recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Køb og salg > Jura
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - må pc butikker nægte ikke at selve pc ink winduws
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

må pc butikker nægte ikke at selve pc ink winduws

Besvar Besvar Side  123>
Forfatter
Besked
mikkelfrost Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 08-September-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1192
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mikkelfrost Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: må pc butikker nægte ikke at selve pc ink winduws
    Sendt: 04-Juni-2012 kl. 17:21

hvordan er det er der ikke faldet dom i at man som forbruger skal kunne sige man ikke behøver windus med på en pc ?

jeg har fundet en butik der sælger en pc ink windus 7 for ca 3000 kr

og de tager ca 1000 for den windus der ligger på ( den er så ink de 3000 kr )

kan jeg så iikke sige jeg ikke vil have den med og købe den til de 2000 kr ?
Til top
zczc Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 02-Maj-2010
Sted: Danmark
Point: 398
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér zczc Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Juni-2012 kl. 17:31
Oprindeligt skrevet af mikkelfrost mikkelfrost skrev:

hvordan er det er der ikke faldet dom i at man som forbruger skal kunne sige man ikke behøver windus med på en pc ?

Jo da. Du kan skam sige lige, hvad du vil.
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mikkelfrost Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Juni-2012 kl. 17:32
jojo :)   men kan de nægte mig at købe den uden windus på ? 
Til top
kharder Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 26-December-2007
Point: 191
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kharder Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Juni-2012 kl. 17:36
Se denne artikel. http://www.version2.dk/artikel/saa-lykkedes-det-dansker-fik-850-kr-retur-ubrugt-windows-licens-17621
Til top
Guests Se dropdown menu
Gæst
Gæst
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Guests Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Juni-2012 kl. 17:50
I følge kharders artikel, så skal du efterfølgende henvende dig til producenten af computeren for at få refunderet prisen af Windows licensen.
Altså du er nødt til at købe den til fuld pris i butikken og efterfølgende tage slagsmålet med producenten for at få pengene tilbage.
Butikken har købt en vare, i dette tilfælde en bærbar med Windows licens, du har ikke krav på at de skal sælge dig noget af vare.
Du kan jo heller ikke gå ned i et supermarked og købe 2 æg hvis den mindste bakke er på 6 æg.
Til top
reslfj Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 14-Maj-2007
Point: 2247
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér reslfj Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Juni-2012 kl. 17:53

Nej. 

Det er i første række Microsoft, der ikke må forlange, at PC fabrikken skal medlevere Windows til hele deres produktion for at kunne købe fra Microsoft.  

Dvs fabrikken og forretningen har ret til at sælge maskiner af denne type og model både med og uden Windows.
Men forretningen er i sin gode ret til, at  sige "De PC'er vi har købt hjem til videresalg er med Windows installeret og vi ønsker ikke at forhandle andre udgaver".
Hvis forretningen havde et monopol - var det muligvis anderledes, men det er næppe tilfældet her.

Forretningen skal heller ikke fastsætte prisen på nogen bestemt måde og må gerne sælge en maskine uden Windows til helt samme pris - 3000kr -, som den du har set med Windows.

Konkurrencen skal opstå ved, at der er andre forretninger, der også sælger samme eller lignende produkter - og der må du så gå hen og undersøge priserne.

Lars Smile 

Send mindst én DR kanal HEVC kodet, så alle forstår at alt nyt skal kunne HEVC.
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Point: 19562
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Juni-2012 kl. 18:51

Jo, det kan du sige alt det du vil, men butikken har en vare de sælger (inklusive et styresystem) som en samlet pakke. Tager du en del ud af pakken (styresystemet) er det butikken frit for at sætte en ny pris og den behøves ikke at blive billigere af den grund.

Med andre ord, vil du have computeren er den som den er, ellers må du kigge på en anden computer.

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Point: 11218
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Juni-2012 kl. 20:21
Bemærk dette afsnit:

"I sagen, som Poul-Henning Kamp tabte i oktober i Retten i Lyngby, var dommerens begrundelse for sin vurdering, at købet blev indgået i 'ond tro'. Poul-Henning Kamp havde nemlig spurgt Lenovo om muligheden for en refusion allerede inden han købte computeren og fået svaret 'nej'."

Du har med andre ord allerede tabt sagen i det sekund du stiller spørgsmålet. Som Klaus siger, det står producenten frit for at sælge computeren uden windows licensen, men de er ikke tvunget til at sætte prisen ned af den grund. Og køber du computeren med dét specifikke formål at returnere Windows licensen, så mister du automatisk retten til at gøre det.

Og hvis du rent faktisk gider tage dén kamp det ville være, at snyde dig til at få ret til at snyde butikken, så skal du nok ikke forvente den store forståelse fra ret mange sider. Ikke fra mig i hvert fald.

Med andre ord: Drop nu at forsøge at snyde systemet, og forhold dig til om du synes varen er prisen værd eller ej.
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mikkelfrost Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Juni-2012 kl. 20:50
jeg har ikke tænkt  mig at snyde butikken .. ved ikke hvad der giver dig den ide ?

syntes bare det burde være muligt at sige jeg vil  ikke have styresytem med og så må de trække deres egen pris for det fra   .. kan ikke se hvorfro det skal være så svært ??

Til top
Raum Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 27-Oktober-2011
Sted: Hovedstaden
Point: 278
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Raum Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Juni-2012 kl. 21:17
Hvor svært kan det være - du finder da bare et sted hvor de sælger PCere uden styresystem.
Så kan du jo se om det er billigere end med styresystem.

Den vare med windows installeret er en samlet pakke og der kan ikke pilles ved den - slut færdig.
Til top
Raum Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 27-Oktober-2011
Sted: Hovedstaden
Point: 278
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Raum Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Juni-2012 kl. 21:26
Her er link til en tråd hvor der netop debateres om hvor man kan købe uden styresystem:

http://www.linuxin.dk/node/17158

Redigeret af Raum - 04-Juni-2012 kl. 21:27
Til top
tvkartoffel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 18-Juni-2009
Point: 1998
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér tvkartoffel Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Juni-2012 kl. 21:27
Uanset at jeg også gerne selv ville ønske mig at få leveret mine varer præcis i den konfiguration som jeg ønsker mig, så er det i praksis sådan at de fleste produkter man køber er en "pakkeløsning". Som det allerede er bemærket i tråden kan man ikke købe 5 æg i 6 stk pakke og forlange at få trukket det ene fra. sådan er det med langt de fleste varer og altså også med computerere. De er ingen der forhindrer dig i at købe en anden computer uden software til, eller med et alternativt opreativsystem. Du kan bare ikke få lige præcis dén model. Jeg synes personligt at retten har truffet den rigtige beslutning, da hr. Kamp på købstidspunktet udmærket var klar over at hverken Lenovo? eller butikken var indstillet på at produktet skulle kunne sælges til nedsat pris uden software. Han var vitterlig i ond tro. Som jeg husker den sag blev han endda tilbudt at returnere hele maskinen, incl windows, og få pengene tilbage.
Gråzonen er så der hvor kunden ikke på forhånd er klar over at de skal godkende licensbetingelserne for windows inden systemet tages i brug og ikke på forhånd er klar over hvad betingelserne er. I det tilfælde kan man forestille sig at kunden ikke vil acceptere betingelserne selv om vedkommende har været i god tro fra start. Det er uklart om man i det tilfælde har ret til at få refunderet prisen på windows. Retten har mig bekendt ikke taget stilling til dette. - Men som det allerede er sagt. Hvis du spørger, har du allerede tabt.

Det der yderligere forplumrer debatten er at de fleste PC producenter modtager penge fra forskellige softwareleverandørere for at pre loade maskinerne med trail ware. Skal de producenter så have deres penge tilbage når nu de ikke får installeret deres software på maskinerne?

MVH
Til top

Besvar Besvar Side  123>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu