recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Teknik & Teori
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - MPEG2 transport streams, DVB-C og DVD
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketMPEG2 transport streams, DVB-C og DVD

Besvar Besvar Side  <123>
Forfatter
Besked
normann Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 24-Februar-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 72
Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Maj-2010 kl. 11:38
Jeg har taget et par stikprøver af min optagelse og kan se, at der bruges GOP-længder på op til 18. Det forklarer selvfølgelig det hele.
Til top
Aspagilus Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-December-2004
Point: 543
Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Maj-2010 kl. 12:28
Oprindeligt skrevet af HeartWare HeartWare skrev:

Problemet med, at DVB-transmissioner ikke direkte er DVD-kompatible har intet med bitrate at gøre.

Problemet skyldes, at DVB-transmissioner må bruge GOP-længder på mere end 12 frames for PAL (15 for NTSC), hvorimod DVD-standarden foreskriver, at GOP-længden max. må være 12 ell. 15 frames.

De fleste DVD-afspillere kan dog sagtens håndtere DVD'er med længere GOP-længder end DVD-standarden foreskriver. Problemet er bare at finde et program, der tillader at generere en DVD med en ikke-standard GOP-længde. Her kan f.eks. TMPGEnc Authoring Works 4 bruges (det bruger jeg selv). Dette program kalder standarden for X-DVD.

Aha, det var jeg dælme ikke klar over. Men så blev man da det klogere.
Til top
ehelmer Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 06-Januar-2004
Point: 333
Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Maj-2010 kl. 14:55
Oprindeligt skrevet af normann normann skrev:

Jeg har købt en digital DVB-C-boks (AB-DVBC1) til at optage DVB-C fra YouSees net. Optageren afleverer en fil i TRP-format ...
Et andet problem er, at jeg ønsker at lave en dvd med indholdet ...
Jeg vil anbefale dig programmet 'VideoRedo TVsuite'. Det indlæser din TRP fil og laver umiddelbart en færdig DVD mappe i korrekt format. Der sker ingen omkodning og følgende kvalitetstab, evt. fejl som f.eks. for lange GOP bliver rettet.
Du kan også vælge at lave en MPEG2 fil til brug i et andet DVD program.

Erik Helmer Nielsen

Til top
normann Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Maj-2010 kl. 15:49
Oprindeligt skrevet af ehelmer ehelmer skrev:

Jeg vil anbefale dig programmet 'VideoRedo TVsuite'. Det indlæser din TRP fil og laver umiddelbart en færdig DVD mappe i korrekt format. Der sker ingen omkodning og følgende kvalitetstab, evt. fejl som f.eks. for lange GOP bliver rettet. Du kan også vælge at lave en MPEG2 fil til brug i et andet DVD program.

Sådan som jeg forstår MPEG2-standarden og GOP'er er der netop én I-frame pr. GOP i strømmen, hvilket betyder, at det ikke kan lade at ændre i GOP uden at introducere nye I-frames, som ikke var der i forvejen, dvs. dele af strømmen skal genkomprimeres. Er det ikke forkert forstået?
Til top
normann Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Maj-2010 kl. 19:53
Oprindeligt skrevet af dkscan dkscan skrev:

Prøv evt. at give filen en tur igennem TSDoctor.

Jeg har faktisk lige prøvet TSDoctor, men den vil overhovedet ikke kendes ved .trp-filen. Den siger bare "PMT invalid!" under skanningen og stopper så uden at give mig nogen muligheder for at gøre noget som helst. Så vidt jeg kan se har der været rettet et tilsvarende problem tidligere, så jeg må vel fejlmelde programmet inden jeg investerer i det.
Til top
ehelmer Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Maj-2010 kl. 20:22
[QUOTE=normann] Sådan som jeg forstår MPEG2-standarden og GOP'er er der netop én I-frame pr. GOP i strømmen, hvilket betyder, at det ikke kan lade at ændre i GOP uden at introducere nye I-frames, som ikke var der i forvejen, dvs. dele af strømmen skal genkomprimeres. Er det ikke forkert forstået?/QUOTE]

Det der sker er at en GOP, der er for lang, bliver opdelt i to GOP. Der sker altså ikke nogen egentlig omkodning, kun en meget lille lokal ændring. Den resulterende fil bliver en smule større, p.g.a. det forøgede antal GOP.

Erik Helmer Nielsen
Til top
normann Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Maj-2010 kl. 20:40
Oprindeligt skrevet af ehelmer ehelmer skrev:

Det der sker er at en GOP, der er for lang, bliver opdelt i to GOP. Der sker altså ikke nogen egentlig omkodning, kun en meget lille lokal ændring. Den resulterende fil bliver en smule større, p.g.a. det forøgede antal GOP.

Så vidt jeg ved skal en GOP begynde med en I-frame, så opdelingen af en stor GOP i to mindre kan vel kun lade sig gøre uden omkodning, hvis den for store GOP indeholder mere end én I-frame. Kan man være sikker på at den gør det? Jeg troede kun at MPEG2-streams indeholdt 1 I-frame pr. GOP.
Til top
SMERSH Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 02-Juli-2005
Point: 14
Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Maj-2010 kl. 22:20
Du kan benytte det gratis dvd-authoring program "muxman" til mpeg-2 streams fra DVB-C. Accepterer lange GOP intervaller.
Til demux kan anvendes det gratis DGIndex. Accepterer .trp streams.
Til top
normann Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Juni-2010 kl. 11:30
Så vidt jeg kan se er Muxman ikke gratis, men koster $35.

Jeg har nu prøvet DGIndex og kan se, at det er et fantastisk program, når først man lige har fundet ud af, at man skal finde det under navnet DGMPGDec. Det efterlader demuxede filer, hvor der står i filnavnet på lydfilen, hvilken delay det skal muxes med for at være i sync med videoen, hvilket jeg savnede tidligere. Herved kan jeg i kraft af ikke at have haft succes med andre programmer til at lave TRP om til TS bruge txMuxeR til at lave min TS-fil med, så jeg kan afspille den på min PCH A-110 og lyden er perfekt i sync uden at jeg skal eksperimentere mig frem til noget, der ca. er rigtigt. Desuden lader DGIndex at efterlade en .m2v-fil, som kan læses af flere programmer end hvis jeg demuxede med mplayer.

Derudover ser det ud til at jeg i DGIndex kan lave frame-accurate trimming af videoklippet. Kan man gøre det lossless i en MPEG2-strøm? Jeg troede kun man kunne trimme ved start af en GOP.
Til top
fltk Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 04-Februar-2004
Point: 10479
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Juni-2010 kl. 11:48
Har du prøvet om ProjectX kan importere TRP filerne? Hvis det kan (og det er jeg 99,9% sikker på), så kan det spare for meget arbejde, da programmet fixer eventuelle synkroniseringsproblemer samtidig med at resultatet outputtes som .ts fil, eller valgfrit demuxes i billed-, lyd- og undertekstfiler . Man kan også lave ganske fin trimming med ProjectX. 

Flemming

Redigeret af fltk - 01-Juni-2010 kl. 11:51
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100
Til top
normann Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Juni-2010 kl. 12:45

Så vidt jeg kan se er Muxman ikke gratis, men koster $35.

Ved nærmere eftersyn kan jeg se, at der er en gratis/demoudgave af en gammel version, som man kan lege med. Den kigger jeg lige på.
Til top
ehelmer Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Juni-2010 kl. 13:43

Jeg har nu prøvet DGIndex og kan se, at det er et fantastisk program .... Herved kan jeg i kraft af ikke at have haft succes med andre programmer til at lave TRP om til TS bruge txMuxeR til at lave min TS-fil med,

Når jeg vil ændre TRP filer til TS så bruger jeg ofte et lille, meget enkelt program

http://www.kjaerulff1.com/downloadfile.aspx?did=1157

Jeg ved ikke om det kan bruges på alle TRP filer, men prøv det.
Hvis det virker er det en nem løsning.

Erik Helmer Nielsen
Til top

Besvar Besvar Side  <123>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu