recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Teknik & Teori
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Måske banalt, men alligevel..
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Måske banalt, men alligevel..

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
mfhansen82 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 23-Februar-2011
Sted: Kbh, Danmark
Status: Offline
Point: 460
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mfhansen82 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Måske banalt, men alligevel..
    Sendt: 19-August-2012 kl. 15:34
Hej alle.

Efter at have læst tråden igennem om Biamping, så er der et banalt spørgsmål jeg gerne vil have styr på. 
Jeg har en Sony STR DH-700 forstærker.
Den er på Sony's hjemmeside opgivet til at levere:
100W + 100W ved 8ohm, 1kHz THD 1%

I manualen opgives der ligeledes
Minimum RMS Output Power 
(8 ohms, 20 Hz – 20 kHz, THD 0.09%) 
85 W + 85 W

Surround Mode Output Power
(8 ohms, 1 kHz, THD 10%)
140 W/ch

Power Consumption er sat til 240W. 

Skal det forstås sådan
1:At i stereo vil jeg aldrig ramme strømforsyningens max, da den ved max er 200 W og ved minimum RMS er 170W?
2: At i sourround mode vil hver kanal stopped ved en udgangseffekt på 140W, men ellers vil de skulle fordele de 240W imellem sig. 
3: Vil man teoretisk set have mere "effekt" fra forstærkeren tilrådighed, ved at have en aktiv sub kontra en passiv?

Så er der også et andet lille spørgsmål. Jeg har jo et par fine Dali Lektor 6 kasser stående, som så vidt jeg husker kan levere ned til 40Hz. Jeg har en center og et par baghøjttalere som kan levere ned til 60-70 Hz, så vidt jeg husker. 
Skal forstærkerens delefilter nu sættes efter fronterne, så jeg får mest ud af dem (De er i øvrigt sat til Large på forstærkeren) eller skal delefilteret sættes efter det svageste led?
Altså, skal det være på min nuværende 60Hz, eller bør jeg skrue op til 70-80Hz, for ikke at "presse" center og baghøjtt. for meget?
Jeg har nemlig ladet mig fortælle at min Dali Basis 100 sub ikke skulle være fantastisk god til at gengive de højeste lavfrekvente toner (80-140Hz, godt og vel). Og det derfor skulle være en fordel at dele så lavt så muligt.

Redigeret af mfhansen82 - 19-August-2012 kl. 15:39
Mvh
Michael Hansen

Sony KDL-32V5500 | Sony STR-DH700 | Sony BDP-S360 | Sony CDP-XB920 QS
------------------------
Dali Basis 100 sub | Dali Lektor 6 front | Jamo A3Cen center | Jamo Sat300II surround
Til top
Infinity Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 13-September-2007
Sted: Denmark
Point: 1078
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Infinity Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-August-2012 kl. 16:31
THD betyder forvrængning.

ved 0,09% THD får du 85 W, normal stereo opgivelse
ved 1% Ouch  THD får du 100 W, markedsføringens opgivelse
ved 10 % Angry THD får du 140 W, her får du ondt i ørene

"Power Consumption er sat til 240W." må være en forkert opgivelse. Det passer ingen steder med en 7 kanals forstærker, men det kan dog være at de mener et tomgangs forbrug, men her er 240 w ret højt.
mvh Infinity
Til top
Stereolab Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 27-Januar-2012
Point: 797
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Stereolab Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-August-2012 kl. 17:02
Ja, en aktiv subwoofer aflaster din effektforstaerker meget.

Til dit andet spoergsmaal:

Naar du saetter hoejttaleren til "Large" bliver der slet ikke delt, saa delefrekvensen har ingen effekt. Det er en daarlig ide med dine hoejttalere da du mister alt under dine hoejttaleres laveste frekvens. "Large" kan du kun bruge hvis dine hoejttalere gaar ned til 30Hz.

Hvis du ikke kan saette delefrekvensen individuelt paa dine hoejttalere, er du noed til at saette delefrekvensen efter de hoejttalere der falder af hoejest, ellers vil dele af signalet gaa tabt. 80Hz er et godt udgangspunkt.
Til top
Bruger udmeldt 38 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 21-Maj-2006
Point: 5
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 38 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-August-2012 kl. 17:16
Oprindeligt skrevet af mfhansen82 mfhansen82 skrev:

Hej alle.

Efter at have læst tråden igennem om Biamping, så er der et banalt spørgsmål jeg gerne vil have styr på. 

Dette er en konstant effekt ved begge kanaler i drift, med 1% forvrængning (som er meget), ved en 1 khz tone og en ren 8 ohm belastning = fløjtende useriøst.

Minimum RMS Output Power 
85 W + 85 W

Dette er den reelle kontinuerlige effekt - men dog stadig i en konstant 8 ohms belastning!
Siger din manual slet intet om dynamisk effekt?

(8 ohms, 1 kHz, THD 10%)
140 W/ch

Tjah, hvad skal jeg sige.....1 tone (1 khz).....8 ohm konstant belastning.....og VOLDSOM overstyring (10% forvrængning). Ubrugeligt, og direkte farligt for nogle højttalere.

Man kan konstatere, at du - trods at du gør det - ikke kan købe f.eks. forstærkere efter specifikationerne! På netop forstærkere - specielt i konsument segmentet - lyver producenterne hurtigere end en hest kan rende. Det viser din næste specifikation netop også:

I og med at strømforbruget for forstærkeren er maksimalt 240 Watt, kan du selv begynde at lave regnestykket. Træk f.eks. 30 Watt fra til diverse dekodningskredsløb m.v. Så er der 210 Watt tilbage. Fordel dem på 7 kanaler. Tadaaaaa.....så har du en forstærker som i bedste fald yder - 30 Watt/kanal, ved 7.1 drift (med en aktiv sub). Gør du kun brug af de 5 kanaler, er du "heldig" at kunne hente godt 40 Watt/kanal. Og det er vel at mærke i peak! D.v.s. er der voldsomme lyde/eksplosioner el. lign., vil du "mætte" udgangstrinnet, og få forvrængning i stedet...

Skal det forstås sådan
1:At i stereo vil jeg aldrig ramme strømforsyningens max, da den ved max er 200 W og ved minimum RMS er 170W?

Som ovenfor beskrevet, nej det betyder det ikke. Tværtimod vil du med en alm. højttaler, som er alt andet en ren 8 ohm, med musik, som er variabelt i toner og niveau, sagtens kunne ramme strømforsyningens grænse. Det som du ikke tager højde for, er svingende belastning (ohm-tal), fasevinkler og dynamikken...

2: At i sourround mode vil hver kanal stoppe ved en udgangseffekt på 140W, men ellers vil de skulle fordele de 240W imellem sig.

Nej! Hver kanal vil ganske rigtig kunne trække på strømforsyningens maks. Men når de lægges sammen, ryger man lynhurtigt i maks. effekten...

3: Vil man teoretisk set have mere "effekt" fra forstærkeren tilrådighed, ved at have en aktiv sub kontra en passiv?

Nej, effekten fra forstærkeren er den samme. LOL
Men det er korrekt at en aktiv sub vil give mere "overhead" til de øvrige kanaler.

Så er der også et andet lille spørgsmål. Jeg har jo et par fine Dali Lektor 6 kasser stående, som så vidt jeg husker kan levere ned til 40Hz. Jeg har en center og et par baghøjttalere som kan levere ned til 60-70 Hz, så vidt jeg husker. 
Skal forstærkerens delefilter nu sættes efter fronterne, så jeg får mest ud af dem (De er i øvrigt sat til Large på forstærkeren) eller skal delefilteret sættes efter det svageste led?
Altså, skal det være på min nuværende 60Hz, eller bør jeg skrue op til 70-80Hz, for ikke at "presse" center og baghøjtt. for meget?
Jeg har nemlig ladet mig fortælle at min Dali Basis 100 sub ikke skulle være fantastisk god til at gengive de højeste lavfrekvente toner (80-140Hz, godt og vel). Og det derfor skulle være en fordel at dele så lavt så muligt.

Med mindre du har nogle ret store gulvhøjttalere (nej, det har du ikke), så anbefales det altid at sætte alle højttalere som small. Så mest muligt ledes til SUB'en. Det gælder også i sit tilfælde. Og du må så eksperimentere lidt med, hvor delefrekvensen skal ligge. Men det nok i området omkring de 80 Hz.

M.v.h.
Til top
FLarsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 31-Maj-2006
Sted: Østjylland
Point: 1473
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér FLarsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-August-2012 kl. 17:17

Hej alle.

Minimum RMS Output Power 
85 W + 85 W

(8 ohms, 1 kHz, THD 10%)
140 W/ch

Skal det forstås sådan
2: At i sourround mode vil hver kanal stopped ved en udgangseffekt på 140W, men ellers vil de skulle fordele de 240W imellem sig. 

Du kan starte med at måle hvor meget strøm den bruger når den er tændt og klar til at spille, det vil sige når der bare skal skrues op for at få lyd. Eller bare slå det op hvis det er muligt. Den strøm kan jo ikke blive til lyd. Så ved du hvor mange watt forstærkerne kan bruge til at lave lyd. Desværre har de et tabe på CA 10% da jeg antager at det er en type D (kaldet klasse D) (CA 50% når de er af AB typen (kaldes klasse AB).) Lad os så se om det passer nogenlunde med de oplyste data.

2 kanaler af gangen
85 W + 85 W (8 ohms, 20 Hz – 20 kHz, THD 0.09%) 
Men en kanal alene kan give 
140 W/ch  (8 ohms, 1 kHz, THD 10%)  Cry 10% Angry

100W+100W=200W og så 10% tab oven i det er 222W så er der kun 18Watt til andet tab, det er ikke meget.

De skriver godt nok Surround og Main bagefter men at gange med 7 holder ikke.
140 Watt - 8 Ohm - THD 10 % - 7 channel(s) ( Surround )
105 Watt - 8 Ohm - THD 1.0 % - 2 channel(s) ( Main )

Er ikke sikker på at alle tallene er rigtige eller målt med samme forsyningsspænding.

1+2) bemærk at de forskellige tal er opgivet med forskellig forvrængning (THD)
1)Nej, du rammer max. 240w - computer og div tab. Og ca 10% tab i udgangen. (antager det er en type D forstærker)
2) Ja. Det gælder også for stereo. Se også forskel i THD
3) Ikke kun i teorien men også i praksis. Ja for pokker da. Kan den i det hele taget trække en passiv. Og så stiller du højtalerne til small så sender Sony'en bassen under crossover frekvensen ud i subben, det ved er der endnu mere strøm til de andre højtaler.

Edit: Type D tab rettet fra 90% til 10% Embarrassed 2 steder Embarrassed Embarrassed

Redigeret af FLarsen - 19-August-2012 kl. 17:24
Hvad er forskellen på en musikelsker og en audiofil?

En musikelsker har et anlæg for at høre sin musik.

En audiofil har musik for at høre sit anlæg.
Til top
db89 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 10-December-2008
Sted: Fredericia, DK
Point: 1758
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér db89 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-August-2012 kl. 17:20
Oprindeligt skrevet af Infinity Infinity skrev:

THD betyder forvrængning.

ved 0,09% THD får du 85 W, normal stereo opgivelse
ved 1% Ouch  THD får du 100 W, markedsføringens opgivelse
ved 10 % Angry THD får du 140 W, her får du ondt i ørene

"Power Consumption er sat til 240W." må være en forkert opgivelse. Det passer ingen steder med en 7 kanals forstærker, men det kan dog være at de mener et tomgangs forbrug, men her er 240 w ret højt.

Ifølge "mærkepladen" bagpå forstærkeren er den opgivet til 240watt, og det bør være hvad den maks kan trække ud af stikkontakten.
Hold jer fra simplyelectronics.net
Til top
Super bruger
Super bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mfhansen82 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-August-2012 kl. 17:47
Jeg har nu sat delefrekvensen til 80 Hz igen, men er lidt i tvivl om det med large/small. For det første synes jeg at systemet mister en hel del bas, ved at sætte mine fronter til small. Udover dette, så har forstærkeren en AFD funktion, hvor den selv gætter sig til det korrekte lydfelt. Og når jeg benytter AFD til alm. stereo, så spiller både fronter og sub med. Og det giver samlet set mest bas.
Synes da trods alt det er lidt synd at cutte fronterne ved 80Hz, når de kan spille ned til 47Hz.
Mvh
Michael Hansen

------------------------
Dali Basis 100 sub | Dali Lektor 6 front | Jamo A3Cen center | Jamo Sat300II surround
Til top
--
--

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 38 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-August-2012 kl. 17:48
Oprindeligt skrevet af FLarsen FLarsen skrev:

Du kan starte med at måle hvor meget strøm den bruger når den er tændt og klar til at spille, det vil sige når der bare skal skrues op for at få lyd. Eller bare slå det op hvis det er muligt. Den strøm kan jo ikke blive til lyd. Så ved du hvor mange watt forstærkerne kan bruge til at lave lyd. Desværre har de et tabe på CA 10% da jeg antager at det er en type D (kaldet klasse D) (CA 50% når de er af AB typen (kaldes klasse AB).) Lad os så se om det passer nogenlunde med de oplyste data.

2 kanaler af gangen
85 W + 85 W (8 ohms, 20 Hz – 20 kHz, THD 0.09%) 
Men en kanal alene kan give 
140 W/ch  (8 ohms, 1 kHz, THD 10%)  Cry 10% Angry

100W+100W=200W og så 10% tab oven i det er 222W så er der kun 18Watt til andet tab, det er ikke meget.

De skriver godt nok Surround og Main bagefter men at gange med 7 holder ikke.
140 Watt - 8 Ohm - THD 10 % - 7 channel(s) ( Surround )
105 Watt - 8 Ohm - THD 1.0 % - 2 channel(s) ( Main )

Er ikke sikker på at alle tallene er rigtige eller målt med samme forsyningsspænding.

1+2) bemærk at de forskellige tal er opgivet med forskellig forvrængning (THD)
1)Nej, du rammer max. 240w - computer og div tab. Og ca 10% tab i udgangen. (antager det er en type D forstærker)
2) Ja. Det gælder også for stereo. Se også forskel i THD
3) Ikke kun i teorien men også i praksis. Ja for pokker da. Kan den i det hele taget trække en passiv. Og så stiller du højtalerne til small så sender Sony'en bassen under crossover frekvensen ud i subben, det ved er der endnu mere strøm til de andre højtaler.

Edit: Type D tab rettet fra 90% til 10% Embarrassed 2 steder Embarrassed Embarrassed

Du har fået helt galt fat i det med klasse D (digital) forstærkere! Klasse D forstærkere har kun et varme/effekttab på 10%. D.v.s. at 90% af deres strømforbrug går til at drive højttalerne. Modsat de ineffektive klasse A og klasse A/B forstærkere..

M.v.h.
Til top
--
--

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 38 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-August-2012 kl. 17:51

Jeg har nu sat delefrekvensen til 80 Hz igen, men er lidt i tvivl om det med large/small. For det første synes jeg at systemet mister en hel del bas, ved at sætte mine fronter til small. Udover dette, så har forstærkeren en AFD funktion, hvor den selv gætter sig til det korrekte lydfelt. Og når jeg benytter AFD til alm. stereo, så spiller både fronter og sub med. Og det giver samlet set mest bas.
Synes da trods alt det er lidt synd at cutte fronterne ved 80Hz, når de kan spille ned til 47Hz.

Det kan være noget opsætningsmæssigt, lytterumsmæssigt eller andet. Hvad siger afrulningen i øvrigt på dine fronter? Er det producenten, som skriver 47 Hz? Og hvor meget har de mistet der?

M.v.h.
Til top
Super bruger
Super bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mfhansen82 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-August-2012 kl. 17:55
Jeg kan ikke rette indlæg på min iPad, så der kommer som en ekstra indlæg. Det skal lige siges at jeg sjældent skruer forstærkeren op over 30, hvor den tæller fra 0 til 73-74 stykker.
Mvh
Michael Hansen

------------------------
Til top
Super bruger
Super bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mfhansen82 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-August-2012 kl. 17:58
@henrik b: jeg var netop lige inde på Hifiklubbens hjemmeside og undersøge det. Deres informationer er http://dali.dk/en-US/Loudspeakers-1/LEKTOR-6.aspx.
Mvh
Michael Hansen

------------------------
Til top
FLarsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 31-Maj-2006
Sted: Østjylland
Point: 1473
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér FLarsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-August-2012 kl. 19:52
Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

Oprindeligt skrevet af FLarsen FLarsen skrev:

Du har fået helt galt fat i det med klasse D (digital) forstærkere! Klasse D forstærkere har kun et varme/effekttab på 10%. D.v.s. at 90% af deres strømforbrug går til at drive højttalerne. Modsat de ineffektive klasse A og klasse A/B forstærkere..

M.v.h.

Skrev det da kun forkert 2 ud af 3 gange. Så det var rigtigt da jeg skulle regne på det, men sikke da en varme kasse det kunne blive  Cry

Klasse D er ikke lige med digital. ICE power er klasse D men er analog ind og analog ud. Lyngdorf TDIA 2200 er derimod en digital forstærker.
Hvad er forskellen på en musikelsker og en audiofil?

En musikelsker har et anlæg for at høre sin musik.

En audiofil har musik for at høre sit anlæg.
Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu