recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Køb og salg > Jura
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Må private sende gebyrer til firmaer?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Må private sende gebyrer til firmaer?

 Besvar Besvar Side  123 4>
Forfatter
Besked
mbm1 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 15-Januar-2005
Status: Offline
Point: 2037
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mbm1 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Må private sende gebyrer til firmaer?
    Sendt: 29-August-2014 kl. 10:34
Kom til at tænke på om jeg som privat kunde må sende en regning til en internetudbyder for min tid jeg bruger på alt deres PIS.. et administrationsgebyr :)

sagen kort.

for en regning fra Yousee. Den omhandler de breve de EVT. kommer til at sende til mig i det kommende kvartal-- Clap... God dav mand økseskaft..

Så ringer jeg (venter de obligatoriske 20 min. i telefonen) for at få en forklaring.
Synes det lyder MEGET mystisk at de sender en regning på forhånd for nogle evt. breve de måske vil sende mig.. Og netop når jeg har valgt IKKE at modtage alt deres brev-lort.. kun elektronisk post tak.

nnåårh ja det var en fejl det beklager de..

næste brev får jeg så at de stadigvæk ikke har modtaget betaling..
Ringer igen,,, samme gentager sig... undskyld det er en fejl..

Næste brev er så et rykkerbrev med gebyrer etc. for dit dat.. og at der igen på senere regninger kommer yderligere morater på.
Ringer igen,,, samme gentager sig... undskyld det er en fejl..


Nu her 3. gang må jeg indrømme jeg mistede besindelse og knaldede totalt ud på den søde telefon-pige... Men for satan altså..Angry 

Men hvor kunne det være fedt hvis man bare kunne smide alt det lort tilbage i hovedet på dem med en regning for at skulle at skulle ringe til dem inkl. gebyrer, renter, etc.. 

Kan man det???
Til top
Clemen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 05-Februar-2006
Status: Offline
Point: 605
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Clemen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-August-2014 kl. 10:40
Jeg har gjort det et par gange, har aldrig fået betalingen . Men det har fået leverandøren til at opgive sit krav.

Men det har været i forbindelse med at jeg har skiftet leverandør, og de så fx. alligevel har faktureret mig efterfølgende. Eller de har lagt rykkergebyr på noget ved en fejl.

I din situation tror jeg ikke du vil få noget ud af det, du kommer nok længere ved at forlange et nedslag for den tid du har brugt på deres nonsens
Til top
SosFarum Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 17-Juli-2007
Sted: Frederikssund
Status: Offline
Point: 1020
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér SosFarum Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-August-2014 kl. 10:56
Du kan da prøve ;)
Til top
tipsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 29-August-2005
Sted: Odense, Denmark
Status: Offline
Point: 3722
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér tipsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-August-2014 kl. 11:59
Jeg mener at du kan opkræve rykkergebyr, hvis du har et tilgodehavende. Det er vist maksimalt 250kr og du må lave 3 rykkere. Der kan vist også falde renter på og hvis du ellers overholder alle formelle krav til den type rykkere, så holder det vist nok rent juridisk - det vil sige du kan hive dem i retten og få dine penge.
Til top
Twolfie Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger
Avatar

Oprettet: 28-December-2012
Status: Offline
Point: 34
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Twolfie Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-August-2014 kl. 12:07
Oprindeligt skrevet af tipsen tipsen skrev:

Jeg mener at du kan opkræve rykkergebyr, hvis du har et tilgodehavende. Det er vist maksimalt 250kr og du må lave 3 rykkere. Der kan vist også falde renter på og hvis du ellers overholder alle formelle krav til den type rykkere, så holder det vist nok rent juridisk - det vil sige du kan hive dem i retten og få dine penge.


Hvis han har et tilgodehavende kan han få renter af det hvis han har bedt om tilbagebetaling og de ikke har gjort dette inden 30 dage.

Han kan ikke sende dem et rykkergebyr for det kræver at han først har sendt dem en faktura til betaling. Og eftersom han ikke har en aftale med dem om, at han kan fakturere dem for tid han bruger så kan han ikke bare sende en faktura.

Så nej, der kan ikke sendes et gebyr til et firma fordi de spilder ens tid.
Til top
Among Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 09-September-2010
Sted: Aalborg
Status: Offline
Point: 499
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Among Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-August-2014 kl. 12:08
@tipsen

Ja, hvis han har et tilgodehavende, men det har han jo ikke.
Til top
Cyberguyen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4943
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Cyberguyen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-August-2014 kl. 12:20
Oprindeligt skrevet af mbm1 mbm1 skrev:

sagen kort.

for en regning fra Yousee. Den omhandler de breve de EVT. kommer til at sende til mig i det kommende kvartal-- Clap... God dav mand økseskaft..

No offense...

Der kan selvfølgelig ske fejl...

Men det skulle vel ikke have noget at gøre med at du havde glemt at registrere det korrekt hos YouSee som alle har modtaget brev omkring?

Ligesom du med Bilka sagen havde brudt emballagen, selvom der stod på den at de ikke tog varen tilbage, hvis den var brudt?
Jeg støtter brugen af Recordere.dk's gamle logo med Piphans.
Til top
Wolff Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Marts-2008
Status: Offline
Point: 572
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Wolff Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-August-2014 kl. 12:21
Tdc/Yousees afdelinger ligger så spredt så hvis du sender en regning vil du aldrig nogensinde komme til at ramme dem der laver fejlen, og i sidste ende vil du nok heller ikke få noget ud af det. 
Tror bare du skal ringe til dem og sige at nu kan det være nok, at du skal bruge penge og fritid på at gøre dem opmærksom på deres fejl, og du vil gerne have en form for kompensation. 
Ved at min den gamle har gjort det, efter de 2 gange sendte regninger på en ny Youbio boks hvor den blot skulle byttes under garanti. Mener han fik en måneds gratis tv pakke ud af det. Og det er da også værd at tage med :)
Til top
mbm1 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 15-Januar-2005
Status: Offline
Point: 2037
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mbm1 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-August-2014 kl. 12:23
Oprindeligt skrevet af Twolfie Twolfie skrev:

Oprindeligt skrevet af tipsen tipsen skrev:

Jeg mener at du kan opkræve rykkergebyr, hvis du har et tilgodehavende. Det er vist maksimalt 250kr og du må lave 3 rykkere. Der kan vist også falde renter på og hvis du ellers overholder alle formelle krav til den type rykkere, så holder det vist nok rent juridisk - det vil sige du kan hive dem i retten og få dine penge.


Hvis han har et tilgodehavende kan han få renter af det hvis han har bedt om tilbagebetaling og de ikke har gjort dette inden 30 dage.

Han kan ikke sende dem et rykkergebyr for det kræver at han først har sendt dem en faktura til betaling. Og eftersom han ikke har en aftale med dem om, at han kan fakturere dem for tid han bruger så kan han ikke bare sende en faktura.

Så nej, der kan ikke sendes et gebyr til et firma fordi de spilder ens tid.

Jamen jeg har da heller ikke en aftale med yousee om at de kan sende regninger til mig på ydelser jeg ikke modtager? Og hvad er en ydelse? I den her sag er det jo total knold og tot. 

Så i princippet kan jeg da sagtens fakturere dem for den tid de køber af mig som jeg bruger på at ringe til dem !! :)

Hvad ville alternativet være hvis jeg bare havde ladet som igenting.. så havde de jo blevet ved med at sende rykkere + gebyrer + renter + morenter etc.. 
og det er jo slet ikke sikkert den sidste regning er sendt fra Yousee i denne sag... 
Det skulle ikke undrer mig at det fortsætter. og en dag står der måske en fra fodegretten ved min dør .... Confused
Til top
mbm1 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 15-Januar-2005
Status: Offline
Point: 2037
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mbm1 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-August-2014 kl. 12:24
Oprindeligt skrevet af Cyberguyen Cyberguyen skrev:

Oprindeligt skrevet af mbm1 mbm1 skrev:

sagen kort.

for en regning fra Yousee. Den omhandler de breve de EVT. kommer til at sende til mig i det kommende kvartal-- Clap... God dav mand økseskaft..

No offense...

Der kan selvfølgelig ske fejl...

Men det skulle vel ikke have noget at gøre med at du havde glemt at registrere det korrekt hos YouSee som alle har modtaget brev omkring?

Ligesom du med Bilka sagen havde brudt emballagen, selvom der stod på den at de ikke tog varen tilbage, hvis den var brudt?

Så du mener det er helt iorden at sende en regning ud på nogle breve de EVENTUELT vil sende mig i nærmeste fremtid?
 
til dine spørgsmål:
Nej og nej til det.


Redigeret af mbm1 - 29-August-2014 kl. 12:35
Til top
Among Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 09-September-2010
Sted: Aalborg
Status: Offline
Point: 499
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Among Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-August-2014 kl. 12:43
@mbm1

Altså, YouSee har ikke et retskrav på, at du betaler deres fakturaer, og du har ikke retskrav på, at YouSee betaler dine fakturaer. Er det ikke meget simpelt? Du skal være velkommen til at fakturere din tid - du får bare ikke noget ud af det (præcis som YouSee).
Til top
mbm1 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 15-Januar-2005
Status: Offline
Point: 2037
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mbm1 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-August-2014 kl. 12:45
Oprindeligt skrevet af Among Among skrev:

@mbm1

Altså, YouSee har ikke et retskrav på, at du betaler deres fakturaer, og du har ikke retskrav på, at YouSee betaler dine fakturaer. Er det ikke meget simpelt? Du skal være velkommen til at fakturere din tid - du får bare ikke noget ud af det (præcis som YouSee).

Ikke helt forstået..
Vil det sige man bare kan lade være med at betale sine yousee regninger og der ikke ser noget ved det?
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123 4>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu