2011 kl. 14:50
Oprindeligt skrevet af submaniac submaniac skrev:

dB måleren til Iphone 4 virker rigtig godt! Den passer nogenlunde med min radioshack og behringer mic. Jeg har anvendt den ofte, fx til messer og andre lyttesessioner. Min grænse går ved 85-90 dB gennemsnitlig niveau, med peaks på MAX 95-100dB.

Indrømmet, jeg har faktisk ikke prøvet specifikt iPhone 4, den er måske bedre end ældre versioner.
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-April-2011 kl. 14:53

Mht live musik, så afhænger oplevelsen af transienter, peaks mv. meget af, hvor du sidder, dvs afstanden primært.

For ikke så længe siden var jeg inde i Århus musikhus i forbindelse med indvigelsen af det nye orgel. Jeg brugte min Iphone til at checke dB niveau. Højeste vi nåede med min ikke så videnskabelige måling var 103dB. Sad godt tilbage i salen men lyden var suveræn alligevel. Jeg mindes det hele lå mellem 80 og 100dB.

Havde vi siddet helt oppe foran vil jeg tro at transienter og peaks ville være markant anderledes, måske endda for højt?

Næste gang vi er derinde må jeg booke nogle pladser længere fremme og måle lidt for at se hvor vidt lyden spænder dB mæssigt!:)

Lyd aftager svjh med 6 dB for hver gang du fordobler afstanden. Aftagelsen er lidt frekvens-afhængig, men jeg har ikke opfattelse af at der skulle være forskel mht. transienter vs. konstant lyd - dvs. hvis du halverer afstanden, så er både transienter og konstant lyd 6 dB højere. Dér hvor forskellen kommer, er når du kommer så tæt på at transienterne er over smertegrænsen. Så vil dynamikken givetvis opleves meget anderledes end når du bevæger dig under smertegrænsen.

Et orgel leverer iøvrigt generelt netop slet ikke transienter på samme måde som eksempelvis slagtøj. Der er STOR forskel på at levere en tone fra et orgel med 100 dB, og så på at have transienter på 100 dB. Du kan i princippet godt have transienter på 140 dB, uden at lyden totalt set opfattes højere end én orgeltone på 100 dB.
Til top
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-April-2011 kl. 16:42
Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:

Lyd aftager svjh med 6 dB for hver gang du fordobler afstanden. Aftagelsen er lidt frekvens-afhængig, men jeg har ikke opfattelse af at der skulle være forskel mht. transienter vs. konstant lyd - dvs. hvis du halverer afstanden, så er både transienter og konstant lyd 6 dB højere. Dér hvor forskellen kommer, er når du kommer så tæt på at transienterne er over smertegrænsen. Så vil dynamikken givetvis opleves meget anderledes end når du bevæger dig under smertegrænsen.

Et orgel leverer iøvrigt generelt netop slet ikke transienter på samme måde som eksempelvis slagtøj. Der er STOR forskel på at levere en tone fra et orgel med 100 dB, og så på at have transienter på 100 dB. Du kan i princippet godt have transienter på 140 dB, uden at lyden totalt set opfattes højere end én orgeltone på 100 dB.
De 6 dB pr dobbel afstand er meget teoretisk. Jeg sad nok 40 meter fra scenen i Århus musikhus og hvis vi siger jeg havde max 100dB der og dobbel afstand = 20m/106dB - 10m/112dB - 5m/118dB - 2,5m/124dB og så helt inde ved instrumentet = 130dB!

Jeg udelukker ikke at transienter på et instrument kan være ganske høje, men salen bevarer også energien og forsøger, at give alle en ensartet lyd med nok volumen.

Orgelet spillede iøvrigt over et meget bredt spektrum, færre dybe toner end jeg havde forventet. Desuden var det fuldt op af en stort symfonyorkester som i anledningen var x 2 i størrelse!

Det som virkelig slog mig var, at det på INTET tidspunkt "lød" for højt eller anstrengt. Det var til tider bare en "wall of sound" uden antydning til anstrengthed.

Det var rigtig spændende at høre de forskellige instrumenter. Paukerne var sindsygt dynamiske, man hoppede lidt i sædet når de gav den gas:)

Her er faktisk et lille klip jeg ikke kunne dy mig at optage!! gæt hvor musikstykket er anvendt ?:)

Til top
Hother Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

hummelmose

Oprettet: 12-Juli-2006
Point: 23899
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-April-2011 kl. 16:47
@submaniac - uhhhh....det må have været en bare storslået oplevelse. Bare at lytte til Youtube klippet giver ligesom fornemmelsen Clap
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
Til top
SoundWave Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 12-Maj-2009
Point: 817
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-April-2011 kl. 17:05

Hvad hedder den App helt præcist? Jeg har hentet en der hedder "Decibels". Den måler fint, men ved ikke om den er præcis. Den svinger mellem 50-60dB her i stuen, og min datter ser tegnefilm.
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 18-April-2007
Point: 0
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-April-2011 kl. 17:05
Synes jo nok at det lød bekendt. "Also Sprach Zarathustra" er jo fra en film Wink
Til top
dreamz Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 23-Februar-2008
Point: 857
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-April-2011 kl. 17:14
Oprindeligt skrevet af SoundWave SoundWave skrev:

Hvad hedder den App helt præcist? Jeg har hentet en der hedder "Decibels". Den måler fint, men ved ikke om den er præcis. Den svinger mellem 50-60dB her i stuen, og min datter ser tegnefilm.

EDIT: Og flere muligheder i denne tråd:

Redigeret af dreamz - 27-April-2011 kl. 17:17
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-April-2011 kl. 17:55

De 6 dB pr dobbel afstand er meget teoretisk. Jeg sad nok 40 meter fra scenen i Århus musikhus og hvis vi siger jeg havde max 100dB der og dobbel afstand = 20m/106dB - 10m/112dB - 5m/118dB - 2,5m/124dB og så helt inde ved instrumentet = 130dB!

Jeg udelukker ikke at transienter på et instrument kan være ganske høje, men salen bevarer også energien og forsøger, at give alle en ensartet lyd med nok volumen.

Der er givetvis nogle ting der ændres når det er i et lukket rum og ikke i fri luft, men pointen er den samme, hvad faldet i lydtryk så end er, så synes jeg ikke der burde være forskel på om det er en transient eller en konstant tone. Begge dele burde ifølge min logik være X gange højere når du er Y gange tættere på.

Det som virkelig slog mig var, at det på INTET tidspunkt "lød" for højt eller anstrengt. Det var til tider bare en "wall of sound" uden antydning til anstrengthed.

Det er også dérfor jeg får røde knopper når folk siger "det er fordi du ikke er vant til at høre det så rent!", når jeg beklager mig over at noget lyder anstrengt. Jo renere det er, jo MINDRE anstrengt er det at høre på.

Mht. førnævnte transienter fra et trommesæt, så stod jeg til en koncert med landets imho bedste trommeslager, i bandet Ibrahim Electric, for ikke så længe siden max 2 meter fra trommesættet. Og der bliver spillet igennem - men det lyder ikke anstrengt overhovedet. Ikke at jeg vil sige det er samme storslåede oplevelse, men ja, når man hører instrumenterne _live_ (og dermed mener jeg IKKE igennem PA anlægget!), så opdager man at transienter kan være ekstremt høje, uden at det er anstrengt. Det er så sådan set også netop dérfor det er småfarligt for hørelsen i længden, da øret stadig tager skade selv om det ikke nødvendigvis er ubehageligt... Men når man har stået dér 2 meter foran et trommesæt, og én eller anden hifi-tosse så vil fortælle én at det SKAL lyde anstrengt når der tæskes på en lilletromme, så er det jeg får dén tanke at nogle hifi-entusiaster kommer for lidt ud.
Til top

Besvar Besvar Side  <1234>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu