|
må pc butikker nægte ikke at selve pc ink winduws |
Besvar ![]() |
Side <123> |
Forfatter | ||
claus_jac ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 06-August-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 5570 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Der findes ingen præfabrikerede mærkevare pc'ere på det danske marked uden en windowslicens. (andre end DELL, se længere nede) markedet for at sælge dem uden en licens er ganske enkelt så lille at det overhovedet ikke er rentabelt at forsøge at trække nogen hjem, selvom det ville kunne lade sig gøre i visse tilfælde (lenovo og hp har rent faktisk haft varenumre i usa uden en win-licens, men de kan ikke skaffes i DK). en windowslicens til en præfab comp koster under ingen omstændigheder 1000,- pouls kamp mod lenovo viste at han kunne få en refusion som er ca en 1/3 af nyprisen på en oem licens. der gik rygter om at microsoft havde en ultra lille dækning på XP-licensen til netbooks dengang de blev solgt og det var en af hovedårsagerne til de strenge krav til hardwaren og at win7 starter blev lavet. så den reelle licenspris har nok ikke været meget over 100,- for en xp til netbooks.
Via B2B er det muligt at konfigere specialbyggede HP/lenovo maskiner med en freedos licens, så man faktisk ikke har en win-licens med. det er dog sjovt nok ikke lige noget der er det store salg i. Dell har i gennem længere tid haft muligheden for at levere bærbare med ubuntu. Har dog ingen anelse om hvor meget der ryger over disken af den slags her i DK, men de har kunnet fås i udlandet gennem længere tid. Som TVkartoffel også siger, så er bloatwaren, med til at holde prisen nede. så i sidste ende står du nok med en dyrere maskine hvis det skulle lykkes dig at få fat i en maskine uden win-os. Så lad være med at græde og lad endelig være med at tro at de priser på Windows du ser i detailsalg har noget som helst overhovedet med virkeligheden at gøre. Det er en kunstig pris (men det er MS der tjener kassen, ikke forhandlerne!), og mit bud er at deres pris nok ligger betydeligt tættere på MACOS end de vil stå ved. (og nok også mindre grundet den udbredelse af WIN7, så jeg tvivler på at den reelle produktionspris er meget over et par hundrede!) |
||
![]() |
||
Otto J ![]() Platin medlem ![]() Branchemedlem Oprettet: 04-Marts-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 11218 |
|
Snyde er måske en grov betegnelse, men du giver udtryk for at du vil tvinge forretningen til at levere noget der ikke er tanken i deres tilbud. Svaret på dit spørgsmål er, at nej det forholder sig ikke sådan som du tror, du kan ikke vælge at købe computeren uden windows. Sagen drejer sig om en køber der ikke mener han kan acceptere de vilkår der er for brugen af Windows, men det vidste han ikke før købet. Derudover er der nogle helt særlige omstændigheder der gør at han har fået 850,- tilbage. Så nej, du kan ikke få rabat ved at fravælge Windows, og ja det er fuldt lovligt at nægte dig dét.
|
||
![]() |
||
KlausDM ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 12-Marts-2010 Sted: Hammel, Jylland Status: Offline Point: 19562 |
|
Det kan de også sagtens. Men det kan let være at computeren så kommer til at koste mere end med en Windows licens. Klaus |
||
![]() |
||
Allan Olesen ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 08-Juli-2008 Status: Offline Point: 3249 |
|
Hvis retstilstanden er, at forretningen ikke kan tvinges, så ender historien der. Hvis retstilstanden er, at forretningen KAN tvinges til det, så må lovgiverne og domstolene jo have fundet det rimeligt, at det skal være sådan, og så skal man ikke begynde at antyde, at en forbruger er amoralsk, når han gør brug af retten. |
||
![]() |
||
Otto J ![]() Platin medlem ![]() Branchemedlem Oprettet: 04-Marts-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 11218 |
|
Det er jeg ikke enig i. Lovgivningen har til formål at beskytte forbrugeren mod udnyttelse og fejlkøb. Ikke at give forbrugeren redskaber til at udnytte forhandleren. Jeg mener der er forskel på at sikre sig sine rettigheder i forbindelse med et køb, og at lede efter huller der kan udnyttes. Jeg mener dette er et forsøg på sidstnævnte. Og jo, det mener jeg er amoralsk - og det mener lovgivningen også. Det er en meget væsentlig faktor i lovgivningen, mht. god tro vs ond tro. Dét du har ret til hvis du ikke kender betingelserne, har du ikke nødvendigvis ret til hvis du kender betingelserne. Det pudsige er derfor, at hvis svaret var at det ER muligt, så ville man miste rettigheden igen i det øjeblik man fik det at vide.
|
||
![]() |
||
Byteman ![]() Bruger ![]() Oprettet: 30-April-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 76 |
|
Altså, der er forskel på den version som følger med en ny PC og så en man køber i løssalg. PC versionen er en OEM version som er langt billigere. Hvorvidt de vil kunne trække noget fra afhænger af om de selv bygger den eller om den følger med fra producenten. Hvis de selv bygger den så indkøber de nok Windows versionen meget billigt, så sænk dine forhåbninger om beløbet. Du kan jo heller ikke trække butikkens fortjenste fra på Windows i købet, den indgår jo i den samlede regnestykke for at det skal løbe rundt. Der er jo ikke meget PC tilbage for 2000,- kr.
Så i stedet ville jeg sælge licensen videre....... |
||
![]() |
||
Allan Olesen ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 08-Juli-2008 Status: Offline Point: 3249 |
|
Du baserer hele din argumentation på, at det er udnyttelse at forsøge at tvinge en forhandler til at sælge en PC uden styresystem. Dermed bliver din argumentation altså lidt cirkulær. Hvem skal afgøre, om det er udnyttelse? |
||
![]() |
||
mikkelfrost ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 08-September-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1192 |
|
"Snyde er måske en grov betegnelse, men du giver udtryk for at du vil
tvinge forretningen til at levere noget der ikke er tanken i deres
tilbud."
nej jeg vil bare have muligheden for ikke at købe noget med jeg ikke skal bruge. og derfra til at blive beskyldt for at ville snyde dem, der syntes jeg godt nok der er lang vej.. |
||
![]() |
||
Raum ![]() Super bruger ![]() ![]() Oprettet: 27-Oktober-2011 Sted: Hovedstaden Status: Offline Point: 278 |
|
Mener du dermed at hvis du har brug for 3 æg, så må du tage 3 fra en pakke med 6 og bare betale stykprisen?
Jeg ser det som det samme - det er en samlet pakke. Jeg kalder det ikke snyd, men dumhed at mene dette er muligt. Har du kigget på de links jeg har smidt - der er muligheder nok for at købe PC uden styresystem, men nok ikke til 2000kr........ |
||
![]() |
||
mikkelfrost ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 08-September-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1192 |
|
er ved at kikke :)
men mener nu ikke den samligning holder æg virker fint uden styre system det gør pc dele ikke derfor må det være op til forbrugen at vælge hvad sytem de vil have med uden at få det preeeset ned over købet . og jeg vil mene det valg er ikke et butikker skal tage for mig men et jeg godt selv vil tage . så ser ikke noget problem i at den butik "tvinges" til at sælge den pc uden styr sytem til mig for 1950 kr når de nu i prisen på de 3000 kr har et styre sytem med som koster 1050 kr |
||
![]() |
||
FPP ![]() Super bruger ![]() Oprettet: 27-Juli-2010 Status: Offline Point: 284 |
|
Mener du virkeligt dette seriøst? Du mener altså at det er fuldt ud retfærdigt at den vare som butikken formodentligt har betalt ca. 2900,- for skal de sælge til dig for 2000,-? |
||
![]() |
||
Byteman ![]() Bruger ![]() Oprettet: 30-April-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 76 |
|
Du vil aldrig kunne trække en given salgspris fra. Højst forretningens indkøbspris, og den er ikke 1050,- Forbrugerne får det ikke presset ned over hovederne - man kan bare købe et andet sted. |
||
![]() |
Besvar ![]() |
Side <123> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |