recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - moderne surroundforstærker
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

moderne surroundforstærker

 Besvar Besvar Side  <12345 18>
Forfatter
Besked
Denraretiger Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 12-Januar-2013
Sted: Aalborg
Status: Offline
Point: 551
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Denraretiger Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Juni-2013 kl. 12:24
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Dette klip med Steven Snedker er for øvrigt lidt uheldigt:
http://www.youtube.com/watch?v=J_c4439QmHI

Klaus
 
 
Og det er satme også godt set..
 
teen-blowjob-fuck-03.wmv  jo jo han kan nok ham snedker snild.....
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Juni-2013 kl. 16:36
Oprindeligt skrevet af LarsGeisler LarsGeisler skrev:

Til Otto: Jeg mente blot at det kunne være interessant med blindtest af højttalere, hvor stor skal forskellen være for at man kan høre det med sikkerhed.
Hvis du arrangerer en fremvisning af nogle højttalere med noget blindtest, så vil jeg gerne tage turen fra Aalborg for at være med! (Og så kunne det jo være hyggeligt at mødes :-)

Jeg tilbød at lægge lokaler og højttalere til. Selve det at opstille og udføre en blindtest, det må være op til dem der mener at blindtests er en god test og nemt at udføre, at føre ud i livet.

Men ja, jeg ved af erfaring at der skal overraskende store reelle forskelle til, før de kan udpeges med sikkerhed i en blindtest. Det er dérfor jeg siger at blindtests er en dårlig løsning.

Mht. artiklen som tråden her handler om, så synes jeg ikke det er nødvendigt at udstille skribentens pinligheder for at nedbringe troværdigheden, artiklen er pinlig nok som den er.
Til top
dpdk Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 15-Maj-2013
Status: Offline
Point: 150
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér dpdk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Juni-2013 kl. 16:51
Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:




Men ja, jeg ved af erfaring at der skal overraskende store reelle forskelle til, før de kan udpeges med sikkerhed i en blindtest. Det er dérfor jeg siger at blindtests er en dårlig løsning.


 
Jeg er ret enig i den betragtning at det kan være meget vanskeligt at høre selv "objektive" forskelle (jeg har prøvet Harmans lytte-træner). Selv med hovedtelefoner på. Men hvad skal man så gøre? Det bliver jo ikke bedre at kunne se om man lytter til det ene eller andet mærke. Det er jo ligesom ikke det det går ud på.. I bedste fald vil resultatet være det samme og i værste fald vil man blive farvet at bias.
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Juni-2013 kl. 21:17
Oprindeligt skrevet af dpdk dpdk skrev:


 
Jeg er ret enig i den betragtning at det kan være meget vanskeligt at høre selv "objektive" forskelle (jeg har prøvet Harmans lytte-træner). Selv med hovedtelefoner på. Men hvad skal man så gøre? Det bliver jo ikke bedre at kunne se om man lytter til det ene eller andet mærke. Det er jo ligesom ikke det det går ud på.. I bedste fald vil resultatet være det samme og i værste fald vil man blive farvet at bias.

Overordnet set mener jeg man skal gøre det man selv har det bedst med, for jeg tror ikke på at der findes en løsning på problemet.

Jeg er iøvrigt ikke helt enig i at det ikke er dét det går ud på, dvs. hvordan man opfatter det når man kan se det man lytter på. Det er jo sådan man rent faktisk skal bruge anlægget i dagligdagen. Det er IKKE ensbetydende med at jeg giver dem der mener det hele bare er indbildning ret, men HVIS du bilder dig selv ind at lyden er bedre end den i virkeligheden er, fordi din forstærker ser flot ud, så er det jo dén oplevelse du har i dagligdagen. Hvis bias giver dig en bedre oplevelse, så er det jo sådan det er. Helt kynisk set, så er det netop ikke interessant hvor stor forskellen rent faktisk er, det interessante er hvordan du oplever forskellen. At flertallet så lader andres subjektive oplevelser bestemme hvad de skal købe, er jo deres egen fejl. I stedet for at søge nogle objektive svar som ikke findes, så mener jeg at folk burde bruge noget mere energi på at lytte til tingene på dén måde som de rent faktisk skal bruge det.

Du skal med andre ord droppe jagten på et svar på hvad der er objektivt bedst, for dét svar findes ikke. Og du skal især droppe tanken om at have bedre/mere korrekt lyd end naboen. Og melde dig ud af diskussionerne om hvorvidt mærke A er bedre end mærke B. Du skal jagte dét der giver dig den bedste oplevelse af at høre musik hjemme i stuen, og det gør du bedst ved at høre musik hjemme i stuen på noget forskelligt udstyr, og evaluere på hvad du synes. Det har virket fint i årtier. Al balladen om hvorvidt man kan høre forskel eller ej, er sjovt nok stigende i takt med at folk lytter mindre, og læser mere. Det kan man måske tænke lidt over... Så mit svar på hvad du skal gøre, er at tænke lidt mindre og lytte lidt mere.
Til top
Frossenfisk Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 02-Maj-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 104
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Frossenfisk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Juni-2013 kl. 23:05
Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:

Men ja, jeg ved af erfaring at der skal overraskende store reelle forskelle til, før de kan udpeges med sikkerhed i en blindtest. Det er dérfor jeg siger at blindtests er en dårlig løsning.


Der har været en del debat om blindtests på recordere på det sidste, og mange er tilsyneladende af den opfattelse, at det er en ubrugelig forsøgsform. Det er jeg ikke nødvendigvis enig i. Jeg arbejder selv i fødevareindustrien, og har personligt tilrettelagt og udført en del blindtest efterhånden. Jeg kan komme med et projekt, jeg i øjeblikket arbejder på.

Min arbejdsgiver ønsker at skifte leverandør af en række ingredienser, da en besparelse er mulig, bl.a. askorbinsyre. Ændringer i det færdige produkt er uønskede, da det allerede er en salgssucces. Det testes som følger, gennem en såkaldt triangeltest: Hver forsøgsperson får tre prøver, to færdige produkter med den nye ingrediens, en enkelt med den gamle (eller omvendt). Testpersonen skal så udpege hvilken af de tre prøver, der er anderledes end de andre, men skal ikke give nogen præference. Det giver sig selv, at forsøget gentages ikke én eller to gange, men hundredevis, eller endda tusindvis af gange. Hele datamaterialet behandles til sidst af en matematiker, der bestemmer, om der er statistisk signifikans for, at den nye og gamle ingrediens er forskellige, eller ens.

Det er dog klart, at selve forsøget skal 100 % kontrolleres. Hver enkelt forsøgsperson vil typisk opholde sig i en lukket boks, der fuldstændig er skærmet fra udefrakommende indtryk. Der er dog også mange andre faktorer, der skal styres. Lad os fx sige, at prøverne navngives A, B og C. Hvis navngivningen af prøverne er ens hver gang, kan det derfor ende med, at man i virkeligheden bare har testet for, om folk generelt har en præference for et bestemt bogstav. Det skal derfor randomiseres. Det er en hel videnskab, og der er fag på universitetet, der nærmest ikke handler om andet.

Det er dog værd at bide mærke i, at det ikke er en objektiv test. En sådan test kunne udføres ved at teste, om de to askorbinsyreprøver er kemisk ens, i et laboratorium. Med kraftige forbehold kan det siges, at en objektiv forskel kan være ligegyldig, så længe den ikke opfattes subjektivt, fx ved indtagelse ved en fødevare. Nogle vil uden tvivl sige, at det samme er gældende for hifi-udstyr.

Så hårdnakket at påstå, at blindtest er ubrugelige, er decideret forkert. Problemet er bare, at det er så omfattende og tidskrævende, at privatpersoner reelt ikke kan gøre det i praksis.

Og Otto: Det skal ikke forstår som et personligt angreb, eller at jeg siger, du ikke tror på blindtest. Det skal bare ses som en nuancering af debatten.

EDIT: Bare lige for at gøre det klart: Min mening med dette lange indlæg var at sandsynliggøre, at man selvfølgelig kan bestemme om der er forskel på dyrt og billigt udstyr gennem blindtest, fx ved en triangeltest. I praksis vil det dog næppe være muligt for en privatperson.

Redigeret af Frossenfisk - 09-Juni-2013 kl. 00:57
Til top
Frossenfisk Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 02-Maj-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 104
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Frossenfisk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Juni-2013 kl. 23:13
Og lidt mere ontopic: Steven Snedker anbefaler folk at købe et anlæg til godt 2.000 kroner, med separat receiver og højtalere. Allerede der, får man bedre lyd, end hvad der er i 98 % af alle danske hjem. Det synes jeg da er positivt.

Rent personligt har mit anlæg kostet et godt stykke oppe i de fem cifre, og hvis vi tager hele min hjemmebiograf med, er jeg over seks cifre. Så jeg håber, det bliver bedre, når man går op i pris ;)

Redigeret af Frossenfisk - 08-Juni-2013 kl. 23:14
Til top
Rasmus8D Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-November-2011
Status: Offline
Point: 1336
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmus8D Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Juni-2013 kl. 23:20
Jeg forstår ikke alt den snak om blindtest for tiden? Er det blevet til en potensforlænger for folk? ;)... Helt ærligt - hvis mr teen sex ikke kan høre forskel på en alt i en onkyo, og så f.eks et sæt lækkert stereo grej, ja, lad os da bare sige naim... Så det vel hans problem? Kan ikke se hvorfor vi andre skal have et så stort behov for at modbevise forskellen er der? I min verden er den så stor, at jeg godt turde våge at påstå, at hvis man ikke kan høre det, så man tonedøv...

Jeg sidder selv i øjeblikket og forsøger at lytte til om min arcam rdac gør en forskel i forhold til min arcam avr 400... Se den vil jeg vædde med, at enormt mange vil have besvær med at vælge korrekt imellem i en blindtest. Jeg er stadig i den overbevisning af dac er bedre, det lyder mere velopløst, men det er virkelig ikke helt nemt og høre forskel... Sådanne situationer vil det være svært at høre forskel.... ;)
Audiovector Mi3 Super / Ki3 center / Kx-x / Earthquake FF 12 / Nad T758
Til top
Mr. Claude Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 09-Marts-2010
Sted: DK
Status: Offline
Point: 1127
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mr. Claude Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Juni-2013 kl. 23:25
Den "anmelder" er da en tonedøv klaphat. Nej, selvfølgelig kan du ikke høre forskel når du lytter på en 500krs højttaler!
Til top
Frossenfisk Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 02-Maj-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 104
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Frossenfisk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Juni-2013 kl. 23:50
Oprindeligt skrevet af Rasmus8D Rasmus8D skrev:

Jeg forstår ikke alt den snak om blindtest for tiden? Er det blevet til en potensforlænger for folk? ;)...

Jeg er i tvivl, om dette udsagn er et svar på mit indlæg. Men du kan kigge på min forumhistorik. Jeg har kun skrevet ét enkelt indlæg om blindtest (med dette indlæg bliver det to). Så det er ikke en debat jeg personligt har været med til at holde kørende - indtil nu, i hvert fald.
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Juni-2013 kl. 23:53
Oprindeligt skrevet af Rasmus8D Rasmus8D skrev:

Jeg forstår ikke alt den snak om blindtest for tiden?

Et eller andet sted er det bare et udtryk for hvordan nogle få eller én person der råber nok op, kan styre retningen af debatten i et forum (jeg burde vel om nogen vide det...). Hvilket igen er et udtryk for at debatten på et forum ikke nødvendigvis har særligt meget at gøre med hvordan ting hænger sammen ude i den virkelige verden. Problemet er at forum-debatter har fået rigtigt stor indflydelse på hvordan folk gebærder sig i den virkelige verden, hvor det i virkeligheden burde være omvendt.
Til top
Rasmus8D Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-November-2011
Status: Offline
Point: 1336
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmus8D Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Juni-2013 kl. 23:54
Nej nej slet ikke for at ramme nogle mennesker specifikt ;) tværtimod... ;)
Audiovector Mi3 Super / Ki3 center / Kx-x / Earthquake FF 12 / Nad T758
Til top
Rasmus8D Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-November-2011
Status: Offline
Point: 1336
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmus8D Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Juni-2013 kl. 23:56
Jamen helt sikkert Otto, der er mange gode ting ved forums - god hjælp at hente osv.

Bagsiden må vel være den generelle subjektive vurdering af et eller enkelte produkter, hvor typisk under 1/3 har hørt produktet, men alligvel får det nærmest cult status... ;) det kan jeg godt grine af ind imellem ;)
Audiovector Mi3 Super / Ki3 center / Kx-x / Earthquake FF 12 / Nad T758
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <12345 18>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu