recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Teknik & Teori
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Én vs to subs - måling
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Én vs to subs - måling

Besvar Besvar Side  123 13>
Forfatter
Besked
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Én vs to subs - måling
    Sendt: 12-August-2013 kl. 13:32
Jeg synes lige jeg ville dele en måling jeg har lavet i dag med jer, ovenpå den debat der har været om én vs to subwoofere, bastraps osv. Jeg har leget med hvor jævn en frekvensgang jeg kunne opnå ved at bruge flere subwoofere i vores lytterum, uden brug af EQ. Nedenstående er en måling af det bedste resultat jeg nåede frem til indtil videre. Interessant nok er det ikke en symmetrisk opstilling af subwooferne. Det jeg har gjort i den bedste opstilling er at sætte subwoofer 1 i dén position jeg ifølge erfaring og målinger foretrækker, når der spilles med én sub, hvilket er forrest i rummet i venstre side. Herefter har jeg prøvet forskellige positioner og indstillinger for subwoofer 2, og er kommet frem til at det i dette rum fungerer bedst med subwoofer 2 i bagerste højre hjørne, bag lytteren. Der er brugt to ens subwoofere, og der er kun justeret på niveau og en 0/180 grader phase switch (dvs. ingen trinløs variabel fase).

Bemærk kurven er helt uden smoothing, og derfor er den ikke så "pæn" som mange "reklame-grafer".

Den røde kurve er én sub alene. Den lilla kurve er begge subs samtidig. To ting: Med to subs er frekvensgangen +/- 3 dB fra 22-80 Hz. Det er, som man siger på jysk, ikke så ringe endda - igen, det er uden elektronisk EQ.

Der er naturligvis meget mere i god bas end en jævn frekvensgang, men de fleste er enige om at det er en forudsætning. Der kan sikkert læres en del ved at analysere videre på vandfalds-diagrammer osv, men lad mig indtil videre nøjes med at konstatere at det endnu ikke er lykkedes mig at opnå så godt et resultat - hverken måleteknisk eller subjektivt - ved hjælp af én subwoofer plus EQ, selv i én lytteposition.

Væsentlig disclaimer: Ovenstående er et eksempel, som kun vil være relevant for det pågældende rum. Man kan IKKE sætte to subwoofere ligesådan i et andet rum og forvente samme resultat. Derudover skal det siges at det er målt i én lytteposition, men - uden at jeg har målt efter - al teori samt praktisk lytning i lokalet siger at variationen mellem lyttepositionerne er mindre med to subwoofere end med én.
Til top
Hans j Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 02-Marts-2007
Point: 4207
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hans j Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-August-2013 kl. 13:47
Imponerende forskel. Og en ganske pæn kurve med 2 subs
Til top
Stereolab Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 27-Januar-2012
Point: 797
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Stereolab Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-August-2013 kl. 13:49
Tak for indlægget - dit resultat underbygger de erfaringer jeg selv har gjort mig med 2 subs.
Til top
p.las Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 06-November-2007
Point: 4156
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér p.las Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-August-2013 kl. 14:31
1 subs målingen - hvilken pladsering havde den?
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-August-2013 kl. 14:35
Oprindeligt skrevet af p.las p.las skrev:

Op ad frontvæggen, en meter fra sidevæggen.
Til top
p.las Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 06-November-2007
Point: 4156
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér p.las Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-August-2013 kl. 14:40
Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:

Op ad frontvæggen, en meter fra sidevæggen.
samme pladsering som den ene sub i 2 subs målingen?
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-August-2013 kl. 15:00

samme pladsering som den ene sub i 2 subs målingen?

Yes, og samme indstilling. Jeg har ikke lige lavet en graf med sub 2 alene i pågældende opstilling.
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 11-Marts-2011
Point: 4462
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-August-2013 kl. 18:09
Jeg vil fremover linke til dette indlæg når jeg igen igen hører argumentet : 'jeg har rigeligt med bas så har slet ikke brug for mere en én sub'.
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-August-2013 kl. 18:21
Ja, det glemte jeg helt at kommentere på - det handler ikke om mere bas, men bedre bas. Interessant nok, så virker bassen mindre dominerende med to, man bemærker den mindre fordi den ikke gør opmærksom på sig selv - selv om bukserne blafrer. Det er blevet sagt før, men tåler gentagelse: hvis din subwoofer er for dominerende, så køb en mere!
Til top
MarkR Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 13-November-2009
Point: 149
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér MarkR Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-August-2013 kl. 23:32
Det kommer sjovt nok fra en sælger ;)

Hvilket udstyr samt teknik er der blevet brugt til at lave disse kurver? -Frekvens sweep eller pink noise?
Hvordan ser det ud med tidsdomænet? Kunne du eventuelt lave et "waterfall" plot?
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-August-2013 kl. 07:01
Room EQ Wizard, Behringer ECM 8000 mikrofon via M-Audio MobilePre USB. REW bruger frekvens sweep. Windows gik ned efter jeg gemte den viste graf men inden jeg gemte målingen... Så jeg skal lige have lavet en ny måling før jeg kan lave en waterfall, det bliver nok først i morgen da jeg har kundeaftaler i dag.
Til top
Hans j Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 02-Marts-2007
Point: 4207
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hans j Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-August-2013 kl. 09:11
Har du målt fra flere positioner for at se om rummet er bedre "dækket" ?
Måske vil en anden placering af subs give et bedre resultat, som jeg læser det, har du valgt at holde fast i sub1 placering?
Til top

Besvar Besvar Side  123 13>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu