|
|
Besvar ![]() |
Side <1234> |
Forfatter | ||
Søren Ingemann ![]() Super bruger ![]() ![]() Oprettet: 31-December-2004 Sted: Denmark Status: Offline Point: 497 |
![]() |
|
Jeg gentager: Sonos har INTET med iTunes at gøre! Fordelen ved Sonos er netop at der ikke er behov for at installere serversoftware på NAS'en. Som sagt skal der kun etableres et share på NAS, hvorpå musikken lægges. Herefter læser Sonos filerne direkte fra dette share. |
||
![]() |
||
kris ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 23-December-2003 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1046 |
![]() |
|
Nja... jeg tror ikke problemet skyldes NAS eller ikke-NAS. Det skal funke med dit setup. Det skulle vel ikke være sådan, at du er kommet til at vælge samme wireless channel på dit Sonos netværk og dit almindelige netværk - det skal du endelig ikke gøre!
Hvis det ikke er tilfældet, så lav bare en 'submit diagnostics' (direkte på controlleren ellers via desktop'en) og send nummeret til Sonos support. Det er kanonsmart - så kan support'eren se al info om dit setup og se hvad der skal rettes. Du får hurtigt svar (det skulle også bare mangle til den pris!). Allerhurtigst er det dog at sende nummeret til live support - så chatter du dig frem til løsningen med det samme (jeg tror dog, at live support har lukket i weekenden).
/kris Redigeret af kris - 21-Februar-2010 kl. 16:27 |
||
Sonos diverse, iDevices, WD My Book Live (NAS), MediaMonkey 4, Samsung QE55Q70R, TP-link Deco M9 Plus'ere
|
||
![]() |
||
Startrek ![]() -- ![]() Bruger stoppet på recordere.dk Oprettet: 02-Marts-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 5740 |
![]() |
|
Ok jeg har forstået ![]() Redigeret af Startrek - 21-Februar-2010 kl. 16:29 |
||
![]() |
||
Søren Ingemann ![]() Super bruger ![]() ![]() Oprettet: 31-December-2004 Sted: Denmark Status: Offline Point: 497 |
![]() |
|
Ja - uden tvivl ![]() Sonos skriver også direkte i manualen, at adgangen til lagret musik skal ske gennem et kabel til den første Sonos-enhed. Standard-trådløse netværk er ikke optimalt til streaming af musik. Det er derfor Sonos bruger sit eget proprietære system. Så undgår man bl.a. forstyrrelser fra andre trådløse net. |
||
![]() |
||
Søren Ingemann ![]() Super bruger ![]() ![]() Oprettet: 31-December-2004 Sted: Denmark Status: Offline Point: 497 |
![]() |
|
Sonos bruger altså ikke noget med forskellige wireless channels, som kan interferere med hans trådløse router. Det er et lukket, proprietært system. Jeg gentager lige igen. Der SKAL være et kabel fra lagringsenheden til første Sonos-boks for at det virker som det skal. Redigeret af Søren Ingemann - 21-Februar-2010 kl. 16:36 |
||
![]() |
||
Jørgensen1 ![]() Junior bruger ![]() Oprettet: 21-Februar-2010 Sted: Danmark Status: Offline Point: 24 |
![]() |
|
Jeg kan sagtens se idéen i en NAS, især hvis det vil løse mit problem. Burde mit system ikke også hakke ved internet radio, denne del kører uden problemer?Hvis jeg køber en NAS, skal den så tilsluttes min ZP90 via kabel og er det noget man nemt selv kan tilslutte. Jeg er ikke en haj på området.
|
||
![]() |
||
kris ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 23-December-2003 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1046 |
![]() |
|
Øh ja - selvfølgelig skal der kables ml. en ZP/ZB og routeren. Men det er vigtigt, at 'wireless channel' på Sonos-netværket IKKE er lig med den kanal, man bruger på sit åbne netværk. Her svaret fra Sonos' forum for et stykke tid siden - det er et svar som gives ofte til folk med lydhakning/dropout-problemer:
'No, they should never be the same. Sonosnet is separate from standard wireless, and right now you have your Sonosnet wireless and your standard wireless competing for bandwidth. Change one or the other and you should see improvement.'
Og her det officielle link med andre hints: https://sonos.custhelp.com/cgi-bin/sonos.cfg/php/enduser/std_adp.php?p_faqid=309&p_created=1117651814&p_sid=xbjyn6Vj&p_accessibility=0&p_redirect=&p_lva=&p_sp=cF9zcmNoPTEmcF9zb3J0X2J5PSZwX2dyaWRzb3J0PSZwX3Jvd19jbnQ9MzYsMzYmcF9wcm9kcz0wJnBfY2F0cz0mcF9wdj0mcF9jdj0mcF9zZWFyY2hfdHlwZT1hbnN3ZXJzLnNlYXJjaF9ubCZwX3BhZ2U9MSZwX3NlYXJjaF90ZXh0PXdpcmVsZXNzIGNoYW5uZWw*&p_li=&p_topview=1 Redigeret af kris - 21-Februar-2010 kl. 16:54 |
||
Sonos diverse, iDevices, WD My Book Live (NAS), MediaMonkey 4, Samsung QE55Q70R, TP-link Deco M9 Plus'ere
|
||
![]() |
||
kris ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 23-December-2003 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1046 |
![]() |
|
Start lige med at tjekke din wireless channel - sikr dig, at Sonos-kanalen og din normale kanal IKKE er identiske. Sonos anbefaler, at du tilslutter NAS'en til ZP'en og ikke til routeren.
/kris
|
||
Sonos diverse, iDevices, WD My Book Live (NAS), MediaMonkey 4, Samsung QE55Q70R, TP-link Deco M9 Plus'ere
|
||
![]() |
||
kris ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 23-December-2003 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1046 |
![]() |
|
...og hvis du køber en NAS (hvilket jeg kun kan anbefale - det er såre enkelt at sette op), så sikr dig lige, at den IKKE er på listen over NAS'er, der IKKE fungerer med Sonos. Fx virker de billige Iomega ikke. Listen over undgå-NAS'er er her: https://sonos.custhelp.com/cgi-bin/sonos.cfg/php/enduser/std_adp.php?p_faqid=42&p_created=1080005622&p_sid=xbjyn6Vj&p_accessibility=0&p_redirect=&p_lva=309&p_sp=cF9zcmNoPTEmcF9zb3J0X2J5PSZwX2dyaWRzb3J0PSZwX3Jvd19jbnQ9MjQsMjQmcF9wcm9kcz0wJnBfY2F0cz0mcF9wdj0mcF9jdj0mcF9zZWFyY2hfdHlwZT1hbnN3ZXJzLnNlYXJjaF9ubCZwX3BhZ2U9MSZwX3NlYXJjaF90ZXh0PU5BUw**&p_li=&p_topview=1
|
||
Sonos diverse, iDevices, WD My Book Live (NAS), MediaMonkey 4, Samsung QE55Q70R, TP-link Deco M9 Plus'ere
|
||
![]() |
||
Muele ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 14-August-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 747 |
![]() |
|
Inden du løber ud og bruger penge på en NAS, synes jeg lige du skal gøre to ting: Tjekke wireless channel som Kris skriver og sætte din laptop til med kabel, for at finde ud af om det er der problemet ligger. En NAS er smart og har mange fordele, men en pc af den kaliber som du har, burde kunne servere filer til Sonos lige så godt.
|
||
![]() |
||
Lukket bruger 2 ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 20-November-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 586 |
![]() |
|
Det kan undre, at så mange har fået forkert info omkring opsætning og brug af Sonos ! Det skyldes vel ikke den større mængde parrallel-import der er dukket op uden efterfølgende ordentlig support
![]() Din netradio hakker ikke fordi du har et kabel til at sidde fra routeren og frem til din Sonos enhed. Her sker altså ingen former for trådløs bearbejdning.
Din musik hakker derimod for du overfører signalet fra din PC og til routeren trådløst. Dit problem forsvinder i det øjeblik du sætter et kabel imellem PC'en og routeren. Problemet er således ikke Sonos relateret, men udelukkende fordi du har databesvær mellem første og andet led i kæden, hvor Sonos er tredje led.
Angående NAS, så få en der kører hurtig af hensyn til søgehastigheden ved større musiksamlinger, men selv min første NAS, der var en WD World edition kunne køre med SOnos og jeg tror næsten det er umuligt, at finde en NAS med færre muligheder.
Kanalopsætningen i Sonos har som andre har pointeret absolut intet med dit problem at gøre.
|
||
![]() |
||
kris ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 23-December-2003 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1046 |
![]() |
|
Rysz, helt enig i musikkablingen (tror ikke jeg har påstået noget andet - ikke bevidst i hvert fald...). Jeg har kommenteret på den trådløse kanal, og der anbefaler Sonos altså, at de ikke er identiske, men helst er så langt fra hinanden som muligt - fx kanal 1 til Sonos og 11 til alm. netværk. Jeg har købt mit system i USA
![]() /kris
|
||
Sonos diverse, iDevices, WD My Book Live (NAS), MediaMonkey 4, Samsung QE55Q70R, TP-link Deco M9 Plus'ere
|
||
![]() |
Besvar ![]() |
Side <1234> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |