|
Matador i restaureret udg lørdag |
Besvar | Side <1 3456> |
Forfatter | |
vclarke
Guld medlem Oprettet: 13-September-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 738 |
Funktioner
Tak(0)
|
Der er flere afsnit på hbbtv
|
|
kenneth85
Guld medlem Oprettet: 03-Juni-2013 Sted: Løsning Status: Offline Point: 970 |
Funktioner
Tak(0)
|
Så den også i går og var også ganske skuffet. Så første afsnit via Waoo fiber TV.
Billedet var godt nok mere roligt. Men hold nu op hvor var alt bare mega grynet. og ved panorerringer hoppet billedet. Var faktisk så skuffet at jeg besluttet at støve DVD boksen af og sætte afsnit 2 på for at se forskellen. For at citere min mor, som er kæmpe matador fan. "Det er spild af penge" Men syntes helt ærligt DVD udgaven var bedre. Efter at have set et klip fra afsnit 1 igen denne gang via Apple TV og DR appen. så ser den dog lidt bedre ud. Så måske Waoo gør et eller andet? Sad også tættere på skærmen i går. Det har jo nok også lidt at sige.
|
|
Når noget har godt design og er brugervenligt, så bruger man det mere.
|
|
TBC1
Guld medlem Oprettet: 19-Februar-2009 Status: Offline Point: 2006 |
Funktioner
Tak(0)
|
Støj er ekstremt bitrate-krævende. Hvis bitraten på et MPEG4 encode er for lav, så smattes det grynede ud i en lavere og mere leverpostejsagtigt quatizer opløsning og en masse af billedets dybde og detaljegrad går samtidig dermed tabt i samme forbindelse. Går det helt galt, får man direkte synlige makroblocks - Men det ser ind til da mindre grynet ud. Så det du fortæller er reelt et vidnespyrd om at Waoo har et markant bedre signal med højere bitrate end du encode du har fra DR appen på dit Apple-TV.
Det lyder så til at du fortrækker "leverpostejen" med færre levende og definerede gryn, frem for det teknisk bedste signal, der er langt tættere på det grynede originale materiale. Den eneste fejl jeg ser ved restaureringen er det mærkelige "kompromis" aspect ratio man har valgt. Ellers har man gjort det teknisk rigtige. Men originalmaterialet er nok så støjfuldt at der skal en Blu-ray til, før man får mere ud af det, da båndbredden på broadcast lader til at være for lavt til at formidle den fulde detaljegrad der ligger begravet i mere pixel diskrete "gryn" (og i stedet lader til at formidle mere quantizer sammenlagte og dermed mindre detaljerede "makrogryn") Redigeret af TBC1 - 07-Maj-2017 kl. 22:28 |
|
kenneth85
Funktioner
Tak(0)
|
Så du vælger at fremstille min holdning som "leverpostejen". Mens det du foretrækker er det teknisk bedste signal og det orginale matriale. Vi kunne også kalde den version du foretrækker for "havregrøden"? Det kan godt være at det "orginale" er teknisk mest rigtigt. Men når resultatet bliver at man ikke ser andet end gryn frem for den gode historie som det er så kan jeg desværre ikke se fidusen.
|
|
|
|
Bruger udmeldt 43
-- Oprettet: 18-April-2007 Status: Offline Point: 0 |
Funktioner
Tak(0)
|
TBC1 og Kenneth85@
Optagelserne har "film grain" og det er heldigvis ikke fjernet selvom det måske var muligt. Autensiteten på en 40 år gammel serie er bibeholdt, men som på et gammellt maleri der er blevet renset, er farverne nu klarere og billedet står klart og se-værdigt. |
|
mikkelsen1980
Super bruger Oprettet: 03-September-2007 Sted: Vejle, Danmark Status: Offline Point: 384 |
Funktioner
Tak(0)
|
Synes bare film grain ser meget skidt ud, når det er blevet digitaliseret.
|
|
kenneth85
Funktioner
Tak(0)
|
Helt enig. Det er selvfølgelig ok hvis man ser den orginale optagelse fra dengang og det var sådan det nu engang var. Men dette er jo en restaureret udgave ændret til nyt format og bedre lyd. Så kan simpelthen ikke se argumentet for at det film grain skal være der. Alt det andet er jo shinet op. Og det er jo ikke sådan at man ikke kan se at det stadigvæk er en gammel serie.
|
|
|
|
Potter
Guld medlem Oprettet: 23-Juni-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 3353 |
Funktioner
Tak(0)
|
Den er skudt som low low budget, derfor er den skudt på alm 16mm negativ så den også passer til alm.tv aspect. Hvis vi nu stadig havde 26-28/32" crt tv så vil man nok ikke bemærke den grain som er i filme
Man har i hvert fald ikke valgt 16mm og den Eastman color 7247 med bevidsthed om, at den er total fuld af grain. Den kraftig grain der er i filmen er hvert fald ikke valgt ud fra et kunstnerisk udtryk.
|
|
4 stk.JLAudio Fathom F113v2 SUBWOOFERE| LG OLED 83 | OPPO UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 4 stk. SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |2 stk. Primare A60 Effektrin
|
|
Bruger udmeldt 43
-- Oprettet: 18-April-2007 Status: Offline Point: 0 |
Funktioner
Tak(0)
|
Hvis du læser lidt om Matador, kan du se at den ikke var en anmelder succes fra starten, og det var kun budgetteret med 6 afsnit. Men seerne tog Matador til sig, så der blev lavet endnu 6 afsnit, osv osv. Så der er lige som en afrunding/slutning i afsnit 6, 12 og 18.
Erik Balling valgte filmstrimmel frem for videobånd til indspilningen, fordi han ville have et filmisk udtryk. Det var første gang DR fik lavet en stor produktion "ude i byen". Hidtil var serier som Kan De Li' Østers og Livsens Ondskab optaget i egne studier/locations på videobånd. Hvis vi tog et 24" billedrørs TV og satte ind i stuen og viste et hvilket som helst program på i dag, ville vi få et chock! |
|
Totoronto
Super bruger Oprettet: 27-Maj-2006 Sted: Midt-jylland Status: Offline Point: 395 |
Funktioner
Tak(0)
|
Ja, skuespillerne fik vist heller ikke meget betalt for deres indsats. Arthur Jensen (Hr. Schwann) brokkede sig over det, og blev skrevet ud af serien. Jeg så første afsnit på dr.dk, og var ikke imponeret. Derefter genså jeg en del af afsnittet på DR2 da det blev genudsendt, bare for at se om det var bedre på DVB-T. Der var jeg heller ikke imponeret. Nu vil jeg prøve at se afsnit 2 på lørdag på DR1, før jeg helt afskriver det. Men jeg forventer ikke det store... |
|
Potter
Guld medlem Oprettet: 23-Juni-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 3353 |
Funktioner
Tak(0)
|
Jeg ved ikke hvor du har det fra, at Erik Balling valgte filmstrimmel frem for video? Men jeg ville da gerne have set sådan et filmset som der var på Matador on location med denne tids MONSTER videokamera, som var fra fernseh KCK Men slet ikke at Nordisk Film havde noget video grej i slut 70'erene overhoved.
|
|
4 stk.JLAudio Fathom F113v2 SUBWOOFERE| LG OLED 83 | OPPO UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 4 stk. SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |2 stk. Primare A60 Effektrin
|
|
Mufti
Guld medlem Oprettet: 25-Marts-2010 Sted: Taastrup Status: Offline Point: 4909 |
Funktioner
Tak(0)
|
Skuespillerne blev aflønnet efter hvor mange replikker de havde.
De har fået honorar hver gang matador er blevet genudsendt. Så det er med tiden blevet en god forretning. |
|
Besvar | Side <1 3456> |
Skift forum | Forum-tilladelser Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |