recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Lyngdorf: Ingen hi-res på streaming eller radio -
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Lyngdorf: Ingen hi-res på streaming eller radio -

 Besvar Besvar Side  <1234 8>
Forfatter
Besked
Lars Se dropdown menu
Administrator
Administrator

recordere.dk teamet

Oprettet: 05-Oktober-2003
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 15689
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Lars Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-September-2014 kl. 14:05
Oprindeligt skrevet af hansie hansie skrev:

Lyngdorf: Ingen hi-res på streaming eller radio - Recordere.dk

Hvorfor blev denne artikel fjernet fra recordere.dk og Facebook ?



Der opstod tvivl om Peter Lyngdorf var blevet citeret korrekt i artiklen hos Gramex. Der var angiveligt nogle udsagn som kom til at fremstå anderledes end tilsigtet.

Så vi har aftalt at mødes med ham, for at høre mere om hele projektet for bedre lyd.

Derefter skal vi nok vende tilbage med en opdateret artikel Smile

  /Lars
Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk
Til top
Berdel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 02-Januar-2012
Sted: Bramming
Status: Offline
Point: 1153
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Berdel Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-September-2014 kl. 14:52
Oprindeligt skrevet af Lars Lars skrev:

Oprindeligt skrevet af hansie hansie skrev:

Lyngdorf: Ingen hi-res på streaming eller radio - Recordere.dk

Hvorfor blev denne artikel fjernet fra recordere.dk og Facebook ?



Der opstod tvivl om Peter Lyngdorf var blevet citeret korrekt i artiklen hos Gramex. Der var angiveligt nogle udsagn som kom til at fremstå anderledes end tilsigtet.

Så vi har aftalt at mødes med ham, for at høre mere om hele projektet for bedre lyd.

Derefter skal vi nok vende tilbage med en opdateret artikel Smile

  /Lars

God stil Thumbs Up
Til top
slumbert Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-November-2009
Status: Offline
Point: 1977
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér slumbert Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-September-2014 kl. 06:24
Oprindeligt skrevet af Nagash Nagash skrev:

Oprindeligt skrevet af slumbert slumbert skrev:

Jeg synes i øvrigt at det er et ganske godt argument ikke at tilbyde højkvalitetproduktet til radioen når de forvrænger lyden via komprimering. 

Det er vel bedre der er opmærksomhed omkring at den skodkvalitet de outputter i radion ikke er lig de high-res indspilninger der sælges?

Til hvad formål? Folk der går op i lydkvaliteten, ved jo udmærket godt, at FM har forringet frekvensbånd, og DAB har forringet bitrate. Folk der ikke går op i det, er ret ligeglade. Hvorfor så spilde tid på det. Lad radiostationerne behandle musikken som de vil. Radio er baggrundsstøj, som man muligvis bruger til, at finde lidt nyt musik. Herefter kan du så købe eller streame albummet, så du kan fordybe dig i det.
Det eneste pladeselskaberne får ud af, at sende forringede kopier ud til radio/TV og streaming, er flere omkostninger. Og hvad er argumentet for, at streming også skal have forringet kvalitet. Her betaler vi fandeme for musikken. Mener de vi betaler for lidt, jamen så er det deres egen skyld. De er selv med til at forhandle priser med streamingtjenesterne.

Det var ikke den forringede kvalitet på frekvensbåndet og DAB jeg henviste til, men derimod at radiostationerne, specielt lokal radioer komprimerer lyden for at få det til at virke så "højt" som muligt.

De ændrer og smadrer musikken på en måde som musikindustrien selv er blevet kritiseret for at medvirke til. Man kan eventuelt søge "the Loudness war" på youtube, hvis man ikke ved hvad komprimeringen betyder. Som jeg opfatter Lyngdorf, så siger han egentlig bare, at radiostationerne ikke skal have mulighed for at spille højkvalitetsversionerne, fordi de aktivt ændrer lyden så den lyd der spilles i æteren er udtryk for det stik modsatte af hvad der var intentionen i højkvalitetsversionen. Med andre ord mener han at de gode indspilninger alligevel kommer til at lyde dårligt når de spilles i radioen, og derfor skal de ikke have mulighed for at hævde de sender høj lydkvalitet ud i æteren.

Prøv at forestille dig en studievært på en hvilken som helst reklame finansieret radiokanal føre sig frem med at "nu kommer der sku' en HQ-indspilning", hvorefter du får lov til at lytte til et komprimeringsvoldtaget musikstykke med 105db white noise med et fuldstændigt fravær af dynamic. 


endnu en hifi-flygtning

Kabeldiskussioner - Dumhed i metermål

Til top
Nagash Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 24-Oktober-2007
Sted: Hillerød, DK
Status: Offline
Point: 6048
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Nagash Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-September-2014 kl. 08:44
Jeg kender skam godt til loudness war. Det er den største grund til, at jeg samler på vinyler i dag.
Og jeg er helt med på, at radiostationerne gør som du siger. Min pointe er mere, at det jo bare er en ekstra omkostning, hvis produktionsselskaberne skal til at lave en ekstra loudness version til radioerne.
Og de brokker sig jo over, at de ikke tjener nok i forvejen.

Og så forstår jeg slet ikke pointen i, at de skal sende forringede versioner til streaming? De komprimerer jo ikke lyden i den forstand vi snakker om. De komprimerer til MP3/AAC, men det er jo ikke det samme. Der kan man stadig beholde dynamikken. Og en tjeneste som WiMP Hifi (og snart Deezer Elite) betaler man sgu for, at få musikken i CD kvalitet. Så vil jeg da ikke finde mig i, at de giver mig forringede versioner (jeg har netop WiMP Hifi).
Til top
Tweaky Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 27-September-2011
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 630
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Tweaky Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-September-2014 kl. 13:46
Det er jo ikke alt på Wimp Hi-Fi der har helt samme niveau som på en CD.

Nogle kunstnere vælger faktisk allerede nu at leverer i ringere kvalitet til online-tjenester fordi de mener at cd'en eller vinylen den bedste måde at opnå ordentlig lydkvalitet.

Ellers har du ret i at det med omkostningerne. Men man kunne jo blot lave en enkelt indspilning i studiet og så drøne mp3 udgaven gennem en kompressor. Det behøver jo ikke koste to gange studietid.
Til top
Nagash Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 24-Oktober-2007
Sted: Hillerød, DK
Status: Offline
Point: 6048
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Nagash Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-September-2014 kl. 13:56
Jeg har ikke hørt om, at nogle allerede nu, sender ringere kvalitet til streaming? Men det er rigtigt, at mange sender deres elendige remasters, som netop har fået en ordentlig tur i kompressionsmaskinen. Og det er virkelig noget lårt! :(
Til top
dpny Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juli-2013
Status: Offline
Point: 570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér dpny Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-September-2014 kl. 14:19
Er der ikke nogen der kan forklare hvad godt der skulle komme ud af at levere et ringere produkt til streamingtjenesterne? Det er jo for fanden det folk lytter til. Jeg kan slet ikke komme i tanke om en eneste positiv effekt af det. Prøv at forestille jer hvis hvis det nu var video han talte om. Så ville argumentet være at DR, HBO og Netflix m.fl. skulle have dårligere kildemateriale end det de får i forvejen så der derved blev større kvalitets-afstand til blu-ray. Hvad skal det dog hjælpe? Hverken BD eller CD bliver da bedre af at man gør noget andet dårligere.

Hvorfor ikke arbejde for at alle får så godt et udgangspunkt som muligt i stedet for at lave noget kunstigt dårligere en det kunne være så noget andet kan fremstå relativt bedre..
Til top
dpny Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juli-2013
Status: Offline
Point: 570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér dpny Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-September-2014 kl. 15:22
Oprindeligt skrevet af Tweaky Tweaky skrev:

Det er jo ikke alt på Wimp Hi-Fi der har helt samme niveau som på en CD.

Nogle kunstnere vælger faktisk allerede nu at leverer i ringere kvalitet til online-tjenester fordi de mener at cd'en eller vinylen den bedste måde at opnå ordentlig lydkvalitet.


Ellers har du ret i at det med omkostningerne. Men man kunne jo blot lave en enkelt indspilning i studiet og så drøne mp3 udgaven gennem en kompressor. Det behøver jo ikke koste to gange studietid.

 
Det har jeg aldrig hørt om. Hvilke kunstnere gør det? og igen, hvad er formålet? CDen bliver da ikke bedre af at man bevidst gør streamingversionen dårlig.


Redigeret af dpny - 13-September-2014 kl. 15:25
Til top
Lars Se dropdown menu
Administrator
Administrator

recordere.dk teamet

Oprettet: 05-Oktober-2003
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 15689
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Lars Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-September-2014 kl. 15:37
Oprindeligt skrevet af Tweaky Tweaky skrev:

Det er jo ikke alt på Wimp Hi-Fi der har helt samme niveau som på en CD.

Nogle kunstnere vælger faktisk allerede nu at leverer i ringere kvalitet til online-tjenester fordi de mener at cd'en eller vinylen den bedste måde at opnå ordentlig lydkvalitet.



WiMP havde faktisk udfordringer med at skaffe musikken i CD-kvalitet, netop af den årsag. At de versioner der var tilgængelig for streaming allerede var komprimeret.

Men derfor skabte de bagkataloget til WiMP HiFi selv, på den "gammeldags" måde. Hyrede et lydstudie i Norge til at "rippe" CD'er.

Så hvis der ligger noget på WiMP HiFi der er dårligere end CD, må det næsten skyldes andre forhold. En dårlig CD-indspilning el.lign.

  /Lars


Redigeret af Lars - 13-September-2014 kl. 15:46
Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk
Til top
Lars Se dropdown menu
Administrator
Administrator

recordere.dk teamet

Oprettet: 05-Oktober-2003
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 15689
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Lars Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-September-2014 kl. 15:41
Oprindeligt skrevet af dpny dpny skrev:

Det har jeg aldrig hørt om. Hvilke kunstnere gør det? og igen, hvad er formålet? CDen bliver da ikke bedre af at man bevidst gør streamingversionen dårlig.



Det er fordi musikken historisk set er udleveret komprimeret (MP3 el.lign) til streaming-tjenesterne.

Da WiMP skulle lave WiMP HiFi kunne de slet ikke skaffe musikken i digital version i CD-kvalitet, og endte med at "rippe" CD'er selv.

  /Lars


Redigeret af Lars - 13-September-2014 kl. 15:43
Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk
Til top
dpny Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juli-2013
Status: Offline
Point: 570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér dpny Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-September-2014 kl. 16:11
Oprindeligt skrevet af Lars Lars skrev:

Oprindeligt skrevet af dpny dpny skrev:

Det har jeg aldrig hørt om. Hvilke kunstnere gør det? og igen, hvad er formålet? CDen bliver da ikke bedre af at man bevidst gør streamingversionen dårlig.



Det er fordi musikken historisk set er udleveret komprimeret (MP3 el.lign) til streaming-tjenesterne.

Da WiMP skulle lave WiMP HiFi kunne de slet ikke skaffe musikken i digital version i CD-kvalitet, og endte med at "rippe" CD'er selv.

  /Lars

 
Nej. Det er ikke mp3 komprimering (bit komprimering) han taler om. Han taler om dynamisk kompression, der får et givent stykke musik til at lyde højere (og dårligere). Deraf navnet "Nordic Dynamic".

Citat fra gramex artiklen som jeg linkede til på side 1.

"Hvad er forskellen helt præcist på de to versioner?

– I den kategori, vi kalder Nordic Dynamic, bruger vi volumenknappen på anlægget, hvis vi vil spille højere, forklarer Peter Lyngdorf med et spøgefuldt smil, som om han ved, at svaret kræver en uddybning.

Hvad gør man da ellers?

– På de fleste indspilninger i dag foretager man det, man kalder dynamisk kompression. Det gør, at musikken kommer til at lyde højere, uden at man skal flytte på volumenknappen, forklarer han.

Så det er lydstyrken, der er synderen?

– Det er den dynamiske kompression, der er synderen. Samtlige musikere og folk, der producerer musik i dag, er underlagt de betingelser, som er mere eller mindre defineret af dét, man kalder loudness war – altså lydkrigen – hvor man hele tiden har øget niveauet på indspilninger til et højere og højere gennemsnitsniveau. Det har man gjort, for at ens musik skulle lyde mindst lige så højt som alle de andres musik – og helst højere, forklarer Peter Lyngdorf."

Det svarer heller ikke på det jeg spurgte om: Hvad skulle det gavne at de tjenester som er mest brugt ikke må få adgang til de bedste versioner af et stykke musik. Det kan da ikke komme til at betyde andet end at flere kommer til at høre på noget skrammel. Hvad er der godt ved det?


Redigeret af dpny - 13-September-2014 kl. 16:13
Til top
Lars Se dropdown menu
Administrator
Administrator

recordere.dk teamet

Oprettet: 05-Oktober-2003
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 15689
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Lars Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-September-2014 kl. 16:18
Oprindeligt skrevet af dpny dpny skrev:

Nej. Det er ikke mp3 komprimering (bit komprimering) han taler om. Han taler om dynamisk kompression, der får et givent stykke musik til at lyde højere (og dårligere).


Det var dit specifikke spørgsmål jeg svarede på, altså hvorfor at den udgave der er til rådighed for streaming ikke nødvendigvis er samme kvalitet som CD.

Det er rigtigt at Lyngdorf taler om dynamik-komprimering på primært radio.

  /Lars
Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1234 8>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu