|
|
Besvar ![]() |
Side <1234 5> |
Forfatter | ||||
dkscan ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 25-Februar-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1333 |
![]() |
|||
Ifølge http://www.recordere.dk/indhold/templates/design.aspx?articleid=749&zoneid=3 begyndte YouSee, der dengang hed TDC Kabel TV, faktisk at sende digitale signaler helt tilbage i 1998. |
||||
Per H. Nielsen
Dansk Scanner Information |
||||
![]() |
||||
reslfj ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 14-Maj-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 2247 |
![]() |
|||
NEJ.
Det digitale spejl virkede længe før. Også før Samsung HD boksen. youSee skriver, at de har sendt DVB-C/MPEG-2 i 10 år - Herinde på recordere er der indlæg fra 2003/2004 omkring Sagem 60 Selector bokse. Der var ikke mange fjensynsapparater med indbygget DVB-C før omkring 2007, men det er jo mere pris/udbyd end det er et problem mht kabeludbyder.
Det eneste, der rigtigt skete i august 2009, var at youSee flyttede grundpakkens muxer, så alle kunne modtage dem (til de lave VHF/UHF kanaler), mellempakkenøs muxer ind i mellempakkens frekvenser og fuldpakkens muxer ind i fuldpakkens frekvenser (de højere UHF kanaler). Derved var der intet behov for at kryptere muxerne for det digitale spejl - og det var smart set af youSee.
Derved kunne man undgå at købe en kortlæser (CAM) og undgår at bruge et kort - og undgå at betale for disse enheder - men selve kanalerne har meget længe været 'gratis'
Uden at være den store historiker mht. Stofa, så var der vis en meget parallel udvikling der. Dog er/var Stofa i høj grad underleverandør til 'kabelforeninger', som kan have haft andre regler.
Det gør du helt bestemt.
Det er i øvrigt ikke et spørgsmål om man skal betale eller ikke betale for at kunne modtage digitalt kabel-tv.
Købelovens siger
"§ 76. Der foreligger en mangel ved salgsgenstanden, hvis
3) sælgeren har forsømt at give køberen oplysning om forhold, der har haft betydning for køberens bedømmelse af genstanden, og som sælgeren kendte eller burde kende, eller -" Loven vedtager - og fortæller alle kloge sælgere der gider læse - at man vil i lovens og ansvarets forstand ligestille det med en fysisk mangel, at sælgeren ikke har givet oplysninger, der har haft betydning for købers bedømmelse.
Loven er sådan, fordi alle forretninger skal indse, at ansvaret for faglig viden og videregivelse af relevant information, entydigt er hos sælger. Det betyder, at sælger skal sikre sig passende dokumentation for at have opfyldt sin oplysningspligt.
Det er ikke alle tænkelige oplysninger, som sælgeren skal vidregive, men netop sådanne, som han kender eller burde kende og som har betydning for netop denne kunde ved netop dette konkrete køb. 20 sider med småt og en million forbehold - er her helt uden betydning.
Det er da indlysende, at alle fagfolk, senest efter youSee's H3106 boks kom frem i februar 2008, vidste eller helt bestmt burde vide, at youSee kanalerne ville kræve en DVB-C modtager og at youSee's HD kanaler også ville kræve støtte for MPEG-4 (High Profile Level 4).
Lars
![]() Redigeret af reslfj - 13-September-2010 kl. 18:22 |
||||
Send mindst én DR kanal HEVC kodet, så alle forstår at alt nyt skal kunne HEVC.
|
||||
![]() |
||||
reslfj ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 14-Maj-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 2247 |
![]() |
|||
Den gode tone er vi enig om. Men gætteri og sandsynlige udfald et er vi så helt uenige om.
Det er sådan- efter en lovændring for 6-12 mdr siden - at Staten ofte vil betale alle retsudgifter for forbrugere, der har vundet i et klagenævn, hvis modparten ikke vil følge afgørelsen.
Det er også sådan, at domstolene forventes i meget høj grad at følge klageafgørelsen. Der jo en dommer, som er formand i disse klagenævn.
Mht. tonen - så kunne du - som jeg - have citeret afgørelsen. Du kunne fx argumenteret for, at netop den del af klageafgørelsen, der vedrørte den ophævede handel, var forkert.
Du kunne have undersøgt, hvornår man i andre lignende tilfælde havde afvist at ophæve en handel og du kunne have spurgt - her eller i en anden tråd evt. i et jura forum omkring købeloven.
Lars
![]() |
||||
|
||||
![]() |
||||
SVP03 ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 15-Februar-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 4172 |
![]() |
|||
Nu er det fordi mine forældre nemlig overvejede at skifte fra yousee til boxer. De havde nemlig kun yousee, så da de købte et Pioneer 5090 efter et indbrud var det nemlig fordi de ikke ville betale mere end de gjorde til yousee. Så var der nemlig stadig muligheden for det analoge signal eller boxer, her taler vi om marts 2009. De ville heller ikke have en box og en fjernbetjening mere. Men da så yousee annoncerede deres pejl i august, blev de hos yousee, da man har den fordel at det er i alle stik i huset. De købte nemlig også et philips 32 tommer til havestuen med mpeg4 tuner. I dag har de så digitalt i havestuen og analogt i stuen.
Så det er ikke korrekt hvad du skriver.
Hvordan skulle en forhandler i marts måned 2009 kunne vide at yousee ville gøre de digitale kanaler gratis og uden brug af box og/eller programkort ??
|
||||
SVP03
|
||||
![]() |
||||
dreamz ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 23-Februar-2008 Status: Offline Point: 857 |
![]() |
|||
Nu er dette ikke et juraforum, og dine gæt om, hvorvidt domstolene vil følge klageafgørelsen er vel ligeså godt som mit om, hvad den sandsynlige udgang af sagen vil blive. Og jeg kan ikke se, hvorfor jeg skulle have citeret fra en nævnsafgørelse eller alle mulige andre kilder for at gøre mig berettiget til at kommentere en nyhed. Jeg tager overhovedet ikke stilling til, hvorvidt den pågældende nævnsafgørelse er rigtig eller forkert, men forholder mig udelukkende til, hvad jeg anser som et sandsynligt udfald af en eventuel retssag. Men jeg hilser det velkommen, at tonen i dit seneste indlæg er anderledes saglig. Det burde den have været fra begyndelsen.
|
||||
![]() |
||||
PerW ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 20-Marts-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 4114 |
![]() |
|||
Der var ikke noget uofficielt i det.
Sony har allerede til W3500 modellen vejledninger til hvordan man sætter dette TV op til Yousee digital. Men det var ikke så udbreds for 3 til 4 år siden at kører digitalt
|
||||
![]() |
||||
SVP03 ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 15-Februar-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 4172 |
![]() |
|||
|
||||
SVP03
|
||||
![]() |
||||
![]() |
|||
Men det er helt uden betydning for købeloven, om du skal betale lidt mere eller mindre. Det der har betydning er "om sælger videregiver den viden han har eller burde have og som er af betydning for køber."
Hvis sælger havde fortalt, at med et CAM modul og et kort fra youSee kunne køber se de analoge kanaler i digital kvalitet uden andre udgifter, og køber derfor afstår fra at vælge et DVB-C fjernsyn (i marts 2009), så ville kunden IKKE vinde en klagesag da kanalerne blev helt gratis i september.
For det vidste sælger ikke og da youSee ikke havde fortalt dette, burde han bestem heller ikke vide det.
Det er vidergivelsen af den viden som sælger har/burde have på salgstidspunktet der er afgørende. Sælger skal ikke spå eller tage tilfældige rygter, men sikre sig en aktuel viden. Det kan også være viden der skal fortælles selv om man fx. ikke kan være helt sikker på udviklingen.
Når det er vedtaget af folketinget at TV2 skal krypteres fra 1 januar 2012 og derfor kun kan modtages med brug af et CAM module og et (evt. gratis kort) - så skal den viden også gives videre til alle købere af DVB-T FTA bokse uden CI/CAM mulighed.
Og denne viden skal vidregives selv om der kan komme forbud fra EU eller komme en ny regering der ændrer alt - fordi det er vedtaget og EU har endnu ikke sagt nej (og gør det i øvrigt næppe).
Lars
![]() PS! Denne tråd fra december 2007 omhandler et Sony V3000, som havde DVB-C (men kun MPEG-2).
Redigeret af reslfj - 13-September-2010 kl. 21:32 |
||||
|
||||
![]() |
||||
![]() |
|||
Det er jo lige netop det, skal forretningen nu bevise at det har de fortalt køberen det i marts 2009.
|
||||
SVP03
|
||||
![]() |
||||
![]() |
|||
1. Det er ligegyldigt om det koster penge mht. krav om information - kunden skal have relevant info til sin købsbeslutning.
2. Det har den internetforretning, som en af afgørelserne omhandler, ikke informeret om og derfor heller ikke sikret bevis herfor. Men kunden har heller ikke søgt nogen information omkring hans planlagte brug af fjernsynet. Se mit indlæg under artiklen.
Lars ![]() Redigeret af reslfj - 14-September-2010 kl. 15:53 |
||||
|
||||
![]() |
||||
moho ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 27-April-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 3069 |
![]() |
|||
Mangelfuld Rådgivning om Tv-køb straffes
Når vi siden den 1. april 2006 har kunnet modtage DR1, DR2 og TV2 digitalt via Masterne, da kan jeg kun se ond vilje fra sælgernes side. Een ting var den ringere kvalitet via Masterne, men at tro man i det lange løb kunne fraholde Os for se den gode Kvalitet via Kablerne, og da så DR HD TV via kablerne vel skulle modtages uden en separat boks, at ens Tv alene burde være N O K.
Så igen igen tog jeg fejl, selvom YouSee og andre gav digitale signaler frie, da skulle mange Tv vel være det fremtidssikre i forhold til 2006, at Forbrugerstyrelsen skar igennem. Nu rører jeg ved noget andet, hvor stor salg eller hvormange Abonnerer egentlig på YouSee Selectorer og Stofa's Zaptorer
![]() ![]() Kunne nogen også forvente at kvaliteten af det HDTV som blev fordelt via Kabler, og via de krypterede bokse fra udbyderen, skulle være forskellig kvalitet om det var DR's HD udsendelser eller alle de andre. Plus at YouSee krævede samme krypteringssystem, fordi man ellers ikke ville fordele udbydernes programmer. Så lige hvad meningen er med indbyggede DVD, jeg håber sørme Forbrugerstyrelsen læser med, ellers skulle jeg ingen betænkeligheder have ved henvise til dette Udmærkede Forum OG Siden her. ![]() Redigeret af moho - 15-September-2010 kl. 14:49 |
||||
![]() |
||||
Sigida ![]() Guld medlem ![]() Branchemedlem Oprettet: 19-August-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 2190 |
![]() |
|||
jamen skal sælge så også straffes hvis en reklamere over der ikke er en dvdafspiller i sit tv og finder ud af at sony er begyndt på det og b & o og sige det er mangelfuld betjening. |
||||
Samsung 65HU7505
Pioneer VSX-LX50 SVS 5 satelite SVS SB2000 JVC HD750 Sony PS4 |
||||
![]() |
Besvar ![]() |
Side <1234 5> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |