|
Manuelt eller automatgear? |
Besvar ![]() |
Side <12345 6> |
Forfatter | ||
Mefisto ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 18-August-2016 Status: Offline Point: 1684 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Når elbiler med ét gear bliver mere udbredt vil det virker oldnordisk med multitrin gear, specielt manuelt med kobling og gearstang. Velkommen til 1963 .. :-)
Redigeret af Mefisto - 11-Marts-2020 kl. 18:21 |
||
![]() |
||
KevinL ![]() Super bruger ![]() Oprettet: 14-August-2014 Sted: Esbjerg Status: Offline Point: 364 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Jeg sidder selv og kigger lidt på ny bil, og med mine søge kriterier så dukker biler fra VAG gruppen op hele tiden men eftersom jeg kender en mekanikker på et VW værksted der på det kraftigste advarer mig imod en bil fra VAG, og en ven der mistede hans DSG gear i hans nyere brugte Golf (lige over 2 år gammel, og efter en KAMP fik han det skiftet på kulance), så går jeg i en stor bue udenom. Jeg tør simpelthen ikke, og slet ikke med deres kun 2 år's garanti.
|
||
![]() |
||
Sylvest ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 21-Oktober-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 890 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Jeg købte en ny Passat 1.8 med DSG i maj sidste år og det eneste jeg fortryder er at jeg ikke købte den noget før. Jeg kører igennem Kbh centrum hver dag og er SÅ glad for automatgear
|
||
.
|
||
![]() |
||
KevinL ![]() Super bruger ![]() Oprettet: 14-August-2014 Sted: Esbjerg Status: Offline Point: 364 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Erfaringer fra en VW ejer, han kan selvfølgelig være uheldig, men læs tråden :)
Jeg håber at du bliver glad for dit valg, uanset hvilken bil du vælger :)
https://www.hardwareonline.dk/traad.aspx?fid=23&tid=965697 "#39 prøv en CVT kasse i en større motoriseret bil, og se det som en pendler, cruise mæssigt er der INGEN problemer med en CVT kasse, stabilitets mæssigt er den km bedre end en DSG, og når du har en større volumen motor, så har de ikke de samme "astmastiske" problemer som du har med en 1.4liters med en CVT, JA det er ikke den mest sportslige gearkasse, men til hverdags kørsel og nu du har 3 børn, så er det vel det bilen er til, så er det en fantastisk fin gearkasse. #40 Jeg har 2 VW´er, men dette er også issues taget for en del kollegaer der også har Passat. jeg har en 2017 1.4l 150hk DSG Passat Variant som jeg har haft fra ny og en 2019 Polo GTI også fra ny, GTI´en er med manualt gear, for skal aldrig røre en DSG kasse.. generelt så er passaten et knirkende monster, min 4 år gamle KIA ceed som vi havde haft fra ny som konen kørte i før Polo´en havde ingen støj, passaten rasler, hjælper heller ikke når man har en Dynaudio option, kan næsten ikke spille musik selv med alt bass slået fra uden den rasler fra døre. (det er altså fra ny af) DSG kobling havde "mikroslip" hvilket er normalt for deres DSG7 trins, der er nok 600 siders tråde med det på DK forum for VAG. min slap 700rpm de første 30-40 minutter af en køretur (elsker VW´s svar, du kan bare sætte den i manual, så skifte aggressivt gear de første 10 minutter, så bliver gearkassen hurtigere varm), selv ved ligeudkørsel uden gearskifte, fra NY fik ny kobling ved 27000km (så lang tid tog det før vi fik den sag ordnet) den skifter MARKANT hårdere, og er slet ikke behagelig men har ikke mikroslip på samme måde, dog i fugtigt vejr så fedt den stadig bilen har været utæt.. Polo´en der larmer hele lofts beklædning når motor kommer over 2000rpm, det var en fejl i ALLE GTI´er fordi de ikke lige var klar på resonans fra udstødning men de har efter forsøg ikke løst det. Jeg har fugt i forlygterne, og VW´s flabede svar er bare en SMS med deres standard, hvor lygten de første 30 minutter må være HELT fyldt med dug og det er stadig "INDEN FOR TOLERANCER" det er de dyre FULL LED lygter. har en død pixel streg i Discover pro systemet, det er heldigvis det nye glass system, (på passaten) så opløsningen er så stor at det kan skjules lidt... men det er heller ikke noget de rigtigt vil lave noget ved. det er den eneste bil, den passat, h vor jeg er endt med den indstilling, NÅH i det mindste kører den, istedet for at få løst problemerne, Gearkassen er dog langt den værste (koblingen) generelt med kørsel. jeg har haft utallige andre problemer... Polo GTI´en skulle vi aldrig have købt, men konen er så forelsket i VW brandet, heldigvis er Passaten på vej ud, og jeg skal have fundet noget andet, lige nu sejler jeg mellem en V60, 508 225GT eller en 330i m-sport.. eneste andet tidspunkt jeg har oplevet så mange problemer var på min Altea FR som jeg havde fra ny den der 170hk TDI, hvor de byttede en helt ny bil efter en måned pga. fejl, og jeg havde for 80.000kr´s garanti rep i de 1 1/2 år jeg havde bilen (nummer 2) men det var OK, fordi Seat var væsentligt mere imødekommende end VW, VW bruger rigtigt lang tid på at gemme sig, og langtrække garanti sager. men de fejl der var på Altean, var normale VAG fejl. med hensyn til DSG gearkassen, så har 10 kollegaer jeg kender den Passat 7 trins DSG 1.4 på jobbet, ALLE har mikroslip og koblings problemer, og hver gang jeg er på værksted, så er der altid 1 der står og snakker ved disken om at få skiftet en kobling." |
||
![]() |
||
KlausDM ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 12-Marts-2010 Sted: Hammel, Jylland Status: Offline Point: 19561 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Gammeldags automatgearkasser der har momentomformer ved hjælp af skovlhjul sætter olie i bevægelse. Deraf “plørehjul”. Klaus
|
||
![]() |
||
KlausDM ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 12-Marts-2010 Sted: Hammel, Jylland Status: Offline Point: 19561 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
2 år. Jeg har 4 på min, det koster sølle 5000 kroner ekstra, hvis man bestiller det når bilen er ny. Ikke mange ved det og ikke mage forhandlere reklamerer med det. Klaus
|
||
![]() |
||
Agent Orange ![]() Junior bruger ![]() Oprettet: 22-Januar-2012 Status: Offline Point: 25 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Ikke helt korrekt. De mindre Mercedes modeller, A og B klasse, kører med DCT gearkasse - biler med tværstillet motor. Enkelte BMW modeller kører, så vidt jeg husker, også med DCT gearkasse - f.eks 2 serie.
|
||
![]() |
||
KlausDM ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 12-Marts-2010 Sted: Hammel, Jylland Status: Offline Point: 19561 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Tak for opdateringen af min viden :-) Klaus
|
||
![]() |
||
st1 ![]() Bruger ![]() ![]() Oprettet: 31-Maj-2013 Sted: Danmark Status: Offline Point: 191 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Havde Peugeot 307 SW m. 4-trins "tiptronic" automatgear fra 2003-2006 (ja, "selvantænderen").
Skod-gear. Hik-og-hop. Motor på papiret 136HK - fandt aldrig ud af hvor det øverste 36 havde gamt sig... (Men driv-systemet fejlede dog næsten aldrig.) Aldrig mere Franske biler. Derefter fabriks-ny Passat 2.0 TDi Estate DSG (6-trin diesel) 2006-2009. Åbenbaring. Aldrig mere manuelt gear... Ingen gear-problemer, alt spillede. (Højre-styret engelsk model, aaaalt for dyr at indregistrere i DK!) Derefter endnu en fabriks-ny Passat 2.0 TDi Variant DSG (6-trin diesel, venstre-styret) 2009-2017. Fortsat performance - alt spillede, ingen problemer med gear. Meget komfortabel, og eminent "traktor". Nu en Ford S-Max 2.0 diesel m. PowerShift (~DSG). Ikke helt så raffineret som DSG, men MILEVIDT bedre end manuelt. Alt spiller, selv efter 3 år (bil er 6 år gammel!). Nyligt tilkommen SEAT Arona 1.0 benziner med 7-trins DSG. Ganske underholdende i "sport-mode". Ingen probs so far. Lærdom: 1) Negative historier til trods: Aldrig mere manuelt gear. "Double-clutch rules." 2) DSG (VAG) føles en kenne mere tunet en powershift (Ford). 3) Men Powershift er godt nok - meget bedre end "single-clutch" automat-gear. 4) El - super, men f*ck hvor har staten fjernet incitamentet for at blive mere miljørigtig. Tilbage er image-dyrkelsen "se, jeg tager hensyn til miljøet, selvom det koster mig kassen. (Nåh ja, og så kan jeg accelerere meget hurtigere end alle andre.)" |
||
![]() |
||
KlausDM ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 12-Marts-2010 Sted: Hammel, Jylland Status: Offline Point: 19561 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Lidt at tænke over: Majoriteten af biler med dobbeltkoblings-gearkasser kommer ud fra min overbevisning fra VAG (VW. Audi, Seat og Skoda). Derfor vil der også være overvægt af historier om VAG biler med problemer. Klaus
|
||
![]() |
||
power ![]() Bruger ![]() Oprettet: 21-December-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 124 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
ikke for noget. Men det var biler fra 2007-2012. Der havde problemer.
At blive ved med at skrive det bavl. Er helt hen i hampen. Og nu er det jo sådan at VW køber automatgear kasse. Af selv samme firma. Som BMW. Nemlig ZF. Så er VW 's dårlige ja så er BMW nok også 😝
|
||
Jbl Array Cinema
|
||
![]() |
||
KlausDM ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 12-Marts-2010 Sted: Hammel, Jylland Status: Offline Point: 19561 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Ud fra min hukommelse, var DQ250 (den første VW DSG med oliebaseret koblinger og som kan holde til 350Nm) udviklet af BorgWarner og bygget af VW selv.
DQ200 med tørpladekoblinger er udviklet af LuK BMW bruger så vidt jeg ved dobbeltkoblingsgearkasser fra Getrag, med koblingspakke fra BorgWarner. Porsche bruger ZF gearkasser. Klaus |
||
![]() |
Besvar ![]() |
Side <12345 6> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |