recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Main+LFE/double bass/enhance bass
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Main+LFE/double bass/enhance bass

Besvar Besvar Side  <1 345
Forfatter
Besked
rotelman Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 13-December-2010
Status: Offline
Point: 209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér rotelman Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Januar-2016 kl. 12:11
Oprindeligt skrevet af HenrikStevn HenrikStevn skrev:

Fronthøjttalere som lover f.eks. 35Hz skal ofte tages med en gran salt. Det er muligt at de har output så lavt, men det er sjældent ved fuldt lydtryk med fuld dynamik. Store højttalere med 12" og 15" enheder kan godt være en undtagelse, men pga. noder og antinoder er de sjældent placeret optimalt i forhold til ordentlig dybbas. Det problem løser en subwoofer (eller helst flere subwoofere), da den kan placeres uafhængigt.

F.eks. havde jeg et sæt Audiovector C2 Mk2, som lovede 35Hz ved -3dB, men dybbassen kunne på ingen måde måle sig med de Dali SWA 12 jeg købte efterfølgende. Der var slet ikke den samme fylde, den samme dynamik eller det samme lydniveau i bassen. De spillede fint, men selv til musik var der tydelig forskel. Og subwooferne er placeret helt hen i vejret i forhold til hvor fronthøjttalere skal placeres, for at få den bedste bas.

Det man skal huske er at den bas man hovedsageligt hører og mærker i musik sjældent går under 50Hz, og det der 'punch' i mellemgulvet som de fleste kan lide ligger omkring 90Hz. Så længe et sæt højttalere går ned til ca. 50Hz vil de færreste mene at der mangler bas. Og de fleste højttalere har et peak lige omkring 90Hz for at give noget mere punch og en illusion om mere dybbas.

Problemet er at mange bare skruer godt op for subben, ikke placerer den optimalt og ikke bruger noget EQ. Og så får man nemt nogle meget ubehageligt peaks i lyden.

Jeg vil gerne støtte HenrikStevn i dette... dvs jeg havde selv en Audiovector Mi3 som jo skulle gå ned til 30hz +-2db med sin lille 6½" bas enhed... og jeg havde aldrig for meget bas selv om mit lille rum har en stor bas mode ved 40hz... Så STOR var min forbavselse da jeg fik en højtaler med en 8" bas enhed og som jo kun skulle gå ned til 32hz :-) Hjælp jeg skal love for at jeg fik bas problemer derefter men samtidig var det også fedt med alle de detaljer man nu kunne høre i bas gang og på trommer osv.... Man skal ikke altid tror på de specifikation... yes jeg har fået mig noget måle udstyr nu ;-) 
Til top
p.las Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 06-November-2007
Sted: Denmark
Point: 4156
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér p.las Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Januar-2016 kl. 13:17
det er godt nok også STOR forskel på hvordan subs de spiller.
Til top
HenrikStevn Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 16-Februar-2014
Point: 913
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HenrikStevn Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Januar-2016 kl. 14:05
Helt sikkert. Nogle er bulder-og-brag-maskiner med en kæmpe pukkel omkring 50Hz og nærmest intet andet. De fleste "home theater in a box"-systemer fra Elgiganten/Bilka osv. og Bose er i den kategori.

Og nogle subs dykker godt nok dybt, men det er stadig buldrende og upræcist. Det kan være OK til det allerdybeste bulder i film, altså under ~30Hz, men så heller ikke andet.

Det kræver know-how, erfaring, tests, målinger og en smule held at designe rigtigt gode højttalere, og det gælder bestemt også for subwoofere.

Det er svært at vide om en subwoofer er god eller bare middelmådig baseret hvad producenten siger, f.eks. tog vi jo for noget tid siden Audiovector i at lyve så vandet driver om at deres sub kunne gå ned til 19Hz, hvilket den på ingen måde kunne med noget der bare lignede normalt lydniveau. Højttalere er absolut den hifi-komponent som på samme tid har størst variation i lyden og den største betydning for den lyd man får, og i modsætning til f.eks. elektronik findes der ikke en facitliste man kan støtte sig til og få et garanteret godt resultat. Alle højttalere er et kompromis, og det er op til smag og behag hvor kompromiset skal lægges.

Som udgangspunkt er alt med en enkelt enhed på 8" eller derunder mest brugbare til at fylde ud under små reolhøjttalere. 10" kan gå an hvis man ikke forventer at det dykker alt for dybt, og man skal op i 12" eller større før det rigtigt begynder at ligne noget. Dog kan man med de rigtige enheder og tilstrækkeligt meget effekt hive utroligt meget bas ud af små kabinetter, som f.eks. med Sunfire True Subwoofer og lignende. De koster så også derefter.

Men det er kun en rettesnor, man ikke sige at f.eks. lukkede subs altid spiller bedre end basrefleks-subs, eller omvendt. Det kommer an på helheden i designet. Jeg mindes at have læst en test her for nyligt hvor der blev lyttet blindt på subwoofere. Alle tilstedeværende var sikre på at de subs de udpegede som mest "tight" og velspillende til musik var lukkede designs, men de var faktisk med basrefleks.

Redigeret af HenrikStevn - 18-Januar-2016 kl. 14:11
Til top

Besvar Besvar Side  <1 345

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu