recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Microsoft Media Center, MCE og HTPC
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Min foerste hjemmebyggede NAS (Plex Mede Server)
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Min foerste hjemmebyggede NAS (Plex Mede Server)

Besvar Besvar Side  <12
Forfatter
Besked
tipsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 29-August-2005
Sted: Odense, Denmark
Status: Offline
Point: 3722
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér tipsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-September-2012 kl. 21:15
Her kan du se 34169 fra Tyskland og det er med 120W strømforsyning. (Som jeg umiddelbart vil tro er fint til et Core i3 setup med 4 grønne HDD'er og 1 SSD)
Til top
strandvasker Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-September-2009
Sted: Denmark
Point: 2423
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér strandvasker Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-September-2012 kl. 23:10
Oprindeligt skrevet af MortenSJ MortenSJ skrev:

Tusind tak for jeres hjaelp! Jeg har nu et okay overblik over hvilket hardware jeg skal tage. Hvad goer i andre i forhold til OS? Jeg skal hovedsageligt bruge den som multimedie NAS saa det er et krav at den skal kunne koere Plex, men jeg vil ogsaa gerne bruge den som filserver, ftp, VPN, ja, de generelle ting man nu bruger en NAS til.

Jeg smed Windows Home Server 2011 på den server jeg lavede til min kammerat, du kan få en licens for 350 kroner og det giver dig mulighed for at nørde rundt i et (formodentlig) velkendt windows interface.

På min egen server kører jeg som nævnt ubuntu server, det kan sættes op til alt muligt skægt, men det hele foregår via en kommando prompt og kan godt være noget langhåret lort at sætte op.
Til top
frosty Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 18-September-2009
Sted: Denmark
Point: 61
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér frosty Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-September-2012 kl. 08:51
Oprindeligt skrevet af tipsen tipsen skrev:

Her kan du se 34169 fra Tyskland og det er med 120W strømforsyning. (Som jeg umiddelbart vil tro er fint til et Core i3 setup med 4 grønne HDD'er og 1 SSD)

Skal det købes i tyskland? kan ikke rigtig finde det i de danske butikker, kan kun finde: Chenbro ES34069 her http://easycomp.dk/ikke-kategoriseret/156872-chenbro-micom-es34069-storage-server.html ellers ligger prisen på 1800 kr.
HTPC setup

Sony 50w656a, Samsung UE46F5005
Sony STR-DH800, 1x Dali blue C1000, 4x Apart mask6, Apart SUBA165
Til top
Psymon Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 25-September-2011
Point: 304
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Psymon Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-September-2012 kl. 09:44
Hvis du har mod på at bruge lidt tid på at lære linux, så er det en lækker gratis løsning.

Jeg køre selv Ubuntu på min NAS/HTPC der hjemme (og på min TV Server) og er rigtig glad for det.

Du kan ihvertfald starte med at prøve det, inden du kaster penge efter windows. Der findes utallige guides til at bygge en nas med ubuntu, så der er massere af hjælp at finde.

edit.

strandvasker, du har helt ret i det med styresystem og ssd, har blot erfaret at i mit forsøg på at lære linux, har jeg måtte lave et par reinstalls, og så kan jeg godt lide at mine lagerdiske blot er lagerdiske og ikke har flere partitioner. Skal dog siges at jeg længe har kørt uden ssd, og det først er en nylig opdatering (grundet opgradering til kombi NAS/HTPC). 

Raid og softwareraid har jeg ikke personligt rodet med, men unRaid skulle være lidt anderledes end andre software raid løsninger, da det er et firma der laver en færdig distro med samme teknologi, og der køres med en parity disk, så tabte diske kan genbygges. Hvis jeg havde en stor samling film som jeg havde rippet, så ville jeg klart overveje en raid løsning, blot for ikke at skulle have alt data to gange, og for at undgå at skulle genrippe mange film hvis en disk står af.
unRaid er selv en løsning jeg har overvejet, men er ikke relevant for mig pt, og har heller ikke råd (er på SU), så nævnte den blot som et forslag, da jeg har læst godt om den på nettet.

Håber at OP kan bruge alle disse tanker og information godt ;)

Redigeret af Psymon - 28-September-2012 kl. 09:51
Til top

Besvar Besvar Side  <12

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu