|
mobil med gæld |
Besvar ![]() |
Side <12345> |
Forfatter | ||
Among ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 09-September-2010 Sted: Aalborg Status: Offline Point: 501 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Sikke noget vrøvl.
Lad det bare være sagt med det samme; jeg har gjort brug af Telenors Smart-aftaler i flere år. Det har jeg gjort, fordi jeg alligevel betaler mit abonnement hver måned, så hvorfor ikke også betale for sin telefon hver måned? Telenor giver en rabat, og jeg slipper for at skulle lave en stor udbetaling til en ny telefon. Ud fra en almindelig finansieringsteoretisk betragtning er det jo heller ikke uvæsentligt, at det er til 0% i rente, og faktisk bliver den i forvejen lidt billigere pris jo endnu lavere, hvis du beregner nutidsværdien af de fremtidig afdrag. Jeg havde en iPhone 4s. Den holdte i to år. Da de to år var gået, gik jeg ned i Telenor-butikken og fik en iPhone 6. Finansiering skulle jeg ikke tænke på, da der bare blev indgået en ny afbetalingsordning. I situationen føltes det næsten gratis, da jeg allerede havde budgetteret med det månedlige afdrag. Jeg kan ikke se, hvorfor det skulle være en dårlig måde at gøre tingene på. |
||
![]() |
||
Radiomanden ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 17-Maj-2004 Sted: 4100 Status: Offline Point: 40543 |
|
Jeg køber heller ikke Telefoner hos udbyderen, men på det frie marked. |
||
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
|
||
![]() |
||
Mufti ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 25-Marts-2010 Sted: Taastrup Status: Offline Point: 4909 |
|
Fordi der er mange ubekendte faktorer. |
||
![]() |
||
Kandersen ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 13-Juli-2006 Sted: 4653 Status: Offline Point: 10964 |
|
Hvis din indkomst og udgifter i dit budget ikke bliver ændret, (forværret) i det forløb du binder dig, så er det ikke en dårlig måde at gøre det på, tværtimod er det principielt smart. Man bør dog helst have en opsparing ved siden af, i tilfælde af at noget går galt. Og dermed kan afvikle hele gælden med det samme, at der sker ændringer. (Kunne være man blev skilt eller mistede sit job, pludselig får barn, bilen skal til reparation for et stort beløb osv.). Men rigtig mange mennesker har ikke dette disciplineret forhold til deres budget. Og de færreste kan nok se 2 år ud i fremtiden. Mange køber med hjertet og ikke hjerne. Oven i dette ligger de måske allerede på grænsen i deres budget, prioriteringsmulighederne er små, og der skal ikke meget til at vælte det. I sådanne tilfælde, så er det en rigtig skidt måde, selvom det er rente og gebyrfrit. Et program som Luksusfælden på TV3 er ikke pure opspind, tværtimod. Mht at købe en mobil kontant med det samme, eller rabat ved en aftale, den holder ikke at sige, du opnår mere rabat på mobilen ved en aftale. Telebutikkerne lever af abonnementet, så du får rabatten ud fra dit abonnement og jo længere tid du er abonnent, uanset om du køber mobilen kontant eller med aftale. Men du låser dig kun for ½ år, selvom du måske laver en betalingsaftale på 2 år på mobilen. Det er en lidt tricky måde, hvis man tænker over det. Reelt set burde man enten låse sit abonnement i samme periode man betaler mobilen i, eller betale mobilen i det ½ år man bliver låst. Men desværre må telebutikkerne rent lovmæssig ikke låse folk fast i et abonnement i mere end et ½ år. Jeg synes principielt det er hammerende forkert. Og for dit vedkommende ville du jo heller ikke have nogle problemer ved det, du er jo kunde alligevel, og har ingen intentioner om at skifte. Telebutikkerne ville måske endda kunne sælge endnu billigere mobiltelefoner, hvis de fik lov at låse deres kunder i længere tid, på abonnementet. Prøv at gå ind på Telenor og nøjes med at skifte afbetaling. Bemærk mobilens pris og din rabat, når du kun skifter afbetalingsperioden. Den er præcis det samme, også selvom du vælger kontant. Piller du derimod ved abonnementet, så ændre rabatten sig. Så argumentet om, at man opnår mere rabat ved en afbetalingsperioden på mobilen fremfor at købe kontant. Den holder ikke. Det er abonnementet der tæller, hvilket er helt forståeligt, da købet af mobilen er en aftale ved siden af, og ikke kan låses i abonnementet i mere end ½ år. |
||
![]() |
||
Kandersen ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 13-Juli-2006 Sted: 4653 Status: Offline Point: 10964 |
|
Hvis man er i tvivl, så skal der omvendt være fantastisk gode argumenter for at købe en genstand med gæld i, fremfor en uden. Det springende punkt er pris differencen imellem valgene. Da mobiltelefoner ikke ligefrem er en million investering, og differencen derfor er minimal, så synes jeg egentlig at svaret giver sig selv. Det er ikke besværet eller bekymringen værd. Oven i det har jeg et moralsk dilemma med sådanne ting. Man bør ikke sælge genstande med gæld i. Skal man sælge en mobil, så er det mindste man kan sørge for, det er at den er gældsfri. Men det er det min helt personlige mening ud fra et moralsk aspekt. |
||
![]() |
||
Among ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 09-September-2010 Sted: Aalborg Status: Offline Point: 501 |
|
@Kandersen
Jeg er klar over, at Telenors afbetalingsløsninger dækker over samme Telefon-pris delt med 6, 12 eller 24 måneder. Men heri ligger der også inddirekte en besparelse. Almindeligvis skal man jo betale for kredit - og des længere kredittid, des flere renteudgifter. Da kredittiden hos Telenor ikke har nogen betydning for prisen, skal man principielt altid vælge den længste. Det betyder jo, at pengene kan trække renter på din bankkonto i mellemtiden, og derved stilles du som køber faktisk bedst. Eller sagt på en anden måde; det er billigere at betale 100 kr. over 24 måneder, end det er at betale 2.400 kr. i dag, simpelthen fordi kredit har en værdi (og derudover er der jo også noget, der hedder inflation). Jeg ønsker ikke at angribe dem, der anbefaler, at man ikke betaler på afbetaling, for i almindelighed er det en god grundregel. I nærværende sammenhæng er den dog udtryk for en irrationel tankegang, som der ikke er økonomisk belæg for. Snarere tværtimod. Det mest rationelle vil være at tage afbetalingsløsningen over 24 mdr. Hvad angår det sidste, så bliver jeg nødt til at anfægte, at der skulle være "gæld i telefonen". Hvis jeg går ned i banken og låner 5.000 kr. til en telefon - en telefon som jeg så efterfølgende sælger - så er det irrelevant for køber, at jeg evt. stadig skylder på lånet til min bank - og ingen vil vel betegne det som, at jeg sælger en telefon med gæld i. Det er principielt det samme, der gør sig gældende ved køb gennem Telenor, med den undtagelse at jeg ikke får finansieret via banken, men direkte hos Telenor. Heller ikke i denne situation har mit skyldforhold dog nogen betydning for en køber af telefonen, og Telenor har kun de samme muligheder, som banken evt. ville have haft. Det giver kun mening at snakke om "gæld i en genstand", hvis långiver har pant i genstanden, eller hvis der er taget ejendomsforbehold eller lign. Hvis banken har fået tinglyst et pant i min bil, så kan man snakke om, at der er "gæld i genstanden", men det skyldes jo det forhold, at banken kan gå efter bilen, hvis ikke lånet betales ud. |
||
![]() |
||
Radiomanden ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 17-Maj-2004 Sted: 4100 Status: Offline Point: 40543 |
|
Der skal da nok være en del som ikke har en Telefon i 2 år før den udskiftes, eller skifter til en anden udbyder, og så er er stadig gæld i den. Så hellere eje den så har man ikke det bøvl.
|
||
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
|
||
![]() |
||
|
Der er som sagt ikke gæld i telefonen. Og hvad er det bøvl, der opstår, afhængig af om telefonen holder i to år eller ej?
|
||
![]() |
||
Bruger udmeldt 43 ![]() -- ![]() Oprettet: 18-April-2007 Status: Offline Point: 0 |
|
Som Among så glimrende har forklaret, så er det irrationel og gammelmands tankegang. En tlf til 7000kr som kan betales rentefrit over 24 mdr giver rigtig god mening. Gjorde det selv ifm iPhone køb, og skiftede til et billigere selskab/abonnement efter 6 mdr. |
||
![]() |
||
blumenburg ![]() Super bruger ![]() Oprettet: 30-April-2012 Sted: mesinge/fyn Status: Offline Point: 383 |
|
Hvilken bank har du Among?
For min tilbyder sgutte renter af indestående på min konto . Kun på den som er låst i en længere periode. ![]() |
||
setup: Sony xf9005 65"
canal digital sat Marantz SR7009 fronter: xtz 99,26 mk2 center : B&W xtc bag ht : B&W xt2 sub : xtz 10.17 edge |
||
![]() |
||
|
Og det er efter min mening en meget simplificeret måde at sige det på.
24 mdr er også lig med, at man på en eller anden måde skal sikre sig, at ens indtægter og udgifter ændre sig nævneværdigt i samme periode. Selvom beløbet ikke er en herregård, så er der folk derude som sidder så stramt i det, og nærmest pr definition benytter sig af afdragsordninger med/uden renter. Jeg er helt på det rene med princippet i ingen renter og gebyrer. Men perioden er/kan være en trussel.
Som udgangspunkt er jeg enig, men moralsk mener jeg det er en anden sag. |
||
![]() |
||
Cyberguyen ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 24-Oktober-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 4945 |
|
Det er meget almindeligt kendt at folk der skylder penge bliver presset ud i en situation hvor de køber 3-4 dyre telefoner på afbetaling og så sælger dem videre i den blå avis.
Nemme og hurtige penge...
De vil hellere misligeholde afbetalingerne end at skylde til en lånehaj. Teleselskaberne har jo ikke for praksis at kigge forbi og klippe fingrene af de dårlige betalere. |
||
Jeg støtter brugen af Recordere.dk's gamle logo med Piphans.
|
||
![]() |
Besvar ![]() |
Side <12345> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |