recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Projektorer
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Min første hjemmebiograf
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketMin første hjemmebiograf

Besvar Besvar Side  123>
Forfatter
Besked
The Fracture Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 12-Juli-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 16
Direkte link til dette indlæg Emne: Min første hjemmebiograf
    Sendt: 12-Juli-2009 kl. 13:52
Hej alle sammen.

Jeg har den her lille drøm om en hjemmebiograf i mit ydmyge kollegieværelse. Problemet er at jeg næsten intet aner om projektorer/lærreder og alle faktorerne der spiller ind når man skal have et godt billede.

Jeg har et 3 x 4 m rum, hvor jeg havde tænkt mig at projektoren skulle hænge i loftet/stå på min høje reol som står bagerst i rummet (altså op af den ene korte væg) og projektere billedet hen på mit lærred som skal være i den anden ende af værelset (dvs. næsten 4m væk). Jeg har mulighed for at mørklægge mit værelse 99 % (gardinet slutter ikke helt tæt til væggen, så der er lidt lys der). Jeg har HDMI udgang på mit grafikkort (maks. opløsning er 2560x1600), Blu-ray drev og et ASUS P6T6 WS Revolution bundkort med følgende lyd-specs:

Audio codec: AD2000B
Overensstemmelsesstandarder: High Definition Audio
Lyd standard: 7.1 surroundkanal

Har et godt headset, men tænkte det muligvis er dumt at bruge det når man (forhåbentlig) får så godt et setup som mig. Derfor i lige fik specs på bundkortet med ;)

Så vil meget gerne have nogle råd (og guides) til surround sound og projektorer. Vil gerne udnytte mit nuværende udstyr til det maksimale.

Mit budget er temmeligt godt. Jeg har intet imod at betale for godt hardware (er mest af alt en fornøjelse :D)

Mvh.
 - The Fracture / David

Til top
nitrotg Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 23-Maj-2007
Point: 1366
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Juli-2009 kl. 17:35

Med den korte afstand skal du nok kikke efter en LCD projector.. DLP kræver plads for at give et nogenlunde stort billede..

Hvor stort et billede går du efter?

ville evt overveje at invistere i en rigtig bluray også..

Når du siger at dit budget er temmelig godt hvad er det så præcis?

Til top
Ny bruger
Ny bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Juli-2009 kl. 18:49
Så 4m er faktisk for lidt?

Håbede at kunne fylde en god del af min bagvæg ud. Dvs. ca 90"

Og når mit budget er godt, så vil jeg helst ikke bruge mere end 20000 på den her idé. Muligvis mere hvis lyden kommer til at koste.

Mht til Bly-ray-drevet: Hvad er forskellen på mit drev og en boks for sig selv, udover fjernbetjeningen og prisen? Desuden tager mit også HD-DVD, DVD og CD, samt brænder Blu-ray, DVD og CD med rimeligt gode hastigheder.

Redigeret af The Fracture - 12-Juli-2009 kl. 18:51
Til top
Mr. Anderson Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 13-April-2008
Sted: Esbjerg,Denmark
Point: 772
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Juli-2009 kl. 09:20

Med 4 meter kan du lige lave 90" med en DLP projektor men ikke alle af dem.

Du kan købe full hd projektor fra 10kg og op i dag, dertil kommer lærred, projektor ophæng, kabler, mørklægning mm.

En HTPC/media center er en fin løsning hvis man kan få det til at virke ordenligt. Det er bare et problem til tider, en computer arbejde ud fra software til afkodning og afspilling af diverse filer som ikke altid er med på banen. Jeg har flere gange koblet min pc op med min projektor direkte med dvi-hdmi og samtidlig kørt udenom med en media streamer eller afspiller og til hver en tid er der bedre billede kvalitet på hardware delene end pc'en. Det værdste er så når det kommer til lyd delen. Der er pc ikke noget at råbe huraa for. Du skal have specielt lydkort bare for at få lyden korrekt ud til blu-ray hvis de overhovedet er kommet på marked med de rigtige udgange.

Lyd delen er heller ikke den billigeste hvis det også skal være noget seriøst. En god 10kg her også og op for de gode til de seriøst systemer.

En reciever med sikkert analog 5,1 eller 7,1 indgang til lydkortet fra pc'en eller noget hdmi converter i pc'en. Koster fra 5000 og op før det er noget med bund i efter min mening. Højttaler er der flere systemer som Harbo Sound, SVS sound, Kef mf. som folk herinde har benøttet og er tilfredse med, kender ikke prisen på alle systemer med omkring 5kg og op vil jeg tro.

Redigeret af Mr. Anderson - 13-Juli-2009 kl. 09:26
LG 65B7 - PS4 Pro - Denon X7200WA - B&W 706S2, HTM 72S2, DB4S & CCM663 - Nvidia Shield - Sonos
Til top
musicus Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 10-Juli-2006
Sted: Østjylland
Point: 2149
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Juli-2009 kl. 09:54

Oprindeligt skrevet af The Fracture The Fracture skrev:

Så 4m er faktisk for lidt?

Håbede at kunne fylde en god del af min bagvæg ud. Dvs. ca 90"

Oprindeligt skrevet af Mr. Anderson Mr. Anderson skrev:

Med 4 meter kan du lige lave 90" med en DLP projektor men ikke alle af dem.

@The Fracture:

Måske skulle du prøve at kigge lidt nærmere på BenQ's DLP projektorer. Jeg selv en 720p-model (PE7700) i min stue, og afstanden fra linsen og hen til lærredet er ca. 2,9-3 meter. Altså under dine 4 meter.

Selv om jeg med denne korte afstand til rådighed har måttet zoome omtrent halvvejs ud med linsen, for at fylde billedefeltet i lærredet helt ud, så har jeg alligevel det fineste billede på mit 90" lærred.

Så helt umuligt er det bestemt ikke.

Redigeret af musicus - 13-Juli-2009 kl. 14:20
LG 50PK250N (ISF-kalibreret), Optoma HD200X

2x Denon DVD-2930

2x Toshiba HD-XE1,

Panasonic DMP-BD45, Philips BDP-9500

Strong SRT 8410, Sony HT-DDWG800

2x DVDO Edge
Til top
nitrotg Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Juli-2009 kl. 10:24

Ja hvis du kun skal have en 90" skærm så kan du godt bruge en dlp projector.. Men husk på at du også skal trække ca 40 cm fra afstanden idet projectoren jo også fylder det ud fra væggen.

Men husk altid at ligge lidt til den tommer du gerne vil have.. skærme har det med at blive hurtig for små når dine øjne har vænnede sig til dem :)

Men tag et kik her inde der kan du måle de diverse projectorer og hvor stor et billede du kan få fra forskellige afstanden

http://www.projectorcentral.com/projection-calculator-pro.cf m

Ang du siger du vil have billede på væggen mener du så uden lærred?

Og så lige en anden ting.. 20K når du ikke langt med hvis du også skal have lyd med.. Så enten ville jeg spare lidt mere op eller overveje en 720p projector..

grunden til jeg ville vælge en rigtig bluray afspiller er pga du også gerne skulle have god lyd med til filmen.. Billede er jo ikke alt.. du skal ahve fat i et meget dyrt lydkort hvis du skal kunne kunne sende HD lyd ud gennem computeren

Hvis jeg skulle vælge havde jeg købt følgende:

Infocus x10 eller BenQ w5000 hvis det skulle være dlp projector.. Sanyo z2000 / z3000 hvis det skulle være LCD projector

Lærred: http://www.hivision.dk/92-projektor-ramme-laerred.html

og så kommer evt ophæng og kabler..

Panasonic Db-35 Bluray

Så er de 20000 ved at være der

Til top
Ny bruger
Ny bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Juli-2009 kl. 18:04
Tak for alle svarene. Tror jeg vil prøve at bruge PCen først og se hvad mit bundkort kan klare. Det er et ret dyrt bundkort og indtil videre har mit indtryk været at de har kræset om detaljerne. Desuden er jeg ikke typen der sparer op xD Bruger hvad jeg har, så jeg ikke skal vente så længe. Så køber projektor og lærred først, og så vil jeg bruge nogle flere penge på et ordenligt lydsystem.

Til nitrotg: Nej, jeg har tænkt mig at jeg skal have et rullelærred. Har en dør ude i siden, så med et rullelærred kan jeg få mere end 90". Er også bange for at jeg får ødelagt et rammelærred når jeg flytter om nogle år. Synes bare et rullelærred er smartest :D

Så et rullelærred: Mellem 2 og 5k...Er det dumt at bruge penge på lærreder med motor?

Hvilket giver mig godt 14-17k til en projektor.

Hvilke mærker er gode? Kiggede lidt på Sony BRAVIA VPL-HW10 som (iflg. nitrotgs link) passer godt ind i mit værelse. Recommended er 3,55m fra lærredet. Perfekt i mit tilfælde.

Kan få den for 14k i Tyskland.
Til top
nitrotg Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Juli-2009 kl. 19:12

Sony skulle også være rigtig god.. Har aldrig set den i aktion så kan ikke sige noget for og mod den.. Bare husk der også gerne skulle være til en kalibrering. alt andet ville være syndt

De har også rullelærred inden på hivision som jeg linkede til.. Har selv sådan et og tror ikke du finder bedre til prisen..

Lig mærke til de har tab tension..

Til top
Ny bruger
Ny bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Juli-2009 kl. 23:12
Har lige kigget lidt på siden du linkede til, og kan se at jeg har været for hurtig på tasterne. Med en Throw Distance på 3,55 (som er mere eller mindre præcist til hvad jeg vil få) ligger den inden for rammerne af "recommended" for brug ved film/spil på en 92".
Til top
Simsalabim[DK] Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 18-Oktober-2007
Point: 618
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Juli-2009 kl. 04:21

Jeg skal til at købe sådan en Sony HW10, så jeg har efterhånden læst rigtig mange reviews af den. Jeg har dog ikke set den endnu. Den får rigtig meget ros rundt omkring og den er klart et af de fornuftige valg.

Du kan læse mere her i min tråd, hvor du kan se alternativerne, der er debatteret - f.eks. Sanyo Z3000:

http://www.recordere.dk/forum/forum_posts.asp?TID=62812& PN=1

Hvor havde du overvejet at købe den i Tyskland?

Til top
Ny bruger
Ny bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Juli-2009 kl. 21:21
Jeg køber alt mit hardware i Tyskland. Min nyeste selvbyggede PC kom ud med følgende bundlinje:

Indkøbspris: 19685,00 (told: 19.955,00)
Dansk pris : 23697,55

Sparet     :  3742,55 / 18,75 %

Så en 10-30 % er ikke helt forkert når man køber derfra. Når jeg skal finde hardware, bruger jeg typisk f.eks. det tyske ord for grafikkort og kommer ind på forskellige sider alá edbpriser.dk.

Vil da følge med i din tråd. Håber du vil uploade nogle billeder når du har fået sat det hele op :D
Til top
Simsalabim[DK] Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 18-Oktober-2007
Point: 618
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Juli-2009 kl. 21:32
Yep, det skal jeg nok huske. Intet er dog endeligt og der
går nogle uger før jeg skal til at bestille.
Til top

Besvar Besvar Side  123>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu