recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Distribution og udstyr generelt
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Meget lang svar tid. Måske et DNS problem
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Meget lang svar tid. Måske et DNS problem

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
BlueFox Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 17-December-2015
Sted: København
Status: Offline
Point: 536
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér BlueFox Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Meget lang svar tid. Måske et DNS problem
    Sendt: 23-November-2022 kl. 17:37

Jeg har Parknet her i København og de tilbyder 300 Mbit download og 300 Mbit upload, men de begrænser ikke hastigheden så jeg ofte kan måle 900 Mbit dovnload og det halve i upload.

Men efter der er flyttet et par nye beboer ind i foreningen, der er rigtig glade for Netflix er det til tider næsten umuligt at få sider frem. For en halv time siden tog det mere end 3 minutter at få Recordere.dk forside frem. Og da den endelig kom, manglede alle billeder…
Det er selvfølgelig helt uacceptabelt og jeg vil høre eksperterne her om der er noget jeg kan gøre?


Det kunne være at skifte DNS server eller andet.

Hvis skift af DNS-server er en løsning, hvordan gør jeg så?
Jeg kører med standard opsætning fra Parknet.dk og Windows standard værdier og har ikke sønderligt meget forstand på disse ting.

mvh
MichaelS
Recordere.dk medlem siden 11-Marts-2004 kl. 22:33
Til top
nicoleise Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 10-November-2022
Status: Offline
Point: 62
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér nicoleise Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-November-2022 kl. 00:05
For at skifte til en god og hurtig DNS:

  1. Tryk Windows tasten på tastaturet
  2. Når startmenuen vises, skriv ncpa.cpl og tryk Enter
  3. Dobbeltklik på det netværkskort, du får dit internet igennem. Det kan være wifi eller kablet. Du vil typisk se, at navnet på dit netværk står ved det ikon, der giver forbindelsen.
  4. På listen dobbeltklikker du på TCP/IP v4
  5. I den nederste halvdel vælger du "Indtast manuelt en adresse" eller noget lignende (den øverste mulighed til dette lader du stå, som den var).
  6. Du kan nu indtaste DNS i de to felter nederst. I det øverste skriver du 1.1.1.2 og så trykker du OK, indtil du igen er helt tilbage i listen over netværkskort. Det kan godt ske, at din forbindelse nulstiller, og for at være helt sikker, kan du evt genstarte computeren.

1.1.1.2 er Cloudflares DNS. Det er noget af det hurtigste, og de (siger de) sælger ikke data om, hvad du bruger nettet til. .2 tilsidst er en Cloudflare DNS, der filtrerer kendte malware sites og lignende fra. Hvis du ikke ønsker det, så skal den hedde 1.1.1.1 i stedet.

Når du ikke skriver en adresse i det andet felt skyldes det, at filtreringen ikke rigtigt fungerer i praksis, hvis din computer blot kan spørge en anden DNS uden filter efter den samme adresse. 

(Primær og sekundær DNS burde ikke hedde sådan, for det er ikke "failover" eller prioriterer, men derimod ret tilfældigt, om det lige er den ene eller den anden server, der bliver spurgt.)


Jeg overvejede i stedet at skrive, hvordan du kan fejlsøge på det, men jeg tror faktisk det er hurtigst, at du bare prøver at skifte den DNS, og ser om det løser problemet først.
Til top
BlueFox Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 17-December-2015
Sted: København
Status: Offline
Point: 536
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér BlueFox Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-November-2022 kl. 18:24
Super, det vil jeg prøve i weekenden, mange tak!
mvh
MichaelS
Recordere.dk medlem siden 11-Marts-2004 kl. 22:33
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19184
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-November-2022 kl. 18:50
Michael,

Hvad siger supporten hos Parknet til dine oplevelser?




Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
BlueFox Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 17-December-2015
Sted: København
Status: Offline
Point: 536
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér BlueFox Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-November-2022 kl. 19:22
Jeg har ikke snakket med dem.
De vil givet vis gerne komme og tjekke netværket, men da jeg har eget Lan stopper supporten ved udgangen af den router jeg har købt af dem. 
Så det får jeg næppe meget ud af, med mindre jeg piller mit Lan fra.

Tilføjelse:
Og desuden har jeg ikke adgang til foreningens anlæg i kælderen.
Det vil de sikkert også forlange.


Redigeret af BlueFox - 24-November-2022 kl. 19:23
mvh
MichaelS
Recordere.dk medlem siden 11-Marts-2004 kl. 22:33
Til top
Thomas.T Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 25-Juni-2016
Status: Offline
Point: 189
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Thomas.T Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-November-2022 kl. 21:05
Du "kører med standard opsætning fra Parknet.dk" og "har eget Lan".
Betyder det at du både har din egen router og en router fra Parknet? Og i så fald; er routeren fra Parknet i bridge-mode? Ellers kører du med dobbelt NAT. Og det gør sjældent noget godt ;-)
Til top
BlueFox Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 17-December-2015
Sted: København
Status: Offline
Point: 536
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér BlueFox Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-November-2022 kl. 21:15
Oprindeligt skrevet af Thomas.T Thomas.T skrev:

Du "kører med standard opsætning fra Parknet.dk" og "har eget Lan".
Betyder det at du både har din egen router og en router fra Parknet? Og i så fald; er routeren fra Parknet i bridge-mode? Ellers kører du med dobbelt NAT. Og det gør sjældent noget godt ;-)

Nej, jeg har en router, en D-Link købt fra Parknet. 4 porte.
Ved Surround anlægget har jeg en switch der fordeler mellem TV, optagerboks, blu-ray og Receiveren.
Resten, 2 stationære, kører på D-link routeren via kabel.
Kun notebooken kører wifi, men den er sjældent i brug og så selvfølgelig telefonen.
mvh
MichaelS
Recordere.dk medlem siden 11-Marts-2004 kl. 22:33
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19184
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-November-2022 kl. 21:42
Oprindeligt skrevet af Thomas.T Thomas.T skrev:

Ellers kører du med dobbelt NAT. Og det gør sjældent noget godt ;-)

Som en netværksbruger der bevidst kører med dobbelt NAT, kunne jeg godt tænke mig at få det uddybet lidt mere.


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19184
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-November-2022 kl. 21:44
Oprindeligt skrevet af BlueFox BlueFox skrev:

Nej, jeg har en router, en D-Link købt fra Parknet. 4 porte.
Ved Surround anlægget har jeg en switch der fordeler mellem TV, optagerboks, blu-ray og Receiveren.
Resten, 2 stationære, kører på D-link routeren via kabel.
Kun notebooken kører wifi, men den er sjældent i brug og så selvfølgelig telefonen.

Det er ret simpelt.
Du kobler alt fra routeren undtagen 1 pc og tester med den.

Hvad sker der så?
Hvis det er “lort” tager du fat i parknet.


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
BlueFox Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 17-December-2015
Sted: København
Status: Offline
Point: 536
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér BlueFox Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-November-2022 kl. 13:35
Nu har jeg skiftet den DNS server nicoleise  anbefaler. Så får jeg se om det hjælper.
Ellers må jeg ty til den noget besværlige support.
mvh
MichaelS
Recordere.dk medlem siden 11-Marts-2004 kl. 22:33
Til top
BlueFox Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 17-December-2015
Sted: København
Status: Offline
Point: 536
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér BlueFox Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-December-2022 kl. 17:48
Stor tak til nicoleise - det hjalp!
Tak, tak, tak.
mvh
MichaelS
Recordere.dk medlem siden 11-Marts-2004 kl. 22:33
Til top
JaAndersen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-November-2009
Status: Offline
Point: 801
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JaAndersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-December-2022 kl. 18:32
Jeg brugte for år tilbage denne guide


Du skal ned i bunden hvor han laver noget test af en masse DNS servere :-)
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu