recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Køb og salg > Jura
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - merlin = ingen service
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketmerlin = ingen service

Besvar Besvar Side  <1 10111213>
Forfatter
Besked
Smurf Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 05-Juli-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 460
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Juli-2008 kl. 12:22

Jeg er helt enig med dig kandersen som forbruger er man rådvild og mange vælger den "nemmeste" her og nu udvej nemlig prisen.

En del konklusion på netop denne slags problemstilling har jeg prøvet at skrive om i anden henseende her er et uddrag:

"Man fremelsker en kultur hvor den billigste kan overleve uanset om deres service ikke eksisterer eller ej, fordi man ikke tager stilling til nogle andre parametre end prisen, den udvikling syntes jeg generelt set er meget sørgelig, mest fordi mange af de forhandlere gør så mange ting som måske ikke er direkte strid med loven, men de springer over hvor gærdet er lavest, og det efterlader en hel del ting til forbrugeren som slet ikke hører til der rent lovmæssigt. Problemet lige nu er, at reglerne dvs. teorien ikke hænger sammen med praksis og desværre har lange udsigter til en ændring.

Sidst men ikke mindst, stil gerne krav til din forhandler, men gør det i en sober tone, efterlever de dem ikke og har e-mærket (hvis det er indenfor lovens rammer) så tag dialogen med fonden bag mærket, så vi kan få ryddet op i forhandlere der er ligeglade med købeloven og ikke gider yde service, samt vælg ikke den billigste bare fordi de er de billigste, men fordi de kan deres kram og her er der altså også indregnet reklamations sager, det nytter ikke det går stærkt med levering hvis resten ikke eksisterer, hvis vi gerne vil have bare lidt service og forhandlere med viden om deres produkter"

PDP-508xd-ISF Kalibreret
VSX-LX70 Pioneer
BDP-LX71
Højtalere B&W - 2 x DM683 bizoned + SUB ASW610XP + Center HTM61
Baghøjtalere 2 x DM685
TDCTV - bredbånd
Itrends.dk
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Point: 10964
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Juli-2008 kl. 12:53

Har lige læst din artikel på tweakup.dk - Synes den er rigtig god og kommer godt omkring de mange problematikker, inkl. at det ikke kun er systemet og forhandlerne der er synderne her. Din konklussion er jeg dog ikke helt enig i.

Det bør være muligt at føle man har sparet, samtidig med, at man har fået det man har krav på. Problemet er bare, at oftest har forbrugerne tendens til at holde disse to ting meget sammen. Jo mere vi spare, desto mere kan vi slække på regler og love, jo mere medgørlige gør vi os selv. Hvor tit har du ikke taget dig selv i at sige, "hvad kan man forvente til den pris?". Jeg er ikke et hak bedre selv, skal jeg lige hilse og sige

Een ting er at vi forbrugere gør sådan. Det er faktisk enormt skadeligt i sig selv. Men skandalen opstår, når forhandleren OGSÅ har den opfattelse. Så er det lovgivningen begynder at give meget lidt mening, specielt hvis de (forhandlerne) slipper afsted med det, eller man som den bevidste forbruger, skal til at slås med dem.

Jeg ved ikke om der findes nogen gode løsninger her. Jeg kan finde på rigtig mange, men de aller forudsætter, at alle har samme opfattelse af tingene som jeg har. Det er nok for store krav at stille. Til gengæld er jeg ret overbevist om, at tingene ændre sig ikke. Jeg frygter endda det bliver endnu værre. Og krav om de lave priser er helt klart en faktor der er med til at gøre det værrer. Samfundets udvikling, lav konjektur osv osv. spiller ind over alt. Alt der har med penge at gøre, det vil være til fare for først og fremmest, service og forbrugerlovgivningen.

Så selv hvis vi sidder her og opfinder den ideelle verden, sådan forbruger og forhandler sammen, så er vi så sårbare over for utrolige mange udefrakommende omstændigheder, så det hele falder i grus. Det er desværre ved at være normal menneskelig adfærd, at når vi rammes på pengepungen, så skades fornuften. Og uanset om man er forbruger eller forhandler, så er logvingningen på dette område ikke noget man overhovedet gider tage seriøst, i presset situationer.

Forleden hørte jeg på TV (mener det var nyhederne) at i forbindelse med de stigende renter, så falder forbruget naturligt nok. Det blev sagt, at det var bilforhandlerne der først mærkede dette. Jeg tror faktisk at elektronikbranchen mærker det lige så hurtigt og lige så meget, hvis ikke mere. 

Det næste års tid skal blive spændende at se, hvor voldsomt vi mærker det faldende forbrug. Een ting er jeg dog ret sikker på, det er servicen der først får et ekstra hak ned, inden priserne gør.

Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Juli-2008 kl. 15:22
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Oprindeligt skrevet af AV Precision AV Precision skrev:

Præcis, det er det jeg brokker mig over. Kunderne er for dårlige til at lægge vægt på andet end prisen når de vælger hvilken forretning de skal handle i.

Som beskrevet herover, så skyldes det nok, at priser er nemme at forholde sig til, mens service (eller mangel på samme) tit og ofte har det med at komme overraskende bag på en, og i nogle tilfælde i negativ form.

Jamen så må kunderne jo lære at lægge mindre vægt på reklamer, hvis det er dét der er problemet, og lægge lidt mere vægt på hvordan sælgeren opfører sig når man henvender sig til ham.

Som et eksempel, så har jeg flere gange oplevet folk sige noget i retning af "gud hvor er det rart at tale med en der rent faktisk LYTTER til hvad man siger!" Det kan man jo godt bruge som en vis form for indikation af hvordan butikken håndterer éns handel.

(og ja, nu er vi mere i service-diskussionen, og mindre i lovgivnings-diskussionen)

Fejl kan og bør accepteres. Men som nævnt foroven, så er en plads på FKN´s sorte liste ikke een fejl, men derimod flere fejl, uanset hvem der så end har skylden.[/QUOTE]

Det er jeg ikke enig i. Det kræver allerhøjst to. Først kræver det en fejlvurdering af hvad kunden har krav på, dernæst at man holder stædigt fast i den vurdering (hvad jeg ikke mener er en fejl isoleret set). Dernæst kræver det at man ikke bøjer sig for FKN's vurdering af sagen, hvilket man ikke har pligt til, og derfor mener jeg ikke man i den juridiske diskussion kan sige at det er en fejl. Hvis man nu sidder med lige netop dén sag hvor FKN's vurdering ikke er den samme som domstolens vurdering, så ryger man jo stadig på listen indtil dommen er faldet - og så har man jo faktisk slet ikke begået nogen fejl, juridisk set. Service-mæssigt set bør man aldrig komme så langt, ingen tvivl om dét, men nu ville du jo netop gerne diskutere det lovmæssige og ikke det service-mæssige.

På dén led er det jo netop et lige så stort problem for butikken som for kunden at behandlingstiden i den slags sager er så lang. En retsskaffen butik taber faktisk på behandlingstiden, fordi de mere eller mindre er tvunget til at give efter for en utilfreds kunde, selv om kunden reelt ikke har krav på noget, fordi kunden kan nå at tilføre butikken temmeligt meget negativ omtale før dommen rent faktisk falder, og det viser sig at det var kunden der var klaphatten.

Sund fornuft skal der være plads til, og gerne gensidigt. Men jeg må erkende, at der har da været et par eksempler her på forumet der viser, at selv forhandlere man/jeg troede man kunne regne med, de har desværre vist sig på en helt anden måde i den negative retning. Det stiller mig som forbruger i et dilemma. Dels blev jeg skufftet over en forhandler jeg troede jeg kunne regne med, og dernæst så er jeg pine død nødt til at finde en anden, som man så måske kan stole på. I et sådan tilfælde er det klart, at folk/forbrugerne vælger bevidst at bekymre sig om noget som helst andet end det konkrete, nemlig priserne.

Hvem eller hvad der har skylden for dette, det tror jeg nok aldrig vi bliver enige om. Men i mit tilfælde mener jeg det er detailbranchen/den pågældende forhandler, der netop har sat en mistro i mig, der uden tvivl vil smitte af på den næste.
Hvorfor skulle jeg dog søge efter en ny forhandler med god service, når/hvis risikoen for skuffelse er lige så stor? Burde jeg så ikke bare nøjes med at bekymre mig om priser i stedet?
Nej! Det burde jeg ikke, men jeg kan forstå dem der gør det

Jeg forstår godt hvad du siger med det, men det er bare sådan at intet princip er skudsikkert. Verden er urimelig. Hvis man falder af hesten, så må man hoppe op igen, også selv om man har fået et blåt mærke. At man ramte én af de sitationer hvor selv den bedste indgangsvinkel til handelen fejlede, betyder ikke at det var den forkerte indgangsvinkel, det betyder bare at intet princip er ufejlbarligt.

Anyway: Dét jeg vil sige med det er: Hvadenten det er butikkernes eller kundernes skyld, så forværrer det problemet hvis kunderne ikke stiller krav til butikkerne.

Til top
Platin medlem
Platin medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Juli-2008 kl. 16:32

Jamen så må kunderne jo lære at lægge mindre vægt på reklamer, hvis det er dét der er problemet, og lægge lidt mere vægt på hvordan sælgeren opfører sig når man henvender sig til ham.

Nytter ikke Otto. Man opdager først bagsiden bagefter, og oftest først når der er problemer.

Service-mæssigt set bør man aldrig komme så langt, ingen tvivl om dét, men nu ville du jo netop gerne diskutere det lovmæssige og ikke det service-mæssige.

Mjo, mja.. Altså hvis du mener at en forretning kan bryde det lovmæssige og samtidig yde en god service. Mener bestemt det tidligere var et argument du selv brugte for, at det skulle være årsag til man gik langt uden om en forretning.
Eller omvendt. Kan man have tillid til en forretning som giver elendig service, men som til gengæld overholder lovgivningen?

Det begynder at blive lidt kringlet nu, fordi min oprindelige mening er, at disse to ting skal og bør holdes adskilt. Men der er ingen tvivl om, at ved en vurdering, der vil/bør de slås sammen, og det ene udelukker ikke det andet.

På dén led er det jo netop et lige så stort problem for butikken som for kunden at behandlingstiden i den slags sager er så lang. En retsskaffen butik taber faktisk på behandlingstiden, fordi de mere eller mindre er tvunget til at give efter for en utilfreds kunde, selv om kunden reelt ikke har krav på noget, fordi kunden kan nå at tilføre butikken temmeligt meget negativ omtale før dommen rent faktisk falder, og det viser sig at det var kunden der var klaphatten.

Der er ingen tvivl om, at det kan en kunde da altid gøre. Vedkommende kan sågar gøre det uden nogen årsag overhovedet. Sådan er livet jo omvendt lige så hårdt for butikken. Men uanset årsagen, så bør en given reklamationssag reelt set slet ikke komme dertil. Hvis og såfremt den har været igennem FKN, og de har afsagt deres kendelse, så mener jeg man har et gevaldigt problem, såfremt man går imod denne. Ikke dermed sagt at FKN altid har ret, men det er trodsalt en uvildig vurdering, og som derfor BØR tages seriøst.

Mht. behandlingstiden er vi helt enige. Den gavner absolut ingen overhovedet. Og alt for mange sager burde kunne løses i løbet af relativ få uger, højst.

Jeg forstår godt hvad du siger med det, men det er bare sådan at intet princip er skudsikkert. Verden er urimelig. Hvis man falder af hesten, så må man hoppe op igen, også selv om man har fået et blåt mærke. At man ramte én af de sitationer hvor selv den bedste indgangsvinkel til handelen fejlede, betyder ikke at det var den forkerte indgangsvinkel, det betyder bare at intet princip er ufejlbarligt.

Der er står forskel på decideret fejl og så på tåbelige og barnagtige misforståelser, som jeg desværre synes der er lidt for meget af, at de sager jeg kender til. Både forbrugere og forretninger har det jo med at være rimelig forstående over for fejl, ihvertfald så længe de ikke gentager sig.

Anyway: Dét jeg vil sige med det er: Hvadenten det er butikkernes eller kundernes skyld, så forværrer det problemet hvis kunderne ikke stiller krav til butikkerne.

Hvilke krav Otto? Hvad er det for krav du selv stiller, når du som forbruger handler et sted?

Til top
Smurf Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Juli-2008 kl. 17:18

Har lige læst din artikel på tweakup.dk - Synes den er rigtig god og kommer godt omkring de mange problematikker, inkl. at det ikke kun er systemet og forhandlerne der er synderne her. Din konklussion er jeg dog ikke helt enig i.

Det bør være muligt at føle man har sparet, samtidig med, at man har fået det man har krav på. Problemet er bare, at oftest har forbrugerne tendens til at holde disse to ting meget sammen. Jo mere vi spare, desto mere kan vi slække på regler og love, jo mere medgørlige gør vi os selv. Hvor tit har du ikke taget dig selv i at sige, "hvad kan man forvente til den pris?". Jeg er ikke et hak bedre selv, skal jeg lige hilse og sige

Een ting er at vi forbrugere gør sådan. Det er faktisk enormt skadeligt i sig selv. Men skandalen opstår, når forhandleren OGSÅ har den opfattelse. Så er det lovgivningen begynder at give meget lidt mening, specielt hvis de (forhandlerne) slipper afsted med det, eller man som den bevidste forbruger, skal til at slås med dem.

Jeg ved ikke om der findes nogen gode løsninger her. Jeg kan finde på rigtig mange, men de aller forudsætter, at alle har samme opfattelse af tingene som jeg har. Det er nok for store krav at stille. Til gengæld er jeg ret overbevist om, at tingene ændre sig ikke. Jeg frygter endda det bliver endnu værre. Og krav om de lave priser er helt klart en faktor der er med til at gøre det værrer. Samfundets udvikling, lav konjektur osv osv. spiller ind over alt. Alt der har med penge at gøre, det vil være til fare for først og fremmest, service og forbrugerlovgivningen.

Så selv hvis vi sidder her og opfinder den ideelle verden, sådan forbruger og forhandler sammen, så er vi så sårbare over for utrolige mange udefrakommende omstændigheder, så det hele falder i grus. Det er desværre ved at være normal menneskelig adfærd, at når vi rammes på pengepungen, så skades fornuften. Og uanset om man er forbruger eller forhandler, så er logvingningen på dette område ikke noget man overhovedet gider tage seriøst, i presset situationer.

Forleden hørte jeg på TV (mener det var nyhederne) at i forbindelse med de stigende renter, så falder forbruget naturligt nok. Det blev sagt, at det var bilforhandlerne der først mærkede dette. Jeg tror faktisk at elektronikbranchen mærker det lige så hurtigt og lige så meget, hvis ikke mere. 

Det næste års tid skal blive spændende at se, hvor voldsomt vi mærker det faldende forbrug. Een ting er jeg dog ret sikker på, det er servicen der først får et ekstra hak ned, inden priserne gør.

Jamen hvad skal jeg sige, det er klart jeg kunne have analyseret endnu mere og gerne ville, men alt for lange artikler bliver ikke læst af ret mange, er desværre vores erfaring, hvad enten de er saglige eller ej er det et få tal der "orker".

Min konklusion er skrevet med en bagtanke, at provokere lidt ligesom hele artiklen. For hvis vi tager udgangspunkt i udbud og efterspørgsel så er det altså os som forbrugere som i den grad kan være med til at påvirke forhandlerne, hvis vi dog for "bib" bare kunne droppe at spare småpenge af og til. Køber man noget til fx 15 - 20 k så er det at spare 300-400 kr altså ikke ret meget set i forhold til prisen, men i det hele taget kunne jeg bare godt tænke mig et bedre samspil imellem forbrugere, forhandlere og evt. brancheorganisationer, for at finde nogle fælles punkter at arbejde videre med, istedet for nu, hvor billigst vinder uagtet hvad de så leverer til prisen.

Dermed ikke sagt jeg selv skal være hellig, men er i den grad begyndt at bruge det i min dagligdag selv, når jeg skal købe ting hvor jeg selv frit kan vælge, for det er bare i min egen interesse, ligesom det burde være alle andres - men som du skriver, forbruget er på vej ned og det betyder langt fra at servicen kommer i højsædet normalt, tværtimod fordi priserne så også ryger ned (til et vist leje) for at få solgt noget.

PDP-508xd-ISF Kalibreret
VSX-LX70 Pioneer
BDP-LX71
Baghøjtalere 2 x DM685
TDCTV - bredbånd
Itrends.dk
Til top
cnn3 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 20-Oktober-2004
Sted: Århus
Point: 3195
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Juli-2008 kl. 20:48
Oprindeligt skrevet af Smurf Smurf skrev:

Jamen hvad skal jeg sige, det er klart jeg kunne have analyseret endnu mere og gerne ville, men alt for lange artikler bliver ikke læst af ret mange, er desværre vores erfaring,

Næh, eller alenlange indlæg

mvh Christian
Til top
Smurf Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Juli-2008 kl. 21:40
Oprindeligt skrevet af cnn3 cnn3 skrev:

Jamen hvad skal jeg sige, det er klart jeg kunne have analyseret endnu mere og gerne ville, men alt for lange artikler bliver ikke læst af ret mange, er desværre vores erfaring,

Næh, eller alenlange indlæg

Hvis det er mig du hentyder til, så hører jeg vist ikke til i top5 herinde :) så det tager jeg med stor afslappethed

PDP-508xd-ISF Kalibreret
VSX-LX70 Pioneer
BDP-LX71
Baghøjtalere 2 x DM685
TDCTV - bredbånd
Itrends.dk
Til top
cnn3 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Juli-2008 kl. 22:44

Nej, det var det nu ikke, det kom bare lissom til mig....

mvh Christian
Til top
Platin medlem
Platin medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Juli-2008 kl. 11:20

Hvad er så bedst. Alen lange saglige og indholdmæssige korrekte indlæg eller små korte intetsigende kommentarer?

Det kom lissom til mig

Til top
Platin medlem
Platin medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Juli-2008 kl. 11:34

Min konklusion er skrevet med en bagtanke, at provokere lidt ligesom hele artiklen. For hvis vi tager udgangspunkt i udbud og efterspørgsel så er det altså os som forbrugere som i den grad kan være med til at påvirke forhandlerne, hvis vi dog for "bib" bare kunne droppe at spare småpenge af og til. Køber man noget til fx 15 - 20 k så er det at spare 300-400 kr altså ikke ret meget set i forhold til prisen, men i det hele taget kunne jeg bare godt tænke mig et bedre samspil imellem forbrugere, forhandlere og evt. brancheorganisationer, for at finde nogle fælles punkter at arbejde videre med, istedet for nu, hvor billigst vinder uagtet hvad de så leverer til prisen.

Hvis vi tager et tænkt eksempel. Udgangspunktet er, at ingen har lyst til at betale mere end højst nødvendigt. Omvendt er vi parate til at betale for whatever ekstra der evt. måtte komme i form af service osv.

Hvordan vil en sådan forbruger skulle gribe det an?

Vi kan godt konkretisere det til, at det drejer sig om en person, som vil købe et TV, bare for at holde os inde for området her. Hvad er det bedste råd til sådan en person, så personen ikke pludselig står med en følelse af, at have betalt unødigt for noget, (da det er fokus, uden dog at der skal være grænser).

Til top
cnn3 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Juli-2008 kl. 12:41

Hvad er så bedst. Alen lange saglige og indholdmæssige korrekte indlæg eller små korte intetsigende kommentarer?

Det kom lissom til mig

Hellere et interessant indlæg fremfor intetsigende indlæg vil jeg sige

mvh Christian
Til top
Smurf Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Juli-2008 kl. 13:35

Hvis vi tager et tænkt eksempel. Udgangspunktet er, at ingen har lyst til at betale mere end højst nødvendigt. Omvendt er vi parate til at betale for whatever ekstra der evt. måtte komme i form af service osv.

Hvordan vil en sådan forbruger skulle gribe det an?

Vi kan godt konkretisere det til, at det drejer sig om en person, som vil købe et TV, bare for at holde os inde for området her. Hvad er det bedste råd til sådan en person, så personen ikke pludselig står med en følelse af, at have betalt unødigt for noget, (da det er fokus, uden dog at der skal være grænser).

Ja det nytter nok ikke at råde ham til at købe 4 nye viborg dæk selvom folk altid så SÅÅÅÅ glade ud i reklamerne?

Spøg til side. Det første ville være hvad er hans budget. Når han så har den ramme på plads, hvad er det så han har behov for af tv, når det er på plads (uden at sige lcd, plasma oled whatever hov sagde det så alligevel ups), så ville jeg sige ok.

Du kan købe xxx for kr billig her, du er ikke sikker på noget som helst, men den er billig. Samme skærm kan du så købe der til en slags midter pris, der gør man lidt mere ud af servicen og der er normalt hjælp og hente. Eller sidst men ikke mindst luksus stedet, hvor de sørger for alt til kr en del mere.

Til syvende og sidst handler det om den enkeltes syn, formåen, lyst, tid og mange andre parametre, problemet er bare at prisen tit slet ikke måles op i mod den tid man selv risikerer at skulle bruge på evt. tvister, hvis der skulle opstå problemer osv, så chancerytterne er dem der får det billigt her og nu og måske DYRT senere. Der findes ikke en enkelt løsning, men mere en opdragelse af os alle inkl mig selv, til IKKE at sige ej der kan jeg bare sparer lidt slanter det gør jeg, uden at sætte sig ind i på bekostning af hvad.

Sålænge vores købelov og de instanser der skal sikre den, er som de er, kan de ikke bruges til meget her og nu med mindre man virkeligt vil tage kampen op og det vil de færreste, bl.a. derfor kan det betale sig for forhandlerne at være lidt ligeglade lidt groft sagt naturligvis også fordi service altså koster penge, og hvis netforhandlere dumper priserne, så er det umuligt hvis alle bare tænker HEJ BILLIGT BILLIGT for andre at overleve, med mindre de virkelig har en niche eller et ry og en solid kunde kreds.

PDP-508xd-ISF Kalibreret
VSX-LX70 Pioneer
BDP-LX71
Baghøjtalere 2 x DM685
TDCTV - bredbånd
Itrends.dk
Til top

Besvar Besvar Side  <1 10111213>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu