|
Min foerste hjemmebyggede NAS (Plex Mede Server) |
Besvar ![]() |
Side 12> |
Forfatter | ||
MortenSJ ![]() Bruger ![]() Oprettet: 09-Januar-2010 Sted: Danmark Status: Offline Point: 216 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sendt: 26-September-2012 kl. 23:03 |
|
Hejsa
Jeg har koebt en Synology DS712+ med det formaal at installere Plex Media Server. Desvaerre er CPU'en i NAS'en ikke hurtig nok til at transcode videoen paa server siden saa jeg har taenkt mig at bygge en selv. Her er kravende for transcode video i Plex Medie Center
Jeg har kun 3 krav. 1. Den skal vaere lille (Omkring 2-4 diske) 2. Den skal vaere saa lydloes som mulig 3. Den skal vaere billig! Det er mange aar siden jeg selv har samlet en computer saa jeg aner simpelthen ikke hvad der er godt paa markedet pt. Kan i hjaelpe mig?
|
||
Denon AVR-1911 | Focal Sib2 5.1 | Mac Mini (Plex) | Synology DS-209+II | Xbox360 | WDTV Live | Sony 40" LCD TV KDL-40EX500 | Samsung 40" LCD TV, LE-40R72B
|
||
![]() |
||
Psymon ![]() Super bruger ![]() Oprettet: 25-September-2011 Status: Offline Point: 304 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
En hurtig liste vil nok være mini itx bundkort en i3 cpu, ssd til styresystem, og så ellers et par 2tb diske og så 4gb ram.
Styresystem er der mange muligheder, linux er gratis, windows er nemt. Kabinet skal du finde et der er pænt, og kan stå der hvor du har plads, så vil råde dig til at kigge lidt på edbpriser efter noget til mini itx. Køling, en stor køler med 120mm blæser, så siger det ikke meget.
|
||
![]() |
||
strandvasker ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 30-September-2009 Sted: Denmark Status: Offline Point: 2423 |
|
Jeg ville vælge et bundkort som fx. http://www.edbpriser.dk/bundkort/msi-h61ma-e35-id-6185589.aspx der har 6 sata porte. Bundkortet er mikro-atx, dvs kræver en lidt større kasse end de mini-itx boards Psymon snakker om, men jeg synes mange sata porte er en klar fordel i en nas. Det kan godt være dit behov for diskplads er begrænset lige nu, men det er superfedt at have muligheden for at knalde en disk eller to ekstra i.
Du kan få et hav af processorer der passer til den Socket LGA1155 der er på bundkorte, jeg har dog ikke helt check på hvor kraftig den skal være for at transcode det du snakker om. SSD til styresystem er rigtigt fedt på en maskine hvor du sidder og browser og åbner og lukker et hav af programmer, men til en nas synes jeg det er spild af en sataport. Hvis det var en databaseserver til en virksomhed med en masse ansatte der forventer lynhurtigt genererede hjemmesider med lager- og produktlister så giver det god mening at bruge en ssd, men til en hjemmeserver der skal opbevare nogle film og feriebilleder er det efter min mening komplet ligegyldigt. Til de opgaver en hjemmeserver typisk løfter er det netkortet der er flaskehalsen, ikke hvor hurtige diskene er. Jeg ville vælge en 2TB disk som den første og fylde ud med fx. 3 TB diske efterhånden som behovet for plads vokser. Det er ikke alle styresystemer der kan håndtere at boote fra en disk der er større end 2TB, derfor ville jeg nappe en 2TB'er som "systemdisk", lave en lille partition til styresystemet og bruge de resterende 1,7-1,8 TB til data. |
||
![]() |
||
Psymon ![]() Super bruger ![]() Oprettet: 25-September-2011 Status: Offline Point: 304 |
|
i3'en skulle fint have kraft nok.
Min begrundelse for en ssd, er ikke kun boot tid og hastighed på programmer installeret på SSD'en, men også den lethed der er ved at styresystemet fysisk har sin egen disk, så skal man ikke rode med partitioner, og hvis man roder rundt med 3-4 forskellige OS'er for at teste, så er det bare sjovere ikke at skulle gøre det på en af sine data diske. Alternativt kan man bruge limetechs unRaid, hvor styresystemet køre fra en usb port, og der er software raid så man ikke mister data: http://lime-technology.com/
|
||
![]() |
||
tipsen ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 29-August-2005 Sted: Odense, Denmark Status: Offline Point: 3722 |
|
Et forslag til kabinet kunne være et Chenbro ES34069 eller ES34169 - de har dog nogle år på bagen og er ikke klar over om de overholder evt. nye standarder.
|
||
![]() |
||
frosty ![]() Bruger ![]() Oprettet: 18-September-2009 Sted: Denmark Status: Offline Point: 61 |
|
Jeg er selv ved at researche lidt på en boks der skal står kørende, med samme krav som dig.
Har følgende build ind til videre:
Det kommer ca. til at ligge på en 3400 kr. Hvis du skal have lager diske ville jeg nok vælge: WD Caviar Green WD30EZRX 3 TB (eller måske 2 TB)
|
||
HTPC setup
Sony 50w656a, Samsung UE46F5005 Sony STR-DH800, 1x Dali blue C1000, 4x Apart mask6, Apart SUBA165 |
||
![]() |
||
strandvasker ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 30-September-2009 Sted: Denmark Status: Offline Point: 2423 |
|
Det er rigtigt nok at det er nemmere at skifte OS i tide og utide hvis det er på en dedikeret disk, men er det reelt noget man gør på en nas? Jeg smed ubuntu server på min egen nas da jeg byggede den for et par år siden og siden har jeg ikke set nogen grund til at ændre på det, den fungerer stadig herligt til det jeg ønsker. Jeg byggede for nyligt en nas til min kammerat med whs 2011 på, den regner jeg heller ikke med at der skal ændres os på, den kører fint og kan det han ønsker, så hvorfor pille ved det? Igen, jeg ville personligt vælge at spare både en sata port og pengene til en ssd til nas brug. Bevares, hvis du har en ssd til at ligge og flyde kan du da altid installere på den og have den i maskinen indtil den dag du løber tør for plads og erstatter den af en kombineret system og data disk med ordentlig plads.
Der er masser af måder at miste data på selv om du bruger raid. Raid handler ikke om backup, det handler om maksimal oppetid. Hvis du har en virksomhed med en masse dyre ansatte der skal sidde og glo ud i luften indtil serveren er oppe igen og backuppen er lagt ind, så er raid eller spejlede servere en fin ide. Som privatperson er det fis i en hornlygte. Du afgiver diskplads 100% af tiden for at sikre dig mod EN (og kun EN) form for datatab ud af mange mulige. Hvis du vil have datasikkerhed er svaret backup. Softwareraid mener jeg ligefrem kan mindske chancen for at redde data, for når serveren, 3 år gammel, kaster op er det ikke sikkert du kan finde samme version af softwareraid som du plejede at bruge og du kan ende i en situation hvor du ikke kan læse dine datadiske med den nye version fordi tingene er gemt i det format den gamle version brugte. Hvis du vil køre hardwareraid mener jeg helt seriøst du bør vælge en raid controller fra et af e store og anerkendte firmaer indenfor området, hvor der er en sandsynlighed for at det format de bruger også er understøttet om 10 år. Masser af bundkort har indbygget raid mulighed, men det sutter den onde mås at stå om 4-5 år med et bundkort der er stået af og nogle diske der er "raidet" i et eller andet format der er specielt for lige netop det bundkort du havde og for øvrigt er fabrikanten i mellemtiden skiftet til et andet format. |
||
![]() |
||
Gump ![]() Super bruger ![]() ![]() Oprettet: 25-Juni-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 377 |
|
Overvej WD Red i stedet, de er lavet specielt til nas og 24/7 brug. De er så ca 200-300 kr dyrere for 3Tb... Ved WD Green er det også noget med at man skal slå parkering af læsehovedet fra? Noget med at de ellers slider sig selv op i løbet af måneder, fordi de ikke er lavet til formålet....
|
||
![]() |
||
MortenSJ ![]() Bruger ![]() Oprettet: 09-Januar-2010 Sted: Danmark Status: Offline Point: 216 |
|
Tusind tak for jeres hjaelp! Jeg har nu et okay overblik over hvilket hardware jeg skal tage. Hvad goer i andre i forhold til OS? Jeg skal hovedsageligt bruge den som multimedie NAS saa det er et krav at den skal kunne koere Plex, men jeg vil ogsaa gerne bruge den som filserver, ftp, VPN, ja, de generelle ting man nu bruger en NAS til.
|
||
Denon AVR-1911 | Focal Sib2 5.1 | Mac Mini (Plex) | Synology DS-209+II | Xbox360 | WDTV Live | Sony 40" LCD TV KDL-40EX500 | Samsung 40" LCD TV, LE-40R72B
|
||
![]() |
||
|
Jeg overvejer lidt at koebe foelgende kabinet
Og saa montere denne CPU koeler for at undgaa endnu en blaeser. Hvad siger i til det setup?
Redigeret af MortenSJ - 27-September-2012 kl. 17:28 |
||
|
||
![]() |
||
tipsen ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 29-August-2005 Sted: Odense, Denmark Status: Offline Point: 3722 |
|
Hvor mange watt har du behov for - og har du skrottet det kabinetforslag jeg gav ovenfor med 120/180W?
|
||
![]() |
||
|
Sorry, jeg saa det slet ikke. Det ser derimod meget mere interessant ud! Jeg kan ikke helt finde ud af om der medfoelger PSU naar man koeber det eller skal man koebe det ved siden af?
|
||
|
||
![]() |
Besvar ![]() |
Side 12> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |