|
Må private sende gebyrer til firmaer? |
Besvar ![]() |
Side <1234> |
Forfatter | ||
fltk ![]() Platin medlem ![]() Oprettet: 04-Februar-2004 Status: Offline Point: 10476 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Kan vi ikke få et billede at se af denne regning, så vi ikke blot skal tage stilling til noget hypotetisk? Flemming |
||
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix Dune HD Realbox 4K HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer Thomson THA100 |
||
![]() |
||
mbm1 ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 15-Januar-2005 Status: Offline Point: 2047 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Der er intet hypotetisk. Det er virkelighed.
Det var nu også bare fordi jeg lige skulle rase af. Og så tænkte jeg hvorfor man ikke bare kunne begynde at chikanere dem med breve, rykkere og administrationsgebyrer præcis som de gør med mig. Jeg synes det er pisse uproffesionelt og dårlig kundeservice af yousee. Det handler jo om at de har begået en fejl, hvilket de jo allerede indrømmer ved 1. Henvendelse. Alligevel kører det videre. |
||
![]() |
||
slumbert ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 05-November-2009 Status: Offline Point: 1977 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
I stedet for at ringe kan man jo sende en mail. så har man dokumentationen i orden når de begynder sende rykkere, men det gør de sjældnere når dokumentationen er til stede
|
||
endnu en hifi-flygtning
Kabeldiskussioner - Dumhed i metermål |
||
![]() |
||
Among ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 09-September-2010 Sted: Aalborg Status: Offline Point: 501 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Jamen så bliver man jo også netop nødt til at bestride kravet, hvis man vil sikre sig selv mod en RKI-registrering. Hvis jeg modtog uberettigede fakturaer fra en virksomhed, så ville jeg ikke acceptere en RKI-registrering, uanset om det så kun var i det "lukkede" system. Nu er jeg ikke ekspert i opbygningen af RKI, men der må trods alt være en grund til, at man har det lukkede register.
|
||
![]() |
||
Among ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 09-September-2010 Sted: Aalborg Status: Offline Point: 501 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Han kan da fakturere alt det han lyster - han skal bare ikke forvente at blive fyldestgjort. Der findes ingen regler, der forbyder ham i at fakturere YouSee for hans tidsforbrug. Præcis som YouSee i øvrigt fakturerer ham - de skal heller ikke forvente at blive fyldestgjort. Det er i øvrigt ikke nødvendigt for ham at gøre dem opmærksom på fejlen overfor YouSee (bortset fra af hensyn til RKI-registreringen, som nævnt). For når sagen havner i retten, så vil kravet blive erklæret ugyldigt, og de tilknyttede rykkere og renter også. Man kan ikke forestille sig en situation, hvor selve kravet erklæres ugyldigt, mens rykkere og renter fastholdes grundet passivitet. Hvis YouSee rent faktisk (fejlagtigt) leverer en ydelse og fakturerer for den, så vil mbm1 efter omstændighederne være nødsaget til at kontakte YouSee for at sikre sig, at han ikke kommer til at hæfte som følge af passivitet. Men hvis der slet ikke leveres en ydelse - som jeg forstår det i nærværende sag - så risikerer han heller ikke noget ved at holde sin mund og ignorere skrivelserne (igen bortset fra RKI-registreringen).
Redigeret af Among - 30-August-2014 kl. 00:33 |
||
![]() |
||
Mufti ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 25-Marts-2010 Sted: Taastrup Status: Offline Point: 4909 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Det bedste gebyr er at afmelde abonnent.
|
||
![]() |
||
strandvasker ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 30-September-2009 Sted: Denmark Status: Offline Point: 2409 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Jeg har været møllen igennem.
Jeg var engang kunde hos TDC. Jeg valgte at opsige mit bredbånd og flytte til det der dengang hed Cybercity (nu Telenor). Det er en del år siden, men jeg kan huske at jeg opsagde mit abonnement hos TDC og det ophørte i midten af oktober måned det pågældende år. TDC sendte mig en returkasse jeg skulle putte mit bredbåndsudstyr i og sende til TDC. Jeg valgte i stedet at aflevere kassen i en telebutik og fik den ansatte til at underskrive en erklæring om, at jeg havde afleveret modem serienummer ditten, splitterboks serienummer datten og et antal kabler. I slutningen af december måned fik jeg så en opkrævning på abonnement for jan, feb, marts kvartalet året efter. Jeg skrev en mail til TDC og gjorde opmærksom på at jeg havde opsagt samarbejdet i midten af oktober og derfor ikke havde tænkt mig at betale. Ca. en måned senere fik jeg en rykker på den opkrævning jeg ikke havde betalt. Den ignorerede jeg. Et par måneder senere fik jeg en opkrævning for apr, maj, juni kvartalet samt rykkergebyr og opkrævningen for jan, feb, mar kvartalet. Den ignorerede jeg også. En måned senere kom et brev med en masse store bogstaver og besked om, at hvis ikke jeg betalte så ville de lukke for min forbindelse. Eftersom min forbindelse var lukket et halvt år tidligere tog jeg den trussel ganske roligt. Så fik jeg et brev fra RKI om jeg kunne godkende at TDC ønskede mig registreret. Jeg sendte RKI en kopi af den mail hvor jeg havde opsagt forbindelsen, en kopi af kvitteringen for at have afleveret udstyret, en kopi af den mail hvor jeg gjorde TDC opmærksom på deres fejl og for en god ordens skyld også kopier af TDC's rykkere og opkrævninger. Samtidigt svarede jeg til RKI at jeg ikke kunne anerkende TDC's krav. Jeg crosspostede mit svar til RKI til TDC. RKI svarede tilbage et par dage senere at de havde afvist TDC's ønske om registrering. TDC svarede tilbage en lille måned efter at de beklagede fejlen og krediterede mig de opkrævede beløb, dog ikke rykkergebyrerne. Jeg skrev en mail til dem om at jegikke gad betale rykkergebyr for nogle girokort jeg ikke skulle betale og fik endnu en undskyldning og en kreditering af rykkergebyrerne. Jeg ringede ind til vekommende der havde lavet de krediteringer og bad om at få et brev hvor der stod at jeg ikke skyldte TDC noget. Det mente vedkommende ikke var nødvendigt, men efter det rod der havde været insisterede jeg. Jeg fik således et brev hvor der stod, at pr. den og den dato havde jeg ikke noget kundeforhold til TDC og skyldte dem ikke noget. Ved årets afslutning lavede TDC en eller anden revision og sørme ikke om jeg fik en opkrævning. Superfedt at kunne sende dem en kopi af brevet om at jeg ikke skyldte dem en klink og bede dem hoppe i havnen. Jeg skal bare aldrig nogensinde igen være kunde hos TDC. Anyway, pointen er, at RKI ikke kan registrere dig med mindre du anerkender kravet eller at der ligger en dommerkendelse der fastslår at kravet er iorden.
|
||
![]() |
||
fltk ![]() Platin medlem ![]() Oprettet: 04-Februar-2004 Status: Offline Point: 10476 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Så lad os se den regning. For os er det noget hypotetisk, når vi ikke kan se hvad vi forholder os til. Den er vel ikke hemmelig, og du kan jo nemt anonymisere den ved at strege dit navn og adresse over. Flemming |
||
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix Dune HD Realbox 4K HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer Thomson THA100 |
||
![]() |
||
mbm1 ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 15-Januar-2005 Status: Offline Point: 2047 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Har smidt regningerne ud. Og selv om jeg stadig havde dem gad jeg da ikke vise dem her. Hvad skulle formålet dog være? Er alt her i verden hypotetisk for dig med mindre du ser det sort på hvidt?
|
||
![]() |
||
Among ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 09-September-2010 Sted: Aalborg Status: Offline Point: 501 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Det er altså ikke rigtigt! RKI må gerne registrere dig, selvom du ikke har anerkendt kravet, medmindre du decideret har bestridt kravet. Debitor skal blot være blevet gjort opmærksom i en inkassoskrivelse, at manglende indbetaling vil resultere i en RKI-registrering. Så er det korrekt, som Twolfie bl.a. skriver, at der er nogle begrænsninger i adgangen til at videregive oplysninger om registreringen (det lukkede register), hvis den registrerede ikke har anerkendt kravet, men det ændrer ikke ved, at RKI-registrering godt kan ske, uden at debitor aktivt har anerkendt kravet. Læs fx følgende afgørelse til illustration fra Datatilsynet: Uddrag: Abonnenten (kreditor) skal i forbindelse med, at den 3. rykker sendes, gøre debitor opmærksom på, at manglende betaling vil indebære indberetning til et kreditoplysningsbureau. Endvidere må kravet ikke være bestridt på indberetningstidspunktet. Denne fremgangsmåde giver efter Datatilsynets opfattelse debitor mulighed for at fremsætte indsigelser. Den er derfor en væsentlig sikring af, at der kun registreres klare og ubestridte fordringer i RKI’s ”lukkede” register. |
||
![]() |
||
morten_b ![]() Bruger ![]() Oprettet: 17-Marts-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 184 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
@among
Der står ret præcist i dit citat fra datatilsynet, at der heller ikke må være bestridte krav i det lukkede register (bla derfor man bør gøre en virksomhed besked, hvis man ikke mener at skylde dem penge). Dette skyldes, at man langt henad vejen bestemmer, hvad andre må registrere om en. I almindelighed må bestridte fordringer heller ikke sendes til inkasso men skal enten droppes eller forsøges inddrevet via domstole, det andet strider mod god inkasdoskik. |
||
![]() |
||
Among ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 09-September-2010 Sted: Aalborg Status: Offline Point: 501 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
@morten_b
Det er jo også præcis det, jeg siger!!! |
||
![]() |
Besvar ![]() |
Side <1234> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |