recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Teknik & Teori
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - MPEG2 transport streams, DVB-C og DVD
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketMPEG2 transport streams, DVB-C og DVD

 Besvar Besvar Side  <123
Forfatter
Besked
HeartWare Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 22-Oktober-2003
Sted: Bagsværd, DK
Status: Offline
Point: 4796
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Juni-2010 kl. 14:32
Oprindeligt skrevet af ehelmer ehelmer skrev:

Det der sker er at en GOP, der er for lang, bliver opdelt i to GOP. Der sker altså ikke nogen egentlig omkodning, kun en meget lille lokal ændring. Den resulterende fil bliver en smule større, p.g.a. det forøgede antal GOP.

Oprindeligt skrevet af normann normann skrev:

Så vidt jeg ved skal en GOP begynde med en I-frame, så opdelingen af en stor GOP i to mindre kan vel kun lade sig gøre uden omkodning, hvis den for store GOP indeholder mere end én I-frame. Kan man være sikker på at den gør det? Jeg troede kun at MPEG2-streams indeholdt 1 I-frame pr. GOP.

Du har fuldstændig ret, normann. Den eneste måde at rette op på for lange GOPs er ved en omkodning af GOP'en til 2 stk.

Der sker altså en (minimal) omkodning af video-strømmen der, hvor der er for lange GOPs (det er samme princip TMPEGEnc MPEG Editor benytter, når den skal "normalisere" en MPEG-2 fil til DVD).

Redigeret af HeartWare - 01-Juni-2010 kl. 14:34
Keld R. Hansen

Pioneer DVL-909, DV-545
Sony KDL40EX723 3D TV
DreamBox 8000, YouSee Cable
PopCorn Hour A-500
Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940
Yamaha RX-V771 Receiver
Til top
normann Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 24-Februar-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 72
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Juni-2010 kl. 14:44
Oprindeligt skrevet af HeartWare HeartWare skrev:

Du har fuldstændig ret, normann. Den eneste måde at rette op på for lange GOPs er ved en omkodning af GOP'en til 2 stk.

Der sker altså en (minimal) omkodning af video-strømmen der, hvor der er for lange GOPs (det er samme princip TMPEGEnc MPEG Editor benytter, når den skal "normalisere" en MPEG-2 fil til DVD).


Men sker det ikke også, når man laver redigering af en MPEG2-strøm, som jeg fx har gjort med DGIndex for at klippe starten og slutningen ud, hvis man ikke klipper lige mellem to GOP'er? Eller understøtter MPEG2 at man kan springe frames over i starten eller slutningen af en GOP? Ellers må jeg forvente at DGIndex har omkodet den første og sidste GOP efter jeg har redigeret min video, fordi jeg ved at jeg med DGIndex ikke klippede mellem to GOP'er.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <123
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu