recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Teknik & Teori
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - MPEG2 transport streams, DVB-C og DVD
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketMPEG2 transport streams, DVB-C og DVD

 Besvar Besvar Side  <123>
Forfatter
Besked Baglæns sortering
Aspagilus Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 30-December-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 543
Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Maj-2010 kl. 12:28
Oprindeligt skrevet af HeartWare HeartWare skrev:

Problemet med, at DVB-transmissioner ikke direkte er DVD-kompatible har intet med bitrate at gøre.

Problemet skyldes, at DVB-transmissioner må bruge GOP-længder på mere end 12 frames for PAL (15 for NTSC), hvorimod DVD-standarden foreskriver, at GOP-længden max. må være 12 ell. 15 frames.

De fleste DVD-afspillere kan dog sagtens håndtere DVD'er med længere GOP-længder end DVD-standarden foreskriver. Problemet er bare at finde et program, der tillader at generere en DVD med en ikke-standard GOP-længde. Her kan f.eks. TMPGEnc Authoring Works 4 bruges (det bruger jeg selv). Dette program kalder standarden for X-DVD.


Aha, det var jeg dælme ikke klar over. Men så blev man da det klogere.
Til top
normann Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 24-Februar-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 72
Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Maj-2010 kl. 11:38
Jeg har taget et par stikprøver af min optagelse og kan se, at der bruges GOP-længder på op til 18. Det forklarer selvfølgelig det hele.
Til top
fltk Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem


Oprettet: 04-Februar-2004
Status: Offline
Point: 10312
Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Maj-2010 kl. 08:07
Oprindeligt skrevet af Aspagilus Aspagilus skrev:

og så sender samtlige TV kanaler her hjemme ikke i høj nok bitrate der faktisk matcher DVD.
 
Der er ingen nedre grænse for bitraten i DVD specifikationerne, kun en øvre, så det er ikke der problemet ligger. Måske i opløsningen eller i den fake bitrate på 15000 kbs, som mange digitale optagelser optræder med i diverse authoringsprogrammer.
 
Flemming
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100
Til top
HeartWare Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 22-Oktober-2003
Sted: Bagsværd, DK
Status: Offline
Point: 4796
Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Maj-2010 kl. 07:37
Problemet med, at DVB-transmissioner ikke direkte er DVD-kompatible har intet med bitrate at gøre.

Problemet skyldes, at DVB-transmissioner må bruge GOP-længder på mere end 12 frames for PAL (15 for NTSC), hvorimod DVD-standarden foreskriver, at GOP-længden max. må være 12 ell. 15 frames.

De fleste DVD-afspillere kan dog sagtens håndtere DVD'er med længere GOP-længder end DVD-standarden foreskriver. Problemet er bare at finde et program, der tillader at generere en DVD med en ikke-standard GOP-længde. Her kan f.eks. TMPGEnc Authoring Works 4 bruges (det bruger jeg selv). Dette program kalder standarden for X-DVD.
Keld R. Hansen

Pioneer DVL-909, DV-545
Sony KDL40EX723 3D TV
DreamBox 8000, YouSee Cable
PopCorn Hour A-500
Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940
Yamaha RX-V771 Receiver
Til top
Aspagilus Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 30-December-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 543
Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Maj-2010 kl. 00:26
Oprindeligt skrevet af normann normann skrev:


Aspagilus: Ang. bitrate: Er det fordi kanalerne bruger VBR og at det er minimumbitraten, der er for lille til DVD? Ellers forstår jeg ikke, for den optagelse, jeg har lavet fra DR1, fylder 2,9 GB for godt og vel 1 time. Den demuxede videostream fylder ca. 2,6 GB, og det giver så vidt jeg kan regne ud ca. 6 Mbit/s i gennemsnit, hvilket burde være rigeligt til dvd. Mht. ConvertXtoDVD, så laver det vel en transcoding af videoen (ligesom Encore ville gøre), hvis codec'et som du siger ikke er DVD-kompatibelt? Det vil jeg i så fald lige overveje eller om jeg har brug for.


Det skyldes ikke at de sender i VBR, det er DVD'erne som regel også. Det er at bitraten er en del lavere end den er på alm. DVD.
Jeg har optaget rigtig mange film hvor at i TRP filerne lå bitraten kun på lidt over 4 Mbit/s og det kom en del af de andre softwares jeg prøvede før ConvertXtoDVD 4 at brokkede sig over og sagde at det er "out of standard" og det vil slut produktet også være.
3 jeg kan nævne der har været vist med den sølle bitrate er Cloverfield, Max Payne og One Missed Call, alle sendt med 5.1 lyd.

Dem prøvede jeg at lave en "out of standard" DVD med og endte med at alle 3 film uden problemer kunne brændes på en enkelt dual-layer skive.


Redigeret af Aspagilus - 31-Maj-2010 kl. 00:29
Til top
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Status: Offline
Point: 8022
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Maj-2010 kl. 22:34
Oprindeligt skrevet af laursen laursen skrev:

MPEG2 Transport Stream formatet er beregnet til anvendelse i fejl-behæftede medier (som luftbårne radiobølger), i modsætning til MPEG2 Program Stream som bruges til eksempelvis DVD


TS formatet bruges pudsigt nok også til Blu-ray, endda med 4 ekstra non-video bytes i hver pakke (192 bytes mod det normale 188). De sviner med pladsen.LOL

Overhead ved TS i forhold til "normale" containere er 3-4 procent, så i praksis er det ikke den store forskel. Den fejlkorrektion som bliver udsendt med DVB-x (forskellig for T/C/S[2]) bliver ikke gemt i TS filerne.
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
normann Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 24-Februar-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 72
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Maj-2010 kl. 22:23
Oprindeligt skrevet af laursen laursen skrev:

Hej normann,

Har du prøvet H264TS Cutter som har indbygget værktøj for TRP til TS konvertering?

MPEG2 Transport Stream formatet er beregnet til anvendelse i fejl-behæftede medier (som luftbårne radiobølger), i modsætning til MPEG2 Program Stream som bruges til eksempelvis DVD. Du har førstnævnte format - og kan f.eks. bruge ProjectX til at konvertere til Program Stream (ProjectX understøtter dog kun MPEG2 - *ikke* MPEG4/H.264).


Jeg fandt H264TS Cutter i går og prøvede den som mit første forsøg (selvom jeg måtte downloade den et andet sted fra, da de officielle downloadlinks ikke virker), men den går i baglås på min Windows 7 lige efter jeg åbner .TRP-filen og den har sagt, at jeg skal vælge alle streams.

Sådan som jeg har forstået det er TS & PS bare containere på lige fod med fx AVI og MKV, og at det ikke mindst er indholdet i de indeholdte streams, der er kompatible med dvd-standarden eller ej, og hvis de er, kan et dvd-authoring-program pakke dem ind i en PS og hvad der ellers skal til for at man får en DVD ud af det.
Til top
laursen Se dropdown menu
Redaktionen
Redaktionen
Avatar
recordere.dk teamet

Oprettet: 02-Januar-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4055
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Maj-2010 kl. 22:12
Hej normann,

Har du prøvet H264TS Cutter som har indbygget værktøj for TRP til TS konvertering?

Se evt. også artiklen her: Converting h.264 TRP  and REC to TS (Google cache udgave).

MPEG2 Transport Stream formatet er beregnet til anvendelse i fejl-behæftede medier (som luftbårne radiobølger), i modsætning til MPEG2 Program Stream som bruges til eksempelvis DVD. Du har førstnævnte format - og kan f.eks. bruge ProjectX til at konvertere til Program Stream (ProjectX understøtter dog kun MPEG2 - *ikke* MPEG4/H.264).

/Lars
Redaktør, recordere.dk
Til top
normann Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 24-Februar-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 72
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Maj-2010 kl. 21:23
Mit indlæg handlede om to ting (hvilket måske er forvirrende, hvilket jeg beklager), og jeg tror at Aspagilus' svar kun handlede om det ene, nemlig hvorfor jeg ikke kunne få videoen masteret til DVD.

Jeg har som tidligere nævnt allerede fået min TRP lavet om til en TS med mplayer og txMuxeR, så A-110 vil spille den, men det kan være at TSDoctor gør det på en lettere måde, det vil jeg lige kigge på.
Til top
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Status: Offline
Point: 8022
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Maj-2010 kl. 21:17
Oprindeligt skrevet af Aspagilus Aspagilus skrev:

Grunden til at TS og TRP i MPEG2 ikke er DVD klar er fordi at de på 2 punkter ikke overholder DVD standarden: De er hårdere pakket med et andet MPEG2 codec og så sender samtlige TV kanaler her hjemme ikke i høj nok bitrate der faktisk matcher DVD.


Det er korrekt at en MPEG2 transport stream ikke nødvendigvis er DVD Video kompatibel, men det har ikke noget med TRP vs TS problemet at gøre. Popcorn Hour kan sagtens afspille MPEG2 transport streams, også dem som ikke er DVD Video kompatible.

Problemet skyldes at TRP er en anden container end en normal transport stream (TS), og derfor er der behov for en remuxing til TS formatet med passende software. Der er ingen grund til at re-encode video og audio streams.
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
normann Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 24-Februar-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 72
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Maj-2010 kl. 21:03
dkscan: Tak for rådet. TSDoctor lyder som et uundværligt værktøj, og €29 er en fornuftig pris, hvis det ellers løser de opgaver, det skal. Men det vil jeg lige evaluere.

Aspagilus: Ang. bitrate: Er det fordi kanalerne bruger VBR og at det er minimumbitraten, der er for lille til DVD? Ellers forstår jeg ikke, for den optagelse, jeg har lavet fra DR1, fylder 2,9 GB for godt og vel 1 time. Den demuxede videostream fylder ca. 2,6 GB, og det giver så vidt jeg kan regne ud ca. 6 Mbit/s i gennemsnit, hvilket burde være rigeligt til dvd. Mht. ConvertXtoDVD, så laver det vel en transcoding af videoen (ligesom Encore ville gøre), hvis codec'et som du siger ikke er DVD-kompatibelt? Det vil jeg i så fald lige overveje eller om jeg har brug for.
Til top
Aspagilus Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 30-December-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 543
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Maj-2010 kl. 19:48
Grunden til at TS og TRP i MPEG2 ikke er DVD klar er fordi at de på 2 punkter ikke overholder DVD standarden: De er hårdere pakket med et andet MPEG2 codec og så sender samtlige TV kanaler her hjemme ikke i høj nok bitrate der faktisk matcher DVD.

Men det skal dertil siges at det ikke er noget problem at lave de filer om til noget der sagtens kan brændes til DVD, det har jeg allerede gjort med utallige film jeg har optaget fra Canal Plus Film kanalerne og fået DVD'ere med 5.1 lyd.
Det magiske værktøj hedder: ConvertXtoDVD
Et super godt converter program der stort set ædder alle former for formater og kan lave det om til en brænde klar DVD struktur.

ConvertXtoDVD er ikke gratis, det koster 40 Euro.
http://www.vso-software.fr/products/convert_x_to_dvd/
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <123>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu