recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Projektorer
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Måske projektor, istedet for tv?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketMåske projektor, istedet for tv?

Besvar Besvar Side  <1234>
Forfatter
Besked
PhDream Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 28-Februar-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 737
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-April-2010 kl. 00:30
Skyum:

Jeg er helt enig. Film og spil i 120" FHD er klart fedt. Jeg synes dog, at det er temmelig svært at skulle lave en ordentlig PJ-opsætning i en alm. stue. Hvis jeg havde et dedikeret bio-rum, ville jeg kunne leve med ulemperne; at skulle sætte lærred og PJ op, skifte pære hvert (andet) år, osv. For når man har sat det hele op én gang, er det kun pæreskift, man skal bøvle med. Men når man kun har en stue at gøre godt med, er det simpelthen mere praktisk med et tv. 

Anyway, selv om jeg kun har en 46" herhjemme, kommer jeg næsten aldrig i biografen længere, da jeg overordnet set får en bedre oplevelse her end i bio. Tænker faktisk seriøst på at finde et større tv - over 50" - når jeg nu ikke kan have en PJ hængende. Tongue

Redigeret af PhDream - 04-April-2010 kl. 00:34
Til top
kaizer Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 08-Maj-2005
Point: 2353
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-April-2010 kl. 01:38
Jeg er en af dem der har TV og projektor i samme stue.

Projektoren bliver kun brugt til film på DVD/BD/HD DVD og spil på Ps3 og Xbox360. Jeg ser ikke TV på den. Dels fordi, hvis der yderst sjældent kommer en film jeg har lyst til at se på TV, og hvis der endelig bliver sendt en, har jeg den ofte på DVD. Sport ser jeg ikke, så det er heller ikke aktuelt. Endelig så ved jeg ikke hvor interessant det er at se Jes Dorph i den størrelse...

Jeg kunne aldrig drømme om at skaffe mig af med TV'et, da jeg ikke er interesseret i at skulle mørklægge for at se nyheder. Jeg foretrækker at have lidt lys i stuen når jeg ser TV, og det harmonerer som sagt dårligt med brug af projektor.

Af samme årsag bliver projektoren kun brugt når der er mørkt udenfor (og jeg går derfor den trælse tid i møde hvor solen går sent ned), men det er det valg jeg har gjort mig. Personligt vil jeg ikke have mørklægningsgardiner. Ved mange TV udsendelser ville jeg ikke bryde mig om at sidde for nedrullede gardiner mens solen skinner uden for. Det ville jeg blive noget trist over. Jeg har det fint med at der kommer lys ind og at man kan kigge ud af vinduet, hvis man har lyst. 

Hvad angår lærredet, mener jeg Skyum har ret. Drop motor lærredet. Jo, det er da "spændende" at lærredet ruller ned når projektoren bliver tændt, og det er let at imponerer venner med sådan noget, men den slags går hurtigt over. Jeg orker nu snildt selv at trække lærredet ned. Hvis du dropper TV'et, er et fastrammelærred dog at foretrække. At bruge væggen som lærred kan ikke anbefales. Man kan få speciel maling (screen goo), men det er ret dyrt, og jeg ville bruge pengene på et lærred i stedet for. 

Tænk endelig på støjen, når du køber projektor. Der er STOR forskel på 30 og 25 db. Det kommer selvfølgelig an på hvor støjfølsom du er og hvor tæt på projektoren du sidder. 
Til top
TBC1 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 19-Februar-2009
Point: 2006
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-April-2010 kl. 05:05
Jeg er selv en af dem der indraget min stue til projektion (123" 3 chip D-ILA projektion som jeg bruger til alt jeg spiller/ser), og fra oplevelsesperspektiv kan jeg kun varmt anbefale projektor. Det slår ligesom [og sammen med] et potent lydanlæg et TV stort i både kvalitet og oplevelse.

Imidlertid er projektion heller ikke noget jeg vil anbefale folk der er i tvivl. For det første kræver det som allerede nævnt et dedikeret og totalt mørklagt rum for at blive helt ordentligt, og der til en investering på i hvert fald omkring 65.000 kr. eller derover (alene for billeddelen) at kunne matche eller slå billedkvaliteten på et Panasonic Plasma tv. Alene lærredet det kræver, koster gerne mere end et sådant tv.

Med risiko for at lyde arrogant, så mener jeg ikke at projektion er for almindelige mennesker, men for kompromisløst dedikerede entusiaster og filmelskere. Går man på kompromis med mørklægning eller indretning er man efter min overbevisning generelt bedre stillet både økonomisk og billedkvalitetsmæssigt med et langt billigere 65" plasma tv.

For at tage endnu et eksempel: Selv et blankt hvidt loft og en hvid væg omkring lærredet er lige som utætte mørklægningsgardiner noget der er med til at udvande kontrastforholdet ved projektion (har du nogensinde set hvide væge og hvide lofter i en biografsal? ...nej, vel). Det tror jeg ikke lige er noget konen har tænkt på.

Redigeret af TBC1 - 04-April-2010 kl. 17:53
Til top
musicus Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 10-Juli-2006
Sted: Østjylland
Point: 2149
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-April-2010 kl. 10:17
Jeg er også én af dem, der har både TV og projektor stående i samme stue. Men nu var spørgsmålet så, om det ville være en god idé at vælge en projektor frem for et TV. Altså: "Enten eller".

For mit eget vedkommende er det absolut: "Både og". Primært, fordi jeg desværre ikke er i stand til at mørklægge stuen effektivt nok, til at projektoren med fuld udbytte også kan anvendes i dagtimerne til alm. TV-kigning. Der er simpelthen for meget lys i stuen om dagen. Og når sommertiden, med de lange lyse aftener indfinder sig, ja så kommer projektoren stort set heller ikke i brug i dén periode. Så det er absolut nødvendigt for mig også et have et godt fjernsyn stående.

Men når lys-/mørkeforholdene ellers er til det (og det er det jo om vinteren, efteråret, og også en del af foråret), så er det yderst sjældent TV'et jeg placerer mig foran, hvis der om aftenen skal kigges en film på Blu-ray, eller på DR's HD-kanal.

Til gengæld kunne jeg heller aldrig drømme om at slå lærredet op og tænde for projektoren, bare for at kigge nyhederne eller se "Hammerslag". Det ville være Overkill. Min projektor og 90" lærredet er absolut reserveret til den gode film-oplevelse, og ikke til Folketingsdebatten.

Så mit råd til Martin er: Køb et nyt TV og en projektor - og reservér så projektoren til den ultimative film-oplevelse på 120" lærredet. Wink Du og kæresten ville ellers nok også bare i det lange løb blive lidt trætte af altid at skulle sidde på kigge fjernsyns-udsendelser i mørke. Smile
Og, ja: Jeg kan absolut tilslutte mig udsagnet om, at en projektor er vanedannende. Abstinenserne om sommeren er virkelig slemme. LOL

Redigeret af musicus - 04-April-2010 kl. 20:26
LG 50PK250N (ISF-kalibreret), Optoma HD200X

2x Denon DVD-2930

2x Toshiba HD-XE1,

Panasonic DMP-BD45, Philips BDP-9500

Strong SRT 8410, Sony HT-DDWG800

2x DVDO Edge
Til top
Skyum Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 20-Juni-2007
Point: 4169
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-April-2010 kl. 11:01
Oprindeligt skrevet af PhDream PhDream skrev:

Skyum:

Jeg er helt enig. Film og spil i 120" FHD er klart fedt. Jeg synes dog, at det er temmelig svært at skulle lave en ordentlig PJ-opsætning i en alm. stue. Hvis jeg havde et dedikeret bio-rum, ville jeg kunne leve med ulemperne; at skulle sætte lærred og PJ op, skifte pære hvert (andet) år, osv. For når man har sat det hele op én gang, er det kun pæreskift, man skal bøvle med. Men når man kun har en stue at gøre godt med, er det simpelthen mere praktisk med et tv. 

Anyway, selv om jeg kun har en 46" herhjemme, kommer jeg næsten aldrig i biografen længere, da jeg overordnet set får en bedre oplevelse her end i bio. Tænker faktisk seriøst på at finde et større tv - over 50" - når jeg nu ikke kan have en PJ hængende. Tongue
Jeg har ikke mørkelagt min stue,hvilket betyder at jeg ikke kan se projektor i fuld solskin, men da jeg alligevel aldrig ser film midt på dagen er det ikke et problem.
Jeg har endnu ikke mødt nogle som ikke oplevede en kæmpe WOW effekt når de så min projektor in actionWink
Samsung UE75-ES9005U | Pioneer SC-LX83 | OPPO 93 | Samsung 3126 | Dali Ikon 7 | Dali Vokal 2 | Dali Ikon wall | B&W PV1 Subwoofer | Harmony Touch | Apple TV3
Til top
Skyum Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-April-2010 kl. 11:10
Oprindeligt skrevet af TBC1 TBC1 skrev:

Jeg er selv en af dem der indraget min stue til projektion (123" 3 chip D-ILA projektion som jeg bruger til alt jeg spiller/ser), og fra oplevelsesperspektiv kan jeg kun varmt anbefale projektor. Det slår ligesom [og sammen med] et potent lydanlæg et TV stort i både kvalitet og oplevelse.

Imidlertid er projektion heller ikke noget jeg vil anbefale folk der er i tvivl. For det første kræver det som allerede nævnt et dedikeret og totalt mørklagt rum for at blive helt ordentligt, og der til en investering på i hvert fald omkring 65.000 kr. eller derover (alene for billeddelen) at kunne matche eller slå billedkvaliteten på et Panasonic Plasma tv. Alene lærredet det kræver, koster gerne mere end et sådant tv.

Med risiko for at lyde arrogant, så mener jeg ikke at projektion er for almindelige mennesker, men for dedikerede entusiaster og filmelskere. Går man på kompromis med mørklægning eller indretning er man efter min overbevisning generelt bedre stillet både økonomisk og billedkvalitetsmæssigt med et langt billigere 65" plasma tv.

For at tage endnu et eksempel: Selv et blankt hvidt loft og en hvid væg omkring lærredet er lige som utætte mørklægningsgardiner noget der er med til at udvande kontrastforholdet ved projektion (har du nogensinde set hvide væge og hvide lofter i en biografsal? ...nej, vel). Det tror jeg ikke lige er noget konen har tænkt på.
Se her er jeg slet ikke enig.   Man kan SAGTENS få en god projektor med et anstændigt lærred til omkring 20.000 kr. og i mine øjne sparker det røven af de fleste tv, FORUDSAT at der er rimeligt mørkt i stuen.
Hvis der er nogle der overvejer investeringen og vil opleve "fænomenet" i en almindelig stue, lægger jeg gerne stue tilWink
Mht. støj er jeg eni i at man skal overveje dette, og HER kan det være dyrt at få de sidste db ned.
Min kører vist nok 27 db, men under film med lyd genere det overhovedet ikke.
P.S.   Min projektor kostede 13.990 kr. og lærredet knap 4000 kr.

Samsung UE75-ES9005U | Pioneer SC-LX83 | OPPO 93 | Samsung 3126 | Dali Ikon 7 | Dali Vokal 2 | Dali Ikon wall | B&W PV1 Subwoofer | Harmony Touch | Apple TV3
Til top
xcardman Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 24-Marts-2005
Point: 8672
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-April-2010 kl. 11:13
har brugt 25000 kr på en brugt projektor med lærred. dog vil jeg gerne have et bedre lærred på et tidspunkt. er netop varm fortaler for pioneer kvalitet.
men med min jvc projektor er oplevelsen af en film på 90 tommer langt bedre , så kan man godt pakke den pio langt væk for min skyld.
men kunne nok ikke undvære et tv i min stue

Redigeret af xcardman - 04-April-2010 kl. 11:17
Til top
Sigida Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Branchemedlem

Oprettet: 19-August-2007
Point: 2190
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-April-2010 kl. 11:51
Jeg ville ikke kunne undvære mit tv. Tv om dagen og projektor om aftenen. Har lavet min projektor løsning oppe i soveværelset. Jeg har købt ind til nettopris og jeg har stadig måtte punge 45000kr op for projektor + lærred + lydanlæg i middelkvalitet.
Samsung 65HU7505

Pioneer VSX-LX50

SVS 5 satelite
SVS SB2000

JVC HD750

Sony PS4
Til top
Sigida Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Branchemedlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-April-2010 kl. 11:56
Så jer der mener 20.000 er nok, får ikke engang i middelbio. Anlæg skal i minimum investere 10.000 for at få noget som er okay. lærred minimum 5000kr for at få noget der er okay. maling + gardiner ca 1500kr, som er discount løsningen. projektor minimum 17000kr.
det giver 33500kr, for en middelløsning.
Samsung 65HU7505

Pioneer VSX-LX50

SVS 5 satelite
SVS SB2000

JVC HD750

Sony PS4
Til top
kaizer Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 08-Maj-2005
Point: 2353
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-April-2010 kl. 12:03
Oprindeligt skrevet af Sigida Sigida skrev:

Så jer der mener 20.000 er nok, får ikke engang i middelbio. Anlæg skal i minimum investere 10.000 for at få noget som er okay. lærred minimum 5000kr for at få noget der er okay. maling + gardiner ca 1500kr, som er discount løsningen. projektor minimum 17000kr.

Det vil jo altid være individuelt hvad folk mener er en middelløsning. Når OP er nybegynder vil han i mine øjne sagtens kunne nøjes med mindre. Bare det, at man får et stort billede er mange gange nok til at det bliver fedt.

Hvis man har mange midler at gøre med, er det fint hvis man vil bruge mange penge på sit 1. projektor setup, men som nybegynder kan man sagtens starte med noget mindre.

Jeg ville i hvert fald ærge mig hvis jeg havde brugt over 30.000 kr. på noget som med tiden viste sig jeg ikke fik brugt meget.
Til top
Skyum Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-April-2010 kl. 12:05
Oprindeligt skrevet af Sigida Sigida skrev:

Nu var mit forslag godt nok kun projektor og lærred, men jeg er sikker på de fleste vill være tilfreds med min løsning der står i 20.000 (projektor + lærred), men hvis man står hos en forhandler kan "behovet" hurtigt vokseWink

Til top
Sigida Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Branchemedlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-April-2010 kl. 12:15
kaizer nu siger personen at det kun skal være projektor og intet tv, dvs det er en totalløsning som både skal bruges til alm tv og film mv. Derfor er kravene større iforhold til et sjov og balladerum hvor man skal spille noget ps3 og se lidt film.

Laver man en totalløsning skal det gøres ordentlig, det skal både se godt ud da det er en stue og det koster også.

Kan sige dig jeg startede ud med den billige løsning som hed infocus in78 havde den i 8måneder og solgte den med stort underskud, så jeg har lært at man ikke skal satse for lavt :p.

Skyum Yes det vil kunne lade sig gøre hvis vi kun snakker lærred og projektor og intet andet, men han skal nok regne med der er mange flere ting end lige disse 2 ting som får tingene til at stige i valuta.
Samsung 65HU7505

Pioneer VSX-LX50

SVS 5 satelite
SVS SB2000

JVC HD750

Sony PS4
Til top

Besvar Besvar Side  <1234>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu