recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Køb og salg > Jura
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Må private sende gebyrer til firmaer?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Må private sende gebyrer til firmaer?

 Besvar Besvar Side  <1234>
Forfatter
Besked
fltk Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem


Oprettet: 04-Februar-2004
Status: Offline
Point: 10312
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fltk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-August-2014 kl. 22:07
Oprindeligt skrevet af mbm1 mbm1 skrev:

Den omhandler de breve de EVT. kommer til at sende til mig i det kommende kvartal--


Kan vi ikke få et billede at se af denne regning, så vi ikke blot skal tage stilling til noget hypotetisk?

Flemming
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100
Til top
mbm1 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 15-Januar-2005
Status: Offline
Point: 2037
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mbm1 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-August-2014 kl. 22:27
Der er intet hypotetisk. Det er virkelighed.
Det var nu også bare fordi jeg lige skulle rase af.
Og så tænkte jeg hvorfor man ikke bare kunne begynde at chikanere dem med breve, rykkere og administrationsgebyrer præcis som de gør med mig.
Jeg synes det er pisse uproffesionelt og dårlig kundeservice af yousee.
Det handler jo om at de har begået en fejl, hvilket de jo allerede indrømmer ved 1. Henvendelse. Alligevel kører det videre.
Til top
slumbert Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-November-2009
Status: Offline
Point: 1977
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér slumbert Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-August-2014 kl. 22:37
I stedet for at ringe kan man jo sende en mail. så har man dokumentationen i orden når de begynder sende rykkere, men det gør de sjældnere når dokumentationen er til stede
endnu en hifi-flygtning

Kabeldiskussioner - Dumhed i metermål

Til top
Among Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 09-September-2010
Sted: Aalborg
Status: Offline
Point: 499
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Among Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-August-2014 kl. 23:46
Oprindeligt skrevet af Twolfie Twolfie skrev:

Oprindeligt skrevet af Among Among skrev:

Jeg er ret sikker på, at det ikke er en betingelse, at debitor erkender skylden. Nu er Experian ganske vist ikke en retskilde, men de skriver intet om, at debitor skal erkende skylden. Det er dog en betingelse, at debitor fremsendes en inkassoskrivelse, hvor debitor gøres opmærksom på, at manglende indbetaling vil resultere i en RKI-registrering.


For at en virksomhed kan registrere kunder i RKI skal der foreligge dokumentation for at kravet er anerkendt. Normalt betyder det, at kunden på en eller anden måde har vedkendt sig gælden, typisk fordi der er indgået en form for betalingsaftale, forlig eller andet.

Det er dog muligt at foretage en registrering i det lukkede system i RKI. En registrering der betyder, at kunden får et brev fra RKI om registreringen, men ingen andre end den registrerende virksomhed kan se registreringen.

En registrering kan ikke ske hvis der er tvist om kravet (kan ikke huske om dette også gælder de lukkede men de er jo alligevel ligegyldige). Men i og med at virksomheden registrerer i det åbne hvis der er dokumentation så er det svært for kunden at gøre indsigelse.

Han skal derfor ikke bestride kravet for at undgå en RKI-registrering. Men han skal dog alligevel bestride det fordi man er forpligtet til at oplyse om fejl. Hvis han ignorerer faktura, rykkere, inkassobreve osv. og på den måde påfører TDC en ekstra udgift så kan han godt holdes ansvarlig for ekstraudgiften uanset fakturaen var forkert (om dette nogensinde er blevet håndhævet tror jeg dog ikke. Har aldrig om tilfælde hvor det er sket.)

Jamen så bliver man jo også netop nødt til at bestride kravet, hvis man vil sikre sig selv mod en RKI-registrering. Hvis jeg modtog uberettigede fakturaer fra en virksomhed, så ville jeg ikke acceptere en RKI-registrering, uanset om det så kun var i det "lukkede" system. 

Nu er jeg ikke ekspert i opbygningen af RKI, men der må trods alt være en grund til, at man har det lukkede register.
Til top
Among Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 09-September-2010
Sted: Aalborg
Status: Offline
Point: 499
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Among Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-August-2014 kl. 00:31
Oprindeligt skrevet af Twolfie Twolfie skrev:

Oprindeligt skrevet af mbm1 mbm1 skrev:

Jamen jeg har da heller ikke en aftale med yousee om at de kan sende regninger til mig på ydelser jeg ikke modtager? Og hvad er en ydelse? I den her sag er det jo total knold og tot. 

Så i princippet kan jeg da sagtens fakturere dem for den tid de køber af mig som jeg bruger på at ringe til dem !! :)

Hvad ville alternativet være hvis jeg bare havde ladet som igenting.. så havde de jo blevet ved med at sende rykkere + gebyrer + renter + morenter etc..


Nej, du kan i princippet ikke sende dem en faktura. Heller ikke selvom du sidder og tænker "det er da det samme". Det er ikke det samme.

Jeg formoder du har en form for aftale med YouSee. I den aftale står hvad betingelserne er for manglende betaling osv. De betingelser bruger YouSee nu.

Naturligvis skal de ikke sende dig fakturaer for noget, du ikke har bestilt. Men du skal lige vende sagen 180 grader og indse, at de sender det fordi de tror, der er en aftale om det. Du skal derfor gøre dem opmærksom på fejlen.

Du har gjort dem opmærksom på fejlen men den sker stadig. I princippet (og her kan man godt bruge princip) behøver du ikke gøre mere. Det er op til dem at rette fejlen.
Dit problem er dog, at du ikke kan bevise du har gjort dem opmærksom på den. Derfor skal du nu sende dem en mail og forklare hvad problemet er. At sende en mail er med garanti lettere end at ringe til dem - især hvis dine påståede 20 minutters ventetid er korrekt.

Når du har sendt en mail har du dokumentationen for, at du har gjort dem opmærksom på fejlen. Kommer der endnu et brev videresender du blot samme mail. Derefter tager du det helt roligt.

Han kan da fakturere alt det han lyster - han skal bare ikke forvente at blive fyldestgjort. Der findes ingen regler, der forbyder ham i at fakturere YouSee for hans tidsforbrug. Præcis som YouSee i øvrigt fakturerer ham - de skal heller ikke forvente at blive fyldestgjort.

Det er i øvrigt ikke nødvendigt for ham at gøre dem opmærksom på fejlen overfor YouSee (bortset fra af hensyn til RKI-registreringen, som nævnt). For når sagen havner i retten, så vil kravet blive erklæret ugyldigt, og de tilknyttede rykkere og renter også. Man kan ikke forestille sig en situation, hvor selve kravet erklæres ugyldigt, mens rykkere og renter fastholdes grundet passivitet.

Hvis YouSee rent faktisk (fejlagtigt) leverer en ydelse og fakturerer for den, så vil mbm1 efter omstændighederne være nødsaget til at kontakte YouSee for at sikre sig, at han ikke kommer til at hæfte som følge af passivitet. Men hvis der slet ikke leveres en ydelse - som jeg forstår det i nærværende sag - så risikerer han heller ikke noget ved at holde sin mund og ignorere skrivelserne (igen bortset fra RKI-registreringen).


Redigeret af Among - 30-August-2014 kl. 00:33
Til top
Mufti Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Marts-2010
Sted: Taastrup
Status: Offline
Point: 4901
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mufti Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-August-2014 kl. 09:08
Det bedste gebyr er at afmelde abonnent.
Til top
strandvasker Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 30-September-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2388
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér strandvasker Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-August-2014 kl. 09:15
Jeg har været møllen igennem.

Jeg var engang kunde hos TDC. Jeg valgte at opsige mit bredbånd og flytte til det der dengang hed Cybercity (nu Telenor). Det er en del år siden, men jeg kan huske at jeg opsagde mit abonnement hos TDC og det ophørte i midten af oktober måned det pågældende år.

TDC sendte mig en returkasse jeg skulle putte mit bredbåndsudstyr i og sende til TDC. Jeg valgte i stedet at aflevere kassen i en telebutik og fik den ansatte til at underskrive en erklæring om, at jeg havde afleveret modem serienummer ditten, splitterboks serienummer datten og et antal kabler. 

I slutningen af december måned fik jeg så en opkrævning på abonnement for jan, feb, marts kvartalet året efter. Jeg skrev en mail til TDC og gjorde opmærksom på at jeg havde opsagt samarbejdet i midten af oktober og derfor ikke havde tænkt mig at betale.

Ca. en måned senere fik jeg en rykker på den opkrævning jeg ikke havde betalt. Den ignorerede jeg.

Et par måneder senere fik jeg en opkrævning for apr, maj, juni kvartalet samt rykkergebyr og opkrævningen for jan, feb, mar kvartalet. Den ignorerede jeg også.

En måned senere kom et brev med en masse store bogstaver og besked om, at hvis ikke jeg betalte så ville de lukke for min forbindelse. Eftersom min forbindelse var lukket et halvt år tidligere tog jeg den trussel ganske roligt.

Så fik jeg et brev fra RKI om jeg kunne godkende at TDC ønskede mig registreret. Jeg sendte RKI en kopi af den mail hvor jeg havde opsagt forbindelsen, en kopi af kvitteringen for at have afleveret udstyret, en kopi af den mail hvor jeg gjorde TDC opmærksom på deres fejl og for en god ordens skyld også kopier af TDC's rykkere og opkrævninger. Samtidigt svarede jeg til RKI at jeg ikke kunne anerkende TDC's krav. Jeg crosspostede mit svar til RKI til TDC.

RKI svarede tilbage et par dage senere at de havde afvist TDC's ønske om registrering.

TDC svarede tilbage en lille måned efter at de beklagede fejlen og krediterede mig de opkrævede beløb, dog ikke rykkergebyrerne. Jeg skrev en mail til dem om at jegikke gad betale rykkergebyr for nogle girokort jeg ikke skulle betale og fik endnu en undskyldning og en kreditering af rykkergebyrerne.

Jeg ringede ind til vekommende der havde lavet de krediteringer og bad om at få et brev hvor der stod at jeg ikke skyldte TDC noget. Det mente vedkommende ikke var nødvendigt, men efter det rod der havde været insisterede jeg. Jeg fik således et brev hvor der stod, at pr. den og den dato havde jeg ikke noget kundeforhold til TDC og skyldte dem ikke noget. 

Ved årets afslutning lavede TDC en eller anden revision og sørme ikke om jeg fik en opkrævning. Superfedt at kunne sende dem en kopi af brevet om at jeg ikke skyldte dem en klink og bede dem hoppe i havnen.

Jeg skal bare aldrig nogensinde igen være kunde hos TDC.

Anyway, pointen er, at RKI ikke kan registrere dig med mindre du anerkender kravet eller at der ligger en dommerkendelse der fastslår at kravet er iorden.
Til top
fltk Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem


Oprettet: 04-Februar-2004
Status: Offline
Point: 10312
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fltk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-August-2014 kl. 10:42
Oprindeligt skrevet af mbm1 mbm1 skrev:

Der er intet hypotetisk. Det er virkelighed.


Så lad os se den regning. For os er det noget hypotetisk, når vi ikke kan se hvad vi forholder os til. Den er vel ikke hemmelig, og du kan jo nemt anonymisere den ved at strege dit navn og adresse over.

Flemming
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100
Til top
mbm1 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 15-Januar-2005
Status: Offline
Point: 2037
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mbm1 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-August-2014 kl. 12:25
Oprindeligt skrevet af fltk fltk skrev:

Oprindeligt skrevet af mbm1 mbm1 skrev:

Der er intet hypotetisk. Det er virkelighed.


Så lad os se den regning. For os er det noget hypotetisk, når vi ikke kan se hvad vi forholder os til. Den er vel ikke hemmelig, og du kan jo nemt anonymisere den ved at strege dit navn og adresse over.

Flemming

Har smidt regningerne ud. Og selv om jeg stadig havde dem gad jeg da ikke vise dem her. Hvad skulle formålet dog være?
Er alt her i verden hypotetisk for dig med mindre du ser det sort på hvidt?
Til top
Among Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 09-September-2010
Sted: Aalborg
Status: Offline
Point: 499
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Among Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-August-2014 kl. 12:31
Oprindeligt skrevet af strandvasker strandvasker skrev:

Anyway, pointen er, at RKI ikke kan registrere dig med mindre du anerkender kravet eller at der ligger en dommerkendelse der fastslår at kravet er iorden.

Det er altså ikke rigtigt! RKI må gerne registrere dig, selvom du ikke har anerkendt kravet, medmindre du decideret har bestridt kravet. Debitor skal blot være blevet gjort opmærksom i en inkassoskrivelse, at manglende indbetaling vil resultere i en RKI-registrering. Så er det korrekt, som Twolfie bl.a. skriver, at der er nogle begrænsninger i adgangen til at videregive oplysninger om registreringen (det lukkede register), hvis den registrerede ikke har anerkendt kravet, men det ændrer ikke ved, at RKI-registrering godt kan ske, uden at debitor aktivt har anerkendt kravet.

Læs fx følgende afgørelse til illustration fra Datatilsynet:


Uddrag:

Abonnenten (kreditor) skal i forbindelse med, at den 3. rykker sendes, gøre debitor opmærksom på, at manglende betaling vil indebære indberetning til et kreditoplysningsbureau. Endvidere må kravet ikke være bestridt på indberetningstidspunktet.

Denne fremgangsmåde giver efter Datatilsynets opfattelse debitor mulighed for at fremsætte indsigelser. Den er derfor en væsentlig sikring af, at der kun registreres klare og ubestridte fordringer i RKI’s ”lukkede” register.

Til top
morten_b Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 17-Marts-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 184
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér morten_b Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-August-2014 kl. 17:10
@among
Der står ret præcist i dit citat fra datatilsynet, at der heller ikke må være bestridte krav i det lukkede register (bla derfor man bør gøre en virksomhed besked, hvis man ikke mener at skylde dem penge). Dette skyldes, at man langt henad vejen bestemmer, hvad andre må registrere om en.

I almindelighed må bestridte fordringer heller ikke sendes til inkasso men skal enten droppes eller forsøges inddrevet via domstole, det andet strider mod god inkasdoskik.
Til top
Among Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 09-September-2010
Sted: Aalborg
Status: Offline
Point: 499
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Among Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-August-2014 kl. 18:01
@morten_b

Det er jo også præcis det, jeg siger!!!
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1234>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu