recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Microsoft Media Center, MCE og HTPC
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Mediaportal, Glentevejen - undertekster?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketMediaportal, Glentevejen - undertekster?

Besvar Besvar Side  <123
Forfatter
Besked
MCenterFreak Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 09-Februar-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5446
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-November-2008 kl. 01:10
Oprindeligt skrevet af SSvenSSon SSvenSSon skrev:

Hurra fremskridt! :-)

Der er undertekster på i VLC!!

Jonaskp: Men (jeg fik remoten til at virke) når jeg trykker info (jeg går ud fra du mener i-knappen) 2 gange, så kommer der ikke et menupunkt der hedder undertekster (eller subtitles)?!?

Jeg kan tilsyneladende ikke tage et printscreen derinde fra, men der 9 punkter i menuen bl.a. tv guide, teletext..tuning details mv.

Please kom med de vises sten, jeg føler det er tæt på nu :-)

Til info

I Vista er der et klippeværktøj der kan klippe ALT (bortset fra mit hår). Det ligger i Start>Alle Progtammer>Tilbehør>Klippeværktøj

DVBViewer klient/Server, LG Ultra HD TV 65", Digital Devices DVB-S2, 4 tunere IHC Net og Control, som magisk tænder og slukker alt
P.S. Hvis jeg har mest grej når jeg dør, så har jeg vundet!-)
Til top
jonaskp Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 20-Juli-2006
Sted: Brønshøj
Point: 2272
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-November-2008 kl. 02:55
ok. Vi har nu konstateret at der er undertekster med når du optager filen.
Så langt så godt. Problemet er så at MP ikke opfanger disse undertekster
og derfor ikke viser dem. Grunden til at menupunktet mangler er at MP
ikke gider underteksterne.
Jeg er lidt blank på hvad det kan skyldes. Har du andre programmer som
du bruger til at vise undertekster på andre filtyper? Ffdshow, vobsub etc?
prøv at slå disse fra og vær sikker på at de ikke kører og påvirker noget.
Jeg ved ikke om det kan have indflydelse, de er bare et vildt skud.

Alternativt, prøv at tilføje din "recordings" folder til MyVideos og afspil filen
herigennem - virker underteksterne der?

Jeg er ved at løbe tør for ideer, men prøv at se om noget af ovenstående
virker. Mit bedste gæt er at det er noget codec der ligger og laver rav i
det i baggrunden.
Til top
SSvenSSon Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 26-Marts-2008
Point: 388
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-November-2008 kl. 09:03

Jeg bruger godt nok ffdshow, og når du siger slå fra, mener du så bare at jeg skal vælge en anden decoder  eller skal jeg afinstallere ffdshow helt? 

I aften vil jeg at tilføje "recordings" folderen til MyVideos og se om underteksterne kommer på her. 

Til top
jonaskp Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-November-2008 kl. 09:49

Min tanke var helt at deaktivere ffdshow og bruge en anden dekoder. Kør MP i Windowed og vær sikker på at ffdshow ikke starter op (det gør den stadig hvis du under codecs i ffdshow har valgt "Raw Video: All supported" eller hvis du har tilføjet den som postprocessing i MP tvdelen.

Jeg har ingen anelse om det kan have indflydelse, men jeg tænkte at det måske kunne være noget codec problem, og her er ffdshow åbenlyst da der jo netop er et undertekst-aspekt (hvis man kan sige det sådan).

Hvis det ikke umiddelbart bærer frugt, må du ty til team-mediaportal.com og sprøge inde på deres forum. Der er flere der har væsentligt mere forstand på det tekniske end jeg har - jeg har jo kun mine praktiske erfaringer at gøre godt med.

Som en sidenote, hvordan er kvaliteten med ffdshow i LiveTV? Jeg droppede det hurtigt igen, da jeg fandt ud af at det var helt elendigt til deinterlacing på tv-signaler. Ligeså snart der var bevægelse kunne se tydelige interlace-skabe problemer, med streger i billedet. Har skiftet til den decoder der følger med MP installationen, og nu kører det fint med flot kvalitet.

Til top
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-November-2008 kl. 15:42
Oprindeligt skrevet af jonaskp jonaskp skrev:

Min tanke var helt at deaktivere ffdshow og bruge en anden dekoder. Kør MP i Windowed og vær sikker på at ffdshow ikke starter op (det gør den stadig hvis du under codecs i ffdshow har valgt "Raw Video: All supported" eller hvis du har tilføjet den som postprocessing i MP tvdelen.

Jeg har ingen anelse om det kan have indflydelse, men jeg tænkte at det måske kunne være noget codec problem, og her er ffdshow åbenlyst da der jo netop er et undertekst-aspekt (hvis man kan sige det sådan).

OK jeg prøver i aften.

Som en sidenote, hvordan er kvaliteten med ffdshow i LiveTV? Jeg droppede det hurtigt igen, da jeg fandt ud af at det var helt elendigt til deinterlacing på tv-signaler. Ligeså snart der var bevægelse kunne se tydelige interlace-skabe problemer, med streger i billedet. Har skiftet til den decoder der følger med MP installationen, og nu kører det fint med flot kvalitet.

Jeg syntes ikke rigtigt at jeg kan se forskel, men jeg har brugt mest tid på at kigge efter undertekster og ikke så meget på tv-kigning :-) Dette afstedkommer forøvrigt lige et spørgsmål mere - det som bliver optaget i .ts filen, er det altid det samme uafhængigt af hvilken codec der er valgt i MP - indtil det bliver afspillet i MP eller eks. VLC?

Til top
jonaskp Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-November-2008 kl. 16:16
Oprindeligt skrevet af SSvenSSon SSvenSSon skrev:

Jeg syntes ikke rigtigt at jeg kan se forskel, men jeg har brugt mest tid på at kigge efter undertekster og ikke så meget på tv-kigning :-) Dette afstedkommer forøvrigt lige et spørgsmål mere - det som bliver optaget i .ts filen, er det altid det samme uafhængigt af hvilken codec der er valgt i MP - indtil det bliver afspillet i MP eller eks. VLC?

Ja, optagelsen er præcis den samme. En .TS (TransportStream) er bare en lagring af det tvsignal som du får ind, og der gøres derfor ikke noget som helst ved det.

Der hvor jeg oplevede at ffdshow var rigtigt skidt til LiveTV var især ved sportsudsendelser. Når jeg så en fodboldkamp var det usandsynligt sløret hver gang bolden eller spiller bevægede sig eller kameraet panorerede. Hvis der kom fx et close up af træneren som stod stille, så det skidegodt ud (da der jo så var fordelen af den forbedrede opskalering). Det er desuden et fænomen som rigtigt mange oplever, det er noget med at ffdshow ikke kan bearbejde data hurtigt nok. Måske problemet er mindre eller ikke eksisterende, hvis man ikke benytter sig af nogle af billedforbedringssystemerne (især Resize) og blot benytter det som decoder.

Til top
jonaskp Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-November-2008 kl. 16:34
har du haft held til at få det til at virke?
Til top
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-November-2008 kl. 17:01

Næh, og jeg syntes jeg har prøvet alle de decodere til mpeg2 man kan vælge imellem :-(

Jeg har dog glemt og prøve at tilføje recorderfolderen til MYMovies, det må jeg lige prøve i aften eller imorgen.

Til top
Badsted Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 25-November-2004
Sted: Ølstykke DK
Point: 1042
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-November-2008 kl. 00:41

Har du fået det til at virke?

Ellers skulle du prøve følgende:

1. Åben MediaPortal Configuration
2. I toppen er der en knap til User Config Files, klik på den
3. Højreklik på filen Mediaportal.xml og vælg 'Rediger'
4. Nu skulle filen gerne være åbnet i notepad, find linien, hvor der står:
    <entry name="dvbbitmapsubtitles">yes</entry>
   ret no til yes for at enable DVB subtitles
5. Find også linien, hvor der står:
    <entry name="preferredsublanguages">dan;</entry>
   og tilføj dan; som vist ovenfor.
6. Luk og gem filen, start Mediaportal og nyd de flotte undertekster ;-)

Jeg var ude ved en god ven og kollega i aftes og han havde samme problem som dig. Vi gjorde ovenstående og så var der undertekster på.

Held og lykke

Med venlig hilsen
Henrik Badsted

Til top
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-November-2008 kl. 08:49
Super - det må jeg prøve i aften, men burde det ikke allerede stå sådan i filen, når jeg har sat X i DVB - subtitles og valgt Dan?
Til top
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-November-2008 kl. 20:22

Badsted: nu har jeg checket xml filen, og jeg er muligvis dummere end gennemsnittet, men der står (selvfølgelig) allerede "yes" og "dan" i de 2 linier!!??!!

..og jeg får stadig ingen undertekster

Til top

Besvar Besvar Side  <123

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu