recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Microsoft Media Center, MCE og HTPC
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Min første HTPC
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Min første HTPC

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
SyncD Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 31-Januar-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 10
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér SyncD Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Min første HTPC
    Sendt: 25-Januar-2012 kl. 03:09
Hej med jer.

Vil gerne prøve en HTPC i stuen, istedet for min Popcorn Hour A-200.
Dog er jeg meget i tvivl om hvad det skal være.

Den skal kunne trække Full-HD(1080) UDEN problemer.
Regner med at kører XBMC eller måske et andet system. Har ikke sat mig fast på noget endnu.
Regner med at få fat i evt EyeTV til DVB-C, så man kan optage fra fjernsynet..
Den skal kunne tilsluttes mit netværk (kablet eller wifi).
Ellers skal der surfes lidt på nettet fra sofa'en, så ingen gaming på maskinen.

Men ellers er der lidt her jeg har overvejet:
1: Zotac Zbox ID41 (4gb ram og SSD tilkøbes)
http://www.komplett.dk/k/ki.aspx?sku=623136

2: Zotac Zbox Nano AD10 (4gb ram og SSD tilkøbes)
http://www.komplett.dk/k/ki.aspx?sku=647017
Nogen der erfaringer med de Zotac maskiner??

3: Mac Mini (Evt brugt pga dyr pris)
http://www.apple.com/dk/macmini/
Har læst/hørt at Mac Mini ikke understøtter HD Lyd (HD-Master og TrueHD).
En der kan bekræfte/afkræfte det??

4: Byg-Selv-HTPC  (Budget MAX 4-5k) (Har en 2tb lagerdisk liggende)
Kabi: Max dybde 30cm - Max højde 24cm

5: Dit forslag :)

Gode ide'er til f.eks programmer, erfaringer, ris og ros er velkommen.

Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Point: 5570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Januar-2012 kl. 19:51
eyeTV er MAC only - og nej . du optager altså IKKE noget fra selve TV'et men derimod fra antennestikket INDEN det bliver sat i TV'et. det andet er ikke muligt. Hvad angår optagelse af TV - så er vi nødt til at vide hvilken type abonnement du har - det er ret vigtigt for at kunne fortælle hvilken løsning der er mulig. Der er desværre nogle ting der ikke kan lade sig gøre i visse setups.

Til top
espersen Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 02-November-2005
Point: 284
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér espersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Januar-2012 kl. 20:13
Zotac ser da fin ud - men er jo heller ikke så billig når det er uden ram , hdd og TV-tunere - og ikke mindst helt uden mulighed for at udvide senere. Måske bundkort og CPU iøvrigt på sigt er for småt mht. udvidelser eller ændringer?
Hvor smart er sådan en lille boks med 4 USB tunere i bagenden sammen med HDD ?

5 = nr. 4 og satser selv på en bedre Core i3 2120T

Redigeret af espersen - 25-Januar-2012 kl. 20:18
;o)
Til top
SyncD Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér SyncD Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Januar-2012 kl. 21:42
Oprindeligt skrevet af claus_jac claus_jac skrev:

eyeTV er MAC only - og nej . du optager altså IKKE noget fra selve TV'et men derimod fra antennestikket INDEN det bliver sat i TV'et. det andet er ikke muligt. Hvad angår optagelse af TV - så er vi nødt til at vide hvilken type abonnement du har - det er ret vigtigt for at kunne fortælle hvilken løsning der er mulig. Der er desværre nogle ting der ikke kan lade sig gøre i visse setups.

Ja, var nok mig der havde formuleret mig forkert angående optagning og EyeTV, men vi er da enige om hvordan det foregår. Wink

Jamen, vi er på http://www.hashoj-net.dk/index.htm.
Så det må være kabel (DVB-C),
Til top
SyncD Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér SyncD Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Januar-2012 kl. 22:09
Oprindeligt skrevet af espersen espersen skrev:

Zotac ser da fin ud - men er jo heller ikke så billig når det er uden ram , hdd og TV-tunere - og ikke mindst helt uden mulighed for at udvide senere. Måske bundkort og CPU iøvrigt på sigt er for småt mht. udvidelser eller ændringer?
Hvor smart er sådan en lille boks med 4 USB tunere i bagenden sammen med HDD ?

5 = nr. 4 og satser selv på en bedre Core i3 2120T

Syntes selv de Zotac's ser ok ud, dog ved jeg ikke hvilken udgave der er bedst.
Nr 1 med 4gb ram og 60gb SSD koster ca 2300kr leveret.
Nr 2 med 4gb ram og 60gb SSD koster ca 2600kr leveret.
Priserne er ved køb fra Caseking.de.
Mit største problem med de Zotac's, er at jeg aldrig har set sådan en eller kender nogen der har en. Bare for at vide om de kørte, og om kan de trække Full-HD flydende eller hvor kraftfulde er de banditter Smile
Gider ikke købe noget, hvis det ikke kan kører flydende.

Har siddet mange timer og sat diverse hardware sammen her på nettet, for at finde den maskine jeg evt ville købe. Men syntes altid der dukker noget andet fedt hardware op eller også bliver jeg i tvivl om selve et stykke hardware.

Til top
Fraller Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 12-April-2010
Point: 16
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Fraller Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Januar-2012 kl. 22:42
Jeg har en Zotac ID11, modellen ældre end den ID41, du linker til.

Bruges til at:
 - optage/se TV via 7MC.
 - afspille musik (FLAC) og film (1080p mkv) via XBMC.

Indeholder:
- 2GB RAM
- 60 GB SSD
Hver nat køres en task, som flytter optagelser over på min server. Alle fim og musik er ligeledes på serveren, så jeg har ikke behov for en større SSD.

Fordele
- bruger 22watt ved fuld load og omkring 15watt ved idle
- afspiller 1080p fyldende, også selv om den optager to tv kanaler.

Ulemper:
- 7MC er lidt sløv ved skift eks. fra start menu til tv-guide, eller til musik biblioteket (derfor jeg bruger XBMC til film og musik, det er smooooooth :-))
- svag, men hørbar blæserstøj, hvis Zotac´en er tæt på dig. Jeg har flyttet min om bag på mit TV, så kan jeg ikke høre den længere.

De eneste programmer, som jeg bruger på ID11´eren, er:
- HDhomerun software
- XBMC
- MCImportXMLTV
- 7MC
- MS Security Essentials

Den bruges kun som mediecenter, ingen surf eller andet, og det klare den fint.
Jeg er god tilfreds med den.

Til top
SyncD Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér SyncD Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Januar-2012 kl. 08:39
Oprindeligt skrevet af Fraller Fraller skrev:

Jeg har en Zotac ID11, modellen ældre end den ID41, du linker til.

Bruges til at:
 - optage/se TV via 7MC.
 - afspille musik (FLAC) og film (1080p mkv) via XBMC.

Indeholder:
- 2GB RAM
- 60 GB SSD
Hver nat køres en task, som flytter optagelser over på min server. Alle fim og musik er ligeledes på serveren, så jeg har ikke behov for en større SSD.

Fordele
- bruger 22watt ved fuld load og omkring 15watt ved idle
- afspiller 1080p fyldende, også selv om den optager to tv kanaler.

Ulemper:
- 7MC er lidt sløv ved skift eks. fra start menu til tv-guide, eller til musik biblioteket (derfor jeg bruger XBMC til film og musik, det er smooooooth :-))
- svag, men hørbar blæserstøj, hvis Zotac´en er tæt på dig. Jeg har flyttet min om bag på mit TV, så kan jeg ikke høre den længere.

De eneste programmer, som jeg bruger på ID11´eren, er:
- HDhomerun software
- XBMC
- MCImportXMLTV
- 7MC
- MS Security Essentials

Den bruges kun som mediecenter, ingen surf eller andet, og det klare den fint.
Jeg er god tilfreds med den.

Hvilket styresystem bruger du, og hvor lang boot up tid har du ca med en SSD??

Tak for den brugbare info Beer
Til top
avh Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 29-Juli-2005
Point: 2891
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér avh Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Januar-2012 kl. 08:59
Hvorfor hænger du dig så meget i opstartstid?

En HTPC kan med fordel kun sættes i standby, når den skal slukkes.
Herfra er der ikke lang opstartstid, heller ikke med almindelig disk.

Ydermere, hvis man vil have HTPC-en til automatisk at optage programmer, skal den stå i standby mode..

Redigeret af avh - 26-Januar-2012 kl. 09:02
DVBviewer, Technotrend DVB-S2, Technotrend CT2-4500 DVB-T2, TeVii s470 DVB-S2, Anysee T2C DVB-T2
Til top
espersen Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 02-November-2005
Point: 284
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér espersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Januar-2012 kl. 09:29
helt enig med avh
boot er helt irelevant for HTPC, da den altid skal være tændt (i standby så den er klar til at blive brugt og især for at optage og modtage EPG)
;o)
Til top
Fraller Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 12-April-2010
Point: 16
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Fraller Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Januar-2012 kl. 10:23
Velbekomme,

Omkring 60-70 sekunder fra helt slukket til 7MC er startet.
Fra standby til 7MC omkring 10 sekunder. Det er cirka samme tid, som det tager fjernsynet om at starte.

Win7 x64 Ultimate
Til top
Gump Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 25-Juni-2008
Point: 377
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Gump Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Januar-2012 kl. 11:05
Vi slukker altid vores HTPC, kan ikke se hvorfor den skal stå tændt når den ikke bliver brugt. Det skal så lige nævnes at den ikke bliver brugt til at optage med. Den er ca. 25 sek om at tænde fra slukket til xbmc er klar... Kan også tænde den fra slukket med fjernbetjening.

Redigeret af Gump - 26-Januar-2012 kl. 20:22
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu