recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Mangelfuld rådgivning om TV-køb straffes
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketMangelfuld rådgivning om TV-køb straffes

Besvar Besvar Side  <12345>
Forfatter
Besked
moho Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 27-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3069
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-September-2010 kl. 14:54
Sagen i Forbruger Styrelsen hvor afgørelsen blev 3 imod 2, her tænker jeg på måden man har argumenteret frem og tilbage; hvor meget man har skelet til den gruppe som trods alt ikke har klaget. Min holdning har også noget at gøre med en separat tuner, hvor der både var DVB-T og DVB-C modtagemulighed, i både MPEG4 og bagudkompatibel til MPEG2, og jeg er ret overbevist om man også har taget hensyn til dette.  Big smile
Og jo jeg vil gerne være ondskabsfuld, samme 2 personer kunne blive stillet følgende spørgsmål:   Køberen som har klaget over sit Tv, kan han anskaffe en Optager der med ligeså god kvalitet kan gengive "Hvad køber gerne vil se", og se udsendelserne igennem samme Set top Boks, som man kunne tidligere med en VHS Video. Min forudsætning vil altid være at svaret hertil bliver et nej, et nej som samme Styrelse må tage stilling til. (Meget meget firkantet at man er stoppet med Optage).

Redigeret af moho - 15-September-2010 kl. 15:01
Til top
moho Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-September-2010 kl. 15:13
Og netop erhvervssiden er stærkt utilfreds med afgørelserne her.

"Jeg ved ikke, hvordan Forbrugerklagenævnet mener, at elektronikforhandlerne skulle have forudset, at YouSee ville beslutte at tilbyde deres kunder med en DVB-C tuner tv i digital kvalitet uden et programkort eller en boks. De kan jo ikke spå.” udtaler Lone Rasmussen, forbrugerpolitisk chef i Dansk Erhverv i en pressemeddelelse, og fortsætter:

”Det er nu anden gang på kort tid, at vi ser nogle afgørelser i Forbrugerklagenævnet, der gør teknologisk udvikling på tv-området til noget negativt, som forhandlerne skal bøde for økonomisk. Det er uholdbart”

Læs mere: http://www.recordere.dk/indhold/templates/design.aspx?articleid=4220&zoneid=3#ixzz0zbTXzDyF

De kan jo ikke spå.

Nu kommer jeg i tvivl, fordi der kom et lovkrav om noget skulle fordeles digitalt og DR1, DR2 og TV2 skulle vel også fordeles u-kodet Digitalt?

Folk med Kabel tv og ønsker om se DR i HD forventer vel u-kodet modtagelse og vel at mærke indbyggede i sine Nye Fladskærme, Vi kan vel blive enige om at HD Kabel STB ikke lige hænger på træerne.
Igen vil jeg udtrykkeligt skrive, man må ikke forvente nogen skulle nøjes med den der jammerlige HD kvalitet som modtages via master. Man vil i kabler forvente samme HD kvalitet uanset programvalg, igen igen om det er DR HD eller et Canal+ Film HD program som ønskes.
Et obskurt sted stod der om disse Set Top Bokse, at samme i begyndelsen formodedes kun dække UHF båndet, men begyndte udvide sig nedad (Straddling), til enten 120MHz eller endda helt ned til 47MHz. Gælder argumenter om at meget få var indstillede på Betale i dyre domme for Kortafgifterne til Kabel udbyderne?  Der burde vel være forskel på være Satellit udbydere og så Kabel ditto, men OK.  Big smile  Det er måske meget unfair spørge samme Lone Rasmussen hvorfor TV fabrikanterne begyndte INDBYGGE det der i deres Tv, var det ikke direkte lægge op til problemerne, eller gælder denne argumentring ingen steder.

Redigeret af moho - 15-September-2010 kl. 15:25
Til top
moho Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-September-2010 kl. 15:36
Jeg kan ikke klare måden YouSee, Stofa og de forskellige Antenneforeninger har agiteret FOR, man skulle tage imod Kabelnet udbyderens Box, her tænkt alene økonomisk. Og hvis nogen bevidst vil se bort herfra, når det kommer til aktuelle sag, kan jeg kun se rødt.   Censored 

Redigeret af moho - 15-September-2010 kl. 15:36
Til top
moho Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-September-2010 kl. 15:40
Lone Rasmussen's ord . . .  de kan jo ikke spå.

Forbrugerpolitisk chef i Dansk Erhverv. 
Nej det er meget og 1000 procent korrekt, men men men,
Når samme YouSee kan inddrage 1/3 del af UHF båndet og sende Digitalt SÅ   Censored 

Redigeret af moho - 15-September-2010 kl. 15:41
Til top
moho Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-September-2010 kl. 15:45
Oprindeligt skrevet af Sigida Sigida skrev:

jamen skal sælge så også straffes hvis en reklamere over der ikke er en dvdafspiller i sit tv og finder ud af at sony er begyndt på det og b & o og sige det er mangelfuld betjening.

Mon dog nogen ville få erstatning hvis et købt Tv, var uden Indbygget VHS Video  Wink  De to personer fra Producent siden, hvis jeg havde samme på tremandshånd og opdagede intet bed på samme, jeg mener deres Job var måske på spil hvis de "Tabte denne sag".  Embarrassed

Redigeret af moho - 15-September-2010 kl. 15:46
Til top
moho Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-September-2010 kl. 15:56
Og ordene om at når noget kan Modtage MPEG4, at dette er bagudkompatibel til også modtage noget i MPEG2 _________  Og ingen var opmærksomme på faresignaler her?  Det er ikke altid godt holde for meget tilbage (Forholde nogen for mange oplysninger!).

Redigeret af moho - 15-September-2010 kl. 15:57
Til top
Allan Olesen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 08-Juli-2008
Point: 3249
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-September-2010 kl. 21:54

Jeg var fuldt ud enig i afgørelserne vedr. DVB-T, netop fordi en kunde med egen antenne burde kunne forvente, at et nyindkøbt TV også fremover ville kunne bruges på den måde, kunden hidtil havde brugt sit TV på. I den situation skal forhandleren selvfølgelig have en oplysningspligt, hvis det er kendt i branchen, at ikke alle TV giver denne mulighed.

Men de nye afgørelser vedr. DVB-C er efter min mening ikke rimelige. Kunden kunne jo netop fortsætte med at bruge sit nye TV på samme måde, som han hidtil havde brugt sit TV på: Med en ekstern boks, som han kunne købe eller leje hos udbyderen.

Det er rigtigt, at digitalt kabel-TV har eksisteret i mange år, men det har altid foregået med en ekstern boks, som man kunne købe eller leje hos kabel-TV-udbyderen - fordi ingen TV havde indbygget digital tuner.

Så begynder man på et tidspunkt at kunne købe TV med indbygget DVB-C-tuner, så man kan se digitalt kabel-TV, men det var ganske få modeller. Da vi købte i juli 2008, fandtes der nogle modeller fra Sony i den dyrere ende, nogle ekstremt dyre modeller fra Loewe og muligvis også nogle mellemdyre fra NAD. Det var alt. Med alle andre TV skulle man gøre det, som man hele tiden havde gjort: bruge en ekstern boks.

Skal man så med et slag pludselig betragte alle andre TV på markedet (altså sandsynligvis 98-99% af de solgte TV) som så forældede, at det kræver særskilt information til køberen, fordi de ikke besidder en feature, som gør det muligt at modtage digitalt kabel-TV på en anden måde, end man hidtil har gjort?

Til top
ojr5896 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 24-April-2007
Point: 392
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-September-2010 kl. 07:40

Hvad sker egentlig hvis den samlede branche ikke følger afgørelserne, det tror jeg godt kunne ske. 

LG 47SL8500 - DM8000
JVC DLA-30X
Panasonic DMP-BDT310
Pioneer DVR-LX61D
Til top
reslfj Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 14-Maj-2007
Point: 2247
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-September-2010 kl. 11:16
Oprindeligt skrevet af ojr5896 ojr5896 skrev:

Hvad sker egentlig hvis den samlede branche ikke følger afgørelserne, det tror jeg godt kunne ske. 

Så bliver sagen indbragt for domstolene efter at forbrugerne har fået bevilget fri process. Loven blev ændret så staten kan gå ind på forbrugernes side. 

Lars Smile
Send mindst én DR kanal HEVC kodet, så alle forstår at alt nyt skal kunne HEVC.
Til top
dreamz Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 23-Februar-2008
Point: 857
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-September-2010 kl. 11:22

Det er sket i flere tilfælde, at firmaer ikke retter sig efter en nævnsafgørelse. Eksempelvis blæser 10 procent af bankerne på de afgørelser Pengeinstitutankenævnet er kommet med.

Til top
reslfj Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 14-Maj-2007
Point: 2247
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-September-2010 kl. 11:51
Oprindeligt skrevet af Allan Olesen Allan Olesen skrev:

Men de nye afgørelser vedr. DVB-C er efter min mening ikke rimelige. Kunden kunne jo netop fortsætte med at bruge sit nye TV på samme måde, som han hidtil havde brugt sit TV på: Med en ekstern boks, som han kunne købe eller leje hos udbyderen.

Så begynder man på et tidspunkt at kunne købe TV med indbygget DVB-C-tuner, så man kan se digitalt kabel-TV, men det var ganske få modeller. Da vi købte i juli 2008, fandtes der nogle modeller fra Sony i den dyrere ende,...

Nu var fjensyn dyrere i 2008 end de er nu.  Hvis du læser den tråd omkring " Falsk/uhæderlig Fona ann. for Sony TV "  som jeg også linkede til tidligere, så vil du se at Fona solgte Sony's  D3000 model - der var i den lave prisgruppe - i en DVB-C version op til jun 2007.

Men du skal især bemærke at afgørelserne gælder først gælder fra 2009, hvor stort set alle mærker kunne købes med DVB-C tuner.

Det er rigtigt, at man kunne se alle de analoge kanaler, men fra februar 2008 var der hos youSee digitale bonuskanaler  som ikke blev sendt analogt. 

Lars  Smile

PS! Jeg mener klagen burde afvises, fordi kæber ikke har givet sælger nogen chance for at opfylde sin informationspligt udfra denne købers forhold.

Send mindst én DR kanal HEVC kodet, så alle forstår at alt nyt skal kunne HEVC.
Til top
SVP03 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 15-Februar-2007
Point: 4172
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-September-2010 kl. 12:34
Oprindeligt skrevet af Allan Olesen Allan Olesen skrev:

Jeg var fuldt ud enig i afgørelserne vedr. DVB-T, netop fordi en kunde med egen antenne burde kunne forvente, at et nyindkøbt TV også fremover ville kunne bruges på den måde, kunden hidtil havde brugt sit TV på. I den situation skal forhandleren selvfølgelig have en oplysningspligt, hvis det er kendt i branchen, at ikke alle TV giver denne mulighed.

Det er rigtigt, at digitalt kabel-TV har eksisteret i mange år, men det har altid foregået med en ekstern boks, som man kunne købe eller leje hos kabel-TV-udbyderen - fordi ingen TV havde indbygget digital tuner.

Så begynder man på et tidspunkt at kunne købe TV med indbygget DVB-C-tuner, så man kan se digitalt kabel-TV, men det var ganske få modeller. Da vi købte i juli 2008, fandtes der nogle modeller fra Sony i den dyrere ende, nogle ekstremt dyre modeller fra Loewe og muligvis også nogle mellemdyre fra NAD. Det var alt. Med alle andre TV skulle man gøre det, som man hele tiden havde gjort: bruge en ekstern boks.

Skal man så med et slag pludselig betragte alle andre TV på markedet (altså sandsynligvis 98-99% af de solgte TV) som så forældede, at det kræver særskilt information til køberen, fordi de ikke besidder en feature, som gør det muligt at modtage digitalt kabel-TV på en anden måde, end man hidtil har gjort?

Ja, og da Yousee stadig sender analogt, er der jo ingen der har lidt et tab.
SVP03
Til top

Besvar Besvar Side  <12345>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu