recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Microsoft Media Center, MCE og HTPC
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Media center(klient): Laptop vs. Stationær?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Media center(klient): Laptop vs. Stationær?

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
frosty Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 18-September-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 61
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér frosty Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Media center(klient): Laptop vs. Stationær?
    Sendt: 18-September-2012 kl. 11:35
Hej,

-----info-----
Jeg er ved at teste hvilken media klient der passer bedst til mig. Mit media center står i øjeblikket i stuen og jeg ønsker at have det samme indhold i soveværelset (koblet til tvet m. hdmi).
Jeg bruger følgende programmer i øjeblikket XBMC samt Slingplayer.

Muligheder:
  • WD TV LIVE SMB (langsom og ikke nok konfigurerbar)
  • Trådløs hdmi (vidst ikke det bedste at bruge gennem en mur)
  • Stationær
  • Laptop
  • flere?
En stationær kan jeg bygge for ca. 2.200 kr. der kan alt det den skal kunne, men det betyder så at jeg ikke rigtig kan bruge den til andet end at stå inde i soveværelset.

Derfor tænkte jeg en transportabel medie klient måske var en mulighed, de eneste krav jeg ser er at den skal have hdmi ud (1080p) og ikke larme sønderligt meget.

-----spørgsmål-----
Har I nogen forslag til en billig bærbar som medie klient?

Et lille side spørgsmål er om der findes noget software der via LAN kan trække skærmen fra stuen ind i soveværelset, gerne også med keyboard/mus (lidt som med en hdmi splitter) ligesom RDP men kraftig nok til at vise 1080p flydende.
Grunden til spørgsmålet er at jeg helst vil undgå at skal til at køre xbmc mysql server.
HTPC setup

Sony 50w656a, Samsung UE46F5005
Sony STR-DH800, 1x Dali blue C1000, 4x Apart mask6, Apart SUBA165
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-September-2012 kl. 11:50
Oprindeligt skrevet af frosty frosty skrev:

Hej,

-----info-----
Jeg er ved at teste hvilken media klient der passer bedst til mig. Mit media center står i øjeblikket i stuen og jeg ønsker at have det samme indhold i soveværelset (koblet til tvet m. hdmi).
Jeg bruger følgende programmer i øjeblikket XBMC samt Slingplayer.

Muligheder:
  • WD TV LIVE SMB (langsom og ikke nok konfigurerbar)
  • Trådløs hdmi (vidst ikke det bedste at bruge gennem en mur)
  • Stationær
  • Laptop
  • flere?
En stationær kan jeg bygge for ca. 2.200 kr. der kan alt det den skal kunne, men det betyder så at jeg ikke rigtig kan bruge den til andet end at stå inde i soveværelset.

Derfor tænkte jeg en transportabel medie klient måske var en mulighed, de eneste krav jeg ser er at den skal have hdmi ud (1080p) og ikke larme sønderligt meget.

-----spørgsmål-----
Har I nogen forslag til en billig bærbar som medie klient?

Byg en lille simpel klient selv (mini-ITX), der kan stå og passe sig selv.
Til top
frosty Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér frosty Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-September-2012 kl. 12:10
Har jeg overvejet, men da jeg i forvejen står og mangler en bærbar, hvorfor så ikke slå de to ting sammen, er der nogen ulemper ved at bruge en bærbar som media klient?
HTPC setup

Til top
JordanDK Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 03-December-2009
Sted: Randers C
Point: 2327
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JordanDK Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-September-2012 kl. 13:55

Har jeg overvejet, men da jeg i forvejen står og mangler en bærbar, hvorfor så ikke slå de to ting sammen, er der nogen ulemper ved at bruge en bærbar som media klient?

Ja og nej, dvs en bærbar har det med over tid at blive ufattelig varm. Så du kan risikere ende ud i varme problemer når du skal se film, kan løses ved at have sådan en køleplade under selvfølgelig.

Men kender fra mig selv, da jeg i lang lang tid brugte min bærbar som klient i soveværelset, at man simpelthen bliver træt af slæbe den derind rode med ledninger, slæbe den ud der fra igen om morgenen osv. Så købte til sidst en lille lydløs klient derind til.

Hvis du vil have shared libary, fx sætte en film på i stuen og så den vinker sig af i soveværelset som set, kommer du ikke uden om MySQL.

Du kan jo køre dit hdmi signal over lan kabel med billede og lyd. Hvor du anskaffer en HDMI splitter og et lan til hdmi setup. Eller langt HDMI kabel.

http://www.av-cables.dk/hdmi-extender/hdmi-cat-5e-extender.html

http://www.av-cables.dk/hdmi-splitter/hdmi-high-speed-aktiv-forstaerker-splitter-1-til-2.html

Hvis du har en nogenlunde god trådløs router, så kan du måske godt trække det over Wifi, men så er du tilbage til MySQL, eller simpelthen køre med hver sin database på hver sin com.

En anden ting er, du kan altså godt bygge en klient som er billigere end det beløb du siger. Hvis kravet bare er fx XBMC og 1080p. Så snakker vi omkring den halve pris.
65" B9 OLED, 5.2.1 Dali Lektor højtalere og Monolith df+ sub

Mess with the best, die like the rest.
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JordanDK Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-September-2012 kl. 14:00
Semi trådløst, kan du måske klare dig med lan over powerlines. Så skal du da ikke trække lan kabel

http://www.avxperten.dk/pc-tilbehoer/homeplug-ethernet/homeplug-ethernet.asp

Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-September-2012 kl. 14:50

Det største problem er slæben frem og tilbage, kabler ind/ud osv. Det tror jeg langt de fleste bliver godt træt af med tiden. Og det resultere oftest i, at enten forbliver bærbar computeren på pladsen, (og dermed leger stationær), eller så udskiftes den med en lille medieafspiller (og dermed også bliver stationær).

2 ud af 2 mulige løsninger ender med et og samme resultat - Stationær! Wink

Den tredje mulighed med at trække lange kabler, (HDMI/LAN) kan jeg ikke rigtig kommenterer, da jeg dels ikke kender det, og afstanden er, så vidt jeg forstår afgørende. Samtidig skal man oftest have en form for fjerbetjening med til det. Og så er man ovre i noget bøvl, for mig at se.
Til top
danji Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 22-Juli-2009
Point: 384
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér danji Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-September-2012 kl. 15:34
Jeg kørte i lang tid med en laptop som HTPC. Du skal blot sørge for at få en dock-løsning, så bøvlet med kabler ud/ind minimeres.

Redigeret af danji - 18-September-2012 kl. 15:34
Mvh dan.
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JordanDK Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-September-2012 kl. 19:11
En rasberry pi kunne også være en løsning, men kræver så igen MySQL for shared libary.

Til top
Notfast Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 28-April-2008
Sted: Øst Jylland
Point: 2876
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Notfast Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-September-2012 kl. 19:29
.....
Til top
frosty Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér frosty Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-September-2012 kl. 09:15
Tak for alle de gode svar, jeg har i mellemtiden fået sat XBMC op med shared library (piece of cake) ..så den syncer alt fra fanart til sources over fra min server.

Så jeg er kommet frem til at jeg vil have en fysisk boks i soveværelset og ikke gengive signalet fra serveren.

Kravet er som sagt xbmc samt slingplayer(køre over browser og applikation til windows) ..foretrækker godt nok det køre enten windows eller ubuntu

Jeg tror måske raspberry pi er lidt for svag til mig, og har prøvet løsninger som wd tv som heller ikke var noget

Så det billigste jeg er kommet frem til er dette, fra komplett for en fysisk maskine:
  • 746657 ASUS P8H77-I, Socket-1155 mini-ITX, H77, DDR3, 1xG3-PCIe-x16, VGA, DVI, HDMI, UEFI
  • 478999 Corsair Value S. DDR3 1333MHz 2GB CL9 Unbuffered, CL9-9-9-24, 240pin, 1.5V
  • 647720 Intel® Celeron® Processor G540 Socket-LGA1155, Dual Core, 2.5Ghz, 2MB, 65W, Boxed w/fan
  • 749481 Intel® SSD 330 Series 60GB 2.5", 25nm SATA 6 Gb/s (SATA3.0), 500MB/450MB/s read/write,
  • 604001 In-Win BP655 Mini-ITX Sort 1x 80mm Fan, 200W PSU, 2x 3.5”, 1x 5,25", 2x USB, eSATA, FW, Audio
  • 575736 OEM SSD 2.5" to 3.5" Bracket SATA SSD 2.5" to 3.5" (Bracket and screws)
til 1.986,00

Det skal lige siges at størrelse på computeren ikke er et problem det eneste krav er at den skal være støgsvag.
Så jeg ved ikke om mini-ITX er den bedste/billigste løsning?

Desuden er In-Win udsolgt(først tilbage 12. okt) så hvis der er et alternativ ville det være fint.

-----------------------
Et andet alternativ ville være at sætte min nuværende boks i soveværelset og lave en ny htpc server (som stadig kan spille full hd)
men det kommer lidt an på hvor meget mere det kommer til at koste

Redigeret af frosty - 19-September-2012 kl. 09:33
HTPC setup

Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JordanDK Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-September-2012 kl. 09:44
Det ser meget fornuftigt ud, og bundkortet kan opgraderes senere hen med et passivt kølet grafikkort hvis du skulle begynde stille større krav til det, eller nyere processor. Processoren er rigeligt så længe du ikke begynder transcode med den.

Da chipsettet kører dualchannel på ram, ville jeg anbefale dig to dualchannel klodser, så du fx ikke løber ind i et ustabilt system.

Dem her http://www.komplett.dk/k/ki.aspx?sku=649408

Redigeret af JordanDK - 19-September-2012 kl. 09:46

Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JordanDK Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-September-2012 kl. 10:02
Ang. dit sidste spørgsmål, kommer an på hvilke krav du stiller til antal harddiske.

Fx med det her bundkort, har du plads til 7 interne sata diske og 1 esata. Eller 6 diske og et drev

http://www.edbpriser.dk/bundkort/asus-p8h77-m-pro-id-6738465.aspx

Så kræver det jo et kabinet hvor der er plads til dem i.

Mit Desktop kabinet har plads til 6 3.5" interne diske og 1. 5.25" blu-ray drev efter en mindre modifikation.

Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu