recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Projektorer
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Lysstyrke beregning ???
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketLysstyrke beregning ???

 Besvar Besvar Side  <123>
Forfatter
Besked
jacobask Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 10-Februar-2011
Sted: DK, Langå
Status: Offline
Point: 1226
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-September-2011 kl. 11:45
Oprindeligt skrevet af tvkartoffel tvkartoffel skrev:


Hvad jeg ikke kan få hold på er hvordan man måler lysstyrken, i lumen fra sin projektor. Man kan finde en del målinger rundt omkring men ingen steder er det beskrevet hvordan de er udført.
 

Man bruger en lux-måler:
http://www.elma.dk/_da-DK/v:1385?visma5.prodno=5706445340217
eller
http://www.el-supply.dk/?Gid=334&VNr=7734.01

Og omregner så til Lumen via:

1 lx = 1 lm/m2

/ask

Til top
tvkartoffel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-Juni-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1998
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-September-2011 kl. 12:27
Årh.. selvfølgelig Smile
 
Så skal jeg bare gange Lx tallet med skærmarealet så er jeg hjemme. Den originale software til mit colorimeter tilbyder at måle Lux så den kan jeg bruge til det.
 
MVH
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-September-2011 kl. 13:54
Oprindeligt skrevet af tvkartoffel tvkartoffel skrev:

Årh.. selvfølgelig Smile
 
Så skal jeg bare gange Lx tallet med skærmarealet så er jeg hjemme. Den originale software til mit colorimeter tilbyder at måle Lux så den kan jeg bruge til det.
 
MVH


Husk at måle henne ved lærredet Wink
Til top
tvkartoffel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-Juni-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1998
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-September-2011 kl. 15:12
Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:

Oprindeligt skrevet af tvkartoffel tvkartoffel skrev:

Årh.. selvfølgelig Smile
 
Så skal jeg bare gange Lx tallet med skærmarealet så er jeg hjemme. Den originale software til mit colorimeter tilbyder at måle Lux så den kan jeg bruge til det.
 
MVH


Husk at måle henne ved lærredet Wink
 
Jep ! Den er jeg med på :-)
 
MVH
Til top
Supergris Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 10-December-2006
Sted: Esbjerg
Status: Offline
Point: 1473
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-September-2011 kl. 23:55
Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:

Oprindeligt skrevet af tvkartoffel tvkartoffel skrev:

 
Ja OK.
 
Formålet med øvelsen var faktisk at undgå at komme i den situation at der ikke er lys nok set i forhold til at vælge det rigtige lærred. Sagen er at med denne projektor skal der ikke et ret stort lærred før det begynder at knibe med lyset. Ved gain 1,0 har jeg på fornemmelsen at man ikke skal over 100". Allerhelst lidt mindre endda. Jeg har set flere indvende at man uden problemer kan bruge 120" og større. Det kan jeg simpelthen ikke få til at passe med at der også skal være lys nok om et par måneder når lampen ikke er ny mere. At jeg så i dette tilfælde ikke kan komme frem til et pålideligt tal med en lommeregner, det må jeg så acceptere og bruge erfaringstallene i stedet.
Faktum er dog, som du skriver, at det ikke er ret meget lys at gøre godt med og det bliver kun værre af at zoome.

Folks definition af "nok lys" svinger rimeligt meget... Men ja, uanset hvad specs og anmeldelser måtte sige, så skal du som udgangspunkt forvente at du får problemer med at lave nok lys, næsten uanset hvad du gør, og så arbejde ud fra dét.

Oprindeligt skrevet af tvkartoffel tvkartoffel skrev:

 Angående optikken. Jeg kan ikke bedømme den i forhold til anden projektor optik. Baseret på sine egne meritter virker den af flere årsager ret middelmådig. - lidt som noget skrammel faktisk. Det virker lidt som om man har forsøgt at presse nogle funktioner ned i en prisklasse hvor de ikke hører hejemme.
 

What else is new...
 
Hvorfor bliver du ved med at kritisere optikken? Alle de problemer du oplever, og alle de teoretiske udregninger, du stiller op, mener jeg er helt ude af proportioner. Hos mig er der ingen konvergens problemer, optikken står superskarpt og den kan zoome og side-shiftes meget. Hvad mere kan man ønske sig?
Kører med et lærred på 112 " i eco-mode, og foretrækker både dette frem for den mere lysstærke " Normal " mode..., eller at køre med et mindre billede. Billedet er simpelthen mere behageligt at se på. Nogle gange kører jeg i " Dagligstue " indstilingen ved konsol-spil, der nogle gange gør sig bedre med mere spræl på farverne.
Fagpressen skriver også, at noget af det første man skal gøre er, at køre i eco-mode, da den er meget lysstærk.
Efter 1000 timer kan jeg ikke se at billedet har mistet lysstyrke. Faktisk bliver jeg mere og mere glad for det.
Din projektor må have en defekt, eller du bruger tiden på at lede efter fejl. Brug dog tiden på at nyde filmen og spar dig selv en masse, synes jeg, uberettigede bekymringer.
Jeg, alle mine venner og stort set hele fagpressen er ihvertfald imponerede over hvad man kan få til denne pris.
Jeg har oplevet mange andre projektorer, også ved en af Ottos demoer. Selv om billedet er bedre ved en dyrere løsning, så er der ihvertfald ikke noget at være utilfreds med, og den falder ikke igennem, synes jeg...
Har sammenlignet direkte med en BenQ 8720 og her vandt Epsonen klart. Meget mere lysstærk og bedre detaljer, farver mm. Dette er en projektor, der kostede over 30.000 kr. for få år siden.
I min verden leverer Epsonén et fuldt ud godkendt billede, og jeg plejer at stille mig meget kritisk til mine indkøb.
Kun virkelig entusiaster kan ønske et bedre billede, og så vælger man vel ikke, at købe en entrymodel, der kan købes til mellem 7.000 og 8.000 kr.?
Jeg glædes stadig over billedet, hver dag jeg tænder for min projektor og nyder det gode billede...
 
Til top
tvkartoffel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-Juni-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1998
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-September-2011 kl. 00:17
Jøsses mand... Du svarer på en halvanden måned gammel post. Jeg har forlængst svaret dig på dine spørgsmål. Der er ingen grund til at gentage dem.
 
tvkartoffel


Redigeret af tvkartoffel - 29-September-2011 kl. 08:33
Til top
FNørd Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 22-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 702
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-September-2011 kl. 08:36
har på fornemmelsen at problemet ligger i kvadreringen af forskellen i blænde!
At 1.4 slippet dobbelt så meget lys igennem som 2.0 er vel en slags areal udtryk!
Til top
tvkartoffel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-Juni-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1998
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-September-2011 kl. 10:28
Oprindeligt skrevet af FNørd FNørd skrev:

har på fornemmelsen at problemet ligger i kvadreringen af forskellen i blænde!
At 1.4 slippet dobbelt så meget lys igennem som 2.0 er vel en slags areal udtryk!
 
Ja det er hvad jeg er kommet frem til. Se post 4 på side 1.
 
 
Til top
FNørd Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 22-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 702
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-September-2011 kl. 22:31
Hvis nu dit lærred var et foto negativ og du belyste det.
Så skulle du ved en blænde 1,4 f.eks lyse i 1 sekund for at få en given mængde fotoner igennem.
Hvis du så blænder ned til 2,0 så skulle du lyse dobbelt så længe altså 2 sekunder for at få den samme mængde fotoner igennem.
Hullet i 1,4 optikken er større end i 2,0. - (tallene i sekunder er slet ikke rigtige, bare for at illustrere!!!)
Så beregningen med 3,17/2 = 1,6 må være den "rigtige".
Jeg mener ikke du skal kvadrere forskellen!
Iøvrigt kom jeg til at tænke på at med konstant spænding og strømstyrke på pæren og derefter nedblænding evt. ved at zoome ud, hvor bliver energien så af?
Mig bekendt kan den kun blive til varme.
Lyder s.. lidt mærkeligt at apparatet skulle blive 60 procent varmere af det!
Til top
tvkartoffel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-Juni-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1998
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-September-2011 kl. 11:50
Oprindeligt skrevet af FNørd FNørd skrev:

Hvis nu dit lærred var et foto negativ og du belyste det.
Så skulle du ved en blænde 1,4 f.eks lyse i 1 sekund for at få en given mængde fotoner igennem.
Hvis du så blænder ned til 2,0 så skulle du lyse dobbelt så længe altså 2 sekunder for at få den samme mængde fotoner igennem.
 
Ja sådan er det.

Oprindeligt skrevet af FNørd FNørd skrev:

Så beregningen med 3,17/2 = 1,6 må være den "rigtige".
Jeg mener ikke du skal kvadrere forskellen!
 
Jeg kan ikke følge logikken her. Hvorfor mener du ikke man skal kvadrere forskellen?
 
Blændetallet er mig bekendt givet ved brændvidden delt med diameteren på hullet i blænden og siger således ikke direkte noget om arealet af hullet af blænden.
Blænden kan kan i virkeligheden godt være mindre fordi man kan samle lyset inden i objektivet, men for f.eks et 50mm f1.4. vil blænden være 50/1,4= Ø35,7mm svarende til et areal på (35,7/2)^2 x Pi = 1002mm2
For et 50mm f2.0 fås på samme måde et areal på 491mm2
1002/491=2 (ca.), og det er derfor et f1.4 er dobbelt så hurtigt som et f2.0
 
Den nemme måde at komme om dette regnestykke er (2/1,4)^2=2 (ca.). Det passer ved alle fordoblinger eller halveringer i blænderækken. Altså 1.4, 2.0, 2.8, 4.0 osv.
 
Jeg vil derfor tro at det er den øverste beregning  ( (3.17/2) x (3,17/2) = 2,5 ) der er den rigtige. Den viser at man skulle få 2,5 gange mere lys genne objektivet ved at gå fra længste brændvidde til korteste brændvidde, eller at der kun er 40% tilbage af den maximale lysstyrke tilbage ved længste brændvidde.
Eller hvis man regner den anden vej (2/3,17)^2=0,4 svarende til at man taber (1-0,4)x100%=60% ved at gå fra korteste brændvidde til længste brændvidde.

Uanset hvad så er det talgymnastik der ikke kan bruges til ret meget. De målte tal viser at man med denne projektor taber ca 40% ved at gå fra korteste til længste brændvidde eller tilsvarende vinder 66% ved at gå fra længste til korteste brændvidde.

Tallene kan findes her:
 
 
Oprindeligt skrevet af FNørd FNørd skrev:

Iøvrigt kom jeg til at tænke på at med konstant spænding og strømstyrke på pæren og derefter nedblænding evt. ved at zoome ud, hvor bliver energien så af?
Mig bekendt kan den kun blive til varme.
Lyder s.. lidt mærkeligt at apparatet skulle blive 60 procent varmere af det!
 
Det er ikke så mærkeligt at det ikke gør nogen forskel af betydning. En hurtig googling synes at indikere at en lysbuelampe som den der sidder i en projektor har en virkningsgrad på max 10%. Hvis den er på 200W er det kun 20W der bliver til lys. Resten bliver til varme i projektoren (180W). Hvis man i projektoren afskærmer 50% af lyset er det 50% af de 20W der bliver afsat yderligere i projektoren:
 
180W + 0,5 x 20W= 190W
 
meget runde tal er mereffekten der afsættes i projektoren kun ca 10W eller rundt regnet 5%.


Redigeret af tvkartoffel - 30-September-2011 kl. 11:54
Til top
Supergris Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 10-December-2006
Sted: Esbjerg
Status: Offline
Point: 1473
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-September-2011 kl. 13:47
Hvorfor svarer du på en post, der er halvanden måned gammel???
Til top
FNørd Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 22-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 702
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-September-2011 kl. 20:55
Oprindeligt skrevet af tvkartoffel tvkartoffel skrev:




Oprindeligt skrevet af FNørd FNørd skrev:

Hvis nu dit lærred var et foto negativ og du belyste det.
Så skulle du ved en blænde 1,4 f.eks lyse i 1 sekund for at få en given mængde fotoner igennem.
Hvis du så blænder ned til 2,0 så skulle du lyse dobbelt så længe altså 2 sekunder for at få den samme mængde fotoner igennem.
 
Ja sådan er det.

Oprindeligt skrevet af FNørd FNørd skrev:

Så beregningen med 3,17/2 = 1,6 må være den "rigtige".
Jeg mener ikke du skal kvadrere forskellen!
 
Jeg kan ikke følge logikken her. Hvorfor mener du ikke man skal kvadrere forskellen?
 
Blændetallet er mig bekendt givet ved brændvidden delt med diameteren på hullet i blænden og siger således ikke direkte noget om arealet af hullet af blænden.
Blænden kan kan i virkeligheden godt være mindre fordi man kan samle lyset inden i objektivet, men for f.eks et 50mm f1.4. vil blænden være 50/1,4= Ø35,7mm svarende til et areal på (35,7/2)^2 x Pi = 1002mm2
For et 50mm f2.0 fås på samme måde et areal på 491mm2
1002/491=2 (ca.), og det er derfor et f1.4 er dobbelt så hurtigt som et f2.0
 
Den nemme måde at komme om dette regnestykke er (2/1,4)^2=2 (ca.). Det passer ved alle fordoblinger eller halveringer i blænderækken. Altså 1.4, 2.0, 2.8, 4.0 osv.
 
Jeg vil derfor tro at det er den øverste beregning  ( (3.17/2) x (3,17/2) = 2,5 ) der er den rigtige. Den viser at man skulle få 2,5 gange mere lys genne objektivet ved at gå fra længste brændvidde til korteste brændvidde, eller at der kun er 40% tilbage af den maximale lysstyrke tilbage ved længste brændvidde.
Eller hvis man regner den anden vej (2/3,17)^2=0,4 svarende til at man taber (1-0,4)x100%=60% ved at gå fra korteste brændvidde til længste brændvidde.

Uanset hvad så er det talgymnastik der ikke kan bruges til ret meget. De målte tal viser at man med denne projektor taber ca 40% ved at gå fra korteste til længste brændvidde eller tilsvarende vinder 66% ved at gå fra længste til korteste brændvidde.

Tallene kan findes her:
 
 
Oprindeligt skrevet af FNørd FNørd skrev:

Iøvrigt kom jeg til at tænke på at med konstant spænding og strømstyrke på pæren og derefter nedblænding evt. ved at zoome ud, hvor bliver energien så af?
Mig bekendt kan den kun blive til varme.
Lyder s.. lidt mærkeligt at apparatet skulle blive 60 procent varmere af det!

 
Det er ikke så mærkeligt at det ikke gør nogen forskel af betydning. En hurtig googling synes at indikere at en lysbuelampe som den der sidder i en projektor har en virkningsgrad på max 10%. Hvis den er på 200W er det kun 20W der bliver til lys. Resten bliver til varme i projektoren (180W). Hvis man i projektoren afskærmer 50% af lyset er det 50% af de 20W der bliver afsat yderligere i projektoren:
 
180W + 0,5 x 20W= 190W
 
meget runde tal er mereffekten der afsættes i projektoren kun ca 10W eller rundt regnet 5%.




Ok - med varmen - det ser fornuftigt ud det du nævner.
Mht. blænde, så er beregningen en sammenligning af areal igennem objektivet, hvis du nu havde to F2.0 objektiver ved siden af hinanden skulle det give samme areal som en F1.4 - ikk?
Igennem disse to objektiver skulle der kunne komme det dobbelte lys.
Kan ikke helt følge matematikken; men tager da udfordringen :) - det er så hyggeligt.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <123>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu