|
Én vs to subs - måling |
Besvar | Side <1 10111213> |
Forfatter | |||
Otto J
Platin medlem Branchemedlem Oprettet: 04-Marts-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 11218 |
Funktioner
Tak(0)
|
||
Armani: Teorien i de ting du siger er rigtig. Men i praksis er det ikke et væsentligt issue, mht delay mellem subberne. Udklingningen i rummet tager typisk et halvt sekund i et RIGTIGT godt rum. På den tid har lyden bevæget sig 170 meter. En meter eller to forskel er ikke ret markant - jeg vil ikke påstå at det er uhørligt, men i den store sammenhæng er det ikke ret væsentligt. Sat på spidsen, så kan tidsforskellen til den længst væk meget nemt blive overdøvet af reflektionerne fra den tættest på, men disse reflektioner kommer senere under alle omstændigheder. Det er med andre ord mere komplekst end som så.
Vi er imidlertid enige om at i overgangen mellem sub og sat er det meget vigtigt at justere fasen korrekt. Humlen er at hvis du justerer fasen korrekt ved crossover frekvensen, kan den sagtens være "forkert" ved lavere frekvenser. Men det er i sig selv ikke det store problem. |
|||
Kandersen
Platin medlem Oprettet: 13-Juli-2006 Sted: 4653 Status: Offline Point: 10964 |
Funktioner
Tak(0)
|
||
Det passer jo ikke, Otto. Selv det med kabellængde forklarede jeg, hvorefter du konstaterede at det var useriøst. Jeg har også forklaret, hvorfor jeg mener det er vigtigt at vide, hvordan sub 2 opfører sig i dens placering. Dette kommenterede du ved at sige du forventede et højere niveau. At du ikke forstår hvad jeg skriver, er ikke ens betydende med, at jeg ikke har forsøgt at forklare dig det. Så det er decideret løgn at påstå, at jeg ikke har gjort rede for det.
Nu går jeg ikke så højt op i, om folk lytter til mig, som du gør, Hovedsagen for mig er at gøre rede for, at dit budskab ikke nødvendigvis er korrekt, og forklare hvorfor. At du ikke er enig, finder det irrelevant, eller forsøger korrigere dit budskab, det er hammerende ligegyldigt for mig. Det er gentagelserne der driver den her debat ud i vanvid. Og her var endnu en. |
|||
Otto J
Platin medlem Branchemedlem Oprettet: 04-Marts-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 11218 |
Funktioner
Tak(0)
|
||
Hvis det er ligegyldigt for dig, hvorfor bliver du så ved?
Det er bestemt ikke løgn, du har hverken argumenteret for hvorfor det er vigtigt at oplyse hvilken kabellængde der er brugt, eller hvorfor jeg skal teste begge subber i samme position. Du har argumenteret for at jeg skal fremvise målingen af sub 2 I POSITION 2, og det argument har jeg delvist godtaget, og lovet at vende tilbage til, men ikke hvorfor jeg skal måle begge subber i pos 1. Hvilken PRAKTISK betydning har det? Dernæst så har du ikke forholdt dig til min uddybning af hvad formålet med demonstrationen er (sænke et givent frekvensområde ved at tilføre energi), og mit argument om at dette IKKE kræver at jeg fremviser måling af sub 2 alene. Inden du vil forholde dig til dét, nægter jeg at anerkende din kritik. |
|||
Otto J
Funktioner
Tak(0)
|
||
Men du har ret i at gentagelserne driver tråden ud i vanvid. Hvorfor bliver du så ved og ved med at gentage det samme forfejlede argument, i stedet for at forsøge at forstå det jeg siger? Du holder krampagtigt fast i din udlægning af første indlæg, og springer let og elegant over mine uddybninger. Det fortæller netop at du ikke forsøger at forstå, men blot forsøger at skyde noget ned du ikke har forstået endnu.
|
|||
Otto J
Funktioner
Tak(0)
|
||
Med andre ord, så har jeg for længst forstået dit argument for at forlange en måling af sub 2. Det DU mangler at forstå er at mit budskab er noget andet end dét budskab du argumenterer imod. Så længe du ikke forstår dét, så nytter det ikke noget at gentage dit argument eller på anden vis få mig til at forstå. Det ER dig der mangler at forsøge at forstå. Er du i det mindste interesseret i at anerkende dét?
|
|||
Otto J
Funktioner
Tak(0)
|
||
Mht. at forklare dit argument om længden, så skrev du helt konkret:
"Det kan vi godt kalde det, eller flueknepperi. Men jeg vil nu engang vove at påstå, at der er en forskel i længden. Uanset om den er vanvittig lille, så er der nogle faktorer som spiller ind, som selv ikke jeg eller du kan ændre på. Ohms lov er et godt udgangspunkt." Du har IKKE forklaret hvorfor du mener denne påståede forskel er relevant. Du har tværtimod efterfølgende direkte anerkendt at den IKKE er relevant. Alligevel fortsætter du med at forsvare dit useriøse argument om at demonstrationen er mangelfuld fordi denne, ifølge dig irrelevante, oplysning mangler. Altså er det IKKE "løgn".
|
|||
Kandersen
Funktioner
Tak(0)
|
||
Dette her er skrevet til dig i PB. Men jeg har censureret dele af det, da der er dele jeg ikke ønsker at debattere i et offentligt forum, men derimod ikke har noget problem med at sige direkte til dig. Du forstår slet ikke, at det jeg forholder mig til, er dit allerførste indlæg. Deri læser jeg, at dit budskab var at påvise en fordel ved 2 subs frem for 1, og hvorfor det derfor giver god mening at sige, at 2 er bedre end en. Du forklare direkte, at du har fået en mere jævn frekvensgang. At du efterfølgende, forsøger at ændre dit budskab, fordi min kritik nærmest har tvunget dig væk fra dit oprindelige budskab fra første indlæg, eller det er gået op for dig, at du mente noget helt andet end det der står, det står dig helt frit for. Men det ændre ikke ved, at jeg fastholder dit oprindelige budskab. Det ER decideret USANDT, når du skriver, at jeg ikke har gjort rede for, på hvad måde de mangler, som jeg påpegede, er relevante, (igen med udgangspunkt i DIT første indlæg). Faktisk har jeg gentagende gange skrevet det, og dermed gjort rede for det. 1. Kabellængde. Den 13 september gjorde jeg rede for, hvorfor jeg bragte kabellængde ind som en faktor. Jeg skrev: "Kabel længderne nævnte jeg også, fordi det teoretisk kan have en betydning. Selvom jeg godt ved, at det i det praktiske og dit eksempel sandsynligvis aldrig ville kunne måles. Så er det alene ud fra, det er et faktum, som der ikke tages højde for, end ikke beskrives. Sat på spids, så aner vi ikke, om du har brugt 2 meter kabel til den ene sub, og 2km kabel til den anden. Vi kan tænke os til meget, hvis vi vil. Og vi kan også vælge at tro, (igen). Men kan ikke bruges til ret meget i sådan en test "Jeg har for nemhedens skyld sat streg under det jeg finder relevant, og dermed har gjort rede for, hvorfor jeg finder det relevant. 2. Ens subwoofere, har jeg gjort rede for, hvorfor jeg fandt det relevant, igen d. 13 september. Jeg skrev: "Men mit punkt 2 var netop for at sikre sig den reference man (Otto) har givet udtryk for, i "to ens subwoofere). Jeg mangler ganske enkelt at se "beviset" på, at de er "ens". Det havde jeg forventet at se, da det i sig selv vil udelukke, at den ene sub ikke er så forskellig fra den anden, så det kunne være det som ville være årsagen til resultatet." Jeg har igen sat streg under det jeg mener er relevant og som der gøres rede for. Fortsat ens subwoofere, skrev jeg d. 13 september kl 14.48 "Men helt seriøst! Noget så simpelt, som at sikre sig, at den ene sub ikke i sig selv kan være hele eller dele af årsagen til forskellen, det mener jeg ikke er en øvelse/test, som trækker det her ud i ekstremer. Det er muligvis bare mig, men jeg ville tro denne test havde taget omkring et par minutter. Så ville DET ihvertfald have været udelukket eller konstateret. Du har sandsynligvis gjort det du altid gør. Griber to subs fra hylden/lageret/whatever med samme navn/model. Og deri ligger der så en tro på, at de er ens. Og jeg vil tro, at alle andre læsere her gør/tror præcis det samme. Men det udelukker ikke den risiko, sandsynligvis minimale risiko, der kan være i, at den ene sub (sub 2) kan have en afgørende betydning i sig selv, som ikke behøver at have noget med placeringen at gøre." Igen med streg under min redegørelse for, hvorfor jeg finder det relevant. 3. Individuel måling af sub 2 på dens placering skrev jeg d. 16 september kl 08.48. Og rent faktisk er det utroligt frækt af dig at påstå, at jeg ikke har gjort rede for, hvorfor jeg synes det er relevant. For faktisk giver jeg dig det hele i een og samme omgang. Jeg skrev: "Faktisk er det disse områder, fordi de er så markante,, som jeg har fokuseret på i forbindelse med mine forsøg på at argumentere for, at udelukke muligheden for, at sub 2 er væsentlig anderledes end sub 1, og/eller at det skyldes placeringen af sub 2. Disse ting kan kun besvares, hvis subsene testes individuelt på begge placeringer. Indtil da, så er det muligheder, der kan være årsag til resultat. Det er ikke bare en påstand. Det er et konkrete og reelle faktum, der er relevante, ihvertfald indtil een eller anden påviser og afviser, at det er forkert. Og det er præcis den del der mangler! Derfor ER det, i min verden, yderst relevante målinger for det samlet resultat, hvis man skal argumentere for, at 2 subs er bedre end 1. Ellers har du blot taget årsagen for givet, fordi du har fået et resultat, som du på forhånd forventede at få." Så det er USANDT, når DU d. 19 september skriver, at jeg ikke har gjort rede for, de ting jeg har nævnt, hvorfor de var relevante. I bedste fald har du overset det, i værste fald er det et bevidst og komplet idiotisk forsøg på at lyve dig fra det. At DU ikke mener det er relevant. At DU ikke ikke kan forstå det. At DU ikke vil forstå det. At DU ikke bryder dig om det. Det er IKKE det samme som, at JEG ikke har gjort rede for, hvorfor JEG finder det relevant. |
|||
Jonas_h
Guld medlem Oprettet: 11-Marts-2011 Status: Offline Point: 4462 |
Funktioner
Tak(0)
|
||
Det der er markeret med fed viser jo netop din erkendelse af, at det ikke har nogen relevans til resultatet. Selv hvis der var brugt et markant længere kabel til den ene sub end den anden, er det jo fuldstændig insignifikant ift. de påvirkninger der kommer fra rummet. Og det er direkte pinligt at du ikke har den mindste sans for fornuft og logik til at antage, at der selvfølgelig ikke er brugt 2km kabel i et rum på 5x5'ish.
Det er jo dig der ikke forstår og forholder dig til trådens pointe og budskab: Flere subwoofere kan give væsentligt forbedret response. Et emne der er interessant og som lægger op til nogle virkelig spændende diskussioner. I stedet bliver det ødelagt af flueknepperi fordi én person smider nogle lommeteorier på bordet og ser trådens start som værende en test der skal bevise alt for folk og ikke må lægge op til at man tænker selv. Er du interesseret i emnet omkring hvordan flere subs kan forbedre responsen? Så debatér dog om emnet eller læs op på det andetsteds - Floyd Toole vil sikkert finde det lærerigt at du skriver til ham og påpeger, at han ikke har gjort rede for, at han ikke har brugt 10km kabel og at han ikke har gjort rede for at processoren i hans computer faktisk ikke er defekt da han lavede udregningerne i hans tests. Hvis emnet ikke interesserer dig, så kan jeg ikke se hvorfor du overhovedet har deltaget i tråden.
|
|||
Kandersen
Funktioner
Tak(0)
|
||
Nope, det hverken kan eller vil jeg erkende. Fordi dit korrigeret budskab læser jeg som en uddybning af dit oprindelige budskab, men meningen er i bund og grund den samme. Hvorfor jeg fastholder min kritik og mener, samt at mine redegørelser allerede er gjort rede for, i så fald du fortsat skulle mene, at de mangler. I din uddybning fra i går, der starter du også ud med at skrive, at du ikke vil debattere metoden, hvorfor det sådan set slet ikke giver mening overhovedet at debattere, hverken metode eller pointen. Pointen vil i så fald være rent teoretisk.
|
|||
Kandersen
Funktioner
Tak(0)
|
||
Vi kan godt blive enige om, at det igen er dig/jer der bringer kabellængder frem, ikk? Endda påtrods af jeg for snart længe siden og flere gange har gjort rede for, hvorfor jeg bragte det frem. Mener du dermed, at du tager min redegørelse til dig, uanset om du er uenig i den eller ej? Eller skal vi fortsætte i det uendelige med dette?
Hvis emnet ikke interesserede mig, så deltog jeg heller ikke. |
|||
rhsin
Guld medlem recordere.dk teamet Oprettet: 19-Januar-2007 Sted: Århus Status: Offline Point: 5990 |
Funktioner
Tak(0)
|
||
Kunne man ikke forestille sig at tiden var moden til at man kom videre, istedet for at hænge fast i hvem der har det sidste ord.. i bliver tilsyneladende ikke enige.
Mange sider er skrevet.. og det var dejligt hvis det tilførte tråden noget relevans.. det har jeg bare svært ved at se det gør mere. |
|||
Mvh
René |
|||
Callie
Guld medlem Oprettet: 14-Februar-2005 Sted: Vestamager Status: Offline Point: 563 |
Funktioner
Tak(0)
|
||
Det er lidt lige som Paradise Hotel, det I har gang i - bare i en Geek-version og på skrift. Som med Paradise Hotel bliver nogle mennesker umiddelbart fanget (f.eks. mig) og interesseret i 5-10 minutter, men mister derefter simpelthen pusten og synes, at det er for åndsvagt og slår væk...
|
|||
Besvar | Side <1 10111213> |
Skift forum | Forum-tilladelser Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |