recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Lydniveau
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketLydniveau

Besvar Besvar Side  <1 234
Forfatter
Besked
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-April-2011 kl. 13:16
Oprindeligt skrevet af TommyBoy TommyBoy skrev:

Jeg har aldrig hørt et hifi anlæg der har leveret 100% tro oplevelse af lille trommens overtoner
samt niveau og dynamik, jeg tror sku ikke det findes

Dét tror jeg heller ikke. En god ven af mig er trommeslager, og jeg har bl.a. derfor hørt "ikke-forstærkede" trommer ret ofte (selv om jeg ikke selv er musiker). Og jeg bruger bl.a. realisme-følelsen af et trommesæt som min reference for et anlægs gengivelse. Eksempelvis evnen til at gengive et bækken "metallisk", men uden at være skærende og hård på den "forkerte" måde, er noget der er ekstremt svært at opnå.

PS: hvad er det for noget rod at blande optagerens opløsning sammen med afspille niveau ?
samt opløsning og støj gulv er også 2 sperate ting,
det kan godt være at det i praksis ikke giver mening at have bedre opløsning end ens støjgulv
hvis man spiller lavt nok, så ligger det meste af informationen gemt under støjen.
men kom lige tilbage til virkeligheden :-)

Det er ikke ment som en sammenblanding, hvis det er mig du mener. Jeg siger jo netop at dynamik og opløsning IKKE hænger sammen.
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-April-2011 kl. 13:22
Oprindeligt skrevet af dreamz dreamz skrev:

Hvorfor er dynamikområdet begrænset til 96 db? Har en 24 bit indspilning så et teoretisk dynamikområde på 144 db?

EDIT: Jeg troede, at 1 bit er 8 bytes, og 96 divideret med 16 er ligmed 6, men jeg spørger, fordi jeg ikke kan gennemskue regnestykket. Embarrassed

For det første: 1 byte er 8 bits, ikke omvendt.

Hvis du har 1 bit per sample, så har du 6 dB dynamik. 2 bits per sample giver 12 dB, 3 bits giver 18 dB, osv. Så 16 bit giver 96 dB, ja (i teorien).
Til top
dreamz Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 23-Februar-2008
Point: 857
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-April-2011 kl. 15:08
Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:

Oprindeligt skrevet af dreamz dreamz skrev:

Hvorfor er dynamikområdet begrænset til 96 db? Har en 24 bit indspilning så et teoretisk dynamikområde på 144 db?

EDIT: Jeg troede, at 1 bit er 8 bytes, og 96 divideret med 16 er ligmed 6, men jeg spørger, fordi jeg ikke kan gennemskue regnestykket. Embarrassed

For det første: 1 byte er 8 bits, ikke omvendt.

Hvis du har 1 bit per sample, så har du 6 dB dynamik. 2 bits per sample giver 12 dB, 3 bits giver 18 dB, osv. Så 16 bit giver 96 dB, ja (i teorien).

OK; tak for opklaringen.
Til top
opzouten Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 15-April-2009
Point: 907
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-April-2011 kl. 18:41
Helt præcist så er det 

20*log10(2^bits)

dvs

20*log10(2^16) = 96,33 dB

20*log10(2^24) = 144,49 dB
Til top
strandvasker Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-September-2009
Point: 2404
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-April-2011 kl. 19:00

Dynamikområdet er kort fortalt forskellen på det laveste og det højeste niveau i signalet.

I et normalt rum, vil dynamik-området i praksis være forskellen på den kraftigste lyd du kan lave med dit anlæg (f.eks. 115 dB), og baggrundsstøjen i dit rum (f.eks. 35 dB). Med de nævnte eksempler har du så et teoretisk maksimalt dynamik-område på 80 dB. Det er fint nok så længe du rent faktisk spiller ved anlæggets maksimale ydeevne. Men forestil dig at du har et stykke musik der rent faktisk har 80 dB dynamik, mellem de kraftigste og de svageste lyde. Det går fint så længe du spiller ved fuld styrke, men det gør du jo ikke hele tiden - så hvis du nu skruer ned så de kraftigste lyde er f.eks. 85 dB (stadig pænt højt faktisk), så "forsvinder" de nederste 30 dB under støjniveauet, så du ikke kan høre dem.

Forestil dig så at du sidder i din bil, eller at du har trafikstøj og larmende børn i stuen. Så kan du nemt have et støjniveau på f.eks. 70 dB. Så kan du lige pludselig kun høre de allerkraftigste passager i musikken, medmindre du har dynamik-komprimeret kraftigt, eller spiller MEGET højt.

Med ovenstående in mente er det ekstra skægt når dem med de gyldne ører jager med lys og lygte efter 24 bit indspilninger frem for "kun" 16 bit. Tænk hvis de en dag fik et stykke musik der rent faktisk havde 144 dB dynamik, det ville blive ganske ubegribeligt højt hvis de samtidigt skulle have løftet de svageste passager op over de der 25-35 dB baggrundsstøj der er i en stille stue.. LOL
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-April-2011 kl. 20:02
Oprindeligt skrevet af strandvasker strandvasker skrev:

Med ovenstående in mente er det ekstra skægt når dem med de gyldne ører jager med lys og lygte efter 24 bit indspilninger frem for "kun" 16 bit. Tænk hvis de en dag fik et stykke musik der rent faktisk havde 144 dB dynamik, det ville blive ganske ubegribeligt højt hvis de samtidigt skulle have løftet de svageste passager op over de der 25-35 dB baggrundsstøj der er i en stille stue.. LOL

Det er så også fordi det mere er opløsningen folk ønsker, end det som sådan er dynamikken. De 144 dB er mere en følgevirkning, end et argument i sig selv (selvom det bliver brugt flittigt i markedsføringen).
Til top
Fanastril Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 28-November-2008
Point: 246
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-April-2011 kl. 21:03

Det er så også fordi det mere er opløsningen folk ønsker, end det som sådan er dynamikken.

Hvornår begyndte folk at ønske dette? Er det ikke mer et rent markedsførings-jippo?
Til top
TommyBoy Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 06-Maj-2010
Sted: Denmark Balleru
Point: 722
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-April-2011 kl. 22:05
Det er ikke CD skiven og dens bits der er svageste led (normalt)
det kan godt være at samplings frekvensen er lidt i den lave ende,
men det var et valg man gjorde for at få mest tid på skiven,
dette betyder at alle overtoner skæres væk, begrundelsen for dette er man ingen kan høre dem,
et bækken eller bare det at raske med jeres nøgler levere overtoner over 50kHz
AE4000 Onkyo TX-SR608 BD390 SA Mantra 60 + Mantra 10AV 7:4
Lissau Truecolor ISF 100" fastramme Plano
Film skal ses i biografen - derhjemme :-)
Til top
***7*** Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 02-April-2008
Point: 108
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-April-2011 kl. 16:25

Oplevelsen af lydtryk er ifølge mine erfaringer ekstremt afhængigt af rummets akustik. Hvis man oplever at lyden bliver mere hård og anstrengende når man skruer op, så er det i 9 ud af 10 tilfælde på grund af en for hård akustik (forudsat at selve anlægget ikke er direkte ringe).

At definere et bestemt lydniveau som mit foretrukne er temmeligt svært, specielt når vi taler om musik. Udgivelserne er meget forskellige, og der kan være 20 dB forskel på hvad jeg oplever som det "rigtige" niveau for et givent stykke musik.

100% enig. De skiver jeg hørte på "mit" anlæg i Hifiklubben kørte på 1/3 af forstærkerens styrke og lød pisse godt.

I min stue kan jeg ikke skrue længere op end 1/4 uden det bliver anstrengende. Akustik er langt vigtigere end de fleste aner, og jeg køber ikke andet grej før at jeg har forbedret akustik så meget det rent faktisk kan betale sig.
Til top
TommyBoy Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 06-Maj-2010
Sted: Denmark Balleru
Point: 722
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-April-2011 kl. 22:32
>og jeg køber ikke andet grej før at jeg har forbedret akustik så meget det rent faktisk kan betale sig.

se det er vise ord !
alt for mange køber dyrt og lækkert grej som de langt fra kan udnytte pga akustik og opstilling
AE4000 Onkyo TX-SR608 BD390 SA Mantra 60 + Mantra 10AV 7:4
Lissau Truecolor ISF 100" fastramme Plano
Film skal ses i biografen - derhjemme :-)
Til top
dreamz Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 23-Februar-2008
Point: 857
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-April-2011 kl. 22:42

>og jeg køber ikke andet grej før at jeg har forbedret akustik så meget det rent faktisk kan betale sig.

se det er vise ord !
alt for mange køber dyrt og lækkert grej som de langt fra kan udnytte pga akustik og opstilling

Også enig, og det er vel også den erkendelse, man nå frem til efter at have hørt hifi i en del år. Men det er alt andet lige sjovere (og nemmere) at jagte en ny forstærker eller nye højttalere end at beklæde loft og vægge med alle mulige udefinerbare dæmpende materialer. 
Til top

Besvar Besvar Side  <1 234

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu