|
Lydniveau |
Besvar | Side <1234> |
Forfatter | ||
strandvasker
Guld medlem Oprettet: 30-September-2009 Sted: Denmark Status: Offline Point: 2404 |
Sendt: 27-April-2011 kl. 23:36 | |
Du må have lange arme når du kan være trommeslager 4 meter fra trommesættet.. |
||
Fanastril
Bruger Oprettet: 28-November-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 246 |
Sendt: 28-April-2011 kl. 08:11 | |
Det er vel tilstrækkelig med lange trommestikker...
|
||
p.las
Guld medlem Oprettet: 06-November-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 4156 |
Sendt: 28-April-2011 kl. 09:26 | |
....og lange ben
|
||
Otto J
Platin medlem Branchemedlem Oprettet: 04-Marts-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 11218 |
Sendt: 28-April-2011 kl. 10:04 | |
Det lykkedes mig at finde et gammelt billede af Tommyboy fra hans dage som trommeslager:
|
||
p.las
Guld medlem Oprettet: 06-November-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 4156 |
Sendt: 28-April-2011 kl. 10:53 | |
lad det være en opfordring til , at få ansigter på brugerne i dette forum . |
||
opzouten
Guld medlem Oprettet: 15-April-2009 Sted: Denmark Status: Offline Point: 907 |
Sendt: 28-April-2011 kl. 11:13 | |
Den primære årsag til at man er nødt til at bruge dynamisk kompression skyldes at en cd "kun" har en opløselighed på 16 bit, og dermed et teoretisk dynamikområde på 96 dB. I praksis er det mindre fordi der også er et støjgulv at tage hensyn til.
Øret kan håndtere 120 dB's dynamik (og formentlig også mere, men så begynder det at gøre ondt), så det er ikke der problemet ligger. Omkring transienter, så har opererer man med begrebet temporal integration. Dvs hvor hurtigt øret kan nå at opfatte energien i et signal. "The perception of loudness needs some time to build up. This means that short duration sounds (less than one second) are perceived as less loud than the same sound with longer duration. The growth of loudness as a function of duration is called temporal integration. The growth resembles the exponential growth of a time constant. It has been shown that the time constant is about 100 ms. Short sounds - like a pistol shot, fireworks, handclap, etc. - are perceived as weak sounds although their peak sound pressure levels may be well above 150 dB SPL. This is one of the reasons why impulsive sounds generally are more dangerous than other sounds. " (citat fra http://server.elektro.dtu.dk/ftp/tp/Lecture%20notes/Ear-Hearing-and-Speech_2004.pdf) Omkring afstandreglen (6 dB fald ved halvering) så gælder den kun for en punktkilde i frit felt. I et rum vil den gælde i en hvis afstand fra kilden (helt tæt på gælder den heller ikke), jo længere væk man kommer fra kilden, desto mere vil lydfeltet være diffust, hvilket betyder at trykket er konstant. I den sammenhæng fremkommer begrebet kritisk afstand, som beskriver det punkt hvor den direkte lyd har samme niveau, som den reflekterede. Den kritiske afstand kan udregnes hvis man kender rummets efterklangstid, volumen etc. Som nævnt i tråden omkring target-curves, så er øret mindre følsomt for bas og diskant ved lavere volumen, hvorfor al musik vil lyde bedre/mere fyldigt ved højere volumen. Hvilket også er årsagen til at man kan finde en såkald loudness knap på nogle forstærkere. Mht at bruge en iPhone til lydmålinger skal den absolutte værdi nok tages med et gran salt. Det kan dog sagtens bruges til relative målinger, fx om to kanaler spiller samme niveau etc. For at det kan bruges til noget kræver det en kalibrering.
|
||
Otto J
Platin medlem Branchemedlem Oprettet: 04-Marts-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 11218 |
Sendt: 28-April-2011 kl. 11:38 | |
Jeg mener nu ikke at det er det teoretisk maksimale dynamikområde på 96 dB der er årsagen til dynamik-komprimering. Som regel vil man komprimere til måske 30 dB dynamik (i en GOD indspilning!). Og man kan jo sagtens levere 120 dB lydtryk hvis man vil, selvom dynamikområdet er 96 dB. Du vil så have et teoretisk støjgulv på 24 dB, og det er lavt nok til så godt som alle situationer. Hvis man "kun" komprimerede til 96 dB dynamik, så ville du stadig have dét problem at du ikke ville kunne høre de stille passager, mens du ville blive blæst væk af de kraftige passager.
|
||
mkirkelund
Guld medlem Oprettet: 18-Januar-2008 Sted: 2635 Ishøj Status: Offline Point: 2358 |
Sendt: 28-April-2011 kl. 11:42 | |
Vh. Michael som følger meget insteresseret med på sidelinjen i disse tråde.
|
||
dreamz
Guld medlem Oprettet: 23-Februar-2008 Status: Offline Point: 857 |
Sendt: 28-April-2011 kl. 11:52 | |
Hvorfor er dynamikområdet begrænset til 96 db? Har en 24 bit indspilning så et teoretisk dynamikområde på 144 db? EDIT: Jeg troede, at 1 bit er 8 bytes, og 96 divideret med 16 er ligmed 6, men jeg spørger, fordi jeg ikke kan gennemskue regnestykket. Redigeret af dreamz - 28-April-2011 kl. 11:58 |
||
Otto J
Sendt: 28-April-2011 kl. 11:56 | |
Dynamikområdet er kort fortalt forskellen på det laveste og det højeste niveau i signalet.
I et normalt rum, vil dynamik-området i praksis være forskellen på den kraftigste lyd du kan lave med dit anlæg (f.eks. 115 dB), og baggrundsstøjen i dit rum (f.eks. 35 dB). Med de nævnte eksempler har du så et teoretisk maksimalt dynamik-område på 80 dB. Det er fint nok så længe du rent faktisk spiller ved anlæggets maksimale ydeevne. Men forestil dig at du har et stykke musik der rent faktisk har 80 dB dynamik, mellem de kraftigste og de svageste lyde. Det går fint så længe du spiller ved fuld styrke, men det gør du jo ikke hele tiden - så hvis du nu skruer ned så de kraftigste lyde er f.eks. 85 dB (stadig pænt højt faktisk), så "forsvinder" de nederste 30 dB under støjniveauet, så du ikke kan høre dem.
Forestil dig så at du sidder i din bil, eller at du har trafikstøj og larmende børn i stuen. Så kan du nemt have et støjniveau på f.eks. 70 dB. Så kan du lige pludselig kun høre de allerkraftigste passager i musikken, medmindre du har dynamik-komprimeret kraftigt, eller spiller MEGET højt.
Jeg kan iøvrigt lige tilføje at sidst jeg undersøgte det, så var radiostationen The Voice komprimeret til max 6 dB. Mange nye CD-udgivelser ligger i omegnen af 10-12 dB dynamik.
|
||
Otto J
Sendt: 28-April-2011 kl. 11:56 | |
Lige præcis.
|
||
TommyBoy
Guld medlem Oprettet: 06-Maj-2010 Sted: Denmark Balleru Status: Offline Point: 722 |
Sendt: 28-April-2011 kl. 12:10 | |
hehe ja det ligner mig godt i mine gamle dage, animal er sku cool..
>og én eller anden hifi-tosse så vil fortælle én at det SKAL lyde anstrengt når der tæskes på en >lilletromme, så er det jeg får dén tanke at nogle hifi-entusiaster kommer for lidt ud.
Jeg har aldrig hørt et hifi anlæg der har leveret 100% tro oplevelse af lille trommens overtoner
samt niveau og dynamik, jeg tror sku ikke det findes
PS: hvad er det for noget rod at blande optagerens opløsning sammen med afspille niveau ?
samt opløsning og støj gulv er også 2 sperate ting,
det kan godt være at det i praksis ikke giver mening at have bedre opløsning end ens støjgulv
hvis man spiller lavt nok, så ligger det meste af informationen gemt under støjen.
men kom lige tilbage til virkeligheden :-)
|
||
AE4000 Onkyo TX-SR608 BD390 SA Mantra 60 + Mantra 10AV 7:4
Lissau Truecolor ISF 100" fastramme Plano Film skal ses i biografen - derhjemme :-) |
||
Besvar | Side <1234> |
Skift forum | Forum-tilladelser Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |