recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Teknik & Teori
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Én vs to subs - måling
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Én vs to subs - måling

Besvar Besvar Side  <1234 13>
Forfatter
Besked
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4462
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-August-2013 kl. 09:24
Oprindeligt skrevet af Hans j Hans j skrev:

Har du målt fra flere positioner for at se om rummet er bedre "dækket" ?
Måske vil en anden placering af subs give et bedre resultat, som jeg læser det, har du valgt at holde fast i sub1 placering?
Nu kan jeg selvfølgelig ikke tale på Otto's vegne, men den fremgangsmåde der anbefales og har vist bedst resultater i de forsøg jeg har læst om, er netop at finde den bedste placering én sub ad gangen. Dvs. sub 1 placeres hvor den giver bedst resultat og placeringen låses. Sub 2 placeres derefter så det summerede resultat er bedst muligt og placeringen låses. Så fortsætter man på samme måde med sub 3, 4 etc.
Til top
submaniac Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 13-Oktober-2007
Sted: Denmark
Point: 471
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér submaniac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-August-2013 kl. 09:33
Har du decay/waterfall charts før og efter?

Edit: så lige, at du arbejder på dem. Dem er jeg mere spændt på. Lige frekvens gang er forholdvis nemt at opnå, men decay! det er en anden historie.

Redigeret af submaniac - 13-August-2013 kl. 09:36
Til top
Hans j Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 02-Marts-2007
Point: 4207
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hans j Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-August-2013 kl. 09:35
Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Måske vil en anden placering af subs give et bedre resultat, som jeg læser det, har du valgt at holde fast i sub1 placering?
Nu kan jeg selvfølgelig ikke tale på Otto's vegne, men den fremgangsmåde der anbefales og har vist bedst resultater i de forsøg jeg har læst om, er netop at finde den bedste placering én sub ad gangen. Dvs. sub 1 placeres hvor den giver bedst resultat og placeringen låses. Sub 2 placeres derefter så det summerede resultat er bedst muligt og placeringen låses. Så fortsætter man på samme måde med sub 3, 4 etc.

OK, jeg tænkte bare om den gensidige påvirkning ville gøre, at optimal placering ville ændre sig.
Men det er der så lavet en mængde forsøg med, kan jeg forstå.
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Point: 11218
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-August-2013 kl. 09:41

Løseligt ja, jeg har ikke analyseret dybere på det (bl.a. fordi det var dér jeg fik BSOD, og så blev jeg pigesur), men det er det helt sikkert. Det er også meget hørbart.

Og ja der er masser af muligheder for at opnå et endnu bedre resultat, det var en del af pointen (som jeg måske ikke fik gjort klart) at ovenstående er opnået med ret "løs hånd". Jeg har f.eks. ikke forsøgt at finjustere niveauet på de to subber i forhold til hinanden. Men grunden til at jeg holdt fast i sub1's placering er at min mission med opstillingen netop var at se om jeg kunne tage den (målbart) bedste af de praktisk mulige placeringer for subwoofer 1, og forbedre den ved at tilføje noget uden at ændre på udgangspunktet. Med mere tid og tålmodighed (nogle vil kalde det stædighed) er det meget muligt at to placeringer der hver for sig ser ringere ud, vil give et sammenlagt bedre resultat. Det er én af de ting jeg fik syn for sagen for undervejs, som jeg godt vidste men det hænger altid bedre fast når man selv udfører øvelsen, nemlig at faseforskydningerne gør at det er svært at se på kurverne på forhånd hvordan de kommer til at summere i praksis. Slutresultatet ender ikke altid som man skulle tro, du kan godt måle et peak ved en bestemt frekvens fra begge subwoofere, men når du så måler dem sammen så er niveauet ved dén frekvens blevet lavere.

Derudover, så har jeg som sagt i dette specifikke forsøg som nævnt prioriteret én siddeplads. Det rundt om er afgjort blevet bedre, men jeg er sikker på at hvis man specifikt jagter så ensartet gengivelse som muligt, uden nødvendigvis at søge en jævn frekvensgang i nogen af punkterne, så vil man kunne finde opstillinger der giver et mere ensartet resultat hen over lyttepositionerne. Dette vil eksempelvis være fornuftigt hvis man ønsker at bruge global EQ efterfølgende. Hvis peaks og dips er forskellige over siddepladserne, kan EQ kun i nogen grad forbedre frekvensgangen, og slet intet gøre ved variationerne. Hvis der er lille variation men skæv frekvensgang, så bliver EQ'en meget mere effektiv.

I dette forsøg søgte jeg specifikt en så jævn frekvensgang som muligt i én position uden EQ, da bagtanken var at det skulle kunne bruges i et stereo setup.
Til top
Hans j Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 02-Marts-2007
Point: 4207
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hans j Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-August-2013 kl. 09:46
Det er super med denne her tråd og dine praktiske erfaringer du gør dig med denne test.

Mine subs er fastmonteret, så jeg kan ikke rykke rundt på det Confused, så et par løse subs kunne måske være vejen frem, hvis jeg synes jeg får problemer , når hele setuppet er på plads (det er da ufatteligt som man skal pille hele tiden).

Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-August-2013 kl. 09:48
Oprindeligt skrevet af submaniac submaniac skrev:

Edit: så lige, at du arbejder på dem. Dem er jeg mere spændt på. Lige frekvens gang er forholdvis nemt at opnå, men decay! det er en anden historie.

Jeg kan godt afsløre at resultatet ikke er perfekt (det har jeg aldrig set en in-room waterfall plot der er i nærheden af), men da det er et rimeligt veldæmpet rum føler jeg heller ikke at det er hér der generelt er hørbare problemer. Jeg vil sige det sådan at waterfall for mig at se ikke er blevet ringere, men der er heller ikke noget der springer i øjnene som markant forbedring i tids-domænet. Men dermed siger jeg også at der såvidt jeg kan vurdere ikke er fulgt nogen ulemper med (heller ikke subjektivt).

Men ellers er jeg enig i at det var relativt nemt at opnå den lige frekvensgang, det er dét der var pointen med indlægget. Det var ikke for at prale af hvor fantastisk dygtig jeg har været Smile, det var netop for at sige hvor nemt det var at opnå, med meget enkle midler (så snart man har målegrejet sat op forstås).
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-August-2013 kl. 09:54

Mine subs er fastmonteret, så jeg kan ikke rykke rundt på det Confused, så et par løse subs kunne måske være vejen frem, hvis jeg synes jeg får problemer , når hele setuppet er på plads (det er da ufatteligt som man skal pille hele tiden).

En tilføjelse, nu valgte jeg at vise den graf der gav den pæneste frekvensgang, men der er mange forskellige placeringer af den ekstra sub i rummet, som giver en mærkbar forbedring, både mht. kurven og subjektiv lytning.
Til top
submaniac Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 13-Oktober-2007
Point: 471
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér submaniac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-August-2013 kl. 09:59
Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:

Oprindeligt skrevet af submaniac submaniac skrev:

Jeg kan godt afsløre at resultatet ikke er perfekt (det har jeg aldrig set en in-room waterfall plot der er i nærheden af), men da det er et rimeligt veldæmpet rum føler jeg heller ikke at det er hér der generelt er hørbare problemer. Jeg vil sige det sådan at waterfall for mig at se ikke er blevet ringere, men der er heller ikke noget der springer i øjnene som markant forbedring i tids-domænet. Men dermed siger jeg også at der såvidt jeg kan vurdere ikke er fulgt nogen ulemper med (heller ikke subjektivt).

Men ellers er jeg enig i at det var relativt nemt at opnå den lige frekvensgang, det er dét der var pointen med indlægget. Det var ikke for at prale af hvor fantastisk dygtig jeg har været Smile, det var netop for at sige hvor nemt det var at opnå, med meget enkle midler (så snart man har målegrejet sat op forstås).

Ok. Jeg er selv igang med bagsubsprojekt og havde håbet på, foruden at forbedre seat to seat og generel respons, at det ville afhjælpe mit 35hz decay problem. Det finder jeg ud af, når de er bygget og på plads. I følge hvad jeg kan læse mig til, skulle det kunne minimere/udligne påvirkningen af room modes.

Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-August-2013 kl. 13:45
Som lovet er her nogle flere målinger til de nysgerrige Smile Bemærk at ingen af dem er taget med _præcis_ den samme placering af mikrofonen, så ingen af dem er helt identiske med en første måling. Placering 1 er dog tæt nok på til at meningen ikke burde forsvinde.

Først waterfall for 1 sub:

Dernæst waterfall for 2 subs:

Sammenligning af 1 vs 2 subs i 4 forskellige lyttepositioner følger. Bemærk igen at opstillingen er prioriteret efter at få én position til at blive optimal, ikke til at få flere positioner til at ligne hinanden. Jeg mener dog at kurverne viser det samme som man hører, nemlig at alle fire positioner er blevet forbedret (omend der stadig er væsentlig forskel på dem).
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-August-2013 kl. 13:46
Position 1, den optimale lytteposition. Rød er én sub, blå er to subs.

Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-August-2013 kl. 13:47
Position 2, til højre for den optimale position:

Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-August-2013 kl. 13:49
Position 3, til venstre for den optimale position. Her hjælper den ekstra sub mindre i den dybe ende, det er dog ret hørbart at der er mere niveau i 70-80 Hz området:

Til top

Besvar Besvar Side  <1234 13>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu