recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Microsoft Media Center, MCE og HTPC
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Mac mini Vs Asus Eee Box 204
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketMac mini Vs Asus Eee Box 204

Besvar Besvar Side  123 6>
Forfatter
Besked
xirb Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 14-August-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 86
Direkte link til dette indlæg Emne: Mac mini Vs Asus Eee Box 204
    Sendt: 14-April-2009 kl. 15:07

Hej!

Jeg skal have et mediecenter, som skal stå i stuen. Det skal bruges til at optage og se tv-progammer, afspille mine rippede DVD-film så jeg slipper for at jonglere med skiver, samt i mindre grad spille mp3'er og kunne gå på nettet. TV'et er Panasonic 42PX70, og (indtil videre) går jeg ikke op i afspilning af Full-HD-materiale (som TV'et vist ikke engang understøtter alligevel).

P.t. har jeg en lille amatør hjemmebygget HTPC med Windows MCE, som jeg er utilfreds med. Problemerne er:
- Den værste: Efter at have brugt i 100-vis af timer på at få det til at gå i standby, kan jeg nu ikke få det til at gå UD af standby/hypernate igen vha. fjernbetjening eller keyboard - kun ved at trykke fysisk tænd/sluk-knappen på maskinen.
- Det larmer!
- Jeg kan ikke få fjernbetjening til at fungere igen efter at have forsøgt med diverse USB-hubs/forlængere

Nu skal jeg derfor have et nyt system. Mine primære krav er derfor, at det skal være LET at komme i gang med. Jeg ER godtnok en seminørd, men jeg orker bare ikke at bakse så meget som 1 time mere for at få mediecenteret i gang med at optage og afspille.

Jeg søger derfor jeres input til, hvad der er det bedste køb - Apple Mac Mini eller Asus Eee Box 204?
Begge setups kræver jo separat tuner og ekstra software. Til Mac'en forventer jeg at det bliver Elgato eller Hauppage tuner og EyeTV - til Eee Box bliver det en Hauppage tuner med jeg aner ikke, hvad det er LETTEST at gå til mht. software..(?)

Ud fra ovenstående må mine krav kunne opsummeres således:
0: Det skal være så enkelt som muligt at gå til / få sat op - og benytte fremadrettet
1: Det skal fungere mht. at kunne gå ind og ud af standby :-)
2: Det skal være så lydsvag som muligt
3: Det skal komme inkl. fjernbetjening, der bare virker (det ser det dog ud til at både Mac Mini og Eee Box 204 gør)

Jeg vil sætte STOR pris på alle kommentarer til et eller flere at ovenstående punkter - eller Mac Mini vs. Eee Box generelt..  
Hvad ville I vælge, hvis I var i mine sko?

På forhånd mange tak!

Redigeret af xirb - 14-April-2009 kl. 15:10
Venlig hilsen Sørensen

Maskine: Kiss DP-558 80GB

Lokation: Nord

http://www.eeepc.dk/
Til top
lahan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 14-September-2004
Point: 9461
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-April-2009 kl. 15:25

Det et 2 meget forskellige ting du vil sammenligne.

Eee er jo en windows pc med en lavenergi cpu.

Mac er jo med OSX og med en normal CPU.

Umiddelbart er Mac-Mini lettest at sætte op, vil tro du kan få det hele konfiguret på under en ½ time.
Hvorfor vil du bruge standby, hvorfor ikke slukke Mac-Mini helt. Vil tro det kan boote op på under 45sekunder.

Fjernbetjening, det ultimative er en iPod Touch.

Lydsvag, vil tro at Eee måske er mest lydsvag men ved det ikke 100%

Til top
xirb Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-April-2009 kl. 15:32

lahan, tak for input!
Jes, det er pærer og bananer, der sammenlignes, hvilket man ikke kan gøre direkte, men spørgsmålet er, hvad I ANDRE TROR, er bedst til en isdessert, hvis du forstår hvad jeg mener. :-)

1:0 til Mac'en indtil videre så. Kan man tænde sin Mac fra fjernbetjening, når den er slukket? Ellers dur slukning ikke.

Redigeret af xirb - 14-April-2009 kl. 15:32
Venlig hilsen Sørensen

Til top
lahan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-April-2009 kl. 15:35
Oprindeligt skrevet af xirb xirb skrev:

lahan, tak for input!
Jes, det er pærer og bananer, der sammenlignes, hvilket man ikke kan gøre direkte, men spørgsmålet er, hvad I ANDRE TROR, er bedst til en isdessert, hvis du forstår hvad jeg mener. :-)

1:0 til Mac'en indtil videre så. Kan man tænde sin Mac fra fjernbetjening, når den er slukket? Ellers dur slukning ikke.

Ved faktisk ikke om du kan boote Mac fra en Touch.

Ved timer optagelse kan den selv boote et par min før optagelse. Eyetv kan også lukke maskinen ned efter optagelse. En fukntion der vist ikke findes på windows.

Redigeret af lahan - 14-April-2009 kl. 15:36
Til top
primeradk Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 03-Juni-2005
Sted: Gilleleje
Point: 324
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-April-2009 kl. 19:49

>Lahan, kan man tilskutte 2 skærme til en Mac mini? Kan se den har nogen andre udgange, har brug for 2 x dvi, eller 1 x dvi og 1 x HDMI?

\René

Husk at længe efter glæden over en lav pris er glemt huskes ærgelsen over en dårlig kvalitet.

Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 06-August-2008
Point: 5570
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-April-2009 kl. 21:31
ja du kan godt tilslutte 2 skærme til den nye mac mini. men du skal have BÅDE et minidvi til hdmi (eller minidvi til dvi + dvi til hdmi kabel) og et mini displayport til dvi (monoprize og amazon sælger mini dp til hdmi i usa, men har stadig ikke set det i DK) for at få det til at virke. Det bliver unægtelig noget værre kabelrod omme bagved. Desuden skal du være opmærksom på at hvis du eksempelvis kører fuldskærms video i 1920x1200 på den ene, så blanker den den anden skærm i sort. Jeg har på fornemmelsen at det er på grund af hdcp. (min macbook pro blanker skærmen på den bærbare når jeg forsøger at se HD video på min samsung 245T)
Ud over det, så ville jeg helt klart vælge mini'en fordi det er så let at gå til og dermed også temmelig "omsorgsfrit" MEN skal dog sige at jeg har det setup selv (dog ikke med min elgato hybrid tuner sat til!) OG så har jeg et atom 330 med win7  (rev 7000) hvor jeg havde sat et hauppauge hvr-1300 til, men det var henslængt på skrivebordet, JEg fik så et morex noah kabinet i dag. Desværre bruger hauppauge kortet for meget strøm under boot til at setuppet vil starte med den 90W psu der er til kabinettet. (jeg har på fornemmeren den spiker helt vildt i starten det tv-kort, men jeg har desvære ikke mulighed for at måle det.) MEn før kabinettet  virkede det super godt. :-) og ja ipod touch med www.mobileairmouse.com det er ganske enkelt kanon.

Til top
Badsted Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 25-November-2004
Sted: Ølstykke DK
Point: 1042
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-April-2009 kl. 10:07

Du har i anden tråd bedt om nogle oplysninger inde i denne tråd:

• Hvor støjsvag er den?
    • Meget støjsvag, ikke lydløs, men kun lige hørbar i en normal stue.
  • Virker fjernbetjening (kaldet remote i nogle landsdele) som den skal?
    • Ja, men den er grim som et ondt år! Jeg har dog kun prøvet den i det medfølgende Asus Cinema, som er en pendan til Cyberlink PowerDVD Cinema (eller noget....)
  • Er den let til at gå ud og ind af standby/hypernate eller hvad den nu går i når man "slukker" via fjernbetjeningen?
    • Yep, det virker fuldstændig upåklageligt....
  • Er den let at få til at køre som mediecenter/PVR - når man ser bort fra fullHD og måske også alm. HD?
    • Det er relativt til dine evner som PC smed ;-) Det medfølgende Asus Cinema kører fremragende og ser godt ud, hvis man ikke skal vise optaget TV. Men jeg fik det aldrig til at vise 720p uden 'hakken'.

Med venlig hilsen
Henrik Badsted

Til top
opzouten Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 15-April-2009
Point: 907
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-April-2009 kl. 10:32

Lige en kommentar mht at afspille HD.

Ved at installere Haali Media Splitter (http://haali.cs.msu.ru/mkv/) er det muligt at afspille 720p materiale i Matroska container (.mkv).

Dette er testet på en B202, og kørte uden problemer.

Til top
xirb Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-April-2009 kl. 13:52

Hej, Tak for jeres tilbagemeldinger!

Badsted, det lyder jo rigtigt fint med standardfunktionerne i Eee Box'en. Eneste bekymring er det med opsætning, som du siger er relativet til min PC-erfaring. Kan du overtales til at uddybe det - lidt mere om HVOR bøvlet det var at få til at spille? (Altså de ting, der spiller - ikke fullHD..)
Nu prøvede du/Badsten vel "kun" Mediaportal, så hvis andre har erfaring med at opsætte anden mediacenter-software på dyret, hører jeg meget gerne om det..!

opzouten, lyder da meget cool, at man i hvert fald skulle have mulighed for at afspille "alm." HD-materiale (omend der så måske er håb om at 204/206'eren kan trække FullHD, hvis 202'eren kan klare alm. HD..)..
Mon der er nogle, der har forsøgt på 204/206?

Mit regnskab ser p.t. således ud:

GRØN = FØRENDE/POINT
RØD = ULEMPE/MINUSPOINT

MAC MINI     EEE BOX
STØJ         OK           OK
REMOTE       COOL         OK (men grim)        
OPSÆTNING    LET          LET
PVR-SOFTW.   EyeTV/LET    Ukendt/besvær kendes ikke 
STANDBY      OK           OK
HD-PLAY      OK           OK med Haali M.S.???
FULL HD      OK          
PROBLEMFYLDT (men uvigtigt)
HASTIGHED    GOD          OK til formålet
TILSLUTNING  M/konverter  
LET, m/HDMI-stik

PRIS         4600,-       
3200,-
=====================================================
IALT         ******       *****

Redigeret af xirb - 15-April-2009 kl. 14:09
Venlig hilsen Sørensen

Til top
lahan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-April-2009 kl. 13:58
bemærk angående Mac-M;ini så ligger der en del guides på nettet som beskriver hvordan du selv opgraderer RAM og HDD.

Et andet plus til din liste er OSX i forhold til Windows.

Husk også generel hastighed, Mac-Mini vil være væsentligt hurtigere end Eee med Atom CPU'en.
Til top
Badsted Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 25-November-2004
Sted: Ølstykke DK
Point: 1042
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-April-2009 kl. 14:01

Prøv at læse min oprindelige tråd om erfaringer med B204'eren. Den burde give dig en god fornemmelse af, hvad jeg var igennem og hvad der ikke virkede:

http://www.recordere.dk/forum/forum_posts.asp?TID=57508& KW=Badsted

Der hvor boxen kommer til kort er primært ved bitrates over 6-7 mb/s ved WMV-HD. Det lader til, at ved andre formater kører det fint...

Med venlig hilsen
Henrik Badsted

Til top
xirb Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-April-2009 kl. 14:11

lahan, rigtigt mht. hastighed! Jeg opdaterer straks regnskabet ovenfor. :-) Eee Box'ens skal dog også ha' et point for at komme med HDMI-stik, så man ikke skal fedte med konvertere og lydkabler..

Badsted, jeg har læst tråden meget grundigt og har derfor også nærmest afskrevet HD-afspilning på Eee box'en. Mit spørgsmål er vel egentlig mere generelt end problemerne med HD-playback - og vel faktisk misvisende beskrevet ovenfor. (Det er lige med selv at være klar over, hvad det er, man gerne vil vide .)
- Spørgsmålet er nok mere, hvor besværligt, det er helt generelt at få en HTPC/mediecenter PC til at køre på Windows-platformen mht. mediecenter-softwaren, codecs m.v..? :-)
(Min nuværende kom preinstalleret, omend jeg ER i seminørd-kategorien..)

Venlig hilsen Sørensen

Til top

Besvar Besvar Side  123 6>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu