recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Main+LFE/double bass/enhance bass
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Main+LFE/double bass/enhance bass

Besvar Besvar Side  <12345>
Forfatter
Besked
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Januar-2016 kl. 18:56
Oprindeligt skrevet af armani-thomas armani-thomas skrev:

Og jeg har 2x10" basser i hvert kabinet og omkring 3-4 gange så meget effekt pr højttaler, og alligevel har jeg gavn af 2 ekstra sub's, simpelthen fordi de glatter huller/dips ud i frekvensgangen. Handler ikke om og få mere bas, men bedre bas. Generelt vil alle højttalere have gavn af sub's.

Får ikke bedre bas med sub til musik. Efter mange år med 5.0 til film, prøvede jeg med en 12" XTZ Icepower sub, og det gav et løft til film under 50 Hz. Men til musik er den ikke egnet, og fronterne klarer 35 Hz, som er fint til mit musik, som er rock/pop/jazz/klassisk.
Til top
HenrikStevn Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 16-Februar-2014
Point: 913
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HenrikStevn Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Januar-2016 kl. 19:11
Fronthøjttalere som lover f.eks. 35Hz skal ofte tages med en gran salt. Det er muligt at de har output så lavt, men det er sjældent ved fuldt lydtryk med fuld dynamik. Store højttalere med 12" og 15" enheder kan godt være en undtagelse, men pga. noder og antinoder er de sjældent placeret optimalt i forhold til ordentlig dybbas. Det problem løser en subwoofer (eller helst flere subwoofere), da den kan placeres uafhængigt.

F.eks. havde jeg et sæt Audiovector C2 Mk2, som lovede 35Hz ved -3dB, men dybbassen kunne på ingen måde måle sig med de Dali SWA 12 jeg købte efterfølgende. Der var slet ikke den samme fylde, den samme dynamik eller det samme lydniveau i bassen. De spillede fint, men selv til musik var der tydelig forskel. Og subwooferne er placeret helt hen i vejret i forhold til hvor fronthøjttalere skal placeres, for at få den bedste bas.

Det man skal huske er at den bas man hovedsageligt hører og mærker i musik sjældent går under 50Hz, og det der 'punch' i mellemgulvet som de fleste kan lide ligger omkring 90Hz. Så længe et sæt højttalere går ned til ca. 50Hz vil de færreste mene at der mangler bas. Og de fleste højttalere har et peak lige omkring 90Hz for at give noget mere punch og en illusion om mere dybbas.

Problemet er at mange bare skruer godt op for subben, ikke placerer den optimalt og ikke bruger noget EQ. Og så får man nemt nogle meget ubehageligt peaks i lyden.
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Online
Point: 19566
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Januar-2016 kl. 19:17
Oprindeligt skrevet af HenrikStevn HenrikStevn skrev:

Der var slet ikke den samme fylde, den samme dynamik eller det samme lydniveau i bassen. De spillede fint, men selv til musik var der tydelig forskel.

Målte du på det?

Ellers er det bare noget audiofilt sludder der er foregået inde i dit hoved. Det kan selvfølgelig komme af at din forstærker havde mere vat-arm, end watt-arm (konstrueret forkert!) og den i din sub var meget bedre.

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Andromeda Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 14-Oktober-2011
Point: 517
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Andromeda Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Januar-2016 kl. 19:49
Henrik:

Kan jeg lave smoothing i Dirac Live?
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HenrikStevn Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Januar-2016 kl. 19:52
Jeg ved ikke lige hvordan man gør det i Dirac Live, jeg er vandt til REW. Det kan godt være at man slet ikke kan gøre det.

Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Der var slet ikke den samme fylde, den samme dynamik eller det samme lydniveau i bassen. De spillede fint, men selv til musik var der tydelig forskel.

Målte du på det?

Ellers er det bare noget audiofilt sludder der er foregået inde i dit hoved. Det kan selvfølgelig komme af at din forstærker havde mere vat-arm, end watt-arm (konstrueret forkert!) og den i din sub var meget bedre.

Klaus

Jeg tjekkede det med et frekvenssweep, på daværende tidspunkt havde jeg ikke målemikrofon osv.

Det var helt og aldeles tydeligt at højttalerne gav op langt før subwooferne i de dybe frekvenser.

Og som sagt var det ikke forstærkeren, det var en NAD C320BEE, og den mangler ikke ligefrem overarm.

Redigeret af HenrikStevn - 17-Januar-2016 kl. 19:54
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Januar-2016 kl. 20:13
Så længe du ikke har målt det, er der bare noget der er foregået inde i din hjerne.

Er det ikke den retorik du selv bruger?

Klaus

Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HenrikStevn Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Januar-2016 kl. 20:15
Jeg har jo lige netop målt det, bare ikke lige så præcist som man kan med en målemikrofon mv.

Men godt nok til at konstatere at subwooferne gik dybere i bassen en højttalerne.
Til top
armani-thomas Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 16-September-2013
Point: 1724
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér armani-thomas Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Januar-2016 kl. 20:16
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Får ikke bedre bas med sub til musik. Efter mange år med 5.0 til film, prøvede jeg med en 12" XTZ Icepower sub, og det gav et løft til film under 50 Hz. Men til musik er den ikke egnet, og fronterne klarer 35 Hz, som er fint til mit musik, som er rock/pop/jazz/klassisk.

Hvis det lød skidt til musik har det også lydt skidt til film. Nogle folk accepterer bare mere bulder/unoder i frekvensgangen når det er til film, og tænker det er sikkert sådan filmen skal lyde.
Én sub er altid mere udfordrende og integrere end flere sub´s, specielt nu da du ikke bruger REW, og kun har Pioneer´ens PEQ til rådighed som ikke rækker under 63hz.
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Januar-2016 kl. 20:16
Fylde og dynamik- hvordan målte du det med et frekvenssweep?

Klaus
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HenrikStevn Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Januar-2016 kl. 20:31
De spillede både kraftigere og dybere i de lave frekvenser.
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Januar-2016 kl. 20:46

De spillede både kraftigere og dybere i de lave frekvenser.

Igen, det er jo rent subjektivt, når du ikke har understøttet det med målinger.
Audiofilt sludder som du selv kalder det.

Klaus

Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HenrikStevn Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Januar-2016 kl. 20:52
Hvordan er det ikke en måling at bruge et frekvenssweep til at konstatere at der f.eks. er væsentligt mindre output fra et sæt højttalere i forhold til et andet under 40Hz?
Til top

Besvar Besvar Side  <12345>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu