|
mobil med gæld |
Besvar ![]() |
Side <1 2345> |
Forfatter | ||
Among ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 09-September-2010 Sted: Aalborg Status: Offline Point: 501 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
@Kandersen
Nu er udgangspunktet for denne diskussion jo, at telefonen skal erhverves under alle omstændigheder (det er i hvert fald udgangspunktet for mit standpunkt), og spørgsmålet går derfor på, hvilken finansieringsform der er den fornuftigste/rationelle. Det er klart, at hvis valget står mellem ikke at købe noget overhovedet, og at købe noget på afbetaling, så er man selvfølgelig mere udsat økonomisk, hvis man vælger det sidste. Omvendt; hvis valget står mellem at købe på afbetaling med 0% i rente eller betale hele købesummen på en gang, så er afbetalingsordningen den smarteste. På den måde beholder man jo også pengene på sin konto, og er derfor også bedre stillet, hvis der skulle opstå andre uforudsete udgifter. Risikoen er selvfølgelig, at man overvurderer sin økonomiske position, når man køber alt på afbetaling og derfor kommer til at købe flere ting, end man ville have gjort, hvis man havde købt alt ved kontaktbetaling. Men det gør ikke afbetalingsløsningen mindre rationel. Og lige til det sidste, du skriver - mener du også, at der vil være et moralsk problem, hvis man sælger en telefon, man har finansieret via banken, og endnu mangler at betale banklånet? @blumenberg Får man ikke indlånsrente? Jeg skal være ærlig at sige, at jeg ikke har tjekket nærmere op på vilkår og betingelser med min bank, men jeg gik egentlig ud fra, at der blev betalt en eller anden form for (symbolsk) rente. Nu er det så heller ikke lang tid siden, at jeg færdiggjorde min uddannelse og derved kom over på en anden bankløsning. Måske det har haft betydning.
Redigeret af Among - 07-Oktober-2015 kl. 14:00 |
||
![]() |
||
Kandersen ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 13-Juli-2006 Sted: 4653 Status: Offline Point: 10964 |
|
Jeg tror du misforstår mig. Jeg kan snildt forholde mig til afdragsordninger til 0% i rente er en rigtig god forretning, når man SKAL købe noget. Men selvom det nu og her kan virke som en god forretning, så kan det senere vise sig at være skidt, hvis der sker ændringer i ens økonomiske forhold. Problemet er som du skriver i 2. afsnit, at når det er nemt, så er det lige så nemt at komme til at købe over evne, specielt når man har den holdning, at 0% i renter er en god forretning. Derfor skrev jeg, at når man begiver sig ind i sådan noget over en længere periode (24 mdr = 2 år), så skal man være rimelig disciplineret, fordi rigtig meget kan ske i løbet af 2 år. Jeg kender ingen som kan spå 2 år ud i fremtiden. Hvis alle var nok disciplineret, så ville et program som luksus fælden på TV3 slet ikke eksistere. Og bemærk, at disse mennesker ofte ikke ligefrem udviser en stor forståelse for omkostningerne ved de afdragsordninger de har indgået. Ofte er det lån/afdragsordninger der ligger over 20% i rente = hurtige nemme og vanvittige dyre lån. Fuldstændigt gakket! Jeg siger ikke det er forkert at benytte disse 0% afdragsordninger. Jeg siger, at hvis man gør det, så skal man være klar over, at man er låst i de 2 år, (eller hvad man nu end vælger). Jeg har selv benyttet det, og agter da også at blive ved, når jeg SKAL. Men det er dælme ikke uden, at jeg til enhver tid kan komme ud af det (ved en opsparing/buffer) med det samme, hvis der skulle opstå en situation, der gør det nødvendigt.
Ja og nej. Alt afhængig af hvor stort et beløb der er tale om. Men principielt, (og igen med henvisning til ens privatbudget), så skal man tænke sig om, hvis man begynder på sådanne ting, som at sælge en mobiltelefon med gæld i. Det ender som regel som nævnt herover med, at man pludselig betaler til to måske flere telefoner, men kun har en telefon. Og det er de færreste mennesker der har den holdning, at det er positivt at betale til noget de ikke længere har, når vi fx snakker forbrugsgenstande. Så giver det langt mere mening, at bruge pengene man får for salget, til at betale den gamle færdig med, inden man starter en ny aftale med en teleudbyder. Det er mig bekendt meget få mennesker der køber en ny mobil, sælger den gamle, som ikke er betalt færdig, af nød, når vi snakker mobiltelefoner. Det er som regel af lyst. Vi er under alle omstændigheder ude af al rationel snak om renter, når vi er nået hertil. For hvad er god forrentning på en aftale, hvor du ikke længere har produktet? I min verden er det pludselig et helt andet aspekt, der ikke kan gøres op i renter. |
||
![]() |
||
Bruger udmeldt 43 ![]() -- ![]() Oprettet: 18-April-2007 Status: Offline Point: 0 |
|
Nu kan jeg kun snakke for mig selv. Men da jeg valgte afbetalingsordningen over 24 mdr rentefrit, var det jo fordi tlf også var billigere end i kontant køb. Teleselskaberne giver rabatter ifm oprettelse af abb og køb af ny tlf.
Jeg havde beløbet og mere til stående på min konto. Men hvorfor faen skulle jeg give fuld pris, når jeg kunne spare penge og samtidig brede udgiften ud over 24 mdr? |
||
![]() |
||
kaizer ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 08-Maj-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 2354 |
|
Hvis man som min hustru og mig selv ikke har behov for et abonnement, kan man blive nødt til at betale fuld pris. Med mindre besparelsen ved at købe telefonen med abonnement overstiger det den vil koste med fuld pris + forbrug i samme tidshorisont. Af samme årsag købte jeg min første nye telefon for et halvt års tid siden; uden abonnement. Ellers har jeg de sidste 15 år holdt mig til brugte telefoner og taletidskort, hvor jeg selv satte penge ind på. På nær de to første jeg havde ved TDC. |
||
![]() |
||
Radiomanden ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 17-Maj-2004 Sted: 4100 Status: Offline Point: 40543 |
|
Når man har en god aftale hos udbyderen, så køber man ikke nogen nye med Abonement, men køber en ny på det frie marked. |
||
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
|
||
![]() |
||
blumenburg ![]() Super bruger ![]() Oprettet: 30-April-2012 Sted: mesinge/fyn Status: Offline Point: 383 |
|
Jeg har osse det for os alle fire i husstanden det billigste og bedst behovopfyldende abonnement så ønsker heller ikke at skifte i forbindelse med ny mobil.
hidtil har den stået på sidste års model på tilbud eller brugt mobil. bonus info er at jeg endte med at bestille en oneplus2 som netop nu er på vej med posten. lyder til at det er bang for the money så det bliver spændende |
||
setup: Sony xf9005 65"
canal digital sat Marantz SR7009 fronter: xtz 99,26 mk2 center : B&W xtc bag ht : B&W xt2 sub : xtz 10.17 edge |
||
![]() |
||
Kandersen ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 13-Juli-2006 Sted: 4653 Status: Offline Point: 10964 |
|
Det er det jeg ligesom anfægter her. Fx med Telenor, så kan du opnå samme rabat på køb af en ny mobil kontant, hvis du fx er kunde i forvejen og har et abb.. Du låser bare dit abb fast i 6 mdr.. Men prisen på mobilen er stadigvæk med rabat. (Det afhænger dog af hvilket abb du har). Du får ikke mobilen billigere, fordi du deler betalingen op i 24 mdr.
Det skal du heller ikke. Som jeg skrev, så er det smart, at have pengene stående.. Og så er det sund fornuft, at dele betalingen op. Eller hvis man er i den situation, at man kan se 2 år frem. Det er bare langt fra alle der er så disciplineret med deres økonomi.. Og når noget er nemt at komme til, så har visse mennesker tendens til at falde på den, specielt når det gælder mobiltelefoner, og gerne de nyeste/dyreste. Læste lige noget overskrift med Telia nu tilbyder en service, så man kan ombytte sin mobil efter 12 mdr.. Det lyder spændende, alt afhængig af prisen. Egentlig kunne det måske være en fordel at "leje" sin mobil, hvis man ved at man tit skifter. Har ikke læst Telias nyhed, men tror et er lidt i den stil. |
||
![]() |
||
tipsen ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 29-August-2005 Sted: Odense, Denmark Status: Offline Point: 3722 |
|
|
||
![]() |
||
KlausDM ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 12-Marts-2010 Sted: Hammel, Jylland Status: Offline Point: 19562 |
|
Hvad er der galt med at købe bil kontant?
Det er 15 år siden jeg har haft gæld i en bil, lige nu står der over 400k klar til jeg får den ide at jeg vil skifte igen.... Klaus |
||
![]() |
||
tipsen ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 29-August-2005 Sted: Odense, Denmark Status: Offline Point: 3722 |
|
Hvis du har brugt årene på at spare penge op og kan købe din næste bil kontant, er det jo bare fint og du skal så bare finde ud af om det er den økonomisk mest rentable løsning for dig. |
||
![]() |
||
KlausDM ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 12-Marts-2010 Sted: Hammel, Jylland Status: Offline Point: 19562 |
|
Tjah, den nuværende er da på randen af at skulle skiftes ud, da den er 6 år gammel. Gammel, måske, men farlig vil jeg ikke påstå.
Og det er blot et spørgsmål om at komme i gang med at "være foran" med hensyn til betaling af bil. Så går det meget bedre.... Klaus |
||
![]() |
||
Bruger udmeldt 43 ![]() -- ![]() Oprettet: 18-April-2007 Status: Offline Point: 0 |
|
Det er vist de færreste, der foruden at afholde udgiften til nuværende bil, kan lægge de 2000kr fra i md, som afskrivningen vitterligt er på en familiebil i dagens DK.
|
||
![]() |
Besvar ![]() |
Side <1 2345> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |