recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Køb og salg > Jura
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Må private sende gebyrer til firmaer?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Må private sende gebyrer til firmaer?

 Besvar Besvar Side  <1234>
Forfatter
Besked
Among Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 09-September-2010
Sted: Aalborg
Status: Offline
Point: 499
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Among Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-August-2014 kl. 13:08
@mbm1

Hvis YouSees fakturaer er forkerte, og at du ikke skylder dem noget, så har du gjort rigeligt ved at orientere dem om, at du ikke mener, at du skylder dem noget (jeg går ud fra, at du har ret, når du siger, at du ikke skylder dem noget). Fogedretten kan ikke inddrive en gæld hos dig for virksomheden, hvis du bestrider kravet. Og i princippet må der heller ikke ske RKI-registrering, hvis du bestrider kravet (man kan dog frygte, at hele processen med RKI-registrering er så automatiseret for større virksomheder, at det vil ske alligevel).

De formelle betingelser for, at en virksomhed må RKI-registrere (hvor særligt det sidste pkt. er væsentligt):

http://www.experian.dk/redirect/RKI/Hjaelp%20og%20vejledning%20til%20dig%20som%20forbruger/FAQ%20ForbrugerService/FAQ%20Hvornaar%20maa%20man%20registrere.html
Til top
mbm1 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 15-Januar-2005
Status: Offline
Point: 2037
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mbm1 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-August-2014 kl. 13:14
Oprindeligt skrevet af Among Among skrev:

@mbm1

Hvis YouSees fakturaer er forkerte, og at du ikke skylder dem noget, så har du gjort rigeligt ved at orientere dem om, at du ikke mener, at du skylder dem noget (jeg går ud fra, at du har ret, når du siger, at du ikke skylder dem noget). Fogedretten kan ikke inddrive en gæld hos dig for virksomheden, hvis du bestrider kravet. Og i princippet må der heller ikke ske RKI-registrering, hvis du bestrider kravet (man kan dog frygte, at hele processen med RKI-registrering er så automatiseret for større virksomheder, at det vil ske alligevel).

De formelle betingelser for, at en virksomhed må RKI-registrere (hvor særligt det sidste pkt. er væsentligt):

http://www.experian.dk/redirect/RKI/Hjaelp%20og%20vejledning%20til%20dig%20som%20forbruger/FAQ%20ForbrugerService/FAQ%20Hvornaar%20maa%20man%20registrere.html

Nej det er jeg med på, men spørgsmålet gik på hvis jeg IKKE reagerede på deres "chikane" --så kunne sagen jo udvikle sig uden de selv fandt fejlen... 
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-August-2014 kl. 13:30
Oprindeligt skrevet af mbm1 mbm1 skrev:


Oprindeligt skrevet af Among Among skrev:

@mbm1

Hvis YouSees fakturaer er forkerte, og at du ikke skylder dem noget, så har du gjort rigeligt ved at orientere dem om, at du ikke mener, at du skylder dem noget (jeg går ud fra, at du har ret, når du siger, at du ikke skylder dem noget). Fogedretten kan ikke inddrive en gæld hos dig for virksomheden, hvis du bestrider kravet. Og i princippet må der heller ikke ske RKI-registrering, hvis du bestrider kravet (man kan dog frygte, at hele processen med RKI-registrering er så automatiseret for større virksomheder, at det vil ske alligevel).

De formelle betingelser for, at en virksomhed må RKI-registrere (hvor særligt det sidste pkt. er væsentligt):

http://www.experian.dk/redirect/RKI/Hjaelp%20og%20vejledning%20til%20dig%20som%20forbruger/FAQ%20ForbrugerService/FAQ%20Hvornaar%20maa%20man%20registrere.html


Nej det er jeg med på, men spørgsmålet gik på hvis jeg IKKE reagerede på deres "chikane" --så kunne sagen jo udvikle sig uden de selv fandt fejlen... 

Det er jo utopisk. Enhver vil da reagere på en uberettiget opkrævning. Hvis det endelig kommer til Fogedretten, så vil en skriftlig protest være at foretrække.
Til top
mbm1 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 15-Januar-2005
Status: Offline
Point: 2037
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mbm1 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-August-2014 kl. 13:42
ja præcis.. selvfølgelig reagere jeg på disse regninger.. 
Men det var fordi jeg forstod det som Among skriver at de ikke havde nogle retslige krav mht ubetalte regninger.
Til top
Among Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 09-September-2010
Sted: Aalborg
Status: Offline
Point: 499
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Among Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-August-2014 kl. 14:19
@mbm1

Det letteste er nok at give dig en lynindføring i processen. Hvis YouSee sender dig en faktura på en ydelse, som du ikke kender noget til, så skal du naturligvis ikke betale den. Hvis du derfor helt undlader at reagere på den, så vil YouSee på et tidspunkt sende kravet videre til fogedretten. Når fogedretten modtager kravet fra YouSee, vil fogedretten samtidig tage kontakt til dig og give dig mulighed for at gøre indsigelse mod kravet. Det vil du naturligvis gøre på dette tidspunk. 

På et efterffølgende tidspunkt vil du så blive indkaldt til et møde i retten (sker ofte over et telefonmøde), hvor modparten også vil være repræsenteret, og her vil du selvfølgelig gøre gældende, at du aldrig har indgået en aftale med YouSee omkring det, som YouSee mener, at du skal betale for. Og hvis det er åbenlyst, at du ikke skylder dem noget, så vil det være en ren formsag at afvise kravet fra fogedrettens side. Så dør den her.

Grunden til, at du alligevel bør reagere overfor YouSee minimum én gang, skyldes RKI-registreringen. Hvis du forholder dig helt passivt overfor YouSee, så er det min opfattelse, at de gerne må registrere dig i RKI. Du bliver derfor nødt til at bestride kravet overfor YouSee minimum én gang for at hindre, at de registrerer dig i RKI. Som det beskrives i det link jeg henviste til før, så må RKI-registrering ikke ske, hvis du bestrider kravet, og den betingelser må jo allerede være opfyldt første gang, du "brokker" dig. Ingen kan kræve, at du skal brokke dig 3, 4 og 5 gange.

- men jeg kan ikke garantere, at YouSee ikke alligevel opgiver dig til RKI og siger, at de ikke har hørt dig bestride kravet, selvom du rent faktisk har talt med kundeservice og netop har bestridt kravet. Som jeg siger, processen kan sagtens være så automatiseret, at den slags bestridelser ikke kommer med. Med andre ord, dem der sidder i YouSees inkassoafdeling, de aner måske ikke, at du har gjort indsigelse overfor kundeserviceafdelingen.
Til top
Among Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 09-September-2010
Sted: Aalborg
Status: Offline
Point: 499
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Among Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-August-2014 kl. 14:31
@mbm1

Det samme gør sig i øvrigt gældende den anden vej rundt. Hvis du sender YouSee en faktura for "dit tidsforbrug", så vil du efterfølgende (når YouSee ikke har indbetalt, hvilket jeg antager kraftigt, at de ikke gør) kunne indsende dit krav til fogedretten. Der vil så blive afholdt telefonmøde, og det vil hurtigt stå klart for dommeren, at du ikke har et retskrav på fakturering af din tid. Sagen vil så dø der, og du vil stå tilbage med en regning fra fogedretten for sagens behandling af dit ugyldige krav.
Til top
mbm1 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 15-Januar-2005
Status: Offline
Point: 2037
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mbm1 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-August-2014 kl. 14:38
Men der er vel ingen der kan se om jeg har reageret på sagen?
Så skulle jeg jo have sendt noget skriftligt til dem.
Til top
Among Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 09-September-2010
Sted: Aalborg
Status: Offline
Point: 499
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Among Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-August-2014 kl. 14:51
Der er altid den bevismæssige problemstilling. Og derfor kommunikerer jeg altid via mail med teleselskaber og lign. Jeg anbefaler altid andre at gøre det samme.
Til top
morten_b Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 17-Marts-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 184
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér morten_b Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-August-2014 kl. 18:06
I teorien kan du godt kræve en erstatning for den tid du har måttet bruge. I praksis er det dog ikke realistisk.

Ifht RKI/Experian så har jeg ikke svært ved at forestille mig, at de har en del registreringer der er sket i strid med lov om behandling af personoplysninger.

1) Der skal gives besked til den registrerede om registreringen
2) Oplysninger må kun videregives, hvis den påståede debitor har erkendt at skylde penge (dvs ikke noget krav om, at kreditors krav skal bestrides, selvom det er fornuftigt at gøre det) eller hvis der er iværksat retslige skridt
3) Forkerte registreringer skal rettes eller slettes
Til top
Among Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 09-September-2010
Sted: Aalborg
Status: Offline
Point: 499
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Among Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-August-2014 kl. 20:16
@morten_b

Oprindeligt skrevet af morten_b morten_b skrev:

I teorien kan du godt kræve en erstatning for den tid du har måttet bruge. I praksis er det dog ikke realistisk.

Hvorfor kun i teorien? I praksis kan du da kræve erstatning for hvad som helst, det er bare langt fra alt, du vil få medhold i.

Citér 2) Oplysninger må kun videregives, hvis den påståede debitor har erkendt at skylde penge (dvs ikke noget krav om, at kreditors krav skal bestrides, selvom det er fornuftigt at gøre det) eller hvis der er iværksat retslige skridt

Jeg er ret sikker på, at det ikke er en betingelse, at debitor erkender skylden. Nu er Experian ganske vist ikke en retskilde, men de skriver intet om, at debitor skal erkende skylden. Det er dog en betingelse, at debitor fremsendes en inkassoskrivelse, hvor debitor gøres opmærksom på, at manglende indbetaling vil resultere i en RKI-registrering.

Hvis der er tale om skyld til virksomheder, der er underlagt finanstilsynet, er reglerne ganske vist lidt anderledes, men det er der jo heller ikke tale om her.

Uddrag fra http://www.dininfo.dk/Forbruger/FAQ.aspx?sc_lang=da:

For at en virksomhed må indberette uden dokumentation (skriftlig skylderkendelse eller retslig skridt), skal virksomheden have sendt 3 skriftlige rykkere til skyldneren. I den sidste rykker skal skyldneren være blevet advaret om indberetning til RKI registret. Beløbet skal være på mere end 200 kroner, og der må ikke være strid i sagen. Det vil sige, at den der bliver truet med registrering ikke må være uenig i, at han/hun skylder pengene til den, der vil indberette.

Du bliver som debitor altså nødt til at gøre opmærksom på, at du er uenig i kravet (du må bestride det), hvis du vil sikre dig at undgå en RKI-registrering. Hvis du bare forholder dig passivt, så må YouSee gerne registrere dig i RKI, sålænge de har fulgt ovenstående fremgangsmåde - også selvom du ikke aktivt har erkendt skylden.
Til top
Twolfie Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger
Avatar

Oprettet: 28-December-2012
Status: Offline
Point: 34
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Twolfie Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-August-2014 kl. 21:23
Oprindeligt skrevet af Among Among skrev:

Jeg er ret sikker på, at det ikke er en betingelse, at debitor erkender skylden. Nu er Experian ganske vist ikke en retskilde, men de skriver intet om, at debitor skal erkende skylden. Det er dog en betingelse, at debitor fremsendes en inkassoskrivelse, hvor debitor gøres opmærksom på, at manglende indbetaling vil resultere i en RKI-registrering.


For at en virksomhed kan registrere kunder i RKI skal der foreligge dokumentation for at kravet er anerkendt. Normalt betyder det, at kunden på en eller anden måde har vedkendt sig gælden, typisk fordi der er indgået en form for betalingsaftale, forlig eller andet.

Det er dog muligt at foretage en registrering i det lukkede system i RKI. En registrering der betyder, at kunden får et brev fra RKI om registreringen, men ingen andre end den registrerende virksomhed kan se registreringen.

En registrering kan ikke ske hvis der er tvist om kravet (kan ikke huske om dette også gælder de lukkede men de er jo alligevel ligegyldige). Men i og med at virksomheden registrerer i det åbne hvis der er dokumentation så er det svært for kunden at gøre indsigelse.

Han skal derfor ikke bestride kravet for at undgå en RKI-registrering. Men han skal dog alligevel bestride det fordi man er forpligtet til at oplyse om fejl. Hvis han ignorerer faktura, rykkere, inkassobreve osv. og på den måde påfører TDC en ekstra udgift så kan han godt holdes ansvarlig for ekstraudgiften uanset fakturaen var forkert (om dette nogensinde er blevet håndhævet tror jeg dog ikke. Har aldrig om tilfælde hvor det er sket.)
Til top
Twolfie Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger
Avatar

Oprettet: 28-December-2012
Status: Offline
Point: 34
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Twolfie Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-August-2014 kl. 21:38
Oprindeligt skrevet af mbm1 mbm1 skrev:

Jamen jeg har da heller ikke en aftale med yousee om at de kan sende regninger til mig på ydelser jeg ikke modtager? Og hvad er en ydelse? I den her sag er det jo total knold og tot. 

Så i princippet kan jeg da sagtens fakturere dem for den tid de køber af mig som jeg bruger på at ringe til dem !! :)

Hvad ville alternativet være hvis jeg bare havde ladet som igenting.. så havde de jo blevet ved med at sende rykkere + gebyrer + renter + morenter etc..


Nej, du kan i princippet ikke sende dem en faktura. Heller ikke selvom du sidder og tænker "det er da det samme". Det er ikke det samme.

Jeg formoder du har en form for aftale med YouSee. I den aftale står hvad betingelserne er for manglende betaling osv. De betingelser bruger YouSee nu.

Naturligvis skal de ikke sende dig fakturaer for noget, du ikke har bestilt. Men du skal lige vende sagen 180 grader og indse, at de sender det fordi de tror, der er en aftale om det. Du skal derfor gøre dem opmærksom på fejlen.

Du har gjort dem opmærksom på fejlen men den sker stadig. I princippet (og her kan man godt bruge princip) behøver du ikke gøre mere. Det er op til dem at rette fejlen.
Dit problem er dog, at du ikke kan bevise du har gjort dem opmærksom på den. Derfor skal du nu sende dem en mail og forklare hvad problemet er. At sende en mail er med garanti lettere end at ringe til dem - især hvis dine påståede 20 minutters ventetid er korrekt.

Når du har sendt en mail har du dokumentationen for, at du har gjort dem opmærksom på fejlen. Kommer der endnu et brev videresender du blot samme mail. Derefter tager du det helt roligt.


Redigeret af Twolfie - 29-August-2014 kl. 21:45
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1234>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu