|
Én vs to subs - måling |
Besvar | Side 123 13> |
Forfatter | ||
Otto J
Platin medlem Branchemedlem Oprettet: 04-Marts-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 11218 |
Funktioner
Tak(0)
Sendt: 12-August-2013 kl. 13:32 |
|
Jeg synes lige jeg ville dele en måling jeg har lavet i dag med jer, ovenpå den debat der har været om én vs to subwoofere, bastraps osv. Jeg har leget med hvor jævn en frekvensgang jeg kunne opnå ved at bruge flere subwoofere i vores lytterum, uden brug af EQ. Nedenstående er en måling af det bedste resultat jeg nåede frem til indtil videre. Interessant nok er det ikke en symmetrisk opstilling af subwooferne. Det jeg har gjort i den bedste opstilling er at sætte subwoofer 1 i dén position jeg ifølge erfaring og målinger foretrækker, når der spilles med én sub, hvilket er forrest i rummet i venstre side. Herefter har jeg prøvet forskellige positioner og indstillinger for subwoofer 2, og er kommet frem til at det i dette rum fungerer bedst med subwoofer 2 i bagerste højre hjørne, bag lytteren. Der er brugt to ens subwoofere, og der er kun justeret på niveau og en 0/180 grader phase switch (dvs. ingen trinløs variabel fase).
Bemærk kurven er helt uden smoothing, og derfor er den ikke så "pæn" som mange "reklame-grafer". Den røde kurve er én sub alene. Den lilla kurve er begge subs samtidig. To ting: Med to subs er frekvensgangen +/- 3 dB fra 22-80 Hz. Det er, som man siger på jysk, ikke så ringe endda - igen, det er uden elektronisk EQ. Der er naturligvis meget mere i god bas end en jævn frekvensgang, men de fleste er enige om at det er en forudsætning. Der kan sikkert læres en del ved at analysere videre på vandfalds-diagrammer osv, men lad mig indtil videre nøjes med at konstatere at det endnu ikke er lykkedes mig at opnå så godt et resultat - hverken måleteknisk eller subjektivt - ved hjælp af én subwoofer plus EQ, selv i én lytteposition. Væsentlig disclaimer: Ovenstående er et eksempel, som kun vil være relevant for det pågældende rum. Man kan IKKE sætte to subwoofere ligesådan i et andet rum og forvente samme resultat. Derudover skal det siges at det er målt i én lytteposition, men - uden at jeg har målt efter - al teori samt praktisk lytning i lokalet siger at variationen mellem lyttepositionerne er mindre med to subwoofere end med én.
|
||
Hans j
Guld medlem Oprettet: 02-Marts-2007 Status: Offline Point: 4207 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
Imponerende forskel. Og en ganske pæn kurve med 2 subs
|
||
Stereolab
Guld medlem Oprettet: 27-Januar-2012 Status: Offline Point: 797 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
Tak for indlægget - dit resultat underbygger de erfaringer jeg selv har gjort mig med 2 subs.
|
||
p.las
Guld medlem Oprettet: 06-November-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 4156 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
1 subs målingen - hvilken pladsering havde den?
|
||
Otto J
Platin medlem Branchemedlem Oprettet: 04-Marts-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 11218 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
Op ad frontvæggen, en meter fra sidevæggen.
|
||
p.las
Guld medlem Oprettet: 06-November-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 4156 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
|
||
Otto J
Funktioner
Tak(0)
|
|
Yes, og samme indstilling. Jeg har ikke lige lavet en graf med sub 2 alene i pågældende opstilling.
|
||
Jonas_h
Guld medlem Oprettet: 11-Marts-2011 Status: Offline Point: 4462 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
Jeg vil fremover linke til dette indlæg når jeg igen igen hører argumentet : 'jeg har rigeligt med bas så har slet ikke brug for mere en én sub'.
|
||
Otto J
Funktioner
Tak(0)
|
|
Ja, det glemte jeg helt at kommentere på - det handler ikke om mere bas, men bedre bas. Interessant nok, så virker bassen mindre dominerende med to, man bemærker den mindre fordi den ikke gør opmærksom på sig selv - selv om bukserne blafrer. Det er blevet sagt før, men tåler gentagelse: hvis din subwoofer er for dominerende, så køb en mere!
|
||
MarkR
Bruger Oprettet: 13-November-2009 Status: Offline Point: 149 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
Det kommer sjovt nok fra en sælger ;) Hvordan ser det ud med tidsdomænet? Kunne du eventuelt lave et "waterfall" plot?
|
||
Otto J
Funktioner
Tak(0)
|
|
Room EQ Wizard, Behringer ECM 8000 mikrofon via M-Audio MobilePre USB. REW bruger frekvens sweep. Windows gik ned efter jeg gemte den viste graf men inden jeg gemte målingen... Så jeg skal lige have lavet en ny måling før jeg kan lave en waterfall, det bliver nok først i morgen da jeg har kundeaftaler i dag.
|
||
Hans j
Guld medlem Oprettet: 02-Marts-2007 Status: Offline Point: 4207 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
Har du målt fra flere positioner for at se om rummet er bedre "dækket" ?Måske vil en anden placering af subs give et bedre resultat, som jeg læser det, har du valgt at holde fast i sub1 placering?
|
||
Besvar | Side 123 13> |
Skift forum | Forum-tilladelser Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |