|
|
Besvar ![]() |
Side <1 789 |
Forfatter | |
brafi ![]() Bruger ![]() Oprettet: 26-Februar-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 103 |
![]() |
Hvis folk vil have noget med lidt mere fart på, synes jeg I skal bruge et par min, til at læse om min lille NAS, som oprindeligt startede med et VIA SN1800G motherboard, som diskuteres herinde...
http://brafi.dk/viewpage.php?page_id=26 Det skal dog siges at denne maskine er udstyret med et Adaptec 3405 raid-controller-kort som virkelig kan sparke r**. Samlet med diske og det hele, har den kostet 10.000 kr for et år siden. Men dengang kostede en 750 GB hdd også godt over de 1000 kr... |
|
![]() |
|
JesperLund ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 21-Januar-2006 Sted: Darknet Status: Offline Point: 8022 |
![]() |
Jeg har ingen problemer med CPU belastning på en 1.2 GHz C7 med 1 GB RAM på et EPIA EN motherboard (ældre end dit SN). Serveren kører Ubuntu Server 8.04 og fra en Ubuntu desktop PC kan jeg få skrivehastigheden op på næsten 40 MB/sec med NFS. Det er med en enkelt harddisk i serveren og et 4-5 år gammelt motherboard på desktop computeren, så det er givetvis harddiske og controllere som er den begrænsende faktor. SMB/CIFS er nok mere CPU krævende end NFS, men jeg tvivler alligevel på din konklusion om CPU hastigheden. Redigeret af JesperLund - 19-Februar-2009 kl. 22:24 |
|
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
|
|
![]() |
|
Søren Ingemann ![]() Super bruger ![]() ![]() Oprettet: 31-December-2004 Sted: Denmark Status: Offline Point: 497 |
![]() |
Jeg er som sagt heller ikke sikker. Jeg kunne bare konstatere at CPU-load var høj når en klient downloadede fra serveren. Omvendt var der stort set ingen belastning på CPU'en når trafikken gik den modsatte vej, altså download fra en klient PC til serveren. Windows har sandsynligvis også et eller andet at skulle have sagt. Vista er mildest talt elendig til netværkstrafik. Windows 7 som jeg testet på en ældre maskine er væsentlig bedre i den disciplin (ca +30%) |
|
![]() |
|
JesperLund ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 21-Januar-2006 Sted: Darknet Status: Offline Point: 8022 |
![]() |
Løsningen ligger lige foran dig, og den er gratis og fri. ![]() Efter et harddisk crash har jeg netop været igennem en geninstallation af Windoze XP og Ubuntu i mit dual-boot setup på min 4 år gamle desktop PC. Ubuntu genkendte alt hardware i maskinen, incl. et Hauppauge WinTV Express TV kort (PCI) og gigabit link speed til mit netkort, men Windows var en heeeelt anden sag. Frem med de gamle CDere med drivere, og jeg havde et frygteligt bøvl med at få gigabit speed i mit nForce4 netkort (en Google søgning viste at jeg lagt fra var den eneste med det problem, omend det var værre på Vista end på XP, men hvad er ikke det). Nå men det havde jo virket før og jeg er den stædige type, så det viste sig minsandten at jeg ikke skulle opgradere nForce4 ethernet driveren med en nyere version. Så meget for at Windoze er nemmere end Linux.. ![]() |
|
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
|
|
![]() |
|
Søren Ingemann ![]() Super bruger ![]() ![]() Oprettet: 31-December-2004 Sted: Denmark Status: Offline Point: 497 |
![]() |
Ja, det har du jo plæderet for nogle gange efterhånden ![]() En gang når jeg har god tid kunne jeg også godt tænke mig at nørde lidt med det - men det bliver nok ikke foreløbig. Indtil videre nøjes jeg med min 2,9TB NAS fra Cisco/Linksys. Den rykker med svimlende 10 MB/sekund ![]() Til gengæld bruger den kun 40 watt med 4 stk. 1TB diske fra WD i RAID5. Ulempen er dog, at der ikke er tidsstyring på, så man kan ikke lade den være slukket i dagtimerne hvor man alligevel er på arbejde eller om natten for den sags skyld. |
|
![]() |
|
razzmus ![]() Ny bruger ![]() ![]() Oprettet: 18-Februar-2009 Sted: Denmark Status: Offline Point: 4 |
![]() |
Se DET er mere hvad jeg var på jagt efter - hvad er strømfobruget på dit setup (idle/max)? /R |
|
![]() |
|
brafi ![]() Bruger ![]() Oprettet: 26-Februar-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 103 |
![]() |
Desværre bruger den omkring de 120W og det er hvad PSU'en kan levere. Og den kan ikke gå i idle, da jeg kører flere virtuelle servere på den også. |
|
![]() |
|
imjakes ![]() Ny bruger ![]() Oprettet: 07-Marts-2009 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1 |
![]() |
Jeg har fået de samme componenter som dig, men når jeg sætter det samme og sætter strøm til sker der ikke noget ?
Jeg har gjort følgende: 1. Sat motherboard i. 2. Sat følgende stik i motherboard: - 20-pin Power connector. - 4 stk. sata connector til harddiskene. - Power SW. - Reset SW. 3. Sat ram i. 4. Sat hardiskene i. Som du kan se på nedenstående billede så kommer der lys i dioden under power connectoren men ellers sker der intet? http://www.imjakes.com/images/DSCN5118.jpg Jeg har tjekket at alle kablerne er sat ordentlig i. Er der nogle der har et bud på hvad jeg kan have gjort forkert/glemt at gøre? Vh Jacob |
|
![]() |
Besvar ![]() |
Side <1 789 |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |