|
|
Besvar ![]() |
Side <1 10111213> |
Forfatter | |||||
Smurf ![]() Super bruger ![]() ![]() Oprettet: 05-Juli-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 460 |
![]() |
||||
Jeg er helt enig med dig kandersen som forbruger er man rådvild og mange vælger den "nemmeste" her og nu udvej nemlig prisen. En del konklusion på netop denne slags problemstilling har jeg prøvet at skrive om i anden henseende her er et uddrag: "Man fremelsker en kultur hvor den billigste kan overleve uanset om deres service ikke eksisterer eller ej, fordi man ikke tager stilling til nogle andre parametre end prisen, den udvikling syntes jeg generelt set er meget sørgelig, mest fordi mange af de forhandlere gør så mange ting som måske ikke er direkte strid med loven, men de springer over hvor gærdet er lavest, og det efterlader en hel del ting til forbrugeren som slet ikke hører til der rent lovmæssigt. Problemet lige nu er, at reglerne dvs. teorien ikke hænger sammen med praksis og desværre har lange udsigter til en ændring. |
|||||
PDP-508xd-ISF Kalibreret
VSX-LX70 Pioneer BDP-LX71 Højtalere B&W - 2 x DM683 bizoned + SUB ASW610XP + Center HTM61 Baghøjtalere 2 x DM685 TDCTV - bredbånd Itrends.dk |
|||||
![]() |
|||||
Kandersen ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 13-Juli-2006 Sted: 4653 Status: Offline Point: 10964 |
![]() |
||||
Har lige læst din artikel på tweakup.dk - Synes den er rigtig god og kommer godt omkring de mange problematikker, inkl. at det ikke kun er systemet og forhandlerne der er synderne her. Din konklussion er jeg dog ikke helt enig i. Det bør være muligt at føle man har sparet, samtidig med, at man har fået det man har krav på. Problemet er bare, at oftest har forbrugerne tendens til at holde disse to ting meget sammen. Jo mere vi spare, desto mere kan vi slække på regler og love, jo mere medgørlige gør vi os selv. Hvor tit har du ikke taget dig selv i at sige, "hvad kan man forvente til den pris?". Jeg er ikke et hak bedre selv, skal jeg lige hilse og sige Een ting er at vi forbrugere gør sådan. Det er faktisk enormt skadeligt i sig selv. Men skandalen opstår, når forhandleren OGSÅ har den opfattelse. Så er det lovgivningen begynder at give meget lidt mening, specielt hvis de (forhandlerne) slipper afsted med det, eller man som den bevidste forbruger, skal til at slås med dem. Jeg ved ikke om der findes nogen gode løsninger her. Jeg kan finde på rigtig mange, men de aller forudsætter, at alle har samme opfattelse af tingene som jeg har. Det er nok for store krav at stille. Til gengæld er jeg ret overbevist om, at tingene ændre sig ikke. Jeg frygter endda det bliver endnu værre. Og krav om de lave priser er helt klart en faktor der er med til at gøre det værrer. Samfundets udvikling, lav konjektur osv osv. spiller ind over alt. Alt der har med penge at gøre, det vil være til fare for først og fremmest, service og forbrugerlovgivningen. Så selv hvis vi sidder her og opfinder den ideelle verden, sådan forbruger og forhandler sammen, så er vi så sårbare over for utrolige mange udefrakommende omstændigheder, så det hele falder i grus. Det er desværre ved at være normal menneskelig adfærd, at når vi rammes på pengepungen, så skades fornuften. Og uanset om man er forbruger eller forhandler, så er logvingningen på dette område ikke noget man overhovedet gider tage seriøst, i presset situationer. Forleden hørte jeg på TV (mener det var nyhederne) at i forbindelse med de stigende renter, så falder forbruget naturligt nok. Det blev sagt, at det var bilforhandlerne der først mærkede dette. Jeg tror faktisk at elektronikbranchen mærker det lige så hurtigt og lige så meget, hvis ikke mere. Det næste års tid skal blive spændende at se, hvor voldsomt vi mærker det faldende forbrug. Een ting er jeg dog ret sikker på, det er servicen der først får et ekstra hak ned, inden priserne gør. |
|||||
![]() |
|||||
Otto J ![]() Platin medlem ![]() Branchemedlem Oprettet: 04-Marts-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 11218 |
![]() |
||||
Jamen så må kunderne jo lære at lægge mindre vægt på reklamer, hvis det er dét der er problemet, og lægge lidt mere vægt på hvordan sælgeren opfører sig når man henvender sig til ham. Som et eksempel, så har jeg flere gange oplevet folk sige noget i retning af "gud hvor er det rart at tale med en der rent faktisk LYTTER til hvad man siger!" Det kan man jo godt bruge som en vis form for indikation af hvordan butikken håndterer éns handel. (og ja, nu er vi mere i service-diskussionen, og mindre i lovgivnings-diskussionen)
Fejl kan og bør accepteres. Men som nævnt foroven, så er en plads på FKN´s sorte liste ikke een fejl, men derimod flere fejl, uanset hvem der så end har skylden.[/QUOTE] Det er jeg ikke enig i. Det kræver allerhøjst to. Først kræver det en fejlvurdering af hvad kunden har krav på, dernæst at man holder stædigt fast i den vurdering (hvad jeg ikke mener er en fejl isoleret set). Dernæst kræver det at man ikke bøjer sig for FKN's vurdering af sagen, hvilket man ikke har pligt til, og derfor mener jeg ikke man i den juridiske diskussion kan sige at det er en fejl. Hvis man nu sidder med lige netop dén sag hvor FKN's vurdering ikke er den samme som domstolens vurdering, så ryger man jo stadig på listen indtil dommen er faldet - og så har man jo faktisk slet ikke begået nogen fejl, juridisk set. Service-mæssigt set bør man aldrig komme så langt, ingen tvivl om dét, men nu ville du jo netop gerne diskutere det lovmæssige og ikke det service-mæssige. På dén led er det jo netop et lige så stort problem for butikken som for kunden at behandlingstiden i den slags sager er så lang. En retsskaffen butik taber faktisk på behandlingstiden, fordi de mere eller mindre er tvunget til at give efter for en utilfreds kunde, selv om kunden reelt ikke har krav på noget, fordi kunden kan nå at tilføre butikken temmeligt meget negativ omtale før dommen rent faktisk falder, og det viser sig at det var kunden der var klaphatten.
Jeg forstår godt hvad du siger med det, men det er bare sådan at intet princip er skudsikkert. Verden er urimelig. Hvis man falder af hesten, så må man hoppe op igen, også selv om man har fået et blåt mærke. At man ramte én af de sitationer hvor selv den bedste indgangsvinkel til handelen fejlede, betyder ikke at det var den forkerte indgangsvinkel, det betyder bare at intet princip er ufejlbarligt. Anyway: Dét jeg vil sige med det er: Hvadenten det er butikkernes eller kundernes skyld, så forværrer det problemet hvis kunderne ikke stiller krav til butikkerne. |
|||||
![]() |
|||||
Kandersen ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 13-Juli-2006 Sted: 4653 Status: Offline Point: 10964 |
![]() |
||||
Nytter ikke Otto. Man opdager først bagsiden bagefter, og oftest først når der er problemer.
Mjo, mja.. Altså hvis du mener at en forretning kan bryde det lovmæssige og samtidig yde en god service. Mener bestemt det tidligere var et argument du selv brugte for, at det skulle være årsag til man gik langt uden om en forretning. Det begynder at blive lidt kringlet nu, fordi min oprindelige mening er, at disse to ting skal og bør holdes adskilt. Men der er ingen tvivl om, at ved en vurdering, der vil/bør de slås sammen, og det ene udelukker ikke det andet.
Der er ingen tvivl om, at det kan en kunde da altid gøre. Vedkommende kan sågar gøre det uden nogen årsag overhovedet. Sådan er livet jo omvendt lige så hårdt for butikken. Men uanset årsagen, så bør en given reklamationssag reelt set slet ikke komme dertil. Hvis og såfremt den har været igennem FKN, og de har afsagt deres kendelse, så mener jeg man har et gevaldigt problem, såfremt man går imod denne. Ikke dermed sagt at FKN altid har ret, men det er trodsalt en uvildig vurdering, og som derfor BØR tages seriøst. Mht. behandlingstiden er vi helt enige. Den gavner absolut ingen overhovedet. Og alt for mange sager burde kunne løses i løbet af relativ få uger, højst.
Der er står forskel på decideret fejl og så på tåbelige og barnagtige misforståelser, som jeg desværre synes der er lidt for meget af, at de sager jeg kender til. Både forbrugere og forretninger har det jo med at være rimelig forstående over for fejl, ihvertfald så længe de ikke gentager sig.
Hvilke krav Otto? Hvad er det for krav du selv stiller, når du som forbruger handler et sted?
|
|||||
![]() |
|||||
Smurf ![]() Super bruger ![]() ![]() Oprettet: 05-Juli-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 460 |
![]() |
||||
Jamen hvad skal jeg sige, det er klart jeg kunne have analyseret endnu mere og gerne ville, men alt for lange artikler bliver ikke læst af ret mange, er desværre vores erfaring, hvad enten de er saglige eller ej er det et få tal der "orker". Dermed ikke sagt jeg selv skal være hellig, men er i den grad begyndt at bruge det i min dagligdag selv, når jeg skal købe ting hvor jeg selv frit kan vælge, for det er bare i min egen interesse, ligesom det burde være alle andres - men som du skriver, forbruget er på vej ned og det betyder langt fra at servicen kommer i højsædet normalt, tværtimod fordi priserne så også ryger ned (til et vist leje) for at få solgt noget. |
|||||
PDP-508xd-ISF Kalibreret
VSX-LX70 Pioneer BDP-LX71 Højtalere B&W - 2 x DM683 bizoned + SUB ASW610XP + Center HTM61 Baghøjtalere 2 x DM685 TDCTV - bredbånd Itrends.dk |
|||||
![]() |
|||||
cnn3 ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 20-Oktober-2004 Sted: Århus Status: Offline Point: 3195 |
![]() |
||||
Næh, eller alenlange indlæg |
|||||
mvh Christian
|
|||||
![]() |
|||||
Smurf ![]() Super bruger ![]() ![]() Oprettet: 05-Juli-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 460 |
![]() |
||||
Hvis det er mig du hentyder til, så hører jeg vist ikke til i top5 herinde :) så det tager jeg med stor afslappethed |
|||||
PDP-508xd-ISF Kalibreret
VSX-LX70 Pioneer BDP-LX71 Højtalere B&W - 2 x DM683 bizoned + SUB ASW610XP + Center HTM61 Baghøjtalere 2 x DM685 TDCTV - bredbånd Itrends.dk |
|||||
![]() |
|||||
cnn3 ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 20-Oktober-2004 Sted: Århus Status: Offline Point: 3195 |
![]() |
||||
Nej, det var det nu ikke |
|||||
mvh Christian
|
|||||
![]() |
|||||
Kandersen ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 13-Juli-2006 Sted: 4653 Status: Offline Point: 10964 |
![]() |
||||
Hvad er så bedst. Alen lange saglige og indholdmæssige korrekte indlæg eller små korte intetsigende kommentarer? Det kom lissom til mig |
|||||
![]() |
|||||
Kandersen ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 13-Juli-2006 Sted: 4653 Status: Offline Point: 10964 |
![]() |
||||
Hvis vi tager et tænkt eksempel. Udgangspunktet er, at ingen har lyst til at betale mere end højst nødvendigt. Omvendt er vi parate til at betale for whatever ekstra der evt. måtte komme i form af service osv. Hvordan vil en sådan forbruger skulle gribe det an? Vi kan godt konkretisere det til, at det drejer sig om en person, som vil købe et TV, bare for at holde os inde for området her. Hvad er det bedste råd til sådan en person, så personen ikke pludselig står med en følelse af, at have betalt unødigt for noget, (da det er fokus, uden dog at der skal være grænser).
|
|||||
![]() |
|||||
cnn3 ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 20-Oktober-2004 Sted: Århus Status: Offline Point: 3195 |
![]() |
||||
![]() |
|||||
mvh Christian
|
|||||
![]() |
|||||
Smurf ![]() Super bruger ![]() ![]() Oprettet: 05-Juli-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 460 |
![]() |
||||
Ja det nytter nok ikke at råde ham til at købe 4 nye viborg dæk selvom folk altid så SÅÅÅÅ glade ud i reklamerne? Spøg til side. Det første ville være hvad er hans budget. Når han så har den ramme på plads, hvad er det så han har behov for af tv, når det er på plads (uden at sige lcd, plasma oled whatever hov sagde det så alligevel ups), så ville jeg sige ok. Du kan købe xxx for kr billig her, du er ikke sikker på noget som helst, men den er billig. Samme skærm kan du så købe der til en slags midter pris, der gør man lidt mere ud af servicen og der er normalt hjælp og hente. Eller sidst men ikke mindst luksus stedet, hvor de sørger for alt til kr en del mere. Til syvende og sidst handler det om den enkeltes syn, formåen, lyst, tid og mange andre parametre, problemet er bare at prisen tit slet ikke måles op i mod den tid man selv risikerer at skulle bruge på evt. tvister, hvis der skulle opstå problemer osv, så chancerytterne er dem der får det billigt her og nu og måske DYRT senere. Der findes ikke en enkelt løsning, men mere en opdragelse af os alle inkl mig selv, til IKKE at sige ej der kan jeg bare sparer lidt slanter det gør jeg, uden at sætte sig ind i på bekostning af hvad. Sålænge vores købelov og de instanser der skal sikre den, er som de er, kan de ikke bruges til meget her og nu med mindre man virkeligt vil tage kampen op og det vil de færreste, bl.a. derfor kan det betale sig for forhandlerne at være lidt ligeglade lidt groft sagt naturligvis også fordi service altså koster penge, og hvis netforhandlere dumper priserne, så er det umuligt hvis alle bare tænker HEJ BILLIGT BILLIGT for andre at overleve, med mindre de virkelig har en niche eller et ry og en solid kunde kreds. |
|||||
PDP-508xd-ISF Kalibreret
VSX-LX70 Pioneer BDP-LX71 Højtalere B&W - 2 x DM683 bizoned + SUB ASW610XP + Center HTM61 Baghøjtalere 2 x DM685 TDCTV - bredbånd Itrends.dk |
|||||
![]() |
Besvar ![]() |
Side <1 10111213> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |