Forfatter |
Emne Søg Emne-funktioner
|
PSSO
Guld medlem
Oprettet: 22-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 615
|
Sendt: 12-Oktober-2008 kl. 10:43 |
Søren Ingemann skrev:
PSSO skrev:
brafi skrev:
Jeg er meget interesseret i at høre, hvilken overførselshastighed du har til/fra maskinen over FTP... :D
| Omkring 70MB/sec |
Hmm ![](smileys/smiley5.gif)
Jeg har lavet et (stort set) identisk setup. Samme MB og samme diske sat op i RAID1. For nemheds skyld kaldet 'Filserver' i det følgende.
OS er Server2008, konfigureret med AD Domain Services, DNS Server og File Services (NFS). Domænet fungerer perfekt - jeg har ingen problemer der.
Hele husets netværk er sat op i gigabit LAN - jeg har 3 PC'ere i netværket. 1 Vista Ultimate (min hoved-PC), 1 WinXP Pro (min søns), og 1 Vista Business (min laptop).
Jeg kan ikke DRIVE mere end 15 Mb/sec ud af serveren fra nogen af de 3 klienter. Til sammenligning kan jeg fra min hoved-PC hente ca. 40 Mb/sec fra en public shared folder på min søns WinXP pro. Næsten samme hastighed (omkring 36 Mb/sec) kan jeg få ved på at downloade fra samme WinXP pro til Filserveren. Fejl på selve netværket burde derfor kunne udelukkes.
Er der nogen der har et fornuftigt bud på hvor jeg skal starte fejlsøgningen?
|
Ved kopiering af små filer er overførselshastigheden => 70MB/sec, med store filer er hastigheden under det halve. (i følge Windows)
Redigeret af PSSO - 18-Oktober-2008 kl. 21:16
|
mvh PSSO
|
![Til top Til top](/forum_images/back_to_top.png) |
brafi
Bruger
Oprettet: 26-Februar-2008
Point: 103
|
Sendt: 12-Oktober-2008 kl. 21:11 |
PSSO skrev:
[QUOTE=Søren Ingemann]Ved kopiering af små filer er overførselshastigheden => 70MB/sec, med store filer er hastigheden under det halve. |
Det er lige omvendt! Det er de store filer, der kan overføres hurtigt. Jeg kan overføre med 100 MB/sek fra min filserver (med et adaptec 3405 raid-kort @ RAID 5) til min stationære maskine med 3 diske i RAID 0 (ellers kan de ikke følge med.) Skrivehastigheden til min fil-server er på 60 MB/sek da RAID 5 ikke kan skrive hurtigere, uden skrive-cache slået til...
|
PSSO
Guld medlem
|
Sendt: 12-Oktober-2008 kl. 21:21 |
brafi skrev:
Det er lige omvendt! Det er de store filer, der kan overføres hurtigt.
|
no - ikke i mit setup (Vista<->W2k8)
|
mvh PSSO
|
brafi
Bruger
Oprettet: 26-Februar-2008
Point: 103
|
Sendt: 12-Oktober-2008 kl. 21:34 |
okay...
Lyder mærkeligt i min verden, da harddiskene ellers skal "lede" efter filerne, ved de små, hvor de kan "læse derudaf" med de store filer...
Men okay. Jeg kender så ikke lige så meget til Wi$t@ og W2k8... (Bruger Debian Linux på NAS'en og WinXP på de andre maskiner.)
|
tipsen
Guld medlem
Oprettet: 29-August-2005
Sted: Odense, Denmark
Point: 3722
|
Sendt: 19-Januar-2009 kl. 21:06 |
PPSO: Kan du også overføre mange små filer og holde den hastighed - ellers lyder det mere som om at der er måle-fejl i de beregninger - ved overførsel af små filer skal tiden ikke variere meget for at der bliver store udsving i MB/sek.
Er der egentlig nogen som har overvejet et decideret RAID-5 kort (Eks. Promise FastTrak TX4310) med Chenbro kabinettet - vil det ikke give bedre performance eller er der slet ikke plads til det?
/Tommy
|
PSSO
Guld medlem
|
Sendt: 19-Januar-2009 kl. 21:25 |
tipsen skrev:
PPSO: Kan du også overføre mange små filer og holde den hastighed - ellers lyder det mere som om at der er måle-fejl i de beregninger - ved overførsel af små filer skal tiden ikke variere meget for at der bliver store udsving i MB/sek. Er der egentlig nogen som har overvejet et decideret RAID-5 kort (Eks. Promise FastTrak TX4310) med Chenbro kabinettet - vil det ikke give bedre performance eller er der slet ikke plads til det? /Tommy | Som tidligere nævnt så er tallene hvad Windows oplyser under kopieringen. Der er jo også noget cache involveret, så helt pålidelig er tallene muligvis ikke.
|
mvh PSSO
|
razzmus
Ny bruger
Oprettet: 18-Februar-2009
Point: 4
|
Sendt: 18-Februar-2009 kl. 20:55 |
Også jeg er meget interesseret i at høre hvordan du har opnået 70mb/s med den hardware og OS sammensætning. Jeg har selv sat følgende sammen - Mb: SN18000g PCI-E RAID Controller: Highpoint Rocketraid 3510 HDD: 4x Samsung Spinpoint F1 + nyere laptop sata hdd til OS. OS: Windows Server 2008
RAID Controlleren med de 4 F1 diske er benchmarket til over 300mb/s sustained read og mere end det dobbelte i burst.
Jeg har prøvet at teste overførselshastigheden mellem denne filserver og min Workstation der også kører Server 2008 fra en WD Velociraptor og resultatet er ligesom alle de andre skuffende 10-12mb/s. Dette er målt ved brug af programmet ATTO Disk Benchmark.
Problemet med den lave overførselshastighed er jeg ret sikker på har noget at gøre med driveren til Gigabit Lan chippen VT6130. Den skulle ikke være kompatibel med Windows Server 2008. Jeg har faktisk fået en mail fra en Via medarbejder der bekræfter dette. Han sagde til gengæld af den var kompatibel med XP og nogle Linux distroer. Det har jeg så prøvet, med XP - samme resultat. Går jeg ind i "speed and duplex settings" under advanced på netværketsetup så har jeg kun mulighed for auto, 10Mbps half/full, 100Mbps half/full - ingen 1000Mbps som der jo burde være.
Så PSSO hvis du har muligheden for at sætte dit dit SN18000g netværk til 1000Mbps vil jeg meget gerne have din driver!
/Rasmus
|
JesperLund
Guld medlem
Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Point: 8022
|
Sendt: 18-Februar-2009 kl. 21:25 |
razzmus skrev:
Går jeg ind i "speed and duplex settings" under advanced på netværketsetup så har jeg kun mulighed for auto, 10Mbps half/full, 100Mbps half/full - ingen 1000Mbps som der jo burde være. |
Ikke nødvendigvis.. Auto kan godt forhandle gigabit speed. Windows driveren til mit nforce4 netkort har heller ikke en dedikeret 1000 Mbps option, men den forhandler gigabit med min switch alligevel. Kan Windows ikke fortælle dig om link speed er 1000 eller 100 Mbps? Det kan min desktop WinXP i hvert fald. Alternativt kan du kigge på den konstant lysende diode ved RJ45 indgangen. Hvis den lyser grønt er der 100 Mbps og orange betyder 1000 Mbps. Well, sådan er det normalt, men der kan være forskelle fra netkort til netkort. Læs manualen til motherboard'et hvis du er i tvivl..
Redigeret af JesperLund - 18-Februar-2009 kl. 21:28
|
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
|
Søren Ingemann
Super bruger
Oprettet: 31-December-2004
Point: 497
|
Sendt: 19-Februar-2009 kl. 00:12 |
razzmus skrev:
Går jeg ind i "speed and duplex settings" under advanced på netværketsetup så har jeg kun mulighed for auto, 10Mbps half/full, 100Mbps half/full - ingen 1000Mbps som der jo burde være.
|
Du skal være opmærksom på, at den ene af de to LAN-porte på det bundbræt kun er 100 Mbps- den anden port er 1000 Mbps, så jeg tror du har tilsluttet dit kabel i den forkerte ![](smileys/smiley1.gif) . Prøv at skifte port - og hvad angår driver, så kunne jeg i sin tid bruge en Vista-driver til Server2008 uden problemer (begge i 32 bit udgave) Edit: Rettet en slåfejl ![](smileys/smiley9.gif)
Redigeret af Søren Ingemann - 19-Februar-2009 kl. 00:16
|
razzmus
Ny bruger
|
Sendt: 19-Februar-2009 kl. 06:28 |
Søren Ingemann skrev:
razzmus skrev:
Går jeg ind i "speed and duplex settings" under advanced på netværketsetup så har jeg kun mulighed for auto, 10Mbps half/full, 100Mbps half/full - ingen 1000Mbps som der jo burde være.
|
Du skal være opmærksom på, at den ene af de to LAN-porte på det bundbræt kun er 100 Mbps- den anden port er 1000 Mbps, så jeg tror du har tilsluttet dit kabel i den forkerte . Prøv at skifte port - og hvad angår driver, så kunne jeg i sin tid bruge en Vista-driver til Server2008 uden problemer (begge i 32 bit udgave)
Edit: Rettet en slåfejl ![](smileys/smiley9.gif)
|
COMON! - mon ikke jeg har tjekket hvilken port jeg har sat stikket i.. Desuden kan jeg jo se hvilken port der er aktiv i netværks settings. Så nej - det er ikke derfor. Og ja der er jo hul igennem i både Vista og Server 2008 - det var som sagt ikke det der var problemet. Den leverer bare ikke gigabit hastigheder. Jeg kan dog godt se ved at kigge mine andre workstations igennem at de manglende menupunkter ikke er en forudsætning for gigabit..
|
razzmus
Ny bruger
|
Sendt: 19-Februar-2009 kl. 06:29 |
JesperLund skrev:
razzmus skrev:
Går jeg ind i "speed and duplex settings" under advanced på netværketsetup så har jeg kun mulighed for auto, 10Mbps half/full, 100Mbps half/full - ingen 1000Mbps som der jo burde være. |
Ikke nødvendigvis.. Auto kan godt forhandle gigabit speed. Windows driveren til mit nforce4 netkort har heller ikke en dedikeret 1000 Mbps option, men den forhandler gigabit med min switch alligevel.
Kan Windows ikke fortælle dig om link speed er 1000 eller 100 Mbps? Det kan min desktop WinXP i hvert fald. Alternativt kan du kigge på den konstant lysende diode ved RJ45 indgangen. Hvis den lyser grønt er der 100 Mbps og orange betyder 1000 Mbps. Well, sådan er det normalt, men der kan være forskelle fra netkort til netkort. Læs manualen til motherboard'et hvis du er i tvivl..
|
Hej Jesper - det er jo egentlig åbentlyst. Det har jeg ikke engang overvejet at tjekke. Det vil jeg prøve senere.
|
Søren Ingemann
Super bruger
Oprettet: 31-December-2004
Point: 497
|
Sendt: 19-Februar-2009 kl. 19:19 |
razzmus skrev:
COMON! - mon ikke jeg har tjekket hvilken port jeg har sat stikket i.. Desuden kan jeg jo se hvilken port der er aktiv i netværks settings. Så nej - det er ikke derfor. Og ja der er jo hul igennem i både Vista og Server 2008 - det var som sagt ikke det der var problemet. Den leverer bare ikke gigabit hastigheder. Jeg kan dog godt se ved at kigge mine andre workstations igennem at de manglende menupunkter ikke er en forudsætning for gigabit..
|
Rolig nu!! Det var bare et venligt råd.
Du skriver ikke noget om - som Jesper Lund også påpeger -
hvad Windows opgiver din netværkshastighed til. Det er da en væsentlig
fejlmulighed, som skal udelukkes. Derfor mit svar.
Hvis du derudover havde læst mit indlæg lidt tidligere i tråden kunne du se at
jeg opnåede 36 Mb/sekund fra en standard XP-workstation til SN18000G-serveren.
Alene det faktum gør, at der i hvert fald er mere end 100 Mbps igennem porten.
Jeg konkluderede dengang, at det nok var VIA-cpu'en, som ikke var kraftig nok
til at håndtere onboard-RAID, og samtidig levere en god netværksperformance.
Jeg prøvede derfor at montere en hardware-RAID controller (Promise EX4650 med
egen CPU og RAM) men det hjalp ikke på hastigheden fra serveren.
Jeg kunne i øvrigt konstatere, at når jeg forsøgte at downloade fra serveren,
så steg dens RAM-forbrug lineært indtil der ikke var mere tilbage af de
installerede 2 GB. Det gjaldt såvel med den indbyggede RAID-controller som med
ekstern RAID. CPU'en blev også voldsomt belastet i begge tilfælde. Min
konklusion var derfor at CPU'en simpelthen var for lille. Men det er da ikke
utænkeligt at det i stedet skyldes en eller anden inkompatibilitet mellem LAN-chippen
og Windows-driveren, som gør at CPU’en kommer på overarbejde. Under alle
omstændigheder gad jeg ikke bøvle mere med det den gang, så jeg fandt en anden
storage-løsning i stedet.
Redigeret af Søren Ingemann - 19-Februar-2009 kl. 19:20
|